Leuke gezelschapsspellen gezocht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: Leuke gezelschapsspellen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:48

Valse Motten is inderdaad hilarisch.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:57

Als je met een groep bent: Weerwolven van Wakkerdam! Super leuk! :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:03

Halli Galli voor als je wat agressie kwijt wilt op elkaar. :')

Meer raadsels dan een echt spel maar erg leuk altijd is Black Stories.

Triviant in teams is ook altijd wel een succes hier.

En als je van duistere humor houdt: Cards Against Humanity. :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:23

Tazzey schreef:
Wij spelen heel veel bordspellen. Onze favorieten zijn Gloomhaven en Frosthaven maar dat zijn niet even spelletjes voor snel tussendoor.

Wij spelen voor een sneller spelletje graag de volgende spellen:

Forest Shuffle, een simpel kaartspel waar je een bos moet bouwen met bomen en inwoners, erg vermakelijk en heel simpel.

Stardew Valley, een leuke bordspel variant van het computerspel, een co-op game waar je echt wel je best voor moet doen.

Everdell, leuk, simpel en snel. Hier moet je een eigen soort van dorpje bouwen in een bos. Geen co-op, wel erg leuk. Hier zijn inmiddels ook al talloze uitbreidingen van.

Pandemic, kan soms vrij lastig zijn, wel erg leuk, ook een co-op game. Een soort van covid the boardgame haha

Betoverde Torens. Ook leuk voor kinderen. Goed opletten is een vereiste anders ben je al je tovenaars kwijt als je met je ogen knippert.

Wingspan, ook een favoriet hier.

Wij sluiten de avond meestal af met foute spellen als Cards Against Humanity, Disturbed Friends of Bad Choices. Gegarandeerd tranen over je wangen van het lachen.

Goed lijstje :D Mijn man vind Gloomhaven nog steeds het beste spel dat er is.
1. Gloomhaven
2. Dinosaur Island
3. Blood Rage
4. Near and Far
5. Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island
6. De Taveernen van de Oude Stad
7. Undaunted: De hele serie
8. The Witcher: Old World
9. Dwellings of Eldervale
10. Clank! - A Deckbuilding Game

Eervolle vermeldingen die mee geholpen hebben aan het groeien van de hobby:
Magic The Gathering
Wingspan

Zelf ben ik fan van wingspan maar dat is lekker rustig gamen en niet perse een gezellig spel. Pandemic wel.
Als gezelschapsspel vind ik Cards against humanity heel erg leuk :D Moet je niet te vaak doen, maar is wel huilen van het lachen ja. En Secret Hitler, dat is ook echt lachen _O-

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:32

- Ticket to Ride,
- Set,
- Koehandel,
- Regenwormen,
- Beverbende,
- Dixit,
werden al genoemd maar kan ik ook aanraden.

- Akropolis,
- Love Letter,
- Sounds Fishy
zijn ook erg leuke spellen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:40

Earth schreef:
Tazzey schreef:
Wij spelen heel veel bordspellen. Onze favorieten zijn Gloomhaven en Frosthaven maar dat zijn niet even spelletjes voor snel tussendoor.

Wij spelen voor een sneller spelletje graag de volgende spellen:

Forest Shuffle, een simpel kaartspel waar je een bos moet bouwen met bomen en inwoners, erg vermakelijk en heel simpel.

Stardew Valley, een leuke bordspel variant van het computerspel, een co-op game waar je echt wel je best voor moet doen.

Everdell, leuk, simpel en snel. Hier moet je een eigen soort van dorpje bouwen in een bos. Geen co-op, wel erg leuk. Hier zijn inmiddels ook al talloze uitbreidingen van.

Pandemic, kan soms vrij lastig zijn, wel erg leuk, ook een co-op game. Een soort van covid the boardgame haha

Betoverde Torens. Ook leuk voor kinderen. Goed opletten is een vereiste anders ben je al je tovenaars kwijt als je met je ogen knippert.

Wingspan, ook een favoriet hier.

Wij sluiten de avond meestal af met foute spellen als Cards Against Humanity, Disturbed Friends of Bad Choices. Gegarandeerd tranen over je wangen van het lachen.

Goed lijstje :D Mijn man vind Gloomhaven nog steeds het beste spel dat er is.
1. Gloomhaven
2. Dinosaur Island
3. Blood Rage
4. Near and Far
5. Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island
6. De Taveernen van de Oude Stad
7. Undaunted: De hele serie
8. The Witcher: Old World
9. Dwellings of Eldervale
10. Clank! - A Deckbuilding Game

Eervolle vermeldingen die mee geholpen hebben aan het groeien van de hobby:
Magic The Gathering
Wingspan

Zelf ben ik fan van wingspan maar dat is lekker rustig gamen en niet perse een gezellig spel. Pandemic wel.
Als gezelschapsspel vind ik Cards against humanity heel erg leuk :D Moet je niet te vaak doen, maar is wel huilen van het lachen ja. En Secret Hitler, dat is ook echt lachen _O-

Oke maar die top10 hoort in het Bordspellentopic thuis want daar heeft TS echt helemaal niets aan. :+

Als ze Frosthaven of Gloomhaven kopen dan zijn ze het hele weekend alleen maar bezig met dingen uitdrukken en de 80 paginas handleiding lezen. :')

Ik heb ook absoluut niet mijn favoriete spellen benoemd maar wel degene waarvan ik denk dat ze bij het weekend en de groep passen.

Moest nog de hele dag aan Codenames denken maar ik zie dat ie inmiddels genoemd is. Altijd lachen. Ik vind met Exploding Kittens dat ik na een rondje er wel klaar mee ben. We hadden m gekregen, verkocht en nu heeft mn zoon m van mn moeder gekregen en zit ik er weer aan vast. :')

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:48

Wij hebben een uitpuilende spelletjeskast, hebben ook regelmatig spelletjesavonden met vrienden.

Een aantal van de meest gespeelde bordspellen:
Kingsburg (langer, maar wel echt tof)
Wild Serengeti (laagdrempelig, supermakkelijk te begrijpen. En je kunt elkaar lekker in de weg zitten :') )
Kwakzalvers van Kakelenburg (supertof, heel herspeelbaar)
Planets (laagdrempelig, makkelijk en leuk)

Maar de favoriet van de meeste gasten hier is toch Menara :+ Een torenbouwspel. Soort Jenga voor volwassenen. Hoe later op de avond, hoe hectischer :') Je moet ook samenwerken, wat meehelpt aan de hectiek die er toch al ontstaat vanwege de wiebelende toren voor je neus. Echt top.

En voor wat kortere kaartspelletjes:
Lama's is ècht geinig en zoooo simpel.
CuBirds. Er zijn 3 opties, maar de vogel versie is veruit het leukst. Kort leuk kaartspelletje.
PointSalad is nog laagdrempelig, wel richting simpel. Beetje de vraag of je dat leuk vindt. Wij pakken 'm er daardoor wel makkelijk bij met mensen die niet zo van de ingewikkelde spellen zijn.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:06

Ik volg even, gezellig tijdens de feestdagen!!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:14

Keer op keer
Patchwork

En kwakzalvers van Kakelenburg ligt hier te verstoffen omdat we de spelregels niet begrijpen -O-

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:17

Catan is hier toch wel favoriet.
Andere spellen die nog niet genoemd zijn:
- Lamaland. Hierbij moet je een landschap bouwen en lama's en gewassen verzamelen. Aan het begin wat lastiger, maar daarna goed te doen.
- Fluxx. Is een kaartspel. Wij hadden de Monty Python versie. Niet moeilijk en echt hilarisch :')
- Town Builder Coevorden. Hierbij moet je een dorp (Coevorden :D ) bouwen. Het is een wat ingewikkelder spel, maar wel heel mooi vorm gegeven.
- Rat-a-tat-cat. Dit kaartspel hebben wij ooit uit Amerika meegenomen en is één van onze favorieten. Is niet moeilijk, duurt niet lang en je kunt het ook makkelijk met meer mensen doen.
- Saboteur. Is een kaartspel waarbij je als kabouter goud moet verzamelen in een mijn. Één iemand saboteert de boel, maar de rest weet niet wie.
- Karen. Heb ik gekregen met Sinterklaas :D Je moet hierbij raden waar een 1-ster review over gaat. Vooral leuk met meer mensen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:19

Van Hitster vind ik vooral de bingo variant heel leuk! Dan speel je echt allemaal tegelijk. De "gewone" is nog wel eens langdradig. En bij de bingo zit direct ook een timer.

Verder Keer Op Keer. Leuk dobbelen en strepen.

Codenames is leuk voor associëren.

En good old Levensweg blijft ook mooi.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:45

Tallie1979 schreef:
Als je met een groep bent: Weerwolven van Wakkerdam! Super leuk! :D

Kan je zo ingewikkeld of zo makkelijk maken als je maar wil (bijv om te beginnen is het wel makkelijk als er alleen wolven en burgers zijn, geen extra krachten) en hoef je eigenlijk niet eens echt het spel voor te kopen, alleen de spelregels moet je dan even online opzoeken. Staat ook wel bekend als maffia in het vlaams geloof ik.
Of je vindt een beknopte uitleg hier;
[HK] WvW HK ~ Zullen we de wolven gewoon temmen?

Maar dan raad ik wel zeker 8+ spelers aan.

Codenames kan ik ook echt aanraden, die maakt het ook niet zo zeer uit met hoeveel spelers je bent als je maar met minimaal 4 bent.

En als je regenwormen al kent is geharrewar in de sushibar ook erg leuk. Die heeft plus en min punten en je kan relatief makkelijk stenen van elkaar afpakken.

Koehandel vind ik ook erg tof maar dat is volgens mij max 5 spelers

Welke volgens mij nog niet genoemd is maar wel super tof is (en zn duizend uitbreidingen) is Munchkin. Je trapt een deur open en kijkt wat erachter zit (meestal een monster, soms iets leuks) of je speelt een monster uit je hand en gaat vechten. Hier moet je wel echt even de regels doorlezen en misschien even een keertje proefdraaien, maar in mijn mening een van mijn favoriete spellen. Hij is voor minimaal 3 (liefst meer, is leuker) maar dat is voornamelijk omdat je elkaar kan tegenzitten en elkaar kan helpen (in ruil voor schatten natuurlijk) en dat maakt hem voor 2 niet zo leuk maar kan prima voor een proefdraai rondje. De kaartjes van de kleding die je kan dragen en de monsters die je bevecht zijn hilarisch. Oh en valsspelen mag als je maar niet betrapt wordt (ja dit staat in de spelregels). En bij discussie heeft de eigenaar van het spel het laatste woord, dus die zou ik wel kopen :+

poetry for neanderthals of zn NSFW versie lijkt me ook erg leuk maar staat hier nog niet in de kast dus geen ervaring mee. Zie er wel altijd zeer leuke reviews van.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 02:14

Wij hebben Flamecraft. Rijd leuk om te spelen!

Qwixx ? Of al die dobbelspelletjes die je kan vinden in een spellenwinkel. Het zijn er enorm veel tegenwoordig.

Betrayal at the house on the hill (wel een complex spel als je het moet uitleggen)

Wolven

The Tea dragon society (soort kaartspel)

Wingspan (vogels) of Wyrmspan (draken)

Everdell

Of gewoon een leuke puzzel :o

Edit: ik zie dat Gloomhaven genoemd is. Top spel, als je spelers zich niet doodmaken met elke vecht scene :') we zijn hier aan Frosthaven bezig al... 2 jaar we gaan nu naar jaar nummer 3 (we spelen nogal weinig)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 07:35

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 07:38

Misschien is Stay Cool ook wel heel leuk. Had deze nog niet genoemd zien worden, maar als ‘partyspel’ zeker heel leuk. Verder is volgens mij het meeste van wat ik zou aanraden wel genoemd :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:49

Keezenspel
Exploding kittens
Unstable unicorns
Cards against humanity

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:51

The game of life Supermario vinden wij erg leuk om te spelen, is onze huidige favoriet! Daarnaast spelen we vooral Risk, Cluedo en Ticket to Ride.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:53

GMekkes schreef:
Keer op keer
Patchwork

En kwakzalvers van Kakelenburg ligt hier te verstoffen omdat we de spelregels niet begrijpen -O-

Youtube filmpjes kijken en dan gewoon gaan spelen. Tis helemaal niet zo moeilijk en als je eenmaal bezig bent hartstikke leuk!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:00

Kwakzalvers is echt leuk en zeer makkelijk! ;) zeker even een filmpje van bvb Nox op YouTube kijken en dan snap je het vast wel.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:02

Kwakzalvers is inderdaad heel simpel. Ik vind er zelf echt geen zak aan maar onze vriendengroep speelt het graag dus doe ik wel fanatiek mee :D Maar ik ben altijd blij als hij de kast weer in gaat.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:24

Phase 10

Je weet nooit wie r uiteindelijk gaat winnen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:34

The Mind is trouwens ook heel leuk!

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:48

Leuk, wij hebben ook veel spellen en op het werk ook. Spelen op het werk graag UNO extreme, monopolie of levensweg.

Thuisook veel kleinere spellen zoals take 5 en regenwormen en bv kakkerlakken soep,salade of poker. Hebben er echt heel veel. Sinds mijn verjaardag hebben we ook rummkkub erbij.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:59

skipbo, eenmaal gespeeld en geen ander spel haast meer gedaan

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:10

Betrayal is hier ook vaak wel een hit, maar kan je alleen in het Engels spelen en de spelregels kunnen wat overwhelming zijn als er niet iemand is die al bekend is met het spel.

"Just one" is hier ook altijd een hit, net als "Geef een Hint" en Wingspan.