Bankrekening gehackt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:41

Ik denk eerlijk gezegd dat het door de verwarde omschrijving komt.
Ja, een bank belt wel eens en ja een bank blokkeert uit voorzorg wel eens een rekening.

Wat ik vooral vreemd vind is het feit dat zo een belangrijke brief ineens niet meer te vinden is. Die brief zou antwoord moeten geven op de gestelde vragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:49

komone schreef:
Als je nu je eens terugleest wat je zelf hebt opgeschreven en we bekijken het even alsof we Radar zijn:

Je dochter wordt in de avond gebeld door de ING: Hallo ze proberen je rekening te hacken, we blokkeren je rekening, neem morgen contact op met de ING.
Hoezo, neem morgen contact op? Je hebt ze nu toch aan de lijn?

Je dochter gaat naar de pinautomaat en pint een bedrag. Ze kijkt dan niet even hoeveel er nog op staat? En hoeveel heeft ze dan gepind?

De volgende dag pint ze weer, maar dan is de pas geblokkeerd. Ze belt de ING en deze geven meteen aan haar niet meer als klant te willen. Ze is blijkbaar een klant met een rekening die niet te beveiligen is.

Dan krijg je een afschrift van een bankrekening waar 0,- op staat en waar ook geen afschrijvingen van grote bedragen die afgeschreven zijn op staan. Stond wel het bedrag er op dat je dochter die avond gepind heeft? Krijgt je dochter altijd papieren afschriften? Je moet er extra voor betalen, dus de meeste mensen kijken alleen digitaal. Wanneer je rekening geblokkeerd is kun je nog gewoon digitaal op je rekening kijken en alle betalingen zien, alleen niks uitvoeren. Staat daar ook gewoon alleen maar 0,-? En geen rare afschrijvingen?

Dus er is volgens je dochter een hacker geweest die gewoon het bedrag op de rekening in 0,- heeft veranderd.

Ik zou toch nog eens een goed gesprek met je dochter gaan voeren. Want dit verhaal klopt van geen kant.

Ook mee eens. Het verhaal rammelt aan alle kanten.
Ik zou nog een keer heel goed met je dochter gaan praten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:55

Je hebt op een afschrift gezien dat je rekening is leeggehaald maar op dat afschrift maar je hebt geen afschrift met die afschrijving. Dat kan toch niet :?

Er kloppen nog meerdere dingen niet aan dit verhaal. Ik zou een goed gesprek met je dochter hebben om alles juist op een rij te zetten.

Sowieso kun je tijdens een gesprek met ing in de app checken of het echt is, en waarom in vredesnaam gaan pinnen na zo’n melding :?

Ik begrijp dat ing en politie hier niets mee kunnen, het verhaal is zo inconsistent als wat. Klopt gewoon niet. Eerst moeten jullie achter het echte verhaal komen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-12-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:59

Belangrijke vraag: staat de overboeking van de spaarrekening naar de lopende wel op het afschrift?

Mocht het nou zo zijn dat dochter al het spaargeld heeft uitgegeven aan andere zaken en dat niet durft te vertellen, zal die transactie ook niet zichtbaar zijn.

Het kan echt niet zo zijn dat je 10.000 euro overboekt en dat dat dan ineens weg is zonder dat er een transactie is. Ongeacht naar wie het geld gaat is er altijd een transactie in heg systeem. Mijn vermoeden is dus dat de transactie naar de lopende rekening toe ook mist?
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 02-12-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:59

Ook mij klinkt dit wel vreemd in de oren.
Maar… misschien is het wel mogelijk dat hackers het dossier van je dochter gehackt hebben en daar hebben ingezet dat ze gebeld is en werd de transactie op de afschriften weggehaald.
Wat ik wel erg vreemd vind: de bank stuurt “zomaar” zonder daarover te communiceren “slachtofferhulp”? Dat is iets wat doorgaans door de politie gedaan wordt, lijkt mij. En bovendien vragen ze dan normaal gezien of je contact wil met slachtofferhulp en ze dus je gegevens mogen doorgeven.
Ik heb ook wel eens vreemde telefoontjes gehad waarin gezegd werd dat mijn rekening geblokkeerd zou worden. Recent zo nog 2x gebeld. Ik heb direct opgehangen. In dit geval heeft je dochter al een brief ontvangen. Heeft ze die niet gelezen ? Of heeft ze misschien de stappen uit die brief gezet en zo bepaalde gegevens gedeeld?
Tip voor je dochter: hou brieven e.d. goed bij, steek ze bijvoorbeeld in een map. Volg administratie goed op en bel bij twijfel afzender (of instantie die zogezegd de brief stuurde).
En nog een tip: als je overschrijft naar je lopende rekening, doe dat dan geen dagen op voorhand, maar het moment zelf. Als je limiet verhoogt, vraag dan om deze maar voor beperkte tijd te verhogen (of verlaag die na betaling zelf weer onmiddellijk als dat gaat). Dat heb ik onlangs ook gedaan toen ik een grote betaling moest doen. Ik kon de limiet zelf niet tot dat bedrag verhogen en moest dus naar de bank bellen. De betaallimiet werd verhoogd voor 2u, daarna ging de limiet automatisch weer naar beneden tot het normale bedrag. Op die manier heb je minder kans dat er veel geld van je rekening gaat….

juval

Re: Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:05

wat een vervelende situatie, ik hoop echt dat je dochter haar geld terugkrijgt.

Wie wisten ervan dat er ineens een groot bedrag (aankoop auto) op haar rekening stond? is het een betrouwbare autobedrijf? Ik vind het heel vreemd dat er geen afschriften zijn. Hoe het geld van de rekening is gehaald moet toch bekend zijn bij de bank?

Ik zou juridisch advies in gaan winnen. Sterkte.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:09

Oei wat naar tegenwoordig gaat alles zo geraffineerd..

Ik blijf het wel een wat vreemd verhaal vinden. Ik zou zelf naar de ING gaan met je dochter en alle gegevens en dan daar tot de bodem laten uitzoeken.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 10:12

Ik weet zeker dat mijn dochter 100% eerlijk is. Ik kan zelf iets om overal inkijken. Ze is overigens meerderjarig.
Ze heeft niet geld uit een automaat gehaald op de bewuste dag, maar gepint in een winkel.
Vanaf het blokkeren kan ze online niet meer inloggen bij ing. ze kan dus niets meer zien.
Het bankafschrift hebben we opgevraagd bij ing, omdat ze deze zelf niet meer kan zien. De transactie van spaar naar betaal staat hier op. Alle transacties staan hier op, maar de laatste, belangrijkste, niet. Ing zegt dat ze deze zelf niet kunnen zien???
Nee ze heeft geen rare aankopen, gokken of wat dan ook gedaan.
Het naar het kantoor gaan is een goede. Hoofdkantoor of ergens in onze regio?
Na de hack heeft ze bij een andere bank een rekening geopend, omdat ing dat adviseerde.
Brief is kwijt, dat is dom, maar gevolg van onze verhuizing waar we middenin zaten.
Alleen ik wist van de overboeking. Het is gewoon een normaal dealer autobedrijf.
Tijdens het eerste gesprek met ing gaven ze aan dat slachtofferhulp contact op zou nemen.
Op het ontvangen afschrift staat geen saldo. Het is meer een overzicht van bij en afschrijvingen.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 10:13

Limiet heeft ze alleen verhoogd tijdens het overboeken. Op de bewuste dag was het limiet gewoon standaard.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:16

Ik zou eerst gewoon naar de bank ik de regio. Gaan

Het klinkt mij toch dat je dochter is opgelicht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:18

Hoe weet je dat de rekening dan nu op 0 staat als je geen saldo kunt inzien? In theorie is er geen transactie meer geweest zeg je nadat het geld van de spaarrekening naar de lopende rekening is gegaan en er in de winkel nog wat betaald is. Dan moet het geld er toch gewoon nog zijn?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:20

en een programma als Radar of Kassa?

Dit is toch gewoon diefstal, dan moet de politie toch inzage kunnen krijgen? Ik vind het heel bizar en ook beangstigend dat dit zomaar kan gebeuren.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:24

_Mir schreef:
Ik heb nog nooit gehoord dat een bank een rekening blokkeert op eigen initiatief?

Ja hoor dat gebeurt wel.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:25

Ik zou haar aanraden om bij een ING kantoor binnen te lopen. In de hoop dat men haar daar kan helpen.

Verder zou ik ook blijven bellen met ING. Dit vage verhaal moet uitgezocht worden.

Ik weet dat banken rekeningen blokkeren als er sprake is van diefstal of fraude wat er met een rekeningnummer wordt gepleegd. Maar dan is ze de komende jaren bij geen enkele bank welkom. Dus wat er ook is gebeurd, er moet opheldering komen over de aanleiding voor dit besluit.

Ik hoop voor je dochter dat ze zich niet als geldezel heeft laten gebruiken, want dan kan ze helemaal nergens terecht en kan haar ook nog gevangenisstraf boven het hoofd hangen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:26

Had je mijn link van het juridisch loket toevallig gevonden? Want ik ga ervan uit dat de rekening geblokkeerd is op basis van een verdenking van fraude. Dat kan ook komen doordat gegevens in handen zijn gekomen van derden, bijv doordat in een telefoongesprek toch per ongeluk gegevens zijn doorgegeven aan criminelen, terwijl je dochter dacht dat het de bank was.
In de link worden de stappen beschreven wat je kunt doen, hoe je bezwaar maakt etc. Ik lees daar ook in terug dat slachtofferhulp in deze gevallen ingeschakeld wordt.
Het enige in het verhaal waar ik over val, is dat het onmogelijk is dat er zo'n bedrag van je rekening wordt gehaald, zonder dat het op een overzicht staat. Dat is gewoon onmogelijk. Want de hacker/crimineel schrijft het naar een of andere meestal buitenlandse rekening over. Dat geld is niet poef verdampt zeg maar. Heb jij zelf dat laatste afschrift helemaal gezien? Neem dat mee als je naar de bank gaat. Je kunt prima naar een regio kantoor ga ik vanuit. Neem voldoende eten en drinken mee. Ik zou daar namelijk gewoon niet meer vertrekken als ik jou en je dochter was, tot die ttansactie uitgeprint is.
Laatste vraag, is dat geld weg? Of kan het zijn dat het door ING bevroren is? Dan zou het saldo ook op 0 kunnen staan, maar is het geld wel nog "ergens"

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:27

liberia schreef:
Ik weet zeker dat mijn dochter 100% eerlijk is. Ik kan zelf iets om overal inkijken. Ze is overigens meerderjarig.
Ze heeft niet geld uit een automaat gehaald op de bewuste dag, maar gepint in een winkel.
Vanaf het blokkeren kan ze online niet meer inloggen bij ing. ze kan dus niets meer zien.
Het bankafschrift hebben we opgevraagd bij ing, omdat ze deze zelf niet meer kan zien. De transactie van spaar naar betaal staat hier op. Alle transacties staan hier op, maar de laatste, belangrijkste, niet. Ing zegt dat ze deze zelf niet kunnen zien???
Nee ze heeft geen rare aankopen, gokken of wat dan ook gedaan.
Het naar het kantoor gaan is een goede. Hoofdkantoor of ergens in onze regio?
Na de hack heeft ze bij een andere bank een rekening geopend, omdat ing dat adviseerde.
Brief is kwijt, dat is dom, maar gevolg van onze verhuizing waar we middenin zaten.
Alleen ik wist van de overboeking. Het is gewoon een normaal dealer autobedrijf.
Tijdens het eerste gesprek met ing gaven ze aan dat slachtofferhulp contact op zou nemen.
Op het ontvangen afschrift staat geen saldo. Het is meer een overzicht van bij en afschrijvingen.

Een bank die aan RB en politie geen afschriften verstrekt.
Een bank die aangeeft dat slachtofferhulp contact opneemt.
Een bank die adviseert een rekening bij een andere bank te openen.
Dat maakt het een vaag verhaal.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:34

Dat vind ik dan weer niet. De dochter van TS moet zelf de afschriften opvragen. Er zullen best mogelijkheden zijn voor de politie om dit op te vragen, maar ik ga ervan uit dat dit dan valt onder buitengewone opsporingsmethoden en dit niet zomaar kan. Er zal dan wel speciale toestemming nodig zijn, zoiets als bij een huiszoeking. Nu is het aan de dochter van TS om dit te leveren. Wat ook eigenlijk niet zo'n probleem hoort te zijn.
Of de bank of politie slachtofferhulp inschakelt, weet ik niet. Het kan ook zijn dat de bank verwijst naar slachtofferhulp omdat deze de dochter van TS in dit hele gebeuren bij kunnen staan en advies kunnen geven bijv.
De laatste zin val ik ook over, net als dat dit al 4 maanden duurt. Ik had met 1 week al op kantoor gebivakeerd tot het mij helder was.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:35

Maar we gaan uit van alles wat TS hier vertelt. Wat onsamenhangend is.

Als de rekening geblokkeerd is, kan ts ook geen nieuwe rekening openen bij deze bank waarschijnlijk. Dus het advies (tijdelijk) een andere bank te nemen kan theoretisch prima kloppen, want een mens moet toch de vaste lasten betalen?

De rekening zal in behandeling zijn bij een speciale afdeling. Nogmaals; ik zou de brief afwachten en de stappen volgen die daarin staan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:36

heeft je dochter gebruik gemaakt van slachtofferhulp? Die bieden namelijk ook vaak praktische ondersteuning en misschien kunnen zij haar verder helpen?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:45

Als je rekening is geblokkeerd, kun je nog wel inloggen in de app. Dus is de rekening geblokkeerd, of de app of allebei?

Als ik het zo in schat (het is nogal onsamenhangend), denk ik dat je dochters rekening gebruikt is door criminelen en je dochter een geldezel is. Dat verklaart ook waarom er slachtofferhulp is bijgehaald (https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurte ... /geldezel/).

Ik zou dus niet te snel naar de ING wijzen en aangezien je dochter meerderjarig is, zal ze zelf actie moeten ondernemen.

Heel veel sterkte in ieder geval.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:47

furious schreef:
Maar de bankrekening is dus leeg gehaald, maar ze kunnen niet terug vinden dat het gebeurt is?
Kan je niet naar een kantoor van ing gaan dat ze daar iets kunnen regelen ofzo. Weet niet of dat kan maar dan je je dochter zich wel identificeren als ze dat zo graag willen ivm avg wet.

Dit inderdaad, langsgaan met je dochter compleet met paspoort en opheldering eisen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:11

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:28

Als de limiet die dag niet verhoogd was en er toch een bedrag met vier nullen overgemaakt kon worden is dat een fout van ing.Toch? De bedoeling van een maximaal limiet is om dit te voorkomen.
Je zou echt een privé gesprek met een ing medewerker aan moeten vragen om over de te nemen juridische stappen te praten.
Echt heel naar dit…

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:34

Op facebook is een pagina Juridsche vragen, advies, hulp en antwoorden )Nederlands Recht. Ik zou zeker daar ook deze vraag stellen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:45

Sintara schreef:
furious schreef:
Maar de bankrekening is dus leeg gehaald, maar ze kunnen niet terug vinden dat het gebeurt is?
Kan je niet naar een kantoor van ing gaan dat ze daar iets kunnen regelen ofzo. Weet niet of dat kan maar dan je je dochter zich wel identificeren als ze dat zo graag willen ivm avg wet.

Dit inderdaad, langsgaan met je dochter compleet met paspoort en opheldering eisen

Inderdaad. Zou ook zsm naar het kantoor gaan en als het geld weg is van de rekening ook vooraf aangifte doen.

Daarnaast; heeft je dochter de ING app? En anders inloggen op je ING account via hun site.
Ook al is deze rekening geblokkeerd kan je nog wel in je app en bij "belangrijke post" of "meldingen" kan je de communicatie van de ING zelf terug zien. Dus ook de brief dat de rekening geblokkeerd zou gaan worden.