Zeer onduidelijke kruising, wie heeft voorrang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:17

Ze hadden die haaientanden gewoon niet moeten plaatsen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:23

Tiggs schreef:

Ja wel.
Omdat mensen anders zo de straat op fietsen als ze letterlijk rechtdoor gaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:29

TS, ik denk dat het feit dat voorrangsweg naar rechts afbuigt een beetje verwarrend is en dat je onterecht denkt dat dit een ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’ situatie is.

In deze situatie moet jij voorrang verlenen aan de auto’s de voorrangsweg die naar recht afbuigt volgen. De haaientanden zijn dus correct, jij hebt bij het verlaten van deze voorrangsweg géén voorrang.

De auto’s die uit de zijstraten komen moeten aan iedereen inclusief jou voorrang verlenen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:37

DuoPenotti schreef:
Tiggs schreef:

Ja wel.
Omdat mensen anders zo de straat op fietsen als ze letterlijk rechtdoor gaan.

Huh, waarom zou iemand dat doen als het fietspad doorloopt naar rechts?
(die foto van dat kruispunt op pagina 2, daar fiets je toch niet zomaar rechtdoor?)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:45

Tiggs schreef:
[

(die foto van dat kruispunt op pagina 2, daar fiets je toch niet zomaar rechtdoor?)

Omdat ze niet in de gaten hebben dat rechtsaf de weg vervolgen is.
En denken rechtdoor is rechtdoor.

Als je kijkt wat de oude situatie is zonder haaientanden denk ik dat er veel fietsers voor een auto zijn gefietst en het zo duidelijk hebben willen maken.

Voor mij ook niet logisch maar zal denk ik wel de reden zijn

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:57

DuoPenotti schreef:
Tiggs schreef:
[

Omdat ze niet in de gaten hebben dat rechtsaf de weg vervolgen is.
En denken rechtdoor is rechtdoor.

Als je kijkt wat de oude situatie is zonder haaientanden denk ik dat er veel fietsers voor een auto zijn gefietst en het zo duidelijk hebben willen maken.

Voor mij ook niet logisch maar zal denk ik wel de reden zijn

Dan nog is haaientanden hier niet de oplossing, daardoor gaan anderen denken dat ze óók voorrang hebben op de fietsers. Wat ze dan hadden moeten doen is een stoeprand in de bocht tussen het fietspad en de rijbaan zodat men niet rechtdoor kon rijden, en iets verder (bij het zebrapad bijvoorbeeld) over laten steken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:09

Exitium schreef:
Dan nog is haaientanden hier niet de oplossing, daardoor gaan anderen denken dat ze óók voorrang hebben op de fietsers. Wat ze dan hadden moeten doen is een stoeprand in de bocht tussen het fietspad en de rijbaan zodat men niet rechtdoor kon rijden, en iets verder (bij het zebrapad bijvoorbeeld) over laten steken.

Juist, dat riep een automobilist mij ook toe deze week nadat ze me bijna aanreedt: 'Jij hebt haaientanden!!' terwijl deze auto vanuit links en over de drempel kwam.

DuoPenotti

Re: Zeer onduidelijke kruising, wie heeft voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:16

Dat was zeker een betere oplossing :j
Helemaal waar.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:22

Ik volg even, want ben daar toevallig van de week geweest en toen vroeg ik het me ook af. Ik kwam van de kant van de brandweer zeg maar.
Er kwam een fietser van links, ik heb hem voorrang gegeven want het regende heel hard en ik zat toch droog.
Ik had voorrang natuurlijk, maar de rest van de weg vond ik ook maar onduidelijk....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:45

Jij wilt dus zoals de gele lijn fietsen?
Bij beide rode frutsels is een drempel?
En groen is doorgaande weg.

Als jij rechtdoor wilt fietsen zoals de gele lijn.
Dan verlaat je de voorrangsweg.
Sterker nog je wilt de voorrangsweg oversteken.
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:52

Hagelslag, er mist denk ik een deel van je bericht?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:56

Jacquelinee_ schreef:
We hebben bij ons in t dorp ook zo een soort kruising waar de gemeente een verkeersbord heeft neergezet om de verkeersregels uit te leggen :Y) [ Afbeelding ]

_O- Wauw, dat uitlegbord. :')

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:00

Storm schreef:
Die is ook echt dramatisch Lieke 8)7

Ik zou bij jouw kruising idd ook voor het zebrapad kiezen := maar wat een constructies weten ze overal ook weer te verzinnen... {:)-:(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:07

Tiggs schreef:
Hagelslag, er mist denk ik een deel van je bericht?

Sorry je hebt gelijk,
Conclusie als je wilt fietsen zoals de gele lijn.
Dan steek je officeel de voorrangsweg over. Ondanks dat je rechtdoor gaat.

In dit geval is de doorgaande weg de groene lijnen en niet het daadwerkelijke rechtdoor
Welke van de 2 nu voorangs heeft als een auto van de drempelkant komt.
Ligt eraan waar je als fietser/bestuurder heen wilt.
Theoretisch kom je van rechts.
Praktisch moeten beide voorrang verlenen

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:16

Jij als fietser zit tesamen met het eventuele afbuigende verkeer naar rechts op de voorrangsweg. Daarbij moet iedereen uit een uitrit jou voorlaten. Zoals ik hem zie hebben beide straten van links cq rechtdoor een drempel/in-uitritconstructie. Daarmee moeten zij jou dus voorlaten.
De weg die voor het oog rechtdoor is, is de dunne streep op het bord. En daarmee de voorrang verlenende weg. Aan iedereen die zich op de kruisende weg bevindt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:19

Ik zou zeggen voorrangsweg heeft voorrang dus je stopt want je gaat die verlaten en oversteken met haaientanden.

Links met drempel moet voorrangsweg voorrang geven. Is die weg vrij rijden ze de voorrangsweg op en volgen die. Logischerwijs rijden ze op de voorrangsweg voordat ze jou als fietser passeren. Jij verlaat die weg dus die rechten en hebt haaientanden dus geen voorrang en als laatste aan de beurt. Tenzij je idd lopend over zebrapad gaat.

Ik vermoed dat net als in het echt hier allemaal andere meningen zijn. Als fietser ben je giga kwetsbaar ik zou sowieso geen voorrang nemen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:35

Even de situatie gepoogd te tekenen.
De drempels staan hier dan voor de in-uitritconstructie. Maar die zit niet in dat programma. Dus inproviseren.

De ene is zoals de situatie is.
De ander is als je hem vertaalt naar dat de afbuigende voorrangsweg rechtdoor zou gaan. Dus als je de kruising rechtuit legt.
Afbeelding
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:39

Volgens mij heb je dus als fietser gewoon ondubbelzinnig voorrang en ik begrijp ook niet zo goed waarom een automobilist zou denken dat het niet zo is?

Maar bij het plaatje van Avelienvd dacht ik wel: daar staan haaientanden en die staan er op de weg niet. Dat is raar want de beide uitritconstructies hebben wel zo'n driehoeksbord. En blijkbaar vinden de automobilisten het ook een punt dat er op het fietspad haaientanden staan.. dus misschien is het voor de gemeente nog wel het makkelijkst om wat extra haaientanden te schilderen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:42

Die haaientanden staan sowieso in dat vooraf vastgestelde plaatje. En eigenlijk had ik ze ook bij die onderste kunnen plaatsen. Want beide wegen hebben een inuitrit constructie en moeten dus alles voorrang verlenen.
Ongeacht waar het verkeer wat op de voorrangsweg zit heen gaat. Dus ongeacht of dat afslaat of niet

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:47

Zo dan. Even aangepast nu hebben ze allebei zoals op de daadwerkelijke situatie een haaientand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:22

Nog nooit zoveel foto’s van Waalwijk op bokt voorbij zien komen :') wat een drama kan die kruising zijn..

Je hebt daar als fietser voorrang op de zijwegen, maar voorrang krijgen is nog net weer iets anders %) kan me voorstellen dat je daar regelmatig van je sokken wordt gereden.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:26

Hier een buurtgenoot. Inderdaad een lastige kruising.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:46

Shadow0 schreef:
Jacquelinee_ schreef:
We hebben bij ons in t dorp ook zo een soort kruising waar de gemeente een verkeersbord heeft neergezet om de verkeersregels uit te leggen :Y) [ Afbeelding ]

_O- Wauw, dat uitlegbord. :')

Ja dat heeft de situatie in t begin niet veiliger gemaakt :')
Veel automobilisten die dan toch stoppen om zon bord proberen te lezen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:58

Wat ook niet meehelpt is dat als jij als automobilist uit die uitrit komt en jij al op de voorrangsweg bent voordat jij met je fiets bij de haaientanden bent dat je dan als automobilist weer voorrang hebt op jou als fiets…

Als jullie helemaal 100 procent tegelijk aankomen heb jij in principe voorrang want je zit al op een voorrangsweg alleen het punt is is dat jij vervolgens een bijzondere manoeuvre uit gaat voeren en die automobilist al ondertussen de uitrit uit is en de weg opgedraaid is en jij “ineens” rechtdoor gaat.
Lang verhaal kort tis gewoon een slecht ontworpen kruispunt…..
zou sowieso ook al heb je voorrang hem niet nemen tenzij je plat gereden wilt worden.
En lekker eieren voor je geld kiezen door of te wachten tot de weg vrij is of automobilist duidelijk communiceert met je dat je voor kan.
Of lekker via de zebra lopend oversteken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 23:04

Avelienvd, bedankt! Inderdaad duidelijk zo, alleen hebben de 'uitritten' geen haaientanden staan, en het fietspad wel. Daarom denken de auto's voorrang te hebben.

Een hoop foto's van Waalwijk inderdaad haha, en iedereen in de omgeving weet ook dat dit een dramatisch kruispunt is.

En inderdaad Little birdy, ik neem tegenwoordig het zebrapad met de fiets naast me, als er auto's aankomen.
Laatst bijgewerkt door Storm op 22-11-24 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt