Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:04

black_kelpie schreef:
Zolala schreef:
Misschien inspireer ik hiermee andere Bokkers zonder tuin! Ik hoop dat in ieder geval in mijn directe omgeving wel te doen.. Want al die kale balkons vind ik gemiste kansen.

Ik weet van in ieder geval 1 persoon met balkon dat je dat al hebt gedaan :j *\o/*

En dit is ook een beetje het doel van het topic, inspireren en bewust maken dat het in het algemeen groener mag, maar dat niet alle groen ook nuttig is voor dieren. En ik heb ook echt wel planten staan die ik mooi vind maar die hier in de verste verte niet vandaan komen. Het punt is ook niet dat alles persé inheems moet, wel dat er een beetje over nagedacht wordt.

En een reiger op je balkon ook, heerlijk _O-

Ha, wat fijn!! *\o/*
En ja, ik ben zelf dol op seringen, en zou die niet graag willen missen - dus die heb ik in allerlei soorten op mijn 'eigen' balkon aan de andere kant :D Net als vrolijke bloeiers als Bougainville, Oleander, Plumbago, hanggeraniums natuurlijk en Oost-Indische kers (die laatste twee ook zeer geliefd bij nachtvlinders en hun rupsjes). Maar omdat ik 3 katten heb die uiteraard op dat balkon mogen komen, trek ik aan die kant liefst zo min mogelijk bijen, hommels of vlinders aan.

Ik ben het volledig met je eens dat iedere groene stap er weer één is, de afgelopen maanden heb ik enorm veel gelezen en geleerd over zowel inheems groen, stinsenplanten en -bollen, als vogels en insecten, en het is zo de moeite waard om je er eens in te verdiepen.
Een erg leuk 'instap' boek vond ik trouwens "Het Bijenbalkon", van Caspar Janssen. Die begon ook zómaar, en op die manier leer je al doende met hem mee.

Iemand een leuke naam voor een reiger? Hij/zij komt zo regelmatig kijken of ik ECHT niks voor reigers te eten heb :P

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:11

Die reiger, geweldig <3

Je kan toch wel een paar visjes voor hem klaarleggen <<)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:12

In Eindhoven zijn 2 plekken die ik cool vind qua balkon.

De straat Het College
Afbeelding

En Trudo heeft een toren gebouwd waarbij bomen op balkons centraal staan (al vraag ik me hierbij wel echt af hoe ze het glazen wassen gaan doen met alles dat verspringt en alle bomen :=)

https://www.trudo.nl/trudo-toren

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:22

Voor wie misschien in de buurt woont, deze zaterdag organiseert Dordrecht voor het eerst een Klimaatmarkt, waar duurzaam, natuurvriendelijk, hergebruik, en biodiversiteit centraal staan:
https://dordtcentraal.nl/actueel/eerste ... maatmarkt/

Solleke_Noah schreef:
Je kan toch wel een paar visjes voor hem klaarleggen <<)

Nou nee.. :') Hij komt overigens echt niets te kort hier in de buurt, hoor! Er is een park met vijvers, en een lange dijk met singels. Maar deze staat graag op het dak, en sinds kort dus ook op de rand van mijn balkon. Ik vind het fijn dat hij zich veilig/zeker genoeg voelt om dat te doen - precies wat ik met dit plekje wil bereiken.

Prairy schreef:
In Eindhoven zijn 2 plekken die ik cool vind qua balkon.

De straat Het College
[ Afbeelding ]

En Trudo heeft een toren gebouwd waarbij bomen op balkons centraal staan (al vraag ik me hierbij wel echt af hoe ze het glazen wassen gaan doen met alles dat verspringt en alle bomen :=)

https://www.trudo.nl/trudo-toren

De Trudo toren heb ik gezien, toen ik de World of Dinos bezocht in Strijp S! Ik vond die echt geweldig <3

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 17:11

Rogier. Rogier Reiger :Y)

Gaaf die toren! Ik vraag me af hoe ze dat doen qua verzorging van de bomen en planten, word dat gedaan of is er een geïntegreerd systeem dat de boel van water voorziet? Ik begrijp dat het sociale huur is en verwacht niet dat alle bewoners groene vingers zullen hebben en dat willen verzorgen, of steeds iemand toegang willen geven tot het balkon om dat te doen.

Dagmar80

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:18

Leuk topic, ik zag de titel, klik en stip! Ik zal later even alles nog lezen :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:52

black_kelpie schreef:

Gaaf die toren! Ik vraag me af hoe ze dat doen qua verzorging van de bomen en planten, word dat gedaan of is er een geïntegreerd systeem dat de boel van water voorziet? Ik begrijp dat het sociale huur is en verwacht niet dat alle bewoners groene vingers zullen hebben en dat willen verzorgen, of steeds iemand toegang willen geven tot het balkon om dat te doen.

Ik las iets van geïntegreerde systemen en Flying gardeners :))

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 16:56

black_kelpie schreef:

_O- Heel elegant!

Weten jullie dit misschien:
Een poosje geleden heb ik via een actie van Natuurmonumenten een zakje inheemse "Laatbloeiers" zaadjes gekregen (o.a. Klaproos, Muskuskaasjeskruid, Korenbloem), met de instructie om die in het najaar te zaaien.
Dat heb ik half oktober gedaan, maar nu zie ik overal al kleine zaailingen opkomen..
Gaan die de winterkou dan wel overleven?

Ook zijn vogels geweldige knoeiers tijdens het eten, en belanden er regelmatig allerlei zaden in de plantenbakken. Van de zomer heb ik zo al talloze interessante "opportunia's" kunnen bestuderen :D
Maar kan het kwaad als zulke zaden op de aarde blijven liggen, en bijvoorbeeld na regen gaan beschimmelen?
Of is dat iets wat nu eenmaal bij de natuur hoort, en juist goed is voor bijv. bodemleven?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:09

Ja dode zaadjes en schimmels horen er gewoon bij.
Om Midas Dekkers te citeren, een beukenboom is het grafmonument voor miljoenen beukennootjes.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 23:55

Prairy schreef:
Ik las iets van geïntegreerde systemen en Flying gardeners :))

Loop je 5 hoog in je blote kont door de kamer, heb je ineens een tuinman voor je raam bungelen :')

Zolala schreef:
Weten jullie dit misschien:
Een poosje geleden heb ik via een actie van Natuurmonumenten een zakje inheemse "Laatbloeiers" zaadjes gekregen (o.a. Klaproos, Muskuskaasjeskruid, Korenbloem), met de instructie om die in het najaar te zaaien.
Dat heb ik half oktober gedaan, maar nu zie ik overal al kleine zaailingen opkomen..
Gaan die de winterkou dan wel overleven?

Ja hoor, dat komt wel goed! Uitgebloeide bloemen laten veelal in het najaar hun zaden los, als ze daar niet tegen zouden kunnen dan zouden ze het anders doen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:12

Ik heb een gemengde inheemse/'gewone tuinplanten'-tuin. Die tuin is 2500 m2, dus meer dan genoeg inheemse planten tussen de zogenaamd nutteloze.
Ik zeg bewust zogenaamd. Afgelopen zomer zaten er meer insekten op de Mentha 'Buddleia' (een cultivar dus) dan waar dan ook en persoonlijk geloof ik niet zo in 'alleen inheems is goed'.

Er zijn dan ook meer dan genoeg biologen en ecologen die zeggen dat álle groen goed is voor de biodiversiteit, inheems of niet. Wat wel nauw komt is de waardplanten voor de rupsen, maar om te zeggen dat sierplanten onbruikbare, onvoldoende of zelfs geen nectar of pollen leveren gaat ze veel te ver, en ik (zelf ook bioloog) ben het daar wel mee eens.

Vergeet ook niet dat klimaatverandering sowieso een andere biodiversiteit gaat geven (al dan niet op kortere of langere termijn) dus 'inheems' is ook maar een theoretische term uiteindelijk.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 12:04

Ibbel schreef:
persoonlijk geloof ik niet zo in 'alleen inheems is goed'.

Ik ook niet, en dat is ook niet wat ik wil zeggen met dit topic. Alleen als ik in mijn omgeving kijk is er überhaupt amper nog groen. De tuin van de buren aan de ene kant is enkel tegel met 2 vijgenbomen in pot en een stukje kunstgras. 2 huizen verderop een stukje gras, klinkers en welgeteld 1 passiebloem. Aan de andere kant gras en een paar potplanten. De hele rij nieuwbouw zal niet veel beter zijn afgaande op de voortuinen, maar dat kan ik niet zien want alle postzegels zijn afgehokt met gesloten schuttingen.

Voordat de hele straat gesloopt werd voor nieuwbouw hadden we hier egels, eekhoorns en uilen, nu niks meer behalve een flinke rattenplaag. Er is geen voedsel meer te vinden voor ze, het oppervlak van de tuinen is meer dan gehalveerd en er is een parkeerplaats voor teruggekomen. Wat ik probeer te doen is een klein beetje compenseren voor iedereen die het nodig vindt om de tuin zo steriel mogelijk in te richten. En zoals ik al zei heb ik ook van alles staan wat niet inheems is, maar ik denk wel dat het goed is om na denken over inheemse opties, die kunnen net zo mooi zijn. Hanggeraniums zijn er zat, waarom geen duifkruid of ooievaarsbek in een pot. Het lijkt me niet verkeerd om te proberen om anderen te motiveren om dat ook te doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:06

Ibbel schreef:
Ik heb een gemengde inheemse/'gewone tuinplanten'-tuin. Die tuin is 2500 m2, dus meer dan genoeg inheemse planten tussen de zogenaamd nutteloze.
Ik zeg bewust zogenaamd. Afgelopen zomer zaten er meer insekten op de Mentha 'Buddleia' (een cultivar dus) dan waar dan ook en persoonlijk geloof ik niet zo in 'alleen inheems is goed'.

Er zijn dan ook meer dan genoeg biologen en ecologen die zeggen dat álle groen goed is voor de biodiversiteit, inheems of niet. Wat wel nauw komt is de waardplanten voor de rupsen, maar om te zeggen dat sierplanten onbruikbare, onvoldoende of zelfs geen nectar of pollen leveren gaat ze veel te ver, en ik (zelf ook bioloog) ben het daar wel mee eens.

Vergeet ook niet dat klimaatverandering sowieso een andere biodiversiteit gaat geven (al dan niet op kortere of langere termijn) dus 'inheems' is ook maar een theoretische term uiteindelijk.

En liever een thuis vol exoten die toch wat opleveren dan een grasveld of stoeptegel tuin.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:07

Laatst hoorde ik in een tuincentrum hoe belangrijk het voor de bijen is om inheemse planten en bloemen in je tuin te hebben, ze zei: uitheemse bloemen lokken bijen met een 5-sterren menu, maar dan blijkt het een hamburger te zijn zonder voedingswaarde.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 12:15

belle_boef schreef:
En liever een thuis vol exoten die toch wat opleveren dan een grasveld of stoeptegel tuin.

Absoluut, maar het hoeft toch niet een keuze te zijn uit die 2 opties?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:16

black_kelpie schreef:
belle_boef schreef:

Absoluut, maar het hoeft toch niet een keuze te zijn uit die 2 opties?

Wat mij betreft niet maar voor vele mensen zal dit wel spelen als ze hun tuin decoreren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:30

Rubs schreef:
Laatst hoorde ik in een tuincentrum hoe belangrijk het voor de bijen is om inheemse planten en bloemen in je tuin te hebben, ze zei: uitheemse bloemen lokken bijen met een 5-sterren menu, maar dan blijkt het een hamburger te zijn zonder voedingswaarde.

En daar zijn de experts het dus helemaal niet over eens.

Wat wél van belang is, zijn voldoende waardplanten voor de rupsen van vlinders.

Maar niet-inheemse planten afschrijven omdat ze geen voedingswaarde zouden hebben voor 'onze' insekten is wat mij betreft echt onzin. Dat zou betekenen dat een bij in de VS een ander metabolisme zou hebben dan een Europese bij, of zelfs een Nederlandse bij een andere behoefte aan bepaalde nutrienten zou hebben dan een Spaanse.
Dat staat voor de honingbij alvast totaal op losse schroeven, aangezien honingbijenrassen vaak kruisingen van over de hele wereld zijn.
Om maar te zwijgen van het feit dat imkers hun volken de winter doorhelpen door ze in het najaar suikerwater te voeren, omdat wij mensen hun eigen wintervoorraad (honing) wensen op te eten :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:47

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:50

Dammie schreef:
https://wildetuinplanten.com/ tip!

Ik heb wel gelezen dat planten uit Oost Europa net op de verkeerde tijd kunnen bloeien voor de Nederlandse insecten, en dat dat wel uitmaakt https://wildetuinplanten.com/2023/05/22 ... -tussenin/ .
Als er bij mij in de tuin ruimte is, wil ik een inheemse soort planten, dat is mijn voornemen.

Heeft vaak inderdaad met bloeitijd te maken. Imker/honingbijen hebben verder weinig met biodiversiteit te maken natuurlijk, al eet ik ook graag honing :D en er zijn wel meer insecten die van inheemse planten profiteren buiten vlinders/rupsen en bijen.

Ik sta er altijd van te kijken wat er hier bv op wilde peen of fluitenkruid (of een andere witte schermbloemige afkomt). Zó veel soorten wantsen, zweefvliegen, torretjes,... die planten zijn echt insecten magneten <3

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 13:41

En ook wat betreft bomen maakt het best wel uit wat er staat. Uitheems is niet volstrekt nutteloos, maar inheems doet het duidelijk beter

Afbeelding
(Illustratie van SoortenNL)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 16:47

axel_1997 en black_kelpie: dankjewel! Dat stelt wat gerust..
Ik moet nog een beetje leren hier de natuur gewoon haar gang te laten gaan :)

Ibbel: ik geloof ook niet in 'alleen inheems is goed', daar gaat het ook niet om.
Voor mij persoonlijk was het uitgangspunt: dat ongebruikte, nu totaal nutteloze balkon een bestemming geven die wèl iets betekenen kan - en heb daarbij gekozen voor a) een veilige voeder- en rustplaats voor vogels, en b) meteen met beplanting die dan óók nuttig voor ze is.

Als je je een beetje in vogels en hun habitat/leefwijze verdiept, kom je al gauw uit bij besdragers en insectenlokkers, en vandaar automatisch bij inheemse struiken en planten. Die liefst ook jaarrond aantrekkelijk zijn, dus bloeien en/of vruchtdragen op verschillende momenten.
Allicht wilde ik het graag in één keer zo goed mogelijk doen, en met name die research heeft me het afgelopen jaar bewuster gemaakt op ecologisch gebied.
Daarnaast zijn inheemse planten aangepast aan de lokale omstandigheden, wat m.i. vrij essentieel is om de basis van een sterke en gezonde tuin te vormen (in bakken, gifvrij en kunstmestvrij, op het wat lastige oosten). Die dan weer verschillende soorten dieren aantrekt en zorgt voor een gevarieerd ecosysteem.. En zo was de cirkel rond.

Ik hou nog net zoveel van de exoten, de uitheemse boompjes en struiken, de mediterrane en tropische bloeiers die op mijn eigen balkon aan de westkant staan. Ook die trekken allerlei bijen, hommels, zweefvliegen en vlinders. Maar vogels hebben er niets aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:23

Ik betwijfel dat vogels niets aan exotische bomen en planten hebben.

Ik heb hier Celtis occidentalis staan, een uit Noord-Amerika afkomstige boom. Uit zaad gekweekt.
Maakt een ongelooflijke hoeveelheid kleine bes-achtige zaden aan, en ik heb een kolonie huismussen in de tuin wonen die die bomen met veel genoegen leegplunderen. Dus tja, hebben onze inheemse vogels niet aan uitheemse bomen? Ik merk ook daar helemaal niets van in mijn tuin.

Ik tuinier hier nu ruim 30 jaar en ik heb sterk de indruk dat een hoop theorie in de praktijk niet klopt :+

Ik heb niets tegen inheems verder, maar ik heb wel iets tegen de puristen die uitheems afwijzen. En dat bedoel ik in het algemeen, niet degenen in dit topic, maar ik heb dus wel iets tegen zo'n geciteerde tuincentrumfiguur die dat keihard beweert. Dat helpt niet mee om de betonwoestijnen weg te werken.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:38

black_kelpie schreef:
En ook wat betreft bomen maakt het best wel uit wat er staat. Uitheems is niet volstrekt nutteloos, maar inheems doet het duidelijk beter

[ Afbeelding ]
(Illustratie van SoortenNL)

Heb je toevallig een linkje naar meer uitleg of een langere lijst? Wij zijn van plan een lindelaan te planten, maar als die echt minder insecten aantrekt dan al deze soorten ga ik daar nog eens over in beraad :=

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 18:50

Ik heb een kamperfoelie staan, Lonicera henryi (China?) en dus niet de inheemse Lonicera periclymenum of L. xylosteum. Komt echt geen drol op af helaas. Er staat een stoel onder waar ik in de zomer heel wat (avond)uren in hang, als de insecten er waren dan had ik ze gezien. De Clematis uit dezelfde contreien doet het beter wat dat betreft, is ook één van de eerste bloeiers hier.

123321 schreef:
Heb je toevallig een linkje naar meer uitleg of een langere lijst? Wij zijn van plan een lindelaan te planten, maar als die echt minder insecten aantrekt dan al deze soorten ga ik daar nog eens over in beraad :=

Winterlinde (Tilia cordata) en Zomerlinde (Tilia platyphyllos) zijn inheemse soorten en de Hollandse/ Gewone Linde (Tilia x europaea) is een heel oude, natuurlijk voorkomende hybride tussen deze 2. Lijkt me prima bruikbaar voor een laan :j Wellicht een idee om verschillende soorten aan te planten voor meer variatie?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:03

Citaat:
Linden zijn geliefd bij veel insecten: meer dan 60 insectensoorten weten blad, bast, hout en bloemen te vinden als directe voedselbron.

Ik lees dit op boomzorg.nl - dan zouden ze op plek 7 horen in de afbeelding die je deelt. Valt het toch nog mee.

Afwisseling van lindesoorten in de laan is zeker een optie om het bloeiseizoen te verlengen, afwisseling van boomsoorten is dan weer niet de bedoeling omdat we ervoor willen zorgen dat het een duidelijk landschapselement wordt.