Wat gebeurt er met online retouren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:53

Ik zit het met verbazing te lezen hier en eigenlijk nooit geweten dat kleding wat retour komt bij sommige vernietigd wordt...

misschien ook omdat ik altijd alleen kleding pas en meteen weer uit doe en netjes opgevouwd in het zakje probeer te krijgen en ik verwacht dat heel Nederland dat gewoon doet.. Dan is het even nieuw zakje eromheen en strak opvouwen en weer door naar de volgende..

Maar dit topic doet mij wel beseffen dat ik er nooit zo bij stil heb gestaan wat retouren voor winkels betekent qua werk.. ik maak mij ook wel eens schuldig aan makkelijk dingen retourneren...

SdaphneS

Re: Wat gebeurt er met online retouren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:12

Ik bestel dus geen kleding of schoenen online om de reden dat ik tegen al die pakket bezorging ben. Dus wil sowieso zo min mogelijk online bestellen, maar ook omdat als je iets wilt retouren je dus voor een groot probleem zorgt. Want uit vele documentaires komt naar voren dat het gros zo de vuilcontainer in gaat plus bedrijven hebben veel werk aan een retour.
Hoeveel moeite is het nu om gewoon in fysieke winkels spullen te kopen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:13

Ik heb regelmatig kleding / schoenen uit een bestelling waarvan je gewoon kan zien dat het eerder al eens geretourneerd is.
Een vriendin van me heeft eens een vlooieninvasie in huis gehad vanwege een wehkamp bestelling. dat komt vast bij iemand thuis vandaan, en niet uit het distributiecentrum. Misschien dat het bij wehkamp per merk verschillend is?

Van h&m heb ik nog nooit iets binnegekregen wat er geretourneerd uit ziet. Alles is altijd gloednieuw. Dat vind ik altijd maar raar, vooral gezien daar juist superveel geretourneerd wordt omdat het altijd maar gokken is hoe de maat zal vallen. Ik bestel daar ook niet meer om die reden. Pull&bear en/of berhska heeft bijvoorbeeld geen zakjes om de kleding in de pakketten +:)+ maar geen idee wat zij nou precies met de retouren doen.

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:27

Ik werk bij een bedrijf dat lampen verkoopt. Bij ons kunnen wij als werknemers tegen hoge korting de geretourneerde producten kopen.

Ik schrik ervan dat er kleding merken zijn die geretourneerde kleding weggooien. Gelukkig bestel ik niet vaak kleding online..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:40

Bijna alles wat ik bestel hou ik wel.

Ik weet goed in te schatten wat mijn maat is.
Broeken ben ik erg merk vast.
Dus dat gaat vaak wel goed.

En met truien bestel ik altijd graag wat oversized.
En dan maakt het niet uit als het wat ruimer valt.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:47

SdaphneS schreef:
Ik bestel dus geen kleding of schoenen online om de reden dat ik tegen al die pakket bezorging ben. Dus wil sowieso zo min mogelijk online bestellen, maar ook omdat als je iets wilt retouren je dus voor een groot probleem zorgt. Want uit vele documentaires komt naar voren dat het gros zo de vuilcontainer in gaat plus bedrijven hebben veel werk aan een retour.

Totdat jou maat alweer eens niet in de winkel is en het eerste wat een medewerker zegt is: ‘u kunt het bestellen en dan wordt het thuis bezorgd’.

Aan de ene kant denk ik zelf, nee ik wil niet iets wat al eens gepast is. Aan de andere kant, als ik in de winkel iets pas is het ook vaak al eens gepast… Het is toch van de zotte dat het te duur is om iets te controleren en nogmaals te verkopen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:09

Ik stuur zelf zelden iets retour. Ja, laatst een weerstation wat de geest gegeven had binnen garantie tijd. Kleding koop ik zelden online, alleen voor de afgelopen vakantie een paar keer online moeten bestellen, omdat het niet in fysieke winkels te vinden was. Daarvan zou ik één retour hebben, ivm beschadigde broek. Na niet akkoord te zijn gegaan met een deel aankoopbedrag terug (omdat broek óók eigenlijk te groot was) uiteindelijk het gehele aankoopbedrag terug gekregen en ik mocht de broek houden. Nou prima! Beschadiging was minimaal (maar toch als ik iets nieuws koop, wil ik wel een onbeschadigd product) dus broek is goed gebruikt geweest op vakantie.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:13

Soms zit er ook een flink prijs verschil tussen online en winkel. En voor een shirt van 30€ waarop een tientje korting zit online, kan dat al uit. Ik haal ook het liefst zoveel mogelijk in echte winkels, liefst een kringloop. Maar kom toch ook regelmatig op vinted uit, ook al is dat al duurzaam, toch ook weer pakketpost (soms internationaal).
Heel fijn om te lezen dat er duidelijk ook bedrijven zijn die wel moeite doen voor hun retouren!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:18

SdaphneS schreef:

Winkels, pashokjes, rijen, luide muziek, veel mensen... ik kan het wel, en ik doe het ook wel, maar om nou te zeggen het is een kleine moeite :n autisme komt meer voor dan je denkt.

Daarnaast koop ik graag in de sale en in fysieke winkels is mijn maat er altijd als eerste uit, en is het aanbod online veel groter. Ik koop wel graag wat duurzamere merken en gooi maar heel weinig kleding weg. Dat gezegd hebbende shop ik sowieso weinig en gaan er misschien 5 kledingstukken per jaar retour. En bijna altijd omdat de maat toch anders valt dan verwacht.

Wat ik overigens wel echt heel tof vond is dat ik laatst een broekpak heb gehaald bij de WE, sale, in de winkel gepast maar moest 1 maat kleiner, online besteld en dus garantie dat het zou passen en ik het zou houden. Helemaal top. Nog leuker was het mailtje dat ik na 30 dagen kreeg; een kortingscode van 25% op een artikel naar keuze omdat ik niks terug had gestuurd. Heb er niks meer van gekocht want had niks nodig maar vond dit wel echt een toffe manier om je klanten te belonen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 02:47

_San87_ schreef:
Mand schreef:
Ik werk voor een bekend lingerie merk, bij ons word alles gereinigd/gestoomd/wat nodig is en weer verkocht. Behalve bij sporen van 'menselijk vuil' zoals bloed, poep etc. Kleding met foutjes/beschadiging word naar de outlet gestuurd als het nog wel te dragen is of de stoffen worden gerecycled :j

Mensen zijn zulke ransapen :r

Ja, maar ook: het kan natuurlijk bij ondergoed best makkelijk gebeuren dat er een beetje bloed/ontlasting op komt. Al hoor je natuurlijk gewoon te passen over je eigen ondergoed :j

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 07:18

Met kleding zijn ze in Afrikaanse landen ook niet blij, de stapel met kleding is daar zo groot.
https://www.greenpeace.org/belgium/nl/b ... dig-heeft/
En een paar maanden terug was er een grote retourpakketten verkoop op Hoog Catherijne in Utrecht. Was ook op het nieuws, kon je voor een klein bedrag pakketten opkopen, maar je weet van te voren niet wat er in zit. Je koopt op gewicht van het pakket. Waren mensen bij met een ipad voor 2 tientjes, maar ook die een plastic onzinding hadden, die verkoop nog geen 4 euro waren, maar ook voor 2 tientjes de deur uitging
https://hoog-catharijne.klepierre.nl/ev ... /king-kilo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 07:44

Mand schreef:
_San87_ schreef:

Mensen zijn zulke ransapen :r

Ja, maar ook: het kan natuurlijk bij ondergoed best makkelijk gebeuren dat er een beetje bloed/ontlasting op komt. Al hoor je natuurlijk gewoon te passen over je eigen ondergoed :j

Nee, sorry, daar ben ik het niet mee eens.

En als het dan wel gebeurt omdat je een kneus bent, dan houd je de bevuilde slipjes maar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 07:54

Ik bestel regelmatig bij AboutYou, en daar gaat ook regelmatig iets van retour. Waarom? Omdat de maten vaak zo scheef zijn bij veel merken dat het onmogelijk is om in één keer de juiste maat te vinden. En soms is de pasvorm ineens heel vreemd waardoor het gewoon écht niet staat.
Ik zorg er wel altijd voor dat het schoon is, en ik heb het maar kort aan.

Ik heb al eens een filmpje gezien van iemand met een kleinere webshop die retouren kreeg, maar daar zaten allerlei make-up en deo sporen op... Niet handig als je dat nog wil doorverkopen.

Ik draag dus geen make-up, en houd nu ook rekening met het opdoen van deo. De kleding die ik terugstuur, is dus gewoon nog netjes en nieuw en kan makkelijk opnieuw verkocht worden :j .

Ik hoop wel dat er webshops zijn die hier eerlijk over zijn, en zou zelf ook wel open staan voor een outlet store waar ze dergelijke kleding verkopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 07:59

laraxXxemma schreef:
SdaphneS schreef:

Winkels, pashokjes, rijen, luide muziek, veel mensen... ik kan het wel, en ik doe het ook wel, maar om nou te zeggen het is een kleine moeite :n autisme komt meer voor dan je denkt.

Daarnaast koop ik graag in de sale en in fysieke winkels is mijn maat er altijd als eerste uit, en is het aanbod online veel groter. Ik koop wel graag wat duurzamere merken en gooi maar heel weinig kleding weg. Dat gezegd hebbende shop ik sowieso weinig en gaan er misschien 5 kledingstukken per jaar retour. En bijna altijd omdat de maat toch anders valt dan verwacht.

Wat ik overigens wel echt heel tof vond is dat ik laatst een broekpak heb gehaald bij de WE, sale, in de winkel gepast maar moest 1 maat kleiner, online besteld en dus garantie dat het zou passen en ik het zou houden. Helemaal top. Nog leuker was het mailtje dat ik na 30 dagen kreeg; een kortingscode van 25% op een artikel naar keuze omdat ik niks terug had gestuurd. Heb er niks meer van gekocht want had niks nodig maar vond dit wel echt een toffe manier om je klanten te belonen.

Helemaal mee eens. Mooie actie wel van WE!

Mand schreef:

Nee. Gewoon nee.
Als jij 'per ongeluk' bloed of ontlasting morst op een onderbroek, vind ik het echt te smerig voor woorden als je dat nog terug stuurt én verwacht je geld terug te krijgen. Dan heb je wel lef hoor :=

Ik kan me dus ook écht niet voorstellen hoe je dat voor elkaar krijgt :=

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:22

Een kennis kocht bij Agradi rijlaarzen. Op de doos, stickers onder de zool en labels stond maat 42, zoals besteld. Na het dragen bleken ze knellend krap te zitten aan de voet en bij verdere inspectie bleek er in inie minie letters in de laars geprint dat het maat 41 was. Agradi weigert de laarzen terug te nemen.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:26

Ik ben maar een kleine webshop en gooi echt niet zomaar spullen weg. Gelukkig krijg ik maar een paar retouren per jaar. Die controleer ik of ze netjes zijn, reinigen en dan weer verkopen. Als er bv vlekken inzitten die er niet meer uitgaan, dan gaat het op de stapel voor outlet spul (want veel mensen vinden een vlekje of kleine beschadiging niet erg, als ze het dan voor een klein prijsje kunnen kopen).

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:30

Ik heb voor 2 webshops gewerkt, waarvan 1 grote speelgoed webshop.
Allebei hadden een ander retour proces.
Bij de speelgoed, alles wat defect was of gebruikt ging naar een opkoper. Hij restaureerde speelgoed of maakte er wat anders van en dit gaf (of verkocht) hij aan arme kinderen. Het deel wat nooit bij de klant is aangekomen en dus nog helemaal nieuw in verpakking zit werd terug geboekt in de voorraad.

Bij webshop 2 werkte we voornamelijk met onderdelen van mobiels, gadgets etc. Denk dat 80 procent hier in de ton eindigde. Maar goed, dan het je het ook over producten die niet te repareren zijn en voor maar paar cent of euro aan inkoopprijs. Dus weggooien was vaak de goedkope optie.

Kwa kleding bestel ik vrij weinig online, aan gezien ik heel slecht ben met optijd retourneren :+

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:30

Advocaat van de duivel: wat gebeurt er met de kleding die in de winkel niet verkocht wordt?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 09:35

Goede vraag. Maar gaat dat vaak niet eerst in de uitverkoop? Onverkoopbare spullen zullen ook ergens eindigen natuurlijk..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:40

Je ziet vaak oude collectie in de uitverkoop. Denk dat ze de prijs een paar keer verlagen en als het dan niet verkocht wordt dan pas weggegooid wordt?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:42

lennie schreef:
Een kennis kocht bij Agradi rijlaarzen. Op de doos, stickers onder de zool en labels stond maat 42, zoals besteld. Na het dragen bleken ze knellend krap te zitten aan de voet en bij verdere inspectie bleek er in inie minie letters in de laars geprint dat het maat 41 was. Agradi weigert de laarzen terug te nemen.

Ja, Agradi is dan ook een webshop waar ze de allerslechtste "klantenservice" (zo mag het eigenlijk niet eens heten) van het land hebben. Het zou mij verbazen als iemand zich hier zou melden dat er wél wat goed gaat met retourneren bij hun. :))

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:50

beert schreef:
Goede vraag. Maar gaat dat vaak niet eerst in de uitverkoop? Onverkoopbare spullen zullen ook ergens eindigen natuurlijk..

Dat is online niet anders :)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:54

Desty schreef:
Advocaat van de duivel: wat gebeurt er met de kleding die in de winkel niet verkocht wordt?

Wat gebeurt er met kleding die niet verkocht worden?
In Nederland worden ieder jaar 21,5 miljoen kledingstukken niet verkocht. Jaarlijks worden 1,23 miljoen stukken vernietigd en verwerkt tot vulling voor bijvoorbeeld autostoelen, of verbrand.
En er gaat een deel richting Afrika of andere ontwikkelingslanden.

Even zoeken op Google en je krijgt hier veel informatie over

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:05

Desty schreef:

Ik werk bij een groot distributiecentrum en ben betrokken bij verbeterprojecten. De hoeveelheid retouren van e-commerce (online aankopen) is bij ons bijna net zo groot als die van wholesale en retail winkels.

Er zijn natuurlijk onderlinge transfers, waarbij items die in het ene kanaal niet verkocht worden, in een ander kanaal alsnog verkocht kunnen worden, vaak met een flinke korting. Maar er blijven altijd items over.

De reden waarom sommige bedrijven hun retouren niet verwerken, is omdat de kosten hiervoor erg hoog zijn. Er komen veel handmatige handelingen bij kijken, en dan hebben we het nog niet eens over de verbruiksmaterialen zoals nieuwe dozen en verpakkingspapier. Maar uiteraard absurd dat zulke goede items gewoon worden weggegooid.

De hoeveelheid afval is dus behoorlijk hoog bij veel bedrijven, maar er komt wetgeving aan die het verbiedt om bepaalde producten te vernietigen. Een deel van onze producten gaat naar bedrijven die er weer andere producten van maken, maar dat kan niet met alle materiaalsoorten.

Bij ons op het werk verkopen we items die niet meer goed genoeg zijn voor klanten aan ons personeel. Als consument wil je zo’n duur item met bijvoorbeeld één krasje erop niet voor een paar honderd euro, maar een medewerker is er heel blij mee voor een heel laag bedrag.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:18

Tallie1979 schreef:
lennie schreef:

Ja, Agradi is dan ook een webshop waar ze de allerslechtste "klantenservice" (zo mag het eigenlijk niet eens heten) van het land hebben. Het zou mij verbazen als iemand zich hier zou melden dat er wél wat goed gaat met retourneren bij hun. :))

Offtopic, maar een half jaar geleden heb ik bij Agradi een bit gekocht. Om deze te kunnen passen, moest ik de kaartjes/verpakking er af trekken. Helaas was het bit te klein. Maar na contact over de mail mocht ik het bit alsnog retourneren, wat ik eigenlijk niet verwacht had! :) Dus hier zeker een goede ervaring. Sowieso bestel ik er veel en nooit problemen gehad.

Verder weet ik dat www.ikwillem.nu een opkoper is van geretourneerde meubels/witgoed (en volgens mij tegenwoordig ook kleinere dingen) van o.a. de Wehkamp. Je kan alles daar echt voor super goede prijzen krijgen!