Wintermensen: tips voor zomermensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:32

Malle_meid schreef:
Met de jaren ben ik deze periode steeds meer gaan haten, vroeger had ik er lang niet zoveel moeite mee. Nu denk ik ieder jaar "daar gaan we weer". Het ergste vind ik de weinige zon uren die er zijn.
Al die regen en grijze dagen :n

Nou dat dus...

Op een mooie zonnige dag, of juist wat mistig met alle mooie bladeren vind ik de herfst echt fantastisch.
Zo'n droge, koude dag die eerder genoemd werd, inderdaad heerlijk.

Maar aaaaallllllll die grijze, saaie dagen met vaak regen en dan zo donker..
Ik heb vorige week om half 3 's middags de lichten al aan moeten doen. Daar word ik echt depri van.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:32

Ik hoop vooral op een betere winter dan vorig jaar! Niet zoveel natte, gure dagen maar echt droge kou liefst met zonnetje. Daar ben ik gek op!

Maar voor de zekerheid hebben wij in januari een vakantie geboekt naar Egypte. Ik houd het meestal tot de kerst wel goed vol, ben gek op kerst en kijk daar enorm naar uit. De gezelligheid, lekker eten, warme chocolademelk etc. Maar als kerst geweest is ben ik wel toe aan voorjaar :o Dus dit jaar eens kijken hoe het bevalt om dan een weekje buitenland te doen met weinig kans op regen.

Leo

Re: Wintermensen: tips voor zomermensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:41

Tot nu toe valt deze herfst me juist nog heel erg mee. Relatief weinig regen en ik hoop zo hard op niet zo'n natte deprimerende winter als vorig jaar! Maar deze drogere weken zijn fijn meegenomen. Vorige week wel mistig, grijs en donker een paar dagen maar zolang het zonder regen is vind ik dat een acceptabel compromis.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 12:44

Ik kan oprecht echt genieten van die koude, natte en gure dagen. Binnen kun je het dan lekker knus en gezellig maken terwijl het buiten zo slecht is.
Ik ben zelf weer geen fan van de zomer maar ik zal nooit zover gaan om te zeggen dat ik het haat. Ik probeer liever de positieve dingen te zoeken. Haten is echt een heel sterke emotie die ik niet graag koppel aan iets simpels als het weer.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:04

Tazzey schreef:
Ik kan oprecht echt genieten van die koude, natte en gure dagen. Binnen kun je het dan lekker knus en gezellig maken terwijl het buiten zo slecht is.
Ik ben zelf weer geen fan van de zomer maar ik zal nooit zover gaan om te zeggen dat ik het haat. Ik probeer liever de positieve dingen te zoeken. Haten is echt een heel sterke emotie die ik niet graag koppel aan iets simpels als het weer.

Ik snap wat je zegt, maar mijn weerstand tegen deze periode wordt gewoon echt steeds erger. Ik heb er echt een intense hekel aan (misschien een iets betere omschrijving :D )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:22

Leo schreef:
Tot nu toe valt deze herfst me juist nog heel erg mee. Relatief weinig regen en ik hoop zo hard op niet zo'n natte deprimerende winter als vorig jaar! Maar deze drogere weken zijn fijn meegenomen. Vorige week wel mistig, grijs en donker een paar dagen maar zolang het zonder regen is vind ik dat een acceptabel compromis.

Eens! Ik knijp in mn handjes met hoe zacht en droog het nog steeds is deze herfst. Zeker na het zeiknatte voorjaar en afgelopen winter.

Als je Raynoud hebt kan ik heel goed begrijpen dat je de koude tijden helemaal *** vindt trouwens. Tegenwoordig bestaan er verwarmende handschoenen en sokken zou dat nog iets zijn voor zulke klachten?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:30

Ik heb een wakeup-light om fijner wakker te worden en slik vitamine D. Ik heb geen hekel aan het herfst- en winterweer zolang het droog is, maar wel aan dat het zo vroeg donker is.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:45

Hier iemand die juist een hekel heeft aan de zomer! Ik kan echt slecht tegen warmte en ben zo geen buitenmens, maar voel mij altijd zo opgelaten om in de zomer buiten dingen te doen. Geef mij maar lekker de herfst en winter.

Lekker binnen een spelletje doen op de computer (Sims en bijvoorbeeld Planet Coaster), film/serie kijken, online spelletjes spelen/op online fora zitten, koken, tekenen, muziek luisteren en nieuwe artiesten ontdekken, spelletjes spelen, etc.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:25

Ik kan niet goed tegen de kou ; mn rugklachten verergeren daardoor enorm. Ik draag rond deze tijd dus al thermokleding en een bodywarmer EN Jas. Ben wel iedere dag paar uur buiten. Als het straks gaat vriezen dan is het helemaal extreem qua kleding. Toch heb ik geen hekel aan de herfst en winter; ik vind de herfst best mooi qua kleuren in de natuur en gezelligheid in huis. Net als de winter zoals sinterklaastijd en kerst. Herfst winter houd ik van om verschillende thee smaakjes uit te proberen. Toch kijk ik wel altijd enorm uit naar lente /zomer omdat ik dan minder pijn en klachten heb :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:02

Ik snap de ophef nooit zo. 90% van de dingen die ik doe, kunnen ook als het koud en donker is. Ik werk (binnen), laat de hond uit, ga sporten (hardlopen/sportschool/zwemmen/fietsen), doe leuke dingen met vriendinnen (bios/uit eten/feestje) en de kinderen (speeltuin/bibliotheek/zwemmen/play dates)... Dat gaat in de winter allemaal gewoon door :+ Als het echt nat en guur is blijf ik een keer extra thuis met een boek of schilderwerk, maar dat vind ik geen straf. Als je je paarden achteraf in een donkere wei hebt staan dan snap ik het wel. Maar verder kom je toch een heel eind O:) ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:06

Ik vind de winter ook altijd een lastige tijd. Als het koud is maar de zon schijnt dan is het oke, maar als de zon een dag niet schijnt voel ik me gelijk minder vrolijk. Ik heb ook een daglichtlamp en neem vit d en b12(was jaren terug te laag).
In het donker vertrekken en in het donker weer naar huis, soms voelt het om 20.00 al of het 23.00 is. Ik probeer als het financieel kan een weekje tussendoor naar de zon te gaan, dat helpt me enorm al is het maar omdat ik daar naar uit kan kijken in de winter.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:19

Ik vind de herfst en winter echt geen lastige tijd.
Ik werk veel op locatie en ook veel buiten, maar juist het weer binnenkomen is dan heerlijk.
Goede warme, winddichte en indien nodig waterdichte kleding aan en juist lekker naar buiten gaan. Laagjes kleding voor het isolatie effect. Na afloop een warme cappuccino of een warme chocolademelk.
Als het echt zo'n warme droge zomer is, dan heb ik het veel zwaarder met mijn buitenwerk.

Met paardrijden als het langdurig regent ben ik wel frequent bezoeker van de binnenhal van de rijvereniging en dan rij ik ook wel wat minder.
Maar als het alleen maar koud is en wel droog, dan gewoon in de buitenbak of het bos in, afhankelijk van of ik wel of geen daglicht meer over heb als ik naar het paard kan.

En verder binnen gezellig maken met kaarsen en een (virtuele, want ereader) stapel boeken en een pot thee, lekker kokkerellen, dan gaan de natte gure dagen ook wel weer voorbij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:19

Wat ik trouwens ook echt een aanrader vind is floaten :)

Ik heb het pas net ontdekt, maar zo fijn. Je ligt dan een uur te niksen in een bad met zout, mineralen en magnesium en die schijnen dan opgenomen te worden door je huid en daar word je energieker van.
Dat is allemaal niet echt door de wetenschap bewezen :') maar het is ook gewoon ontzettend nuttig en fijn en zinvol om een uur helemaal niks te moeten (is overigens wel wennen en moet je ook leren) en die warmte van het zoutbad maakt dat je je kan ontspannen en ik voelde me de week erna ook echt energieker.
Ook al kan het placebo zijn; als je er baat bij hebt, werkt het voor je :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:20

moonsparkle schreef:
Ik vind de winter ook altijd een lastige tijd. Als het koud is maar de zon schijnt dan is het oke, maar als de zon een dag niet schijnt voel ik me gelijk minder vrolijk.

Heb ik ook last van (en dat geldt voor het gros van de mensen denk ik), maar ik snap niet dat mensen dan maar binnen blijven zitten.
Mijns inziens wordt niemand beter van binnen zitten, frisse lucht en bewegen doet altijd goed, of het nou 5 of 25 graden is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:21

Oh ja, af en toe een paar uur naar de sauna is ook heerlijk in de winter, vind ik.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:24

Leo schreef:

Volledig mee eens

Geen echte tips, behalve proberen hobby's zoeken voor de winter (er loopt zelfs een topic over) zodat je idd iets gezelligs hebt om naar uit te kijken en te doen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:39

Verhuizen naar een land waar de winter minder grijs is. Hier in Oostenrijk hebben we veel meer zon en met name eigenlijk geen regen in de winter ook als is het vaak kouder. Daar kun je je tenminste op kleden. Ik hou namelijk niet van kou.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:56

Goof schreef:
moonsparkle schreef:
Ik vind de winter ook altijd een lastige tijd. Als het koud is maar de zon schijnt dan is het oke, maar als de zon een dag niet schijnt voel ik me gelijk minder vrolijk.

Heb ik ook last van (en dat geldt voor het gros van de mensen denk ik), maar ik snap niet dat mensen dan maar binnen blijven zitten.
Mijns inziens wordt niemand beter van binnen zitten, frisse lucht en bewegen doet altijd goed, of het nou 5 of 25 graden is.

Ik wandel zelf wel elke dag, als de zon niet schijnt wel soms wel met wat tegenzin. Maar het doet altijd wel goed

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:22

verootjoo schreef:
Wat ik trouwens ook echt een aanrader vind is floaten :)

Ik heb het pas net ontdekt, maar zo fijn. Je ligt dan een uur te niksen in een bad met zout, mineralen en magnesium en die schijnen dan opgenomen te worden door je huid en daar word je energieker van.
Dat is allemaal niet echt door de wetenschap bewezen :') maar het is ook gewoon ontzettend nuttig en fijn en zinvol om een uur helemaal niks te moeten (is overigens wel wennen en moet je ook leren) en die warmte van het zoutbad maakt dat je je kan ontspannen en ik voelde me de week erna ook echt energieker.
Ook al kan het placebo zijn; als je er baat bij hebt, werkt het voor je :)

Ja heerlijk is dat hè! Ik doe het al tien jaar lang iedere week. Het is voor mij even 1,5 uur geen tot weinig pijn in mijn rug. Na mijn ongeluk heb ik 24 uur per dag pijn en dat floaten is echt fantastisch.
De zweverige "voordelen" die eraan vast zitten heb ik in tien jaar nog nooit ontdekt, mijn huid is er niet beter van geworden, ik krijg er niet meer energie van en mijn lichaam heeft nog steeds een chronisch magnesium tekort dus dat opnemen via de huid is ook onzin, maar het is zo ontzettend fijn om even heerlijk te ontspannen en even helemaal niets te doen en nergens aan te denken. Het feit dat je gewichtloos op het water drijft is voor mij het grootste voordeel. Ik ga vrijdag weer even. Wij hebben een schoonheidssalon in de buurt die van die kamers hebben i.p.v. dat je in zo'n claustrofobisch ei ligt.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:28

Ik ben zelf echt een lente/zomer mens, ik heb het namelijk AL-TIJD koud, super irritant !
Het enige voordeel wat de herfst/winter voor mij met zich meebrengt, is dat ik niet zo hoef te plannen wanneer ik kan gaan canitrailen met mijn honden, in de warmere tijden is dat toch veel meer een ding of ik kan helemaal niet gaan.

Uiteraard scheelt het natuurlijk ook nog enorm of het een koude, grijze natte dag is, of wanneer het gevroren heeft & het zonnetje mooi schijnt :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:38

Hebben jullie nog tips voor een echt warm subtropisch zwemparadijs? Of een thermaalbad maar waarbij je ook gewoon een beetje leuk kan duiken/glijbaan :') niet zoals bij een sauna dat je het gevoel hebt dat je heel rustig moet blijven

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:50

Hmm nee niet zo snel, de baden die ik ken zijn inmiddels allemaal prima geschikt voor koudetraining. Als je daarin springt voel je je net een ijslolly...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:28

Tazzey schreef:
Hmm nee niet zo snel, de baden die ik ken zijn inmiddels allemaal prima geschikt voor koudetraining. Als je daarin springt voel je je net een ijslolly...

Ik ging vroeger graag naar de Eemhof maar dat vind ik nu ook echt te koud :brr:

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 18:55

moonsparkle schreef:
Hebben jullie nog tips voor een echt warm subtropisch zwemparadijs? Of een thermaalbad maar waarbij je ook gewoon een beetje leuk kan duiken/glijbaan :') niet zoals bij een sauna dat je het gevoel hebt dat je heel rustig moet blijven

Ik weet niet welke omgeving je zoekt, maar in Assen is de Bonte Wever; een subtropisch zwemparadijs met bubbelbaden, een stoombad en volgens mij een paar sauna's :D (en ook glijbaan, golfslagbad, buitenbad)

https://www.debontewever.nl/zwemparadijs/

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:57

Ik ben echt 150% wintermens, maar alles wat ik hier kan zeggen over waarom ik het zo fantastisch vind, daar hebben niet wintermensen toch wel een weerwoord op. (Net als ik op alles wat een zomermens zou zeggen trouwens) Ik denk dat we allemaal het lot moeten accepteren. Ik heb een zomerdip en andere een winterdip. _O-