Woning verwarmen zonder cv?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:47

Een houtkachel kunnen ze niet verbieden
Als ze vanaf 2030 maar aan de eisen voldoen

Heb er wel een stuk over maar geen idee hoe ik dat hier moet plaatsen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:32

beenjesshar schreef:
Een houtkachel kunnen ze niet verbieden
Als ze vanaf 2030 maar aan de eisen voldoen

Heb er wel een stuk over maar geen idee hoe ik dat hier moet plaatsen

"Ze" kunnen een hoop verbieden hoor. Zeker nu de milieu eisen overal steeds strengen worden denk ik dat je er niet raar van op moet kijken als we binnen nu en 10 jaar geen hout een geen palets meer mogen stoken.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:38

Houtkachels zijn geweldig ongezond. Doe het alsjeblieft niet: over een paar jaar kan je hier heel veel spijt van hebben. Nu al is er meer fijnstof in Nederland door houtkachels dan van alle auto's samen! Niet voor niets dat Utrecht ze nu heeft verboden.

Beste is meteen doorpakken met warmtepomp.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:45

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:47

Ik heb zo’n huis toevallig,
Wij verwarmen voor nu volledig met airco’s en wat elektrische kacheltjes,
Later komt er vloerverwarming op de benedenverdieping en badkamer boven en blijven we op de slaapkamers met airconditioning werken.
Wel in het bezit van 30 zonnepanelen.
Momenteel hebben we een boiler wat er voor in de plaats komt zijn we nog niet uit

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 23:26

Vanmiddag in een gesprek met een collega.
Ze vertelde dat bij haar een nieuwe warmtepomp geplaatst werd want de oude was “op”
Voor een bedrag van €18000 :wow: en bij haar ligt alles al ( als in boven en beneden vloerverwarming)
Nou vond ik dat best een flink bedrag.

Hout en pelletkachel gaan een streep door.
Neigen nu naar verwarmen met airco’s en dan in de badkamer een infrarood paneel of elektrische radior.

Voorlopig moeten we de woning eerst nog bezichtigen volgende week :') maar het is goed om van te voren info in te winnen…

8nnemiek

Re: Woning verwarmen zonder cv?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:56

Ik vind dat toch altijd bijzonder, die belachelijk hoge prijzen van warmtepompen..
Als je dan gaat googlen naar de hardware, die vind je al voor een paar duizend euro..
https://www.groothandelsolar.com/warmte ... 90HCR5INVM
Ergens logisch, want het is niet zo veel anders dan een airco.
Maar blijkbaar zijn de installatie kosten gewoon heel hoog? Of worden hoog gehouden iig..

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 00:00

Geen idee, ik schrok er wel een beetje van. Ik snap dat je niet voor een paar duizend euro klaar bent, maar 18k had ik ook weer niet verwacht :o

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 00:01

beenjesshar schreef:
Wij hebben beneden een houtkachel staan
Boven geen cv als het beneden warm is dan doen we de deur open

Hier idem, hout kachel gekocht met serieuze capaciteit en 1 a 2x in de week deur open naar boven houd het circa 17/18 graden. Beneden is het altijd lekker. Ja douche is koud(beneden) maar na douche staat toch het raam open.

Wij hebben de cv aan voor warm water. Maar de radiators staan hier al jaren uit. Heerlijk die houtkachel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 00:13

Galja schreef:
Vanmiddag in een gesprek met een collega.
Ze vertelde dat bij haar een nieuwe warmtepomp geplaatst werd want de oude was “op”
Voor een bedrag van €18000 :wow: en bij haar ligt alles al ( als in boven en beneden vloerverwarming)
Nou vond ik dat best een flink bedrag.

Hout en pelletkachel gaan een streep door.
Neigen nu naar verwarmen met airco’s en dan in de badkamer een infrarood paneel of elektrische radior.

Voorlopig moeten we de woning eerst nog bezichtigen volgende week :') maar het is goed om van te voren info in te winnen…

Heeft ze je de factuur laten zien? Ik blief dat soort bedragen niet te geloven op iemands blauwe ogen.
Waarschijnlijk een nulletje te veel of er zit veel meer bij dan ze verteld....

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 00:48

Laten we het erop houden dat ik al zo’n m’n twijfels heb bij de persoon zelf :+ dus heb ook m’n twijfels, ook na een rondje Googlen…

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 00:57

Als vloerverwarming in vrezen niet mogelijk is (boven) kan je ook kiezen voor een droogsysteem vloerverwarming. Je hebt dan wel de zelfde soort buizen als met vloerverwarming in beton, maar dan in isolatie platen. Hierdoor kan het ook op hout. En fijn is de extra isolatie

Ik heb het dit jaar zelf aangelegd in m'n appartement. Bij mij zit het op de CV aangesloten (die zat er al), maar het kan ook op een warmte pomp. De verdeler van de vloerverwarming die ik heb zou ik ook kunnen gebruiken als het gebouw ooit over gaat op warmtepompen.
Zelf aanleggen was even een klus, maar het is gelukt. Nu voor €2000 vloerverwarming in m'n hele appartement (65m2).

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 01:25

Wij hebben gekozen voor een speksteenkachel. Heeft een hoog rendement. Zuinig in houtverbruik, en geeft na goed opstoken nog tot 24 uur warmte af.
Voldoet aan alle regels en normen, ook de nieuwe normen.

Afbeelding

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:38

Ik zou wel rekening houden met de verkoopbaarheid van de woning in de toekomst. Veel kopers willen toch wel een degelijk verwarmingssysteem in een woning. Ik zou dus zeker wel een (hybride) warmtepomp of een HR ketel plaatsen.

Aanvullend is airco die kan verwarmen en koelen, of een houtkachel natuurlijk heel fijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:06

Ik zou voor een hout of pelletkachel gaan. Lekkere warmte.
Uit die klimaathoek hebben ze altijd wat te zeuren.
Of gewoon een cv ketel.
Die warmtepompen gaan helemaal op hun retour. Weinig monteurs, zoemend geluid. En een grote stroomvreter.
Vooral als de saldering er af gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:20

Dat verbod is niet voor het klimaat (helaas, dat boeit de politiek niks), maar voor de gezondheid. Prima als je geen problemen hebt met fijnstof in huis, maar het zorgt ook voor heel veel fijnstof op straat. Op dagen met weinig wind kunnen mensen met luchtwegproblemen de deur niet meer uit. Dus ga er maar vanuit dat het stoken van houtkachels in dorpen en steden over een aantal jaren op veel meer plekken verboden is.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:26

8nnemiek schreef:
Dat verbod is niet voor het klimaat (helaas, dat boeit de politiek niks), maar voor de gezondheid. Prima als je geen problemen hebt met fijnstof in huis, maar het zorgt ook voor heel veel fijnstof op straat. Op dagen met weinig wind kunnen mensen met luchtwegproblemen de deur niet meer uit. Dus ga er maar vanuit dat het stoken van houtkachels in dorpen en steden over een aantal jaren op veel meer plekken verboden is.

Ik zie het nog niet gebeuren. Zeker niet de komende 15-20 jaar.

Wij hebben buitenlucht toevoer en afvoer. Redelijk gesloten systeem dus.

Wijzelf hebben dus weinig last van de fijnstof.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:39

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor airco’s als hoofdverwarming.
Ik vind het prima in het voor en najaar om de kilheid weg te krijgen, maar in de winter vind ik het veel minder fijn dan een cv.

Ik heb in mijn woonkamer een airco en cv dus heb keuze. Bij de airco heb je altijd luchtstroming en het is heel snel koud als je hem uitzet. Bij de cv heb je daar geen last van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:56

Babsiej schreef:
Wijzelf hebben dus weinig last van de fijnstof.

Alleen de buren maar dus.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:00

Dat hoop ik niet.

Ik denk het ook niet. Wij wonen vrijstaand en buren zitten niet direct naast ons waar de kachelpijp zit.

En zou het wel zo zijn, dan is het jammer. Ik heb ook regelmatig "last" van de buren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:09

De uitstoot en fijnstof verdwijnt niet he. Dat komt wel degelijk terug in de omgeving, en het is echt al meer dan uitgebreid bewezen dat dat slecht is voor de gezondheid. Zo jammer dat we het zo ver hebben weten te verminderen en dat mensen het via houtkachels weer terugbrengen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:19

Wij stookten eerst in de avond de houtkachel, enkel in de winter in het weekend.

Toen kwam het geneuzel van het gas af, geen cv meer mogen plaatsen enz.
En nu is hij elke dag, de hele dag aan.
En is het echt koud gaat er een dik eiken blok op voor het slapen gaan, kan die in de ochtend direct weer aan.

De cv is 2 jaar niet meer aan geweest.
En dat door onze regering, nergens anders door.
Die moet je aankijken dat er nu meer kachels zijn. De regering heeft het terug gebracht door hun idiote plannen met van het gas af en een duurdere gasprijs dan de landen die het bij ons kochten.

Onze is trouwens wel een A+ kachel, geen idee of die aan de eisen voldoet na 2030, maar zolang we niets hoeven te kopen niet relevant.

We wonen in het buitengebied en elke buurman stookt heir hout, dagelijks.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:27

DuoPenotti schreef:
Wij stookten eerst in de avond de houtkachel, enkel in de winter in het weekend.

Toen kwam het geneuzel van het gas af, geen cv meer mogen plaatsen enz.
En nu is hij elke dag, de hele dag aan.
En is het echt koud gaat er een dik eiken blok op voor het slapen gaan, kan die in de ochtend direct weer aan.

De cv is 2 jaar niet meer aan geweest.
En dat door onze regering, nergens anders door.
Die moet je aankijken dat er nu meer kachels zijn. De regering heeft het terug gebracht door hun idiote plannen met van het gas af en een duurdere gasprijs dan de landen die het bij ons kochten.

Onze is trouwens wel een A+ kachel, geen idee of die aan de eisen voldoet na 2030, maar zolang we niets hoeven te kopen niet relevant.

We wonen in het buitengebied en elke buurman stookt heir hout, dagelijks.

Dit dus. Al hoeft onze kachel maar 3 uur per dag te branden om de hele dag van warmte te kunnen voorzien.

Maar ook hier ruik ik weleens kachellucht. Vooral omdat mensen niet geschikt en nat hout branden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:47

Shadow0 schreef:
De uitstoot en fijnstof verdwijnt niet he. Dat komt wel degelijk terug in de omgeving, en het is echt al meer dan uitgebreid bewezen dat dat slecht is voor de gezondheid. Zo jammer dat we het zo ver hebben weten te verminderen en dat mensen het via houtkachels weer terugbrengen.

Heel eerlijk? Zo lang de randstad zelf niks, maar dan ook echt niks doet, trek ik me weinig aan van wat jij als randstedeling vindt van wat wij hier in de redt van het land doen. Je weet wel, op die plekken waar nog wel natuur en schone lucht bestaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:52

Achterom, voor mij heeft dat weinig gevolgen. Maar misschien benadeelt het wel je buren en/of je kinderen.