Wel of niet, doorgaan als meisje tussen de mannen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:26

SeaSide schreef:
:Y)
zonnebloem18 schreef:
Persoonlijk zou ik klaar zijn met een organisatie die me zo behandeld.
Het feit dat je vader het je zelfs al afraadde als er geen andere vrouwen zouden zijn geeft mij al het gevoel dat het een cultuur is waarin vrouwen eigenlijk niet welkom zijn.

Moet je voor het halen van dat rijbewijs zelf kosten gaan maken? Dan zou ik het zeker niet doen. Ik snap het hele familie ding, maar het is graag of niet.

Ik ben wel dankbaar voor zo een eerlijk beeld/menig van buitenaf, rijbewijs wilde ze vergoeden (wat ik een erg tof aanbod vind).

Alleen is dat totaal niet wat ik in eerste instantie natuurlijk zou willen doen (vergelijkbaar met bij de brandweer willen om brand te blussen maar alleen de auto mogen besturen). En het is natuurlijk niet in 1 dag gehaald z'n rijbewijs.

Als zij het rijbewijs vergoeden dan zeker doen. En dan daarna weer verder kijken. Als het je lukt is het cool. Als het je niet lukt, dan is het iets minder cool maar dan ligt het zeker niet aan jou en hebben ze tenminste je rijbewijs gedokt. Kan altijd nog van pas komen dat je die hebt. En het is dus wel heel cool dat je dan dat rijbewijs hebt. Gewoon doen!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:27

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt, maar ben bij de eerste beste plek waar ze mij niet wouden hebben als vrouw gewoon weg gegaan, ook daar wouden ze mij wel op een logistieke functie zetten, maar geen gevechtsfunctie, daar horen geen vrouwen. Het was zo kleinerend en duidelijk dat de visie niet ging veranderen. Ik was namelijk wel door de keuring heen (als aller eerste vrouw) tot hun verbazing, hierdoor hadden ze ook geen smoesjes meer behalve dat ze geen vrouwen aannamen.

Ik ben naar een andere locatie gegaan, zelfde keuring gedaan, wel aangenomen, heb mezelf alsnog 10x zo hard moeten bewijzen als vrouw, maar na een aantal maanden was ik "one of the guys" en ben je een team, dan doe je het samen en hoor je er bij. Via daar heb ik mijn weg omhoog gewerkt en ben ik zelfs als leidinggevende aan de slag gegaan als eerste vrouw ooit. Ploeg die mij niet wou hebben is nog wel eens voorbij gekomen, maar ze hebben geen woord meer tegen mij gezegd.

Je hebt het nu denk ik lang genoeg geprobeerd en hebt zelfs de stage gedaan, als ze je er dan nog niet bij willen hebben, kan dat aan meerdere dingen liggen, maar doorduwen gaat hun visie waarschijnlijk niet veranderen en met een beetje pech bewijs je juist het tegendeel. Ik zou me er bij neerleggen en een andere weg zoeken waar je wel plezier uit haalt en jezelf toch kan bewijzen.
Een vrachtwagen rijbewijs is natuurlijk nooit weggegooid, dus als je dat zou willen halen kan je dat doen, maar ik zou denk ik liever de eer aan mezelf houden en weg gaan bij deze organisatie, ik zou er na het behalen van dat rijbewijs niet willen werken in ieder geval eerlijk gezegd, maar dat kan je alleen voor jezelf beslissen.

OutOfTheWood

Re: Wel of niet, doorgaan als meisje tussen de mannen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:33

Je hebt je al jaren ingezet voor een vereniging waar ze je niet willen waarderen & respecteren, ik zou er persoonlijk echt klaar mee zijn en wat anders zoeken. Er zijn zoveel organisaties die je inzet met open armen welkom zouden heten: en die je wel zullen respecteren, welk geslacht dan ook. Dat we het in 2024 hier nog over moeten hebben is sowieso merkwaardig.

En betreft de traditie. Redden en helpen kan op zoveel verschillende manieren, zie het niet als opgeven van, maar als doorzetten van. Want welke functie je ook hebt, bij welke vereniging dan ook, je zet op je eigen manier door wat je opa is begonnen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:50

Ik zou al niet meer voor die organisatie WILLEN werken/vrijwilligen.

MAar, gezien ze je zo behandeld hebben en nu wel aanbieden om het rijbewijs te betalen, zou ik dat wel doen. Dat rijbewijs kunnen ze je niet meer afpakken (no strings attached? hoe lang moet je vrijwilligen met dat rijbewijs, en als je vroeger stopt kunnen ze eisen dat je terugbetaalt?).
Als je het na een paar maand toch niet leuk genoeg vindt kan je gewoon stoppen. Je inzet verdient ook iets!

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 11:00

Ik ga nu even rustig met een paard richting het strand en goed nadenken over alles wat er is gezegd.

Heel blij met alle reacties, zeker omdat ze ook zo verschillen.

Om nog even terug te komen op de jongere generatie binnen de ploeg, ik moest het vooral van de oudere hebben. Die waren enorm bereid om van alles uit te leggen en te vertellen, en kon ik ook gezellig mee na zitten.

Het zijn vooral de jongere jongens, sommige kon ik zelfs de kraamvisite nog van herrineringen en die probeerde ook echt steeds te vragen waarom ik dit wilde doen, dat konden ze niet goed begrijpen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:09

Rij ze.

Ik heb als meisje destijds een op veel plekken eerste keer vrouw gedaan. Vwoeerste meisje wiskunde 2 Hts werktuigbouw eerste meisje met een docent erbij die vond dat vrouwen achter het aanrecht hoorden , drie stages eerste meisje. Een stage geweigerd zij wilden geen vrouw. Eerste baan eerste vrouw met een vrouwonvriendelijke baas die me moest aannemen ivm positieve discriminatie :P .

Door mezelf te blijven heb ik het gered en liep het meest soepel. Eikels heb je overal.

Ik zou op hun kosten het groot rijbewijs halen :D gaan rijden en daardoor aantonen dat je een volwaardig teamlid bent. Meer zelfs. Zonder transport geen inzet :))

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:25

mce schreef:
Zou je niet gewoon dat rijbewijs halen!! laat het voor nu even bij het rijbewijs halen, geniet ervan en wacht simpel je kans af, je geeft zelf al aan "iets te veel je best gedaan" laat dat even afzwakken door op een andere manier te laten zien dat je waardevol bent.

Dat rijbewijs is toch een gewoon rijbewijs waarmee je elke vrachtauto kunt/mag besturen!!

best vervelend maar zo werkt het nog altijd

Dit.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:54

Ik was 16 en ging naar de Middelbare landbouwschool en daar ontdekte ik dat ik techniek erg leuk vond en na afronden van de 2 jarige opleiding als 18 jarige(40 jaar terug) naar de MTS richting werktuigbouw en als enig meisje in een klas met jongens, ook daar waren er leraren die anti vrouw waren in de werktuigbouw dan ging je maar elektronica of bouwkunde doen. Vanwege andere omstandigheden niet afgemaakt en ik ging werken en leren in een bedrijf wat landbouwwerktuigen maakte ook weer als enige vrouw, lassen/slijpen/sjouwen, onderhoud doen van de staalstraler/poedercoatrobots enzo. Kennis gemaakt met mannen die keihard zeiden dat vrouwen achter het aanrecht horen of genegeerd worden door diverse manen uit andere culturen, daarna 2 jaar als onderhoudsmonteur gewerkt bij een bedrijf die hydraulische cilinders maakte voor vrachtwagens en ook weer enige vrouw en nee was niet makkelijk ik moest mij driedubbel bewijzen maar kreeg van de leiding wel een kans. Daarna onderhoudsmonteur bij een groothandel en ook weer enige vrouw en weer keihard je best moeten doen om "one of the guys" te worden. Maar wel het pad geëffend voor ander vrouwen bij de Technische Dienst.
Soms ook pesterijen en geen aparte kleedruimte maar goed dat was voor mij nooit een probleem.

Mijn motto als je iets wil ga ervoor desnoods met een omweg en soms zelfs de publiciteit zoeken op een positieve manier, speel je in de picture en solliciteer weer ga aanvullende opleidingen oid doen.
In deze tijd is het discriminatie en dat mag niet maar helaas hebben we er wel mee te maken.
Je moet wel een dikke huid krijgen en in het begin bepaalde dingen negeren of een goed antwoord op terug weten te geven, adrem reageren.

Ik zou voor het rijbewijs gaan dat is nooit weg en dat je te graag zou willen vind ik onzin als een man dat zou doen dan is hij alleen maar gedreven en bij jou te veel je best gedaan.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:04

Ik ben ook werkzaam als enige vrouw tussen de mannen. In het begin waren er veel die daar aan moesten wennen want het is toch wel fysiek zwaar werk. Maar nu ben in helemaal ingeburgerd om maar zo te zeggen :')

Hier ook iemand die in het begin nodig vond om mij steeds "kleine meid" te noemen. 1 keer boos toegesproken daar niet van gediend te zijn en nadien nooit meer gehoord.

Zoals ik jou bericht lees ts zou ik daar niet willen werken. Mocht je toch graag groot rijbewijs willen zou ik opzoek gaan naar een ander bedrijf die dat aanbied. Zelf ben ik ook bezig met zij instroom voor grootrijbewijs bij dit bedrijf en bevalt me goed.
Misschien niet wat je doel is, maar misschien wel een goeie tussenstop om je doel te halen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:11

Ik zou dus echt mijn droom niet laten afpakken door een stel bekrompen sukkels. Ik zou het dus gewoon wel doen. Laat maar zien wat een vrouw kan en dat je niks onderdoet voor een man. Dus groot rijbewijs halen (super als dat betaald wordt want het is duur) en je droom achterna! Je hebt ook ballen, al zitten ze niet in je broek.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:22

Oh, dus de jonge mannen zijn het probleem. Kunnen de oudjes ze niet in het gareel zetten? Domme incel-generatie :+ !

Rij ze! Wel fijn zo'n Bokt met genoeg klankbord.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:38

Dat rijbewijs komt er vast niet zonder randvoorwaarden. Ik zou eerst naar die clausules kijken. Er zal waarschijnlijk een bepaald dienstverband danwel een terug betaalregeling aan verbonden zijn. Wil je zo'n verplichting? Kan maar zo dat je zelf je rijbewijs (terug) betaald als je vroegtijdig opstapt.

Ik heb altijd in mannenbedrijven gewerkt. Heb ook al jaren mijn CE rijbewijs. Maar ik denk dat "je mannetje staan" iets anders is, dan wat jij omschrijft als een dominante familie die de broek aan heeft. Je weet zelf het best hoe de sfeer is, en of het überhaupt leuk is om voor zulke collega's op de vrachtwagen te zitten.

Ik zou eerst bij een ander station proberen. Je klinkt zo enthousiast over de golven!
En brandweer lijkt me wel een fijne tweede optie! Nadat je de andere stations hebt geprobeerd.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:57

Mungbean schreef:
Oh en trouwens, je bent een volwassen vrouw, geen meisje :)
Draai het ook eens om: vrouw tussen de jochies.

Deze vindt ik te leuk. Zou hun gezichten graag willen zien.

Man: als meisje tussen de mannen...
Reactie : uhm u bedoelt als volwassen vrouw tussen de jochies?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:09

De jochies hebben blijkbaar een issue met zelfvertrouwen ...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:35

hahahatsjoe schreef:
mce schreef:
Zou je niet gewoon dat rijbewijs halen!! laat het voor nu even bij het rijbewijs halen, geniet ervan en wacht simpel je kans af, je geeft zelf al aan "iets te veel je best gedaan" laat dat even afzwakken door op een andere manier te laten zien dat je waardevol bent.

Dat rijbewijs is toch een gewoon rijbewijs waarmee je elke vrachtauto kunt/mag besturen!!

best vervelend maar zo werkt het nog altijd

Dit.

Niet dit. Het ging om een stage nota bene. TS, laat je niet aanpraten dat je niet welkom bent "omdat je teveel je best hebt gedaan". Dat ze jou een derderangsplek toebedelen omdat ze te discriminerend zijn om je voor vol aan te zien is te zot voor woorden. Ook als dat is zodat je alsnog kan laten zien dat je "waardevol ondanks vrouw" bent. Daar ben je echt te goed voor.

En wat betreft dat rijbewijs: Ze wil in de crew, niet op de vrachtwagen. Ik wil ook geen gratis kattenvoer, want ik heb en wil geen kat

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:07

Ruitje, denk dat vrouwen het niet aankunnen is heel wat anders dan er domweg tegen zijn.
Mannen die principeel tegen vrouwen in hun vak zijn kun je niet overtuigen door goed werk. Sterker nog, dat maakt ze enkel bozer (Die wijven pakken ons werk af).
Ik heb met beide ervaring. Vrouw in een man gedomineerde omgeving kan werken. Vrouw in vrouw hatende omgeving: gewoon niet doen. In het laatste geval is de kans ook behoorlijk groot dat je met ongewenst gedrag te maken kunt gaan krijgen.
Het is bij sommige hetzelfde als tegen een gelovige blijven herhalen dat god niet bestaat.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:24

Gewoon naar de rechter stappen. Dit is keiharde discriminatie en bij wet verboden. Dat moet eruit geslagen worden! Ja, het kost een paar centen maar als je het wint moeten zij dat terugbetalen.

Als ik ooit op zee overbood sla, laat ik me niet redden. Liever verzuipen dan door zulke grafmongolen geholpen te worden!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:28

SeaSide schreef:
Het zijn vooral de jongere jongens, sommige kon ik zelfs de kraamvisite nog van herrineringen en die probeerde ook echt steeds te vragen waarom ik dit wilde doen, dat konden ze niet goed begrijpen.

Tja, dat zie je de laatste jaren. Juist de jongeren worden steeds conservatiever en bekrompener. Dezelfde generatie die een paar jaar geleden nog met Thunberg tegen de milieuvervuiling te hoop liep, helpt nu Trump en Wilders aan de macht en de wereld naar de paasei.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:30

Mungbean schreef:
Ruitje, denk dat vrouwen het niet aankunnen is heel wat anders dan er domweg tegen zijn.
Mannen die principeel tegen vrouwen in hun vak zijn kun je niet overtuigen door goed werk. Sterker nog, dat maakt ze enkel bozer (Die wijven pakken ons werk af).
Ik heb met beide ervaring. Vrouw in een man gedomineerde omgeving kan werken. Vrouw in vrouw hatende omgeving: gewoon niet doen. In het laatste geval is de kans ook behoorlijk groot dat je met ongewenst gedrag te maken kunt gaan krijgen.
Het is bij sommige hetzelfde als tegen een gelovige blijven herhalen dat god niet bestaat.

Ik heb een andere ervaring. En ja, ik heb ongewenst gedrag over mij heen gekregen. Maar als je dan naar een manager kan stappen, dan veranderd er wat.

Maargoed, het zal niet overal zo zijn hoor, onze ervaringen kunnen beiden kloppend zijn toch :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:42

Ja maar dan heb je dus een manager die geen vrouwen haat.
Als die manager tegen vrouwen in het vak is (of überhaupt werkende vrouwen), dan valt er nergens heen te stappen behalve naar de rechtbank.
In de OP beschrijft TS dat ook de bovenste laag management gewoon geen vrouwen wil.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 18:50

Ik vraag me af na het lezen van dit topic in welk jaartal ik beland ben. Het zou mijn eer te na zijn om mezelf steeds op te moeten dringen om geaccepteerd te worden. Toedeledoki.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:06

SeaSide schreef:
Ik kreeg binnen no time contact en voelde mijzelf gehoord en na een gesprek met dus iemand van de landelijke organisatie + iemand van het station kreeg ik toch echt enorme hoop om ooit aan de slag te kunnen gaan.

Vanmiddag zou ik een terugkoppelings gesprek hebben en gaven ze aan dat de "voorzitter" die opmerking niet zo bedoeld had, wel spijt had dat het zo was aangekomen. Ook moest ik het toch gaan loslaten om bij de bemanning te komen, ivm ze vonden dat ik zo gedreven was wilde ze wel meedenken met 1 laatste optie.

Ik zat hier nog even over na te denken. Wat is hier dan voor reden aan je gegeven, destijds? Want als ik een beetje gok om welke organisatie dit gaat, gaat bij de landelijke organisatie 'ja, maar ze is een meisje dus...' er niet in. Dus van wie heb je na dat gesprek een reactie gehad (landelijk of lokaal) en hielp dat niet om dingen helderder te krijgen? Waarom moest je het toch gaan loslaten?
Je hoeft uiteraard mij geen antwoord te geven (en al helemaal niet openbaar), maar misschien kan dit je toch nog iets verder helpen met je beslissing.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:13

Jammer dat het zo loopt. Zelf ben ik ook werkzaam geweest in een mannenwereld (in de groene sector). Ik was de enige vrouw op onze werklocatie met 50 mannen. Daarvoor ook bij verschillende bedrijven stages gelopen/bijbaantjes gehad. Ik ben (vermoed ik) ook weleens afgewezen voor stages omdat ze liever geen vrouw wilde.

Het verschilt echt heel erg per bedrijf hoe de cultuur is het bedrijf waar ik als laatste werkte heb ik het prima naar mijn zin gehad. Voordat ze me überhaupt gezien hadden bleken er al weddenschappen gesloten te zijn over hoe lang ik het vol zou gaan houden. In die zin lig je wel onder een vergrootglas en dat is niet altijd fijn maar ook wel logisch. Na een paar maanden werd ik helemaal geaccepteerd dus zo kan het bij een leuke organisatie/bedrijf ook gaan.

Als ik je verhaal zo hoor denk ik dat het een frustrerende strijd gaat worden. Ik denk dat je een veel leukere plek kan vinden. Aan de andere kant breek je het dan misschien wel open voor andere vrouwen die zich later ook aan willen sluiten. Uiteindelijk moet iemand de eerste zijn en als je zo verweven bent met de plek en de organisatie kan ik me voorstellen dat je je daarvoor in wil zetten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:28

Als enigste vrouw tussen alle mannen is het niet altijd makkelijk.

De "oude" garde collega's kan ik het goed mee vinden.
Die weten dat ik mijn werk goed doe.
De planning naja... die weten niet dat ik mijn werk goed doe.

95%van de boeren zijn blij als ik met de vrachtauto op het erf kwam.
Ik reed voorzichtig en probeerde ook qua voersoort/ silo op te letten...

Maar bijna alle collega's die na mij nieuw kwamen hadden een probleem ermee dat ik als enigste vrouw er werkte(momenteel ivm zwangerschap niet aan het werk).

Laatst nog een x, collega wou samen met mijn vriend na een truckshow in Twente.
Dus ik zeg ohh leuk, zondag kan ik ook. Zaterdag red ik niet.
En je zag zijn blik, ehhh ik wil een mannendag....
Waarop ik direct zei, oh als collega geaccepteerd maar in de vrijetijd mag je als vrouwelijke chauffeuse niet na een truckshow?

Dat is dan jammer, jullie hadden gezellig beide kunnen drinken en nu niet. Pech gehad ik hoef niet mee.
1 van beide moet nu nuchter blijven.
En dat stak hem best wel.... zover had hij niet nagedacht.
Maar ik ben niet meegegaan.

En zulke typische dingen gebeuren helaas wel vaker.
Maar ik weet, de oude garde staat achter mij en lacht je jonkies die komen in hun gezicht uit als ze over mij willen roddelen.

Elke x word er gezegd, jonge rij jij maat dat voer weg wat zij al gereden heeft. Dan praten wij wel verder...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:32

Toch kan het ook heel bevredigend zijn als het wél lukt en ze je wél gaan waarderen.
Er is ook zo'n film over een vrouw die dirigente wilde worden. Iedereen lachen en uiteindelijk flikte ze het. Is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Ze zijn sowieso trouwens gek daar bij die club. Ik woon vlakbij de TS en als er iemand super betrokken is, is zij het wel.
Ook met haar zeehondjes reddingswerk. Als ik een zeehond in de problemen zie, app ik haar altijd. Vlot bereikbaar en zeehond krijgt hulp.