Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Dan heeft de politie je toch niet op straat gezet![]()
Dat doet degene die de sloten vernieuwt…
En diegene zelf.
Politie deed hier zo te lezen gewoon haar werk en is idd geen liefdadigheidsinstelling die een huis voor je gaat zoeken.
Maar om te stellen dat de politie mensen op straat zet adhv deze casus is gewoon niet juist.
Shadow0 schreef:Maar verder is het aan jou. Als je iets wilt geven, geef dan iets, en als je niets wilt geven geef je niets. Je kunt het nooit allemaal oplossen dus het is allemaal ok. Voor geld geldt hetzelfde: dat kun je geven, of niet. Geld geeft mensen de mogelijkheid om zelf te kiezen: onderdak, eten, telefoonsaldo en jawel, ook drugs of drank. Dat zijn middelen die vaak een rol spelen in de problemen, maar ook in het overleven tijdens die problemen. Ik ben als voorbijganger niet echt degene die daar heel veel oordeel over hoeft te hebben denk ik dan.
Dus soms geef ik wat en soms niet - maar als ik geef, geef ik geld.
pateeke schreef:Goh een dakloze die geld krijgt moet inderdaad wel een zekere keuze hebben om te kopen wat hij wil, maar als dat drank of drugs zijn, vind ik dat wel iets anders. Immers op die manier houd je - in het geval van drugs - illegale praktijken (verkopen van drugs) in stand en bovendien kunnen mensen onder invloed ook behoorlijk wat overlast op problemen veroorzaken.
Problemen zoals dakloosheid zouden echt aangepakt worden door de maatschappij. Deze mensen zouden geholpen moeten worden door begeleiding bij het zoeken naar een woning, een dagbesteding, op orde brengen van administratie en inkomen,… als individu kan je helaas het probleem van dakloosheid niet oplossen.
@Mist: bah, wat een nare situatie en wat een vreselijke reactie van de gemeente: “ga je maar melden in de daklozenopvang”. Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd dat een gemeente mensen gewoon dakloos laten worden en weigeren hulp te bieden (al moet ik eerlijkerwijze ook wel toegeven dat ik denk dat er in de gemeente waar ik woon op dezelfde manier gereageerd zou worden).
pateeke schreef:Goh een dakloze die geld krijgt moet inderdaad wel een zekere keuze hebben om te kopen wat hij wil, maar als dat drank of drugs zijn, vind ik dat wel iets anders. Immers op die manier houd je - in het geval van drugs - illegale praktijken (verkopen van drugs) in stand en bovendien kunnen mensen onder invloed ook behoorlijk wat overlast op problemen veroorzaken.
Problemen zoals dakloosheid zouden echt aangepakt worden door de maatschappij. Deze mensen zouden geholpen moeten worden door begeleiding bij het zoeken naar een woning, een dagbesteding, op orde brengen van administratie en inkomen,… als individu kan je helaas het probleem van dakloosheid niet oplossen.
@Mist: bah, wat een nare situatie en wat een vreselijke reactie van de gemeente: “ga je maar melden in de daklozenopvang”. Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd dat een gemeente mensen gewoon dakloos laten worden en weigeren hulp te bieden (al moet ik eerlijkerwijze ook wel toegeven dat ik denk dat er in de gemeente waar ik woon op dezelfde manier gereageerd zou worden).
Niobe schreef:Ik geef rustig wat geld, soms wel 20 euro, het kan mij echt geen hol schelen of ze er drank of drugs van kopen. Of dat het een verdienmodel zou zijn in sommige gevallen. Vragen om geld en/of eten is echt niet makkelijk, ik geloof nooit dat ze dat voor de lol doen. En zo wel, nou ja, boeiend. Ik kan wel wat missen.
Als ze even beter denken te worden van drank of drugs, hartstikke mooi voor ze. Misschien als ze van mij geld dat kunnen kopen, kunnen ze met wat andere centen weer iets anders doen. Maar misschien is dat helemaal niet zo, wie weet delen ze het wel met iemand voor een lekkere maaltijd. Alles kan. Ik weet hoe beroerd het is om geen geld te hebben, ik had het geluk dat het bij mij niet zo ver is gekomen dat ik op straat stond, maar ik was toen ook blij met elk gelukje wat ik had. Ook al was het soms slecht voor de gezondheid.