Wat is de fijnste pen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SCC

Re: Wat is de fijnste pen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:32

mijn favoriete pennen:

Balpoint van Waterman (met vervangbare inkt pen)
en de Schneider Slider Edge (die is budgetvriendelijk voor op school/werk/stege)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:27

Dit is een topic naar m'n hart! Ik ben gek op goede pennen maar opzoek naar een nieuwe. Nu ga ik morgen langs Appelboom, ben toevallig toch in de buurt :D

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:01

Thuisgekomen met een mooie pen binnen m'n budget! Alleen jammer dat de winkel wat rommelig was, ook vond ik de service niet super goed..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:06

Welke pen heb je gekocht? Fijn dat je geslaagd bent daar. Maar de service bij Appelboom niet goed? Daar kijk ik oprecht van op, ik ervaar de service van Joost als uitmuntend. Ook als je achteraf problemen hebt met een nib die je niet lekker krijgt dan staat Anabelle voor je klaar.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:14

Tazzey schreef:
Welke pen heb je gekocht? Fijn dat je geslaagd bent daar. Maar de service bij Appelboom niet goed? Daar kijk ik oprecht van op, ik ervaar de service van Joost als uitmuntend. Ook als je achteraf problemen hebt met een nib die je niet lekker krijgt dan staat Anabelle voor je klaar.

Deze! https://devulpenwereld.nl/sheaffer-100-brown-gt-vulpen/

Qua service, ik moest zelf een hele hoop aandragen. In het begin kreeg ik alleen 4 Lamy's te zien die niet helemaal mijn stijl waren. Uiteindelijk heb ik maar weinig pennen gezien terwijl ik wel vroeg of hij wat verschillende opties uit de lades wilde halen gezien ik nog geen idee had.

Daarna werd er niks gezegd over het uitproberen van de pennen, daar moest ik ook zelf om vragen.

Al met al had ik daar iets meer van verwacht :))
Nou had ik een iets jongere medewerker, op zich geen probleem maar ik had totaal niet het idee dat hij verstand van zaken had.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:22

Oh wat jammer zeg, ik herken dat ook helemaal niet! Maar toch geslaagd dus en een ervaring rijker, veel plezier ermee!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:27

Ik zweer bij mijn Parker vulpennen. Ik heb een paar maand geleden deze gekocht.

Afbeelding

Ik heb ook een Faber Castell vulpen en balpen. Ook heel fijn.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:31

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en heb geen tip, dus weet eigenlijk niet of ik dit mag plaatsen. Maar ik vind het erg jammer van inkt van vulpennen, dat die over de jaren verbleekt. Ik heb schriftjes van vroeger waar ik dus niks meer aan heb, om het zo licht is geworden.
Wellicht is de moderne inkt beter maar wellicht iets om rekening mee te houden.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:35

Naomi_Jortje schreef:
Ik had vroeger hetzelfde als jij en schreef toen een keer met een hele fijne pen van een vriendin en had er gelukkig een foto van gemaakt.
Sindsdien zweer ik echt bij deze pennen en vind ik iedere andere pen niet fijn schrijven. Op kantoor heeft iedereen mijn pennen inmiddels ook gepikt omdat ze ze fijn vinden haha. Zijn gewoon bij de Bruna te verkrijgen :)
https://schneiderpen.com/nl_nl/balpenne ... 675075901/

Deze zijn top idd. Had ik op mn oude werk ook

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:14

Vetra schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen en heb geen tip, dus weet eigenlijk niet of ik dit mag plaatsen. Maar ik vind het erg jammer van inkt van vulpennen, dat die over de jaren verbleekt. Ik heb schriftjes van vroeger waar ik dus niks meer aan heb, om het zo licht is geworden.

Dat is inderdaad jammer maar dat is niet bij iedere inkt het geval. De goedkoopste inkten verbleken helaas wel vaker. Nu gebruik ik die ook niet in mijn pennen, daar zijn de meeste echt veel te kostbaar voor.
Ik gebruik graag Ferris Wheel Press, de Atramentis en Diamine. Ik heb ook nog wel een hoop andere merken maar op deze drie grijp ik altijd terug.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 02:08

Ik heb van die vulpennen zonder zoon kroontje maar met een rollerbal op de punt. Maar wel met inktpatronen. Hele fijne zijn dat. Toen de enorme rijen van de V&D uitverkoop voor getrotseerd. Tijd terug had action ze ook maar inmiddels uit de handel.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 08:58

Vetra schreef:

Dat zou inderdaad zonde zijn, zeker met dagboeken…
Heeft iemand tips over waar ik op kan letten bij het kopen van inkt?

En nu ik er over nadenk; ik werk ook best vaak met een combinatie van pen (voor to-do lists) die ik later afstreep met een markeerstift of gewone viltstift. Gaat dat goed met vulpeninkt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:39

Angelaa2 schreef:
Naomi_Jortje schreef:
Ik had vroeger hetzelfde als jij en schreef toen een keer met een hele fijne pen van een vriendin en had er gelukkig een foto van gemaakt.
Sindsdien zweer ik echt bij deze pennen en vind ik iedere andere pen niet fijn schrijven. Op kantoor heeft iedereen mijn pennen inmiddels ook gepikt omdat ze ze fijn vinden haha. Zijn gewoon bij de Bruna te verkrijgen :)
https://schneiderpen.com/nl_nl/balpenne ... 675075901/

Deze zijn top idd. Had ik op mn oude werk ook

Die schrijven inderdaad ook erg fijn. :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:55

Ik zweer bij mijn PaperMate FlexGrip Elite 1.4, zijn alleen wel lastig te krijgen helaas.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 13:38

Net in de lunchpauze even de Schneider slider getest. Hij schrijft heel soepel, snap dat mensen het prettig vinden, maar hij voelt voor mij te dun/licht om lekker vast te houden. Prima voor krabbels 'erbij' maar niet een echt fijne dagboek-pen waar ik nu naar opzoek ben :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:41

Lijsken schreef:
Vetra schreef:

Dat zou inderdaad zonde zijn, zeker met dagboeken…
Heeft iemand tips over waar ik op kan letten bij het kopen van inkt?

En nu ik er over nadenk; ik werk ook best vaak met een combinatie van pen (voor to-do lists) die ik later afstreep met een markeerstift of gewone viltstift. Gaat dat goed met vulpeninkt?

Nee, beide zijn op waterbasis en dat activeert elkaar. Voor mij de reden dat ik geen vulpen in mijn bujo gebruik voor dergelijke lijstjes

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:46

Deze <3 :

Afbeelding

Hele dunne punt die strak zet en snel droogt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:05

Voor de Harry Potter liefhebbers onder ons heeft Lamy een leuke set uitgebracht die ook erg betaalbaar is. De pennen zijn geloof ik ook los verkrijgbaar.

Let wel, als je een zwaardere pen zoekt moet je deze niet hebben. Lamy zijn fijne pennetjes maar wel erg licht en plastic fantastic.
Ik twijfel enorm of ik deze set wil hebben. Ik ben denk ik gewoon hebberig want veel zal ik er niet mee schrijven maar ze zijn zo leuk en zoveel beter betaalbaar dan de Harry Potter pennen van Montegrappa.

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:08

Ik zweer bij de Kaweco vulpennen. Schrijven echt ontzettend fijn en de inkt gaat lang mee. Heb er eentje sinds vorig jaar en ben echt helemaal verliefd erop en gebruik niks anders meer. Ik heb deze specifieke, de Kaweco Sport.

https://www.bol.com/nl/nl/p/kaweco-clas ... oductTitle

Het enige jammer vind ik dat ze wat goedkoop ogen en van een soort kunstof zijn dus niet echt duur/luxe look hebben. Maar wel lichtgewicht en ligt ontzettend prettig in de hand.

Verder gebruik ik nog tig verschillende soorten pennen en fineliners, afhankelijk van waar ik het voor gebruik. Kan soms heel specifiek zijn wat ik fijn vind schrijven. Ook binnen een merk heb ik dan vaak pennen die ik niet fijn vind of wel. Maar de Kaweco is wel echt veruit m’n favoriet, zeker met het oog op journaling/dagboek en veel schrijven en zeker als je netjes wil schrijven; Dat gaat met deze pen echt als vanzelf vind ik :j <3

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:10

Grappig dat dat zo kan verschillen. Ik heb ook een Kaweco en ik pak hem eigenlijk nooit omdat hij zo licht is, hetzelfde heb ik met mijn Lamy's ook. Ze schrijven fijn qua penpunt maar ik vind ze zo licht.
Ik hou echt van een pen met een fijn gewicht. Mijn Montegrappa is ook zo lekker zwaar. De TWSBI Vac 700r's zijn prima als ze helemaal vol zijn, zodra ze leeg raken vind ik ze ook te licht.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:16

Tazzey schreef:
Grappig dat dat zo kan verschillen. Ik heb ook een Kaweco en ik pak hem eigenlijk nooit omdat hij zo licht is, hetzelfde heb ik met mijn Lamy's ook. Ze schrijven fijn qua penpunt maar ik vind ze zo licht.
Ik hou echt van een pen met een fijn gewicht. Mijn Montegrappa is ook zo lekker zwaar. De TWSBI Vac 700r's zijn prima als ze helemaal vol zijn, zodra ze leeg raken vind ik ze ook te licht.

Ja voorkeur is er idd ook nog. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nog nooit een echt duur merk heb gebruikt en ook niet echt zwaardere pennen dus wie weet dat ik dat ook wel prettig vind. Die Montegrappa vulpennen zien er ook echt mooi uit, maar vind het toch wel Echt heel veel geld := Ze gaan natuurlijk wel lang mee, dus de investering vast waard :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:22

Ik denk dat je een zwaardere pen ook wel kan waarderen, eigenlijk iedereen die hier een zwaardere pen probeert is erg enthousiast. Je zou eens naar een winkel kunnen gaan om het te testen, er zijn ook zat betaalbare pennen die wat meer gewicht hebben, daar hoef je echt niet direct een fortuin voor uit te geven gelukkig.
Je zou ook de Dutch Pen Show in de gaten kunnen houden. Daar staan ook vaak mooie merken. Ook mensen die zelf pennen maken, echt prachtig maar zo vreselijk duur. Ik had de laatste keer een pen vast daar was ik echt verliefd op, tot ik de prijs hoorde. Toen heb ik hem heeeeeel voorzichtig weer neergelegd. :')
Mijn Montegrappa is al ruim 30 jaar oud denk ik, die heb ik gekregen van iemand toen ik jong was. De duurste die ik zelf ooit aangeschaft heb is een Montblanc Meisterstück.
Het zijn pennen die nooit hun waarde zullen verliezen dus inderdaad best een investering. Ik zal het niet snel nog eens doen want ik pak ze te weinig omdat ik er zo zuinig op ben. Dus nu zitten ze in een speciale hoes en liggen ze in de kast en dat is eigenlijk ook wel zonde.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:44

Ja die verschillen zijn leuk, dat houdt het ook interessant denk ik? Ik heb juist liever pennen met een lichter gewicht. Dat hoort denk ik ook allemaal bij de reis van pennen verzamelen, testen en gebruiken enzo, je komt erachter wat voor jou fijn werkt door het te proberen.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:11

De Lamy Harry Potter pennen zijn van alu geloof ik :j

Mijn favo is de laban solar, die is goed zwaar. Als kind schreef ik ook al met een vulpen met gewichtje er in _O- ik hou van zwaar

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:23

Tazzey schreef:
Let wel, als je een zwaardere pen zoekt moet je deze niet hebben. Lamy zijn fijne pennetjes maar wel erg licht en plastic
Kleine nuance, maar denk dat je bedoeld dat de pennen in dit set van Lamy licht van gewicht zijn? Ik hoor in dit topic al paar keer "Lamy's X" over Lamy pennen in algemene zin. Maar mijn Lamy pen past bij geen van de beschrijvingen over Lamy zo ver. Die heb ik juist gekozen omdat hij relatief zwaar is, rond, stevig metaal, niet zo dunnetjes als veel goedkope balpoints noch met een extra dikke grip, etc. Ze hebben best veel verschillende modellen met verschillende kenmerken (merkte ik toen ik ging testen in de winkel).

Los daarvan: Ik ben door dit topic weer gaan schrijven. Sinds mijn huidige baan schrijf ik weinig op papier daar mijn spul digitaal is en ik verder qua aantekeningen enkel wat in tickets maak (wat dus enkel digitaal kan). Ik wil graag mijn handschrift mooi houden (ik schrijf nog ouderwets schrijfletters, iets wat zeldzaam is onder IT'ers := ), maar vind het daarnaast ook zonde als ik die pen niet gebruik. Beetje offtopic vraag wellicht, maar hier zijn denk ik wel mensen met antwoorden: hoe bedenk je iets om te schrijven? Tekst over kopieëren is ook zo saai, en voorheen schreef ik aantekeningen enzo tijdens mijn dagelijke bezigheden maar dat heb ik nu dus niet meer. En ik ga ook echt geen boek schrijven ofzo. Heb vandaag opgeschreven waarom ik wil schrijven en wat over hoe paardrijden momenteel gaat, maar dat doe ik ook niet elke dag. Ik hoop elke dag een pagina te schrijven en ben bang snel uit ideëen te raken zo :+ . Als hier een beter topic voor is, hoor ik het ook graag hoor. Dan verhuis ik daar heen met deze vraag!