Op wat voor tijdstip stofzuigen in het weekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:54

Zou er voor mij vanaf hangen hoe gehorig de huizen zijn. Ik woon in een ontzettend gehorige tussenwoning en ik hou daar echt rekening mee. Dus ik stofzuig niet voor 10.00u in het weekend en zet de was dan ook pas aan.

Helaas heb ik nieuwe buren aan de ene kant die de halve nacht tegen elkaar schreeuwen :') |o

Tink89

Re: Op wat voor tijdstip stofzuigen in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:22

Wat zijn sommigen hier lange slapers joh... als wij met onze verbouwing in het weekend pas na 10 of zelfs 12 uur zouden mogen klussen, had het twee keer zo lang geduurd, denk ik. Da's toch geen werkdag, van 12 tot 18 ofzo? Onze buren hebben honden die 's ochtends om half zes beginnen met blaffen en wij hebben een half jaar lang gewoon geklust van 7 's ochtends tot 20 uur ofzo. Ook in het weekend als dat nodig was, al hielden we er dan wel een beetje rekening mee om pas na half 9 ofzo herrie te gaan maken. En na dat half jaar een bloemetje gebracht voor de overlast.

De afgelopen drie weken is de dakdekker bij ons bezig en die begint ook gewoon zodra het licht is. Vanochtend om half 8 dus. Volgens de apv mag het en hoe eerder hij begint, hoe eerder het klaar is. Ik meld dat in de buurtapp en verder zal het wel.

Ik heb een veel grotere hekel aan mensen die nog na het avondeten aan de slag gaan met aan de auto sleutelen/klussen/het gras maaien dan aan mensen die om 7 uur beginnen.... dan moeten de kinderen namelijk naar bed en heb ik veel meer last van herrie dan 's ochtends.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:27

Ik heb geen naaste buren dus wat dat betreft behoorlijk vrij spel, maar ik zou het ze gewoon eens vragen. Misschien hebben ze er totaal geen last van en anders kun je er een tijd over afspreken.

Ik doe trouwens ook op zondag gewoon bladblazen en grasmaaien. We pas eind van de ochtend of in de middag. Ik kan niet alles maar op een zaterdag proppen omdat zondag door sommige mensen gezien wordt als een rustdag. Ik heb er nooit commentaar op gekregen en hoor andere buren met aangrenzende percelen ook op zondag de bladblazer, grasmaaier of kettingzaag gebruiken. Het is denk ik ook maar net in wat voor een buurt je woont.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:28

Bij ons in het pand hebben we de afspraak in het weekend voor 10:00 stil en op zondag liever niet al te veel herrie. En rond half 8 in de avond zorgen we ook dat we stil zijn met verbouwen i.v.m. kleine kinderen. Dat is gewoon tijdens VVE vergaderingen zo afgesproken en daar was iedereen het mee eens. Iedereen op één huurder na houdt zich ook aan die afspraken. En als je een feestje hebt gooi je het gewoon in de groepsapp en is het helemaal prima.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:36

Tink89 schreef:
Wat zijn sommigen hier lange slapers joh...

Ik heb een veel grotere hekel aan mensen die nog na het avondeten aan de slag gaan met aan de auto sleutelen/klussen/het gras maaien dan aan mensen die om 7 uur beginnen.... dan moeten de kinderen namelijk naar bed en heb ik veel meer last van herrie dan 's ochtends.

Tja, en zo zijn er dus ook mensen zonder kinderen die in de ochtend langer slapen en lekker willen ontspannen na een drukke werkweek en die in de avonduren klussen oppakken...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:47

Moraal van het verhaal: ik ben blij dat ik vrij afgelegen woon en echt alleen hele harde dingen van de buren verderop hoor.

Ik ben heel gevoelig voor geluid en kan echt overal wakker van worden. Maakt dat ik slecht van slaap en dus langer nodig heb om aan mn uren te komen. Ik zou echt gillend gek worden als ik buren had die elke dag voor 8 uur al gaan klussen. Waar ik voorheen woonde zette de overburen altijd hun kinderen buiten 's ochtends voordat ze naar school moesten om nog even te 'spelen'. Die dochter vond dat niet leuk en stond dus elke ochtend super vroeg te huilen en te gillen buiten. Kon dus nooit in mijn eigen ritme slapen.

Ik ben trouwens zelf dus zo iemand die ondanks dat we wat afgelegen wonen de jacuzzi zomers vanaf een uur of 22.00 niet meer op bubbelen zet om overlast te voorkomen. En dat terwijl de buren een kinderdagverblijf hebben die je af en toe ontzettend hoort. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:56

Elke dag stofzuigen? Echt niet ondanks katten honden enz. Ik heb een goede vloerwisser en gladde vloeren. Dus twee keer daags even met de wisser erover en twee keer per week goed stofzuigen. Wanneer je zachte vloeren hebt kan ik me dat nog voorstellen dat je dat dagelijks doet anders zonde tijd.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:57

Ik heb een robot stofzuiger en die doet dagelijks zijn rondje, en dan eens in de week even de gewone stofzuiger voor de plekjes waar hij niet bij kan komen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:06

Tink89 schreef:
Wat zijn sommigen hier lange slapers joh... als wij met onze verbouwing in het weekend pas na 10 of zelfs 12 uur zouden mogen klussen, had het twee keer zo lang geduurd, denk ik. Da's toch geen werkdag, van 12 tot 18 ofzo? Onze buren hebben honden die 's ochtends om half zes beginnen met blaffen en wij hebben een half jaar lang gewoon geklust van 7 's ochtends tot 20 uur ofzo. Ook in het weekend als dat nodig was, al hielden we er dan wel een beetje rekening mee om pas na half 9 ofzo herrie te gaan maken. En na dat half jaar een bloemetje gebracht voor de overlast.

Niet iedereen heeft een baan tijdens kantoortijden he. ;)
Verbouwen is een ander verhaal, maar de normale klusjes rond huis kan best wel wat rekening met buren gehouden worden als er voor de buren hoorbaar geluid is.
Ik word er echt niet blij van als ik avonddienst heb en om 3 uur in bed ligt dat de buurman om 7 uur gaat bladblazen (en bladblazen is dagelijkse bezigheid nu in deze periode). Gelukkig doet hij dat niet en weet hij ook wanneer wij avonddienst hebben.

As we speak, hij is net begonnen met bladblazen. _O-

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:03

Ik stofzuig ook iedere dag, als de honden veel verharen soms wel 2 keer. De eerste keer is door de weeks voor 9 uur en in het weekend rond 9 uur of iets later. Hoor mijn buren er nooit over. Maar goed links licht in het weekend tot 1 uur in bed en rechts altijd tot 12 uur. Dus ik daar op moet wachten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:11

Het is natuurlijk erg afhankelijk van de gehorigheid, het dagritme van je buren en hun tolerantie voor geluid. Wij hebben buren met 2 jonge kinderen die al rond half 6 beginnen met speelgoed te gooien en gaan gillen, de wasmachine draait standaard 's nachts en buurman klust op de raarste tijdstippen. Ik hoor alles en heb er soms ook wel last van, maar heb dat nooit tegen hun gezegd omdat ik geen gedoe wil. We hebben hem weleens aangesproken toen hij de hele nacht doorhaalde met vloerverwarming infresen, hij snapte toen niet waarom wij daar last van zouden hebben. Dus voor de lieve vrede hou ik mijn mond, maar dat betekent niet dat ik het niet hoor.
Overigens denk ik dat ik stofzuigen niet perse storend zou vinden, maar dat is net welke geluiden je als storend ervaart.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:45

Neonlight schreef:
Tink89 schreef:

Niet iedereen heeft een baan tijdens kantoortijden he. ;)
Verbouwen is een ander verhaal, maar de normale klusjes rond huis kan best wel wat rekening met buren gehouden worden als er voor de buren hoorbaar geluid is.
Ik word er echt niet blij van als ik avonddienst heb en om 3 uur in bed ligt dat de buurman om 7 uur gaat bladblazen (en bladblazen is dagelijkse bezigheid nu in deze periode). Gelukkig doet hij dat niet en weet hij ook wanneer wij avonddienst hebben.

As we speak, hij is net begonnen met bladblazen. _O-

Precies. Ik werk in de horeca. Het is meestal 2-2:30 voor ik een keer in bed lig, zeker in het weekend. Als de buren om 7 uur gaan klussen ben ik daar ook echt niet blij mee. En eerlijk, als ik zulke buren zou hebben zou ik ook gewoon na middernacht gaan stofzuigen. Rekening houden moet van twee kanten komen. (Even voor de duidelijkheid: dat is niet mijn situatie. Het is hier eigenlijk altijd stil. Er klust hier vrijwel nooit iemand (klopt af _O- ))

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:52

Tink89 schreef:

Dus jouw buren moeten wel rekening met de bedtijd van jouw kinderen houden, maar andersom ben je niet bereid rekening te houden met buren die om wat voor reden dan ook willen uitslapen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:00

Als ik dit soort topics lees ben ik altijd zo blij dat ik geen directe buren heb. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:17

Jessix schreef:
Als ik dit soort topics lees ben ik altijd zo blij dat ik geen directe buren heb. :)

Ik ook :P

Heeft trouwens niks met kinderen te maken, ik heb geen kinderen maar ben elke dag rond 7u wakker :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:19

Picopico schreef:
Tink89 schreef:

Dus jouw buren moeten wel rekening met de bedtijd van jouw kinderen houden, maar andersom ben je niet bereid rekening te houden met buren die om wat voor reden dan ook willen uitslapen?

Nee joh, ze hoeven dat helemaal niet. Ik baal daar alleen wel van. En dat mag, juist omdat iedereen een ander ritme heeft. Maar gelukkig heb ik - op de honden na - heel relaxte buren en kunnen we hier allemaal prima mee leven. En da's het belangrijkste: praat erover, houd rekening met elkaar waar dat nodig en mogelijk is en slik af en toe je irritatie in ;-)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:39

Bellatrix schreef:
De wasmachine zet ik op zaterdag ook rustig om 08.00 aan. Ik hoor niemand klagen dus ze zullen het wel niet horen. :+

Maar 08.00 te vroeg op een zaterdag? Volgens mij zijn veel mensen wel wakker op dat tijdstip op de zaterdag. Sporten, boodschappen doen, hond uitlaten etc. Maar idd, de buren horen mij blijkbaar niet dus ik ga gewoon door. :')

Maar ik was gewoon even benieuwd...Oh, gras maaien doe ik wel in de middag maar ook gewoon op zondag als het zo uitkomt.

Nou - nee :')
Ik slaap geen gat in de dag, maar ik moet door de week mijn bed al uit voor mijn werk, ik moet om 8u beginnen dus de wekker gaat om 6u af.
Dus als het even kan, probeer ik zaterdag en zondag wel "uit te slapen". Dat betekent dan meestal dat ik tegen 9u wel wakker ben, En dan word ik graag "vanzelf" wakker en niet door "herrie van bij de buren". Of dat dan een stofzuiger, blaffende hond of krijsende kleuter is: als ik er van wakker schiet, is het herrie haha.
Vaak ben ik vroeger wakker, iets met kippen die buiten willen :') Maar dan wil ik wederom "zelf" wakker worden, of van mijn eigen wekker, en niet van "de herrie" van de buren.
En dan word ik graag rustig wakker. Het is niet omdat mijn ogen al open zijn om 8u, dat ik het gedreun van bij de buren al aankan :')

Als je mij vraagt vanaf hoe laat "herrie" kan: zaterdag 9u, zondag 10u.

Ik moet zelf met weinig rekening houden, toch zeker binnenshuis. De voordelen van een vrijstaand huis, I love it haha. Met gras maaien en vooraan bladeren harken houden we wel een blik op de klok gericht, niet te vroeg/laat, want dat geronk en geschraap is voor niemand leuk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:01

Laat ik voorop stellen dat ik het stofzuigen van de buren ook niet hoor, dus ik ga er voor het gemak vanuit dat zij die van ons ook niet horen. Persoonlijk ben ik altijd vroeg wakker, de buren slapen meestal tot 8.30u, als de laatste van buur opstaat trekt die het rolluik achteren open, daaraan weet ik dat ze uit bed zijn en dat dit altijd rond 8.30u is. :+ Ik probeer altijd de echt herrie te beperken tot die tijd maar ik ga wel gewoon aan de gang. De honden mogen ook niet wild spelen buiten tot die tijd, ze kunnen 24/7 naar buiten maar eigenlijk hebben ze wel goed in de gaten wanneer ze wel of niet geluid mogen maken.

Ik zou dus ook gerust in het weekend om 9 uur gaan stofzuigen of grasmaaien buiten, of met de bosmaaier aan de slag. In de zomer zit er voor mij dan een halve dag op al. Ik ben een ochtendmens en ben dan ook het meest actief. Zo zijn er ook mensen avondmensen, die gaan nog zitten borrelen buiten, of gaan in de avonduren pas grasmaaien of klussen of weet ik veel.

Je kunt niet van iedereen verwachten om tot in details rekening met elkaar te houden, het is een beetje geven en nemen en in dit geval, als ik in bed lig en last heb van het geluid, doe ik gewoon wat eerder mijn oordoppen in of de TV iets harder.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:50

Wij wonen vrijstaand, dus wanneer ik stof zuig maakt niet zoveel uit. Buitenactiviteiten op zaterdag niet voor 9 uur en op zondag niet voor 10 uur.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:51

Hier gelukkig ook geen gehorige huizen, dus het zou prima kunnen.
Ik heb persoonlijk meer last van kinderen die al om 8u buiten zouden spelen dan een stofzuiger van de buren :+ Maar het ene geluid kan je beter hebben dan het andere.
En tja, als je in een woonwijk woont heb je ook te maken met meer geluiden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:26

c_alsemgeest schreef:
Jessix schreef:

Ik ook :P

Heeft trouwens niks met kinderen te maken, ik heb geen kinderen maar ben elke dag rond 7u wakker :+

Ik om 6 uur zelfs. Maar hoef dan niet perse te stofzuigen of te bladblazen buiten. :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:17

Ik stofzuig wanneer ik wil, alleen niet meer om 22 uur 's avonds (maar dan wil ik ook nooit). Ik denk dat de wasmachine meer geluid maakt eigenlijk, en die draait wel 's nachts.
Maar ik woon in een nieuwbouwwoning, dus je hoort heel weinig van elkaar.

En ik ben allergisch voor 'zondag = rustdag', dus daar houd ik sowieso geen rekening mee. Want zaterdag vind ik dan net zo goed een rustdag.

Edit: de robotstofzuiger laat ik niet al te vroeg z'n rondje draaien, omdat die nog weleens moeite heeft om ergens overheen te komen. Ik kan me voorstellen dat dat wel irritant is als je in of naast mij woont.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:28

Tiggs schreef:
Ik stofzuig wanneer ik wil, alleen niet meer om 22 uur 's avonds (maar dan wil ik ook nooit). Ik denk dat de wasmachine meer geluid maakt eigenlijk, en die draait wel 's nachts.
Maar ik woon in een nieuwbouwwoning, dus je hoort heel weinig van elkaar.

En ik ben allergisch voor 'zondag = rustdag', dus daar houd ik sowieso geen rekening mee. Want zaterdag vind ik dan net zo goed een rustdag.

Edit: de robotstofzuiger laat ik niet al te vroeg z'n rondje draaien, omdat die nog weleens moeite heeft om ergens overheen te komen. Ik kan me voorstellen dat dat wel irritant is als je in of naast mij woont.

Maar jij woont volgens je avatar in Z.Afrika? Ik vind dat de zondag wel een rustdag hoort te zijn. Bij streng -Gereformeerden is dat de hele zondag.Dat ben ik niet, hier eerder een R.K. omgeving en op zondag hoort het tot 12 uur stil te zijn . Daarna kan het wel losgaan met recreatieve activiteiten zoals braderieen. Ook kermissen beginnen dan, op zondag vanaf 12 uur (s'middags). Als de zondag geen rustdag zou zijn maar een gewone werkdag, dan zouden mensen ook nooit naar zulke feestelijke gelegenheden kunnen gaan.En voor de gelovigen, niet op zondagochtend naar de kerkdienst. Die is altijd voor 12 uur afgelopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:36

anjali schreef:
Maar jij woont volgens je avatar in Z.Afrika? Ik vind dat de zondag wel een rustdag hoort te zijn. Bij streng -Gereformeerden is dat de hele zondag.Dat ben ik niet, hier eerder een R.K. omgeving en op zondag hoort het tot 12 uur stil te zijn . Daarna kan het wel losgaan met recreatieve activiteiten zoals braderieen. Ook kermissen beginnen dan, op zondag vanaf 12 uur (s'middags). Als de zondag geen rustdag zou zijn maar een gewone werkdag, dan zouden mensen ook nooit naar zulke feestelijke gelegenheden kunnen gaan.En voor de gelovigen, niet op zondagochtend naar de kerkdienst. Die is altijd voor 12 uur afgelopen.

Het is voor die mensen op de kermis dan toch ook gewoon een werkdag? En zo is dat voor zoveel werkende mensen in winkels, horeca, markten en fairs, dierentuinen en pretparken, etc.

Ik vind het helemaal prima als iemand de zondag als rustdag wil houden, maar leg dat niet ook een ander op. Laat mensen zelf de invulling van hun dag bepalen. Natuurlijk kun je het aankaarten als je last heb van bijvoorbeeld de herrie, maar je kan iemand niet verplichten om niets te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:41

Ik merk hier wel dat op zondag de buitenactiviteiten met herrie echt beperkt zijn.
Niet dat het niet mag.
Maar men zal eerder op zaterdag gras maaien dan op zondag. Als voorbeeld.

Ook trekkers rijden er heel weinig op zondag.
Maar is het steeds slecht weer maar op zondag goed dan rijd het wel.
Maar als het enigszins kan dan niet.