ChatGPT

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:35

_chou schreef:
Het is mij niet duidelijk uit het berichtje of ze hele opdrachten ermee maken of maar een onderdeel (en dus ermee leren werken in plaats van het te gebruiken voor je werk).

Ik ben wel benieuwd wat je denkt dat 'ermee leren werken' inhoudt. Wat leer je dan precies? Wat is daar anders aan dan het gewoon gebruiken zoals het nu al is? En wat zou je moeten leren? Welke deelvaardigheden zou je daar bijvoorbeeld bij zien?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:44

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Ik denk dat het heel goed is als scholen er aandacht aan gaan besteden. Sommigen doen dat al. Het is een tool, net als een rekenmachine. Je moet er wel mee om leren gaan.

Dat is het punt: het is helemaal geen tool zoals een rekenmachine. Het is meer een roulette-balletje. Maar je hebt er in essentie nog helemaal niets aan.

Citaat:
Het is lang niet altijd zo simpel als het invoeren van een prompt en het direct kunnen gebruiken van de output. Het is niet voor niks een eigen vakgebied in sommige bedrijfstakken.

Het is een enorme hype. Maar ik heb eigenlijk nog geen zinvolle toepassingen gezien, en al helemaal niet in een context waarin ook de risico's zorgvuldig gewogen worden.

Misschien moet je dan verder kijken dan je neus lang is.

In het creatieve werkveld is het ontzettend nuttig, bespaart het tijd. In andere werkvelden hoor ik het net zo. Maar je moet wél voldoende kennis en kunde hebben om het A) goed in te zetten en B) te weten wanneer de output goed is. Het is een tool, die in bepaalde situaties echt ontzettend nuttig kan zijn. Het is alleen roulette als je niet weet hoe je ermee om moet gaan.

En dan heb ik het niet over het schrijven van een essay om zo de kantjes op school eraf te lopen. Want, nogmaals, je moet wel de kennis hebben om die output te beoordelen/aan te scherpen.

Als je er op school geen aandacht aan gaat besteden ga je bij bepaalde vakgebieden straks echt hopeloos achterlopen op het werkveld, of je het nu leuk vindt of niet.

Summerfly schreef:
Ik gebruik het niet vanwege het milieu. Veel mensen beseffen het niet, maar AI gebruikt ontiegelijk veel energie - één simpele prompt in ChatGPT staat gelijk aan ongeveer 60 keer je smartphone opladen.

Is dit niet een nogal eenzijdige manier om naar de situatie te kijken? Sure, in sommige gevallen is het een hype en is het zonde van de energie, maar naarmate de techniek vordert zal dat minder worden. Maar anderzijds zal het in situaties ook veel tijd besparen en dus ook energie. Is er al eens een onderzoek gedaan naar die balans? Is het dan alsnog negatief?

Shadow0 schreef:
_chou schreef:
Bij ons op de universiteit wordt inderdaad gestimuleerd om het te gebruiken op de juiste manier: goede onderzoeksvraag formuleren, opzet essay (welke stukjes en hoeveel woorden per stukje)

Dat is helemaal niet de juiste manier, want hoe leert een student dan zelf na te denken over de onderzoeksvraag? En hoe leert een student dan zelf de essentie van een essay te vatten en samen te vatten? En als een student dat niet leert, op welke manier kan een student en de toekomstige wetenschapper dan controleren of de AI het goed doet?

We verschuiven hier heel erg de autoriteit van mensen, met redeneringsvermogen en een dieper begrip, naar een tool die geen redeneringsvermogen en geen begrip heeft, maar wel leidend wordt gemaakt.

Ik wil benadrukken dat het daarmee iets heel anders is dan automatisering. Automatisering is heel erg krachtig, maar we hebben dat in principe altijd gedaan vanuit bekende, controleerbare en bewijsbare grenzen. Maar AI (in elk geval in de huidige vorm) is nadrukkelijk niet bewijsbaar of controleerbaar, het is juist tamelijk random en heel vaak fout. Een rekenmachine geeft nooit het verkeerde antwoord. AI in de huidige vorm wel, heel vaak.

Zonder goede input vanuit de student zal er ook geen goed essay uitkomen. Dus daar zullen de skills van de student toe te passen zijn: kunnen ze de tool gebruiken om er iets goeds uit te krijgen of blijft het generieke 'zooi' (want zonder skills in ChatGPT en zonder eigen kennis blijft het super generieke output).
Dat diepere begrip zal je dus zéker zelf moeten hebben/ontwikkelen als je het inzet. Zodat je output wél controleerbaar blijft ;). Wellicht moeten docenten alleen anders gaan nakijken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:46

Ik hoop nog steeds dat AI niet de toekomst zal zijn, ik zie het als een verloedering. Om eens te kijken wat het is en hoe het werkt heb ik wel er dingen getest ermee (wie niet, denk ik?) en mijn conclusie is dat ik het niet wil gebruiken. Ik zit echt liever een uur naar een wit papiertje te staren, wetende dat als ik er wat op krijg, ik het in elk geval zelf heb gedaan. Menselijk nadenken en menselijke creativiteit wordt onnodig gemaakt, maar hoezo zou je jezelf niet willen blijven prikkelen om zelf dingen te leren, dingen te onderzoeken zelf dingen te verzinnen? Als we dat verliezen dan stopt vooruitgang in mijn ogen.

Daarbij vind ik de schendingen van auteursrecht en portretrecht ook echt een issue. Dus nee, zo hoe het in de huidige staat wordt aangeboden, wil ik het (nog?) niet gebruiken.

zonnebloem18

Re: ChatGPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:50

Ons bedrijf heeft een eigen ChatGPT die niks opslaat en termen kent die passen bij het bedrijf.
Ideaal voor gespreksverslagen, input voor een waarschuwing, mailtje of nieuwsbrief.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:50

Waarom wordt menselijk nadenken en menselijke creativiteit onnodig gemaakt? Geloof me, zonder die aspecten krijg je er echt alleen super generieke, algemene oliebol uit. Waarom is het geen vooruitgang, als je jezelf blijft prikkelen maar dan op een nieuwe/andere manier? Met een nieuwe tool? Je zal alsnog kennis en kunde nodig hebben, zelf een idee moeten hebben van waar je heen wil, wat je op papier wilt krijgen. Alleen hoe je het op papier zet wordt anders.

Sterker nog, ik ervaar juist dat het mij juist uitdaagt. Een mooi klinkend tekstje krijg ik er zo op. Maar is het dan ook echt goed? Hoe kan ik het verder aanscherpen, is het wel waar ik heen wil? Hoe krijg ik de tone-of-voice van de klant er goed in?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:52

Ik zie er zeker wel de voordelen van in, maar ik ben altijd bang dat veel mensen hun banen gaan kwijtraken door dit soort ontwikkelingen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:53

Ik gebruik het niet en ook nog niet de behoefte aan gehad :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:57

Ik vind ChatGPT geweldig en ik heb nog lang niet al zijn mogelijkheden verkend. Ik gebruik het soms op mijn werk en soms ook privé.

JudithGigi

Re: ChatGPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:59

Ik gebruik het alleen af en toe voor het schrijven van een snel scriptje voor werk, voor de rest zo min mogelijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:01

moonsparkle schreef:
Ik zie er zeker wel de voordelen van in, maar ik ben altijd bang dat veel mensen hun banen gaan kwijtraken door dit soort ontwikkelingen.

Dat denk ik niet, en daarnaast zitten we juist, zeker in de toekomst, met een groot werkoverschot en te weinig personeel.
AI kan daar veel in betekenen.

Natuurlijk gaan er banen verschuiven, maar dat gebeurt altijd al door de tijd heen. We hebben ook geen lampenaansteker, voddenman, strontschepper, kolenboer en scharenslieper meer.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:02

Hier gebruik ik het vooral als inspiratiebron. Leuke titel nodig en geen inspiratie, vraag chatgpt om ideeën en je krijgt vaak wel wat suggesties waar jezelf op kunt voortborduren.

Weet je niet wat je wil koken vraag chatgpt wat te maken met de ingrediënten die je in huis hebt en je kunt aan de slag.

Ik maak ook met bing image creator afbeeldingen die ik als inspiratiebron gebruik voor mijn hobby.

Verder ben ik nog zoekende. Ik zorg wel dan het allemaal algemeen blijft en ik niks vraag wat gevoelig kan zijn.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:05

Ik gebruik het om lange teksten samen te vatten en bronnen te vertalen. Soms om mee te denken over bronnen, maar die Google ik daarna wel zelf om te checken of het klopt.
Op werkgebied soms voor een andere blik op een casus, bv ‘persoon A heeft klacht X, Y en Z. Wat zou dit kunnen zijn?’ Om dan daarna gewoon verdiepende informatie daarover te Googlen, gewoon puur om te kijken naar oud of the box opties. Ik probeer daarbij wel altijd vooral heel veel algemene informatie te gebruiken en geen herleidbare informatie.
Verder eigenlijk niet. Ik denk wel dat werken met AI sowieso een bepaald kritisch denkvermogen vraagt en je nog steeds vraagt te analyseren en te factchecken, maar de tool zelf helpt me soms gewoon op weg in dat proces en heeft vaak als gevolg dat ik daarna denk ‘oh top, ik kan nu weer verder’ en dan ChatGPT eigenlijk al niet meer nodig heb.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:07

Ik vraag me wel af hoe je dat inzicht en die kennis krijgt als je het als student al gebruikt, Imandra.

Ik gebruik het voor werk eigenlijk vrijwel niet, directe collega's ook niet echt. We hebben wel een eigen versie ivm privacy maar ik zie de meerwaarde voor mezelf er niet echt van in. Een collega gebruikt het wel eens voor Excel inderdaad maar m.i. verlies je dan inderdaad snel het inzicht in je dataset (en als ik een formule moet gebruiken die ik niet ken, is het meestal ook gewoon niet de beste manier of is het een formule die veel te veel geheugen gebruikt :+ ).

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:10

IMANDRA schreef:
Waarom wordt menselijk nadenken en menselijke creativiteit onnodig gemaakt? Geloof me, zonder die aspecten krijg je er echt alleen super generieke, algemene oliebol uit. Waarom is het geen vooruitgang, als je jezelf blijft prikkelen maar dan op een nieuwe/andere manier? Met een nieuwe tool? Je zal alsnog kennis en kunde nodig hebben, zelf een idee moeten hebben van waar je heen wil, wat je op papier wilt krijgen. Alleen hoe je het op papier zet wordt anders.

Sterker nog, ik ervaar juist dat het mij juist uitdaagt. Een mooi klinkend tekstje krijg ik er zo op. Maar is het dan ook echt goed? Hoe kan ik het verder aanscherpen, is het wel waar ik heen wil? Hoe krijg ik de tone-of-voice van de klant er goed in?

Je hebt hierin gelijk :j wat mij stoort, is dat ik dit dus niet terug zie, tenminste niet op het grafische vlak wat mijn oude werkveld is. Wat ik wel zie, is mensen (of bedrijven) die zelf zulk werk zelf niet kunnen leveren, en ook geen geld willen uitgeven aan een grafisch vormgever (of fotograaf, of illustrator, of...) en AI beelden gebruiken ter vervanging van een mens.

Met taal, hoger onderwijs en dergelijke daar zal ik het verschil niet zien of het is gemaakt door een mens of door ai, daar heb ik de kennis niet voor (blij toe dat anderen het verschil wel kunnen zien, verschil moet er zijn :D ). Met beeldmateriaal ben ik dan weer wel handig en daarin zie ik absoluut steeds meer ai. Op websites, spellen, reclames. Als mensen het werkelijk zouden gebruiken om zichzelf te prikkelen en verder te ontwikkelen dan zou ik er geen probleem mee hebben, in mijn beleving is dat alleen niet hoe men het gebruikt. Ik zie ai beeldmateriaal vaak ingezet worden in de kant en klare vorm, dhs zonder dat daar iets van eigen creativiteit voor bij is komen kijken, zonder aanpassingen, gewoon 1 op 1 copy paste. Een correct gebruik van ai zou, in mijn ogen, niet meer herkenbaar moeten zijn als werk van ai, maar dat zie ik dus niet terug in hoe mensen en bedrijven het gebruiken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:16

Eulogy schreef:
Ik vraag me wel af hoe je dat inzicht en die kennis krijgt als je het als student al gebruikt, Imandra.

Ik gebruik het voor werk eigenlijk vrijwel niet, directe collega's ook niet echt. We hebben wel een eigen versie ivm privacy maar ik zie de meerwaarde voor mezelf er niet echt van in. Een collega gebruikt het wel eens voor Excel inderdaad maar m.i. verlies je dan inderdaad snel het inzicht in je dataset (en als ik een formule moet gebruiken die ik niet ken, is het meestal ook gewoon niet de beste manier of is het een formule die veel te veel geheugen gebruikt :+ ).

Goede vraag –dat is waar docenten een rol spelen imo. Het is een andere manier van werken, die moeten studenten leren. Dus in plaats van 'schrijf een essay' moet de opdracht imo breder zijn, de toetsing strenger (het gaat immers niet meer om 'gewoon' een tekst schrijven, je zal moeten laten zien dat je het begrijpt).

Telpeva schreef:
IMANDRA schreef:

Je hebt hierin gelijk :j wat mij stoort, is dat ik dit dus niet terug zie, tenminste niet op het grafische vlak wat mijn oude werkveld is. Wat ik wel zie, is mensen (of bedrijven) die zelf zulk werk zelf niet kunnen leveren, en ook geen geld willen uitgeven aan een grafisch vormgever (of fotograaf, of illustrator, of...) en AI beelden gebruiken ter vervanging van een mens.

Met taal, hoger onderwijs en dergelijke daar zal ik het verschil niet zien of het is gemaakt door een mens of door ai, daar heb ik de kennis niet voor (blij toe dat anderen het verschil wel kunnen zien, verschil moet er zijn :D ). Met beeldmateriaal ben ik dan weer wel handig en daarin zie ik absoluut steeds meer ai. Op websites, spellen, reclames. Als mensen het werkelijk zouden gebruiken om zichzelf te prikkelen en verder te ontwikkelen dan zou ik er geen probleem mee hebben, in mijn beleving is dat alleen niet hoe men het gebruikt. Ik zie ai beeldmateriaal vaak ingezet worden in de kant en klare vorm, dhs zonder dat daar iets van eigen creativiteit voor bij is komen kijken, zonder aanpassingen, gewoon 1 op 1 copy paste. Een correct gebruik van ai zou, in mijn ogen, niet meer herkenbaar moeten zijn als werk van ai, maar dat zie ik dus niet terug in hoe mensen en bedrijven het gebruiken.

En er zijn zeker mensen die de kantjes eraf lopen, niet alleen op school! Maar ik denk dat je uiteindelijk het kaf van het koren wel kan scheiden. AI of niet, als je de skills niet hebt komt er geen écht goed werk uit. AI als complete vervanging van een mens is geen goede methode. Maar een skilled iemand (bijv. designer of copywriter) die AI kan inzetten? Dan kan er wel beter werk uitkomen.

Verder helemaal eens :j. Veel mensen en bedrijven gebruiken het nog niet goed. Maar dat zie je er idd aan af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:18

IMANDRA schreef:
Maar je moet wél voldoende kennis en kunde hebben om het A) goed in te zetten en B) te weten wanneer de output goed is. Het is een tool, die in bepaalde situaties echt ontzettend nuttig kan zijn. Het is alleen roulette als je niet weet hoe je ermee om moet gaan.

Nee, het is roulette vanuit de manier waarop AI in de huidige vorm is opgezet. Het zijn Artificial Neural Networks, en daarvan is het fundamentele kenmerk dat hun resultaten in veel opzichten onkenbaar zijn en geen betrouwbare output geeft buiten het oorspronkelijke domein. (Terwijl dat dus is waar ze nu wel voor ingezet worden.) En waarvan we bovendien, doordat we niet weten op welke manier het tot resultaten komt, niet kunnen beoordelen hoe onbetrouwbaar het is.

(En dat is niet mijn mening, dat is een fundamentele karakteristiek van het model van AI dat onderliggend is aan de systemen die er nu zijn.)

Citaat:
Zonder goede input vanuit de student zal er ook geen goed essay uitkomen.

Jawel hoor. Je kunt met een vrij ongeinteresseerde prompt een prima ogend essay uit de tool trekken. Je hoeft echt helemaal niet zoveel te kunnen om leuk-ogende resultaten te krijgen, en je leert er niets van over de kennis die je hebt om van leuk-ogend naar werkelijk inhoudelijk zinvol te gaan.

Ik ben destijds mijn studie Technische Natuurkunde begonnen, en dat begon met het natuurkundig practicum. Dat ging om het afleiden van wat eenvoudige natuurkundige wetten (wet van Ohm, veerconstante berekenen, dat soort dingen.) Maar de regel was: alles moest met de hand. Je mocht een rekenmachine gebruiken maar dat was wel de limiet. Grafieken werden met de hand getekend, je schrijft gewoon rechtstreeks op wat er gebeurt en hoe je het aanpakt. En dat was met een reden: om te zorgen dat elk detail de aandacht krijgt die het verdient. Dat je je bewust wordt van iedere stap in het geheel, en waar de fouten ontstaan. Als je zelf je onderzoeksopzet maakt, en ook letterlijk, met de hand, je tekst schrijft, dan weet je wat je daarin zet en waarom. Als je dat kopieert en daarna aanpast zul je bepaalde dingen nooit helemaal zo ervaren als wanneer je het zelf vanaf de grond opbouwt.

Ik weet ook nog de keer dat ik een boze mail schreef waarin ik aangaf dat een bepaalde opdracht niet te doen was met de informatie die gegeven was. Doordat ik systematisch door alle oplossingen en argumenten heenging, uit boosheid om te bewijzen dat het niet kon, had ik aan het eind ontdekt dat het toch kon. Ik was niet tot dat begrip gekomen als ik die boze email met wat hints van internet had getrokken, omdat ik dan niet zelf op dat niveau met de stof bezig was geweest.

En daarna heb ik ook nog regelmatig essays geschreven en ook stukken samengevat tot minder tekens en minder woorden... en dat was altijd een hele belangrijke manier om je eigen gedachten scherper te krijgen. Waar gaat het nou echt over? Wat is echt belangrijk? Waarom kies je voor dit ene woord en niet voor dat andere? Wat wil je precies overbrengen aan de lezer?

Dat zijn dingen die je in het uiteindelijke resultaat niet terugziet, het waren leerervaringen voor mij. Leerervaringen die je niet krijgt als je niet op dat niveau betrokken hoeft te zijn bij de stof.

(Maar tegelijkertijd waren mijn practica en essays dus gewoon van een student: rommelig en on-af. Want dat is je niveau. Het gebruik van tools die de oppervlakkige resultaten veel beter maken maar de diepere betrokkenheid juist onnodig maken, gaat echt inhoud kosten.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:23

moonsparkle schreef:

Ik maak me niet zo druk om de banen. Ik maak me zorgen over de mensen die in de problemen gaan komen omdat een ondoorzichtig algoritme je benoemt als fraudeur, en je daarna op geen enkele manier meer iets kunt ondernemen, omdat er gewoon geen mens meer betrokken is bij de besluitvorming of afhandeling.

De toeslagenaffaire heeft al genoeg mensen geschaad. Maar op zeker moment waren er mensen die aan de bel trokken. Bedenk als er geen mensen meer in dat proces aanwezig zijn en er dus niemand is om aan de bel te trekken. Niemand die verhoord kan worden in een enquete-commissie. Niemand die ooit nog kan weten wat er uberhaupt gebeurd is.

Dat zijn de vragen waar ik me zorgen over maak.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:29

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Maar je moet wél voldoende kennis en kunde hebben om het A) goed in te zetten en B) te weten wanneer de output goed is. Het is een tool, die in bepaalde situaties echt ontzettend nuttig kan zijn. Het is alleen roulette als je niet weet hoe je ermee om moet gaan.

Nee, het is roulette vanuit de manier waarop AI in de huidige vorm is opgezet. Het zijn Artificial Neural Networks, en daarvan is het fundamentele kenmerk dat hun resultaten in veel opzichten onkenbaar zijn en geen betrouwbare output geeft buiten het oorspronkelijke domein. (Terwijl dat dus is waar ze nu wel voor ingezet worden.) En waarvan we bovendien, doordat we niet weten op welke manier het tot resultaten komt, niet kunnen beoordelen hoe onbetrouwbaar het is.

(En dat is niet mijn mening, dat is een fundamentele karakteristiek van het model van AI dat onderliggend is aan de systemen die er nu zijn.)

Ik zeg ook niet dat het in alle bedrijfstakken een goede oplossing is. Het medische voorbeeld wat hier in het topic werd genoemd heb ik ook mijn twijfels bij. Maar doen alsof het in alle gevallen complete roulette is? Nee. In de creatieve industrie bijvoorbeeld is de output, mits je er goed mee om kan gaan, echt meer dan prima.

Shadow0 schreef:
Citaat:
Zonder goede input vanuit de student zal er ook geen goed essay uitkomen.

Jawel hoor. Je kunt met een vrij ongeinteresseerde prompt een prima ogend essay uit de tool trekken. Je hoeft echt helemaal niet zoveel te kunnen om leuk-ogende resultaten te krijgen, en je leert er niets van over de kennis die je hebt om van leuk-ogend naar werkelijk inhoudelijk zinvol te gaan.

Je zegt het goed: prima ogend. Dus als docent moet je dan verder kijken. Is de inhoud daadwerkelijk goed/sterk? Als werknemer moet je jezelf meer uitdagen. Kan deze output beter?

En anderzijds: is een essay op de 'oude' manier dan nog wel een goede manier om die kennis te toetsen?

Shadow0 schreef:
Ik ben destijds mijn studie Technische Natuurkunde begonnen, en dat begon met het natuurkundig practicum. Dat ging om het afleiden van wat eenvoudige natuurkundige wetten (wet van Ohm, veerconstante berekenen, dat soort dingen.) Maar de regel was: alles moest met de hand. Je mocht een rekenmachine gebruiken maar dat was wel de limiet. Grafieken werden met de hand getekend, je schrijft gewoon rechtstreeks op wat er gebeurt en hoe je het aanpakt. En dat was met een reden: om te zorgen dat elk detail de aandacht krijgt die het verdient. Dat je je bewust wordt van iedere stap in het geheel, en waar de fouten ontstaan. Als je zelf je onderzoeksopzet maakt, en ook letterlijk, met de hand, je tekst schrijft, dan weet je wat je daarin zet en waarom. Als je dat kopieert en daarna aanpast zul je bepaalde dingen nooit helemaal zo ervaren als wanneer je het zelf vanaf de grond opbouwt.

En die aandacht blijft belangrijk. Zonder die aandacht ga je ook geen goed werk uit AI kunnen krijgen.

Shadow0 schreef:
Ik weet ook nog de keer dat ik een boze mail schreef waarin ik aangaf dat een bepaalde opdracht niet te doen was met de informatie die gegeven was. Doordat ik systematisch door alle oplossingen en argumenten heenging, uit boosheid om te bewijzen dat het niet kon, had ik aan het eind ontdekt dat het toch kon. Ik was niet tot dat begrip gekomen als ik die boze email met wat hints van internet had getrokken, omdat ik dan niet zelf op dat niveau met de stof bezig was geweest.

En daarna heb ik ook nog regelmatig essays geschreven en ook stukken samengevat tot minder tekens en minder woorden... en dat was altijd een hele belangrijke manier om je eigen gedachten scherper te krijgen. Waar gaat het nou echt over? Wat is echt belangrijk? Waarom kies je voor dit ene woord en niet voor dat andere? Wat wil je precies overbrengen aan de lezer?

Dat zijn dingen die je in het uiteindelijke resultaat niet terugziet, het waren leerervaringen voor mij. Leerervaringen die je niet krijgt als je niet op dat niveau betrokken hoeft te zijn bij de stof.

(Maar tegelijkertijd waren mijn practica en essays dus gewoon van een student: rommelig en on-af. Want dat is je niveau. Het gebruik van tools die de oppervlakkige resultaten veel beter maken maar de diepere betrokkenheid juist onnodig maken, gaat echt inhoud kosten.)

Ik snap niet zo goed wat dit van doen heeft met het goed inzetten van AI.
Ja, wat je zegt klopt. Ja, die kennis en kunde is hard nodig. Die leerervaringen zijn belangrijk. Evenals de uitdagingen die je beschrijft. Maar is niet erg beperkt om te denken in hoe het vroeger moest? Hoe jij het vroeger leerde? Of er niet andere methoden te zijn om die kennis, kunde, leerervaringen te krijgen? AI heeft zijn tijd en plaats. Niet overal. Niet altijd. Maar stellen dat het compleet nutteloos en een complete roulette is? Dat is echt met oogkleppen op naar de situatie kijken, als je het mij vraagt.

Vroeger hadden we ook geen slimme rekenmachines. Nu wel, en studenten mogen die inzetten. Het leren wordt anders. De kennis die je nodig hebt om het toe te passen niet. Idem met AI.

Volgens mij zegt niemand dat men maar ruksichtslos met AI om moet gaan. Dat AI maar overal inzetbaar moet zijn. Dat je alles kan vertrouwen wat eruit komt.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:31

Foaly schreef:
Yummy schreef:
Ik gebruik het veelal voor verslagen van school. Ik neem dan wel niks letterlijk over, maar stuur mijn vraag erin zodat ik mooi bij elkaar gebundelde informatie krijg en niet alles los hoef te googelen. Ideaal.

En hoe weet je dat deze informatie klopt? En is het niet juist het doel van schoolopdrachten dat je zelf leert om informatie op te zoeken en te beoordelen op bruikbaarheid/juistheid?

Ik lees ook mee, ik schrik er echt van hoeveel mensen weglopen met ChatGPT :=

Ik kan zelf wel invullen of de informatie klopt of niet, heb ik mijn twijfels zoek ik het alsnog op. Maar hoeveel bronnen op google zijn wel niet foutief? Wij werken niet meer met boeken, dus veel andere opties zijn er ook niet meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:46

Tazzey schreef:
Als mijn studenten ChatGPT gebruiken vallen ze direct door de mand. Op juridisch gebied is het godzijdank nog niet zo heel handig. En de enkeling die wegkomt met een door ChatGPT gemaakt essay dat iets is aangepast zodat onze software hem niet direct eruit pikt, die valt keihard door de mand op het tentamen. ChatGPT is vrij nutteloos in de tentamenzaal :D
Maar helaas ook bij ons op de uni proberen veel studenten er toch mee weg te komen. We zijn daar weg vrij genadeloos in. Wordt je betrapt dan heb je echt een heel flink probleem, en terecht in mijn ogen. Wij gebruiken verschillende soorten software om het gebruik van AI te detecteren en die zijn behoorlijk accuraat. Ik kan en mag daar alleen niet al te veel over kwijt maar weet dat je echt een groot risico neemt als je het op de uni gebruikt voor zaken waar het niet voor bedoeld is.

Mijn recente ervaring is dat veel studenten amper relevante feedback krijgen op hun werk van hun begeleiders.
Wat dat betreft is AI een stuk hulpvaardiger dan stage begeleiders.

Kwa detectie: het is maar net hoe goed je schrijft.
Texten van proffesionele schrijvers worden door de meeste tools als AI gekenmerkt.
Tegelijkertijd is het ook weinig nuttig als je zelf al goed schrijft.

Ik ben net begonnen met het maken van (basis) trainings op basis van ai. Daar ben ik echt van onder de indruk hoe goed dat lijkt te werken, vooral als je feiten in dialoog formaat kunt overbrengen waarbij je ook diverse persoonlijkheden kunt kiezen.

De meest zinloze toepassing allertijden vind ik het maken van mindmaps :')
Wat heb je in vredesnaam aan een computer gegenereerde mindmap _O-

Ook totaal voorbij oplossing gerichte inzet is het kloon van jezelf voor meetings. De kloon neemt dan deel in de meeting ipv jijzelf. Ipv zulke onzinnigheid lijkt het me dan beter om te besluiten dat die meeting overduidelijk nutteloos is en gewoon afgezegd kan worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:55

Ik ben nog uit de tijd dat de (elektrische) typemachine werd vervangen door de computer. Een enorm ding, waarvan je de harde schijf dagelijks moest formatteren. _O-
Mijn vader was destijds ontwerper van elektrische installaties. Het echte hand-tekenwerk. Toen de computerprogramma's kwamen kreeg hij opleiding aangeboden. Hij heeft die geweigerd, geloofde er niet in. Er ging volgens hem niets boven het oerdegelijke handwerk. Het ging nog wel even zo door, maar zo heeft hij zichzelf wel uit de markt geprijsd. De laatste paar jaar voor zn pensionering heeft hij dus wel zonder werk gezeten.

De computerisering / robotisering nam een vlucht. Waar iedereen bang voor was (namelijk minder werk) is niet zo gebleken. Het werk lijkt alleen maar toegenomen.
En zo gaat het ook met AI. Dit en de digitalisering gaat alleen nog 10 x sneller. Als je nu niet aanhaakt, kom je hopeloos achter. De informatiestroom neemt enorm toe en AI kan bv heel goed helpen die te structureren. Het heeft dus zeker ook zn goede kanten.

Het is niet meer tegen te houden, dus je kunt maar beter bij blijven en het in je voordeel proberen om te buigen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:02

IMANDRA schreef:
Ik zeg ook niet dat het in alle bedrijfstakken een goede oplossing is. Het medische voorbeeld wat hier in het topic werd genoemd heb ik ook mijn twijfels bij. Maar doen alsof het in alle gevallen complete roulette is?

Ik doe niet 'alsof' de output roulette is, de onvoorspelbaarheid en onkenbaarheid van de output zijn wezenlijke kenmerken van de technologie die erachter zit.

Citaat:
Nee. In de creatieve industrie bijvoorbeeld is de output, mits je er goed mee om kan gaan, echt meer dan prima.

In de 'creatieve industrie' is het eigenlijk meer een auteursrechtenschending dan iets anders. (Maar die rechtszaken lopen nog.)

Citaat:
En anderzijds: is een essay op de 'oude' manier dan nog wel een goede manier om die kennis te toetsen?

Nee, het essay is inmiddels niet meer functioneel als manier om kennis te toetsen, tenzij je het met de hand op locatie schrijft.

Maar essays waren de manier om bepaalde kennis en vaardigheden te ontwikkelen en hoe gaan we dat nu doen?

Citaat:
En die aandacht blijft belangrijk. Zonder die aandacht ga je ook geen goed werk uit AI kunnen krijgen.

Fun fact: mensen kunnen die aandacht helemaal niet opbrengen als het niet nodig is. De vliegtuigindustrie heeft hier lang mee geworsteld: mensen kunnen van alles maar wat ze echt heel nadrukkelijk niet kunnen is het in de gaten houden van dingen die op het eerste gezicht gewoon kloppen. Dus het is natuurlijk hartstikke leuk om te stellen dat die aandacht belangrijk blijft - en volgens mij weet iedereen die ooit met mensen in aanraking gekomen is dat het niet gaat gebeuren en dat er een heleboel dingen gewoon gauw even doorgekeken worden en 'lijkt goed genoeg' en dan doorgezet. Bovendien is dat ook precies waarom AI zo aantrekkelijk is: omdat je het dus niet zelf hoeft te doen. Maar het punt is dat je het dus niet allebei kunt hebben: OF je bespaart tijd doordat je vertrouwt op het resultaat OF je controleert het allemaal minutieus, maar dan biedt het geen meerwaarde (want het intypen van een tekst is de tijd niet.)

Citaat:
Ik snap niet zo goed wat dit van doen heeft met het goed inzetten van AI.
Ja, wat je zegt klopt. Ja, die kennis en kunde is hard nodig. Die leerervaringen zijn belangrijk. Evenals de uitdagingen die je beschrijft. Maar is niet erg beperkt om te denken in hoe het vroeger moest? Hoe jij het vroeger leerde? Of er niet andere methoden te zijn om die kennis, kunde, leerervaringen te krijgen?

Ik denk niet 'in' hoe het vroeger moest, ik denk aan hoe ik het heb ervaren. En ik vind het prima als er andere methoden zijn om die kennis, kunde en leerervaringen te krijgen, alleen... ik heb ze nog niet gezien. Ik heb vooral gezien dat dat niveau van kennis en kunde verdwijnt terwijl er juist geen andere manieren komen om dat op te bouwen. En men verwijst vaag naar een ideaalbeeld waarin iedereen die kennis wel heeft, maar dat AI desondanks een deel van het werk over kan nemen, en daarin wordt overgeslagen hoeveel kennis je opdoet door je werk of je studie daadwerkelijk te doen.

Citaat:
AI heeft zijn tijd en plaats. Niet overal. Niet altijd. Maar stellen dat het compleet nutteloos en een complete roulette is? Dat is echt met oogkleppen op naar de situatie kijken, als je het mij vraagt.

Toch heb ik nog geen inhoudelijk voorbeeld gezien van werkelijke toegevoegde waarde. Niet toegevoegde commerciele waarde, die is er vast. Maar echt inhoudelijk. Iets wat we voorheen niet konden en waar we nu aantoonbaar iets kunnen bereiken dat eerst onhaalbaar was. En ik heb nog geen enkel voorbeeld gezien. Wel heel veel gespeculeer over wanneer het nuttig zou kunnen zijn, maar nog niet werkelijk voorbeeld.

Citaat:
Vroeger hadden we ook geen slimme rekenmachines. Nu wel, en studenten mogen die inzetten.

Maar heeft dat iets toegevoegd? Wat kunnen studenten van nu wat studenten van toen niet konden? Leidt dit tot een beter begrip, betere resultaten, is dat ooit onderzocht en wat was het resultaat? Ik vind het echt helemaal prima om technieken in te zetten als het iets toevoegt, maar... voegt het iets toe, en wat dan?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:09

Ik gebruik het als een guideline. Dus als ik ergens info over wil hebben en ik loop vast, vraag ik aan ChatGP. Ik krijg een basis, maar toch goed antwoord, en krijg zo weer nieuwe ideeën om naar te zoeken. Ook vraag ik naar bronnen, zo kan ik hierin verder lezen en goed onderbouwen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:27

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zie interessante posts!

Ik was eigenlijk niet zo enthousiast over chat GPT toen ik het leerde kennen. Het kan immers zoveel informatie verzamelen en het kan me in sommige dingen lui maken.

Maar ik geef toe dat ik het inmiddels toch gebruik als ik webteksten schrijf voor mij werk. Waarbij ik wel zelf moet blijven nadenken gelukkig, want qua feitjes zit hij er vaak naast. Dus ik gebruik hem vooral als hulpmiddel om de tekst mooi te laten lopen, scheelt wel tijd!

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:39

Ik gebruik het om spel- en grammaticafouten te markeren in mijn teksten voor de uni, zodat ik die kan verbeteren. Sommige dingen merk ik echt niet op. Zo moest ik laatst een stuk schrijven over de elektronische detentie, en blijkbaar had ik af en toe "elektrische detentie" geschreven :') . Zonder chatgpt was dat mij nooit opgevallen.

Ik gebruik het ook om onderwerpen te vinden voor stukken die ik moet schrijven. Zeker toen ik nog mijn bachelor rechten studeerde, moest ik soms iets schrijven over een rechtsgebied wat ik supersaai vind en dan helpt het om wat suggesties te krijgen.

En ook wanneer ik mijn stukken af heb dan vraag ik chatgpt om kritiek te leveren, vaak kan ik daardoor toch nog wat dingen verbeteren!