IMANDRA schreef:Ik zeg ook niet dat het in alle bedrijfstakken een goede oplossing is. Het medische voorbeeld wat hier in het topic werd genoemd heb ik ook mijn twijfels bij. Maar doen alsof het in alle gevallen complete roulette is?
Ik doe niet 'alsof' de output roulette is, de onvoorspelbaarheid en onkenbaarheid van de output zijn wezenlijke kenmerken van de technologie die erachter zit.
Citaat:
Nee. In de creatieve industrie bijvoorbeeld is de output, mits je er goed mee om kan gaan, echt meer dan prima.
In de 'creatieve industrie' is het eigenlijk meer een auteursrechtenschending dan iets anders. (Maar die rechtszaken lopen nog.)
Citaat:
En anderzijds: is een essay op de 'oude' manier dan nog wel een goede manier om die kennis te toetsen?
Nee, het essay is inmiddels niet meer functioneel als manier om kennis te toetsen, tenzij je het met de hand op locatie schrijft.
Maar essays waren de manier om bepaalde kennis en vaardigheden te ontwikkelen en hoe gaan we dat nu doen?
Citaat:
En die aandacht blijft belangrijk. Zonder die aandacht ga je ook geen goed werk uit AI kunnen krijgen.
Fun fact: mensen kunnen die aandacht helemaal niet opbrengen als het niet nodig is. De vliegtuigindustrie heeft hier lang mee geworsteld: mensen kunnen van alles maar wat ze echt heel nadrukkelijk niet kunnen is het in de gaten houden van dingen die op het eerste gezicht gewoon kloppen. Dus het is natuurlijk hartstikke leuk om te stellen dat die aandacht belangrijk blijft - en volgens mij weet iedereen die ooit met mensen in aanraking gekomen is dat het niet gaat gebeuren en dat er een heleboel dingen gewoon gauw even doorgekeken worden en 'lijkt goed genoeg' en dan doorgezet. Bovendien is dat ook precies waarom AI zo aantrekkelijk is: omdat je het dus niet zelf hoeft te doen. Maar het punt is dat je het dus niet allebei kunt hebben: OF je bespaart tijd doordat je vertrouwt op het resultaat OF je controleert het allemaal minutieus, maar dan biedt het geen meerwaarde (want het intypen van een tekst is de tijd niet.)
Citaat:
Ik snap niet zo goed wat dit van doen heeft met het goed inzetten van AI.
Ja, wat je zegt klopt. Ja, die kennis en kunde is hard nodig. Die leerervaringen zijn belangrijk. Evenals de uitdagingen die je beschrijft. Maar is niet erg beperkt om te denken in hoe het vroeger moest? Hoe jij het vroeger leerde? Of er niet andere methoden te zijn om die kennis, kunde, leerervaringen te krijgen?
Ik denk niet 'in' hoe het vroeger moest, ik denk aan hoe ik het heb ervaren. En ik vind het prima als er andere methoden zijn om die kennis, kunde en leerervaringen te krijgen, alleen... ik heb ze nog niet gezien. Ik heb vooral gezien dat dat niveau van kennis en kunde verdwijnt terwijl er juist geen andere manieren komen om dat op te bouwen. En men verwijst vaag naar een ideaalbeeld waarin iedereen die kennis wel heeft, maar dat AI desondanks een deel van het werk over kan nemen, en daarin wordt overgeslagen hoeveel kennis je opdoet door je werk of je studie daadwerkelijk te doen.
Citaat:
AI heeft zijn tijd en plaats. Niet overal. Niet altijd. Maar stellen dat het compleet nutteloos en een complete roulette is? Dat is echt met oogkleppen op naar de situatie kijken, als je het mij vraagt.
Toch heb ik nog geen inhoudelijk voorbeeld gezien van werkelijke toegevoegde waarde. Niet toegevoegde commerciele waarde, die is er vast. Maar echt inhoudelijk. Iets wat we voorheen niet konden en waar we nu aantoonbaar iets kunnen bereiken dat eerst onhaalbaar was. En ik heb nog geen enkel voorbeeld gezien. Wel heel veel gespeculeer over wanneer het nuttig zou kunnen zijn, maar nog niet werkelijk voorbeeld.
Citaat:
Vroeger hadden we ook geen slimme rekenmachines. Nu wel, en studenten mogen die inzetten.
Maar heeft dat iets toegevoegd? Wat kunnen studenten van nu wat studenten van toen niet konden? Leidt dit tot een beter begrip, betere resultaten, is dat ooit onderzocht en wat was het resultaat? Ik vind het echt helemaal prima om technieken in te zetten als het iets toevoegt, maar... voegt het iets toe, en wat dan?