Reizen met de trein en tram

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Re: Reizen met de trein en tram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 00:23

Waarom noemen zoveel mensen de abonnementen? Het gaat hier om een eenmalige retour... Dan ben je met een abonnement niet goedkoper en makkelijker uit hoor....

Ik reis zelf eigenlijk nooit met de trein. Vorige keer vanaf Breda naar Eindhoven gereisd. Ik heb toen gewoon online een kaartje gekocht, met de QR code kon ik bij het poortje "inchecken". En weggaan was zonder poortjes, dat was met een paal, daar deed die het niet, maar ik had de reis toch al betaald.

Je kan ook je pinpas gebruiken! Die kun je bij het poortje ervoor houden, dan word het direct van de rekening afgeschreven zodra je uitcheckt. Dit kan ook bij de tram ;). In de trein hebben kinderen wel korting, daar houd een pinpas geen rekening mee, ook niet bij 65+ korting (als dat nog bestaat), dus als je mensen mee hebt in die leeftijdsklasse is van te voren online of bij de automaat op station een ticket kopen voordeliger!

Wat jullie ook gaan doen, veel plezier! Het is even "anders" dan vroeger, maar niet ingewikkeld. Komt helemaal goed!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 06:39

iirrssjjee schreef:
Waarom noemen zoveel mensen de abonnementen? Het gaat hier om een eenmalige retour... Dan ben je met een abonnement niet goedkoper en makkelijker uit hoor....

Makkelijker niet. Goedkoper zeker wel!

Putten - Amsterdam enkele reis €13,60 (= 27,20 retour) en met 40% korting €8,16 (= 16,32).
Met een dalvoordeel abonnement scheelt het dus bijna 11 euro per persoon.
Dalvoordeel kost €5,60 per maand (https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel). Je krijgt hierbij een gratis persoonlijke OV-chipkaart en kunt het abonnement na een maand opzeggen. Er mogen dan 3 personen met je meereizen met 40% korting (https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... rting.html). Dus oma reist ook 11 euro voordeliger.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:19

Alleen moet iedereen die 'samenreist' dan wel weer de NS app met account op de telefoon zetten. Ik ben geen digibeet (verre van) maar ik kreeg dat met mijn NS zakelijk niet voor elkaar terwijl het wel zou moeten kunnen. Een kortingskaartje in de automaat is niet meer beschikbaar.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:57

x_spekkie_x schreef:
iirrssjjee schreef:

Makkelijker niet. Goedkoper zeker wel!

Putten - Amsterdam enkele reis €13,60 (= 27,20 retour) en met 40% korting €8,16 (= 16,32).
Met een dalvoordeel abonnement scheelt het dus bijna 11 euro per persoon.
Dalvoordeel kost €5,60 per maand (https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel). Je krijgt hierbij een gratis persoonlijke OV-chipkaart en kunt het abonnement na een maand opzeggen. Er mogen dan 3 personen met je meereizen met 40% korting (https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... rting.html). Dus oma reist ook 11 euro voordeliger.

Ik zie dat je hem na de eerste maand kan opzeggen. Dan zal het inddd iets goedkoper zijn. Ik ging er vanuit dat je (zoals eigenlijk alle abonnementen) er minimaal een maand of 6 aan vast zou zitten. Excuses voor mijn (verkeerde) aanname!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:21

iirrssjjee schreef:
iirrssjjee schreef:
Ik zie dat je hem na de eerste maand kan opzeggen. Dan zal het inddd iets goedkoper zijn.[...]Excuses voor mijn (verkeerde) aanname!
Excuses aanvaard (niet dat het aan mij is ;) ). Maar om nog ff er op door te gaan, het id niet eens "iets" goedkoper. Het verschil is best wel aanzienlijk.

NS Flex kan je idd maandelijks veranderen (van niks naar duurste als je wil). Niet alleen met dal voordeel kan dat schelen, maar als je uit het midden tot noorden komt is een retour Amsterdam duurder dan een dagkaart, waardoor een dagkaart de goedkoopste losse ticket wordt. Dat kost 58,80 euro voor 2e klas.

NS weekend vrij kun je elk weekend incl vrijdagabond gratis reizen. Dit kost 34,95. Ruim 20 euro goedkoper dus! En dan kan je een maand lang het hele weekend. Zelfs als je geen persoonlijk OV hebt en voor 7,50 een moet kopen, ben je dus veel goedkoper uit.

Of, als je luxe wil doen. 1e klas kost je 9 euro extra. Dan zit je dus op 43,95. Zelfs als je nog geen privé-ov kaart hebt kom je op 51,45 uit.

Wil je de dal voordeel erbij voor door de weeks? Dan betaal je slechts 3,40 extra per maand, wat x_spekkie_x haar berekening nog gunstiger maakt.

Het is dus letterlijk goedkoper om met abonnement een maand lang vrijdag avond tot maandag ochtend (want dat is NS’ weekend) 1e klas het land door te rijden, dan op met een los kaartje 1 dagje met de trein 2e klas van het midden of noorden naar Amsterdam te gaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 22:55

Linnie050 schreef:
Vandaag naar gekeken voor Zwolle.
Ik las dat het 15 minuten lopen is naar het centrum en dan nog winkelen en weer terug lopen.
Weet niet of ik mijn dochter daar zo blij mee maak.

In utrecht heb je het treinmuseum nog.
Als ik het goed heb begrepen stopt daar ook een trein.

Lego world is in de jaarbeurs.

In Zwolle heb je ook nog het Dino Park. Ook ca. 10 min lopen vanaf het station.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:11

Cambionn schreef:
Niet alleen met dal voordeel kan dat schelen, maar als je uit het midden tot noorden komt is een retour Amsterdam duurder dan een dagkaart, waardoor een dagkaart de goedkoopste losse ticket wordt. Dat kost 58,80 euro voor 2e klas.

Voor de goede orde: Putten-Amsterdam is € 27,20 voor een retourtje zonder korting. Zo snel zit je dus echt niet aan dat maximumtarief.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:40

Shadow0 schreef:
Cambionn schreef:
Niet alleen met dal voordeel kan dat schelen, maar als je uit het midden tot noorden komt is een retour Amsterdam duurder dan een dagkaart, waardoor een dagkaart de goedkoopste losse ticket wordt. Dat kost 58,80 euro voor 2e klas.
Voor de goede orde: Putten-Amsterdam is € 27,20 voor een retourtje zonder korting. Zo snel zit je dus echt niet aan dat maximumtarief.
Ik kwam er zelf over toen ik van ergens midden-Nederland naar Leiden moest, dus was daarop gebaseerd. Kreeg zelfs mooie melding dat een dagkaart goedkoper was, zo lief was NS weer wel (alle haat aan NS daar gelaten, dat vond ik wel netjes).

Is al wel een aardige tijd terug. Inmiddels ben ik die kant op verhuist en heb ik een weekend vrij abbo. Toen mijn zusje uit het noorden langskwam was NS Flex ook aanzienlijk goedkoper dus ging er vanuit dat het niet heel anders zou zijn. Heb dus niet de huidige prijzen van losse retourtjes in m'n systeem. Dagkaart had ik ff opgezocht.

Heb hem ff opgezocht, maar die rit van mij toen zou volgens 9292 nu 51,38 kosten voor een retour 2e klas. Tegenwoordig dus minder dan een dagkaart, maar wel duurder dan een maand NS Flex Weekend Vrij. Ligt er dus maar net aan welke stations je precies pakt.

Maar het is iig zeker de moeite waard om ff de NS Flex abbo's naast de ticketprijzen te leggen. Dat was het punt eigenlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:02

Een voordeelabonnement kan iets zijn om te overwegen. Maar tegelijkertijd is het een boel moeite en voor 1 los dagje Amsterdam waarschijnlijk die moeite niet waard. (Behalve dus het kind-vrij-abo, want dat komt echt nog wel eens van pas.)

Meerdere mensen noemen ook de Spoordeelwinkel voor uitjes, maar volgens mij zijn die helemaal niet zo voordelig. Sowieso ligt de prijs best wel een stuk hoger dan losse tickets, dat geeft pas voordeel als je een flink eind met de trein moet. Maar let ook op de daluren: door de weeks mag je niet voor 9 uur in de trein zitten maar ook niet tussen 16:00 en 18:30. Dus of je moet voor 16:00 thuis zijn, of je moet zeker weten dat je ergens kunt blijven tot 18:30.

Want anders moet je alsnog een apart kaartje kopen, en is het voordeel van je uitje eigenlijk vrijwel zeker verdwenen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:41

Ik heb een paar keer gebruik gemaakt van zo'n Spoordeelwinkel uitje. Ik ben zo een keer naar Den Haag/Madorudam geweest, zonder naar Madurodam te gaan :+ . Het uitje incl. entree en dagkaart voor de tram was goedkoper dan een dagretour NS en een tramkaart.
Dus ik vind Spoordeelwinkel zeker wel interessant. Als je heel nabij woont misschien niet, maar de vraag is of je dan wel met de trein gaat.

En je gaat een dagje uit, ik vind het geen enkel probleem om dan na 9 uur in de trein te stappen. Eerst thuis even rustig ontbijten, naar het station rijden, auto parkeren. Daar na afloop van het uitje nog even wat eten bij een restaurantje en dan de eerste trein na 18.30 uur weer nemen. En het hele weekend telt als dal, dus dan heb je dat "probleem" al helemaal niet.

Even rekenvoorbeeldje naar Artis (dagretour + entree Artis):
* Spoordeelwinkel: 2x volwassenen + 1x kind 4 t/m 11 jaar: €104,50 (en voor 1e klas €117,50)
* Losse tickets: 2e klas dagretour Putten <=> Amsterdam Centraal: 2x volwassenen (2* €27,20) + 1x kind 4 t/m 11 jaar (railrunner €2,50) = €56,90. Entree Artis online kaarten: 2x 13+ jaar (2x €26,50) + 1x 3 t/m 12 jaar (€22,50) = €75,50. Totaal: €132,40.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:09

Het scheelt iets. Maar ik zou dus echt de beperking niet willen van de tijdsblokken op de terugreis. Ben je het om half vier zat en dan moet je nog uren wachten voor je naar huis kunt reizen. (Bij het Spoorwegmuseum moet je bijvoorbeeld al om 14:55 het treintje terug naar centraal hebben of je moet met de bus, want voor de 2 latere treinen is je kaartje niet geldig.)

En bij de meeste Spoordeeluitjes is de toegang niet zo voordelig. (Het kaartje voor Artis van de NS is voor kinderen goedkoper dan een toegangskaartje, maar meestal is dat niet zo, en voor bv Legoworld wordt voor kinderen 31 euro gerekend terwijl een entreekaartje via de eigen site 26 is. Dat is dus meer dan een ticket+railrunner.)

Ik zou dan dus eerder kiezen voor heen de dalurenkorting van de prijstijddeal, en dan losse tickets voor de volwassen (de kinderdeal is wel voordeliger), en dan vol tarief terug. Veel meer flexibiliteit, en het maakt niet heel veel uit in de kosten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:50

Mbt de avondspits: als je vóór 16.00 incheckt omdat je trein redelijk snel daarna vertrekt reis je gewoon met korting.
(Stap je over van Arriva naar NS dan moet je "om-checken", en geldt het moment dat je bij NS incheckt.)

Het is dus niet zo dat je reis om 16.30 klaar moet zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:10

Janneke2 schreef:
Mbt de avondspits: als je vóór 16.00 incheckt omdat je trein redelijk snel daarna vertrekt reis je gewoon met korting.

Bij inchecken met een voordeeluren-abonnement geldt dit inderdaad, maar niet voor een Spoordeelkaartje, dat staat heel duidelijk vermeld:

Daluren

Je kunt met deze aanbieding elke dag reizen tijdens de daluren: van maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. Op zaterdag, zondag en op feestdagen de hele dag. Je mag met een daluren treinkaartje alleen binnen die tijden in de trein zitten. Op weekdagen kun je dus bijvoorbeeld niet om 15.55 uur je reis starten en tijdens de spits in de trein blijven zitten.

Dat geldt ook voor de Prijstijddeal-kaartjes, die zijn alleen geldig voor het tijdvak waar ze voor gelden.

En dat is echt wel een flinke beperking.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:56

Zou ik tussendoor even mogen inbreken in dit topic? Als Nederlander in het buitenland heb ik geen OV chipkaart maar wil komend weekend en het weekend daarop wel graag met de trein reizen in Nederland. Is het ook mogelijk om met een anonieme chipkaart een abonnement te kopen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:59

Lastig, abonnementen moeten op een persoonlijke ov-chipkaart, en die kun je waarschijnlijk niet meer op tijd aanvragen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:13

Maaike_Indy schreef:
Zou ik tussendoor even mogen inbreken in dit topic? Als Nederlander in het buitenland heb ik geen OV chipkaart maar wil komend weekend en het weekend daarop wel graag met de trein reizen in Nederland. Is het ook mogelijk om met een anonieme chipkaart een abonnement te kopen?

Nee, voor een abonnement moet je een persoonlijke OV-chipkaart hebben.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:52

1 dagje weg zou ik gewoon de ns app downloaden en een dagretour kopen. Das het gemakkelijkste. Je kunt dat kaartje printen maar ook gebruiken vanuit de app. Je hoeft nergens in en uit te checken en de poortjes gaan met de qr code gewoon open.
Veel plezier!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:10

Heb je serieus nog steeds een fysieke én persoonlijke ov kaart nodig voor een abonnement? Kan dat niet allang op je betaalpas of digitaal in de app? Ik wilde ook binnenkort eens een maandje weekend vrij doen maar ik heb denk ik geen persoonlijke ov kaart meer..

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:56

_Christina schreef:
Heb je serieus nog steeds een fysieke én persoonlijke ov kaart nodig voor een abonnement? Kan dat niet allang op je betaalpas of digitaal in de app? Ik wilde ook binnenkort eens een maandje weekend vrij doen maar ik heb denk ik geen persoonlijke ov kaart meer..

Ik heb contact gehad met de NS en abonnementen kunnen inderdaad nog steeds alleen maar op een persoonlijke en fysieke OV kaart. Heb je die niet, krijg je die vaak wel gratis bij een abbo maar daar gaat dan wel tijd overheen (ze zeggen max 5 werkdagen) en je kunt een abbo niet met een latere ingangsdatum aanvragen. Dus voor mij zou het nu niet interessant zijn, ik zou het dit weekend nodig hebben maar zou dan nu over oktober al betalen omdat ik het nu al aan zou moeten vragen om de kaart misschien nog op tijd te ontvangen. Als je denkt slim te zijn en dan maar een gratis OV flex abbo af te sluiten om zo wel alvast een ov kaart te krijgen, kost je dat 10 euro, hoewel los een persoonlijk OV chipkaart aanvragen 7.50 kost via ovpay of iets in die trant.

Dus iets om rekening mee te houden mocht je een abonnement willen maar nog geen kaart hebben!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:08

Foaly schreef:
Maaike_Indy schreef:

Nee, voor een abonnement moet je een persoonlijke OV-chipkaart hebben.

Dankjewel. Ik ben echt verbaasd dat er niet al een digitale manier is. Afgelopen weekend heeft mijn broertje voor chauffeur gespeeld en voor volgend weekend hoop ik een ov chipkaart te ontvangen met een dalvoordeel abbo. De tip voor een abonnement hier in dit topic is echt een hele goede. Had er zelf nooit naar gekeken vanwege mijn idee dat je langer vast zit aan abonnementen.

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:37

Er is ook nog een jongeren kaart voor één dag te verkrijgen in de ns app, volgens mij 7.95.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:24

Ik reis volgend weekend via Amsterdam centraal. Kan iemand mij vertellen of er ook afhaal koffie bij een kiosk op een perron verkocht wordt? Of moet ik daarvoor naar de winkels?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:03

Op sommige perrons wel. Van waar uit reis je? En naar welk station?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:44

Ik kom van Schiphol en ga naar Groningen. Maar als ik weet waar een kiosk is kan ik opzoek gaan. Ik keek net op de app en zag dat de doorgaande route door werkzaamheden via Amsterdam centraal wordt omgeleid en ik dus daar moet overstappen. Normaal gesproken koop ik koffie op Schiphol en loop dan naar de trein.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:55

Ik zie dat je 3 minuten overstaptijd hebt, dan ga je sowieso niet redden om koffie te halen. Maar ook op de perrons waar je moet zijn zit helaas niets. Je moet dan toch naar beneden en daar heb je keus uit diverse zaken om koffie te halen. Of een thermoskan van thuis meenemen.