Nieuwbouw woning gekocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:34

Hier de wasmachine in de hal, dat is eigenlijk een multifunctionele ruimte en ik vind het echt ideaal. Het is de ruimte waar je binnenkomt via de voordeur, op weg naar de keuken zeg maar. Onze jassen hangen er, er staan schoenenrekken, een diepvries en de wasmachine. Er is ook ruimte voor wasrekken, maar dan wordt het wel een beetje vol.
Je loopt zo naar buiten, onze waslijnen buiten zijn naast de voordeur. Dus als het enigszins droog is, dan hang ik de was lekker buiten. Zo veel frisser dan alles maar binnen drogen, bovendien ook nog eens veel sneller droog.

Tink89

Re: Nieuwbouw woning gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:25

In de hal? Heb je dan een gigantische hal?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:29

Wij hebben uiteindelijk op de eerste verdieping een kamer gebruikt voor de was (vier slaapkamer, geen normale zolder). Ik vond het ideaal om de was te wassen en te drogen op de verdieping waar je het uittrekt/gebruikt. Hoef dus alleen zomers naar beneden als ik het buiten wil drogen. In het oorspronkelijke plan hadden we de wasmachine in de bijkeuken maar na een weekend bij mijn ouders wasmanden sjouwen naar zolder wilde ik dat echt niet dagelijks doen :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:17

Tink89 schreef:

Zo te horen is het een hele grote hal. Bij mij past er net een kapstok en dat was het.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:43

Ik lees mee en zal binnenkort ook even ons verhaal doen. Wij hebben kort geleden getekend voor nieuwbouw, ze gaan begin 2025 starten met bouwen. Veel keuzes dus en heb al veel aan de tips in dit topic!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:57

Suzanne F. schreef:
Tink89 schreef:

Zo te horen is het een hele grote hal. Bij mij past er net een kapstok en dat was het.

Onze hal is mega, maar echt niet dat ik daar mn wasmachine zou willen

Gelukkig hebben we een bijkeuken (oké oké, daar staat een koelkast en wasmachine droger, staan de schoenen en hangen de jassen en is de achteringang van het huis, dus eigenlijk ook gewoon een hal :') ).
De hal aan de voorkant is meer "voor de sier". De bijkeuken en keuken zijn kleiner dan de hal aan de voorkant.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:14

Suzanne F. schreef:
Tink89 schreef:

We hebben een boerderij met geen standaard indeling. De hal is ongeveer 2,5 bij 5,5m. Daaraan grenzen de voordeur, de wc-deur, de keukendeur en de trap naar boven. Maar er is dus ook ruimte voor hetgeen ik beschreef. Ik noem het geen bijkeuken omdat er geen keukenkastjes oid in zitten. Wel een hele praktische ruimte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:21

Als het nog kan zou ik goed nadenken over je kozijnen/ramen, niet alleen qua isolatiewaarde (temperatuur en geluid), maar ook glas met folie die bijvoorbeeld UV-licht tegenhoudt of inbraakveilig is :).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:13

_San87_ schreef:
Als het nog kan zou ik goed nadenken over je kozijnen/ramen, niet alleen qua isolatiewaarde (temperatuur en geluid), maar ook glas met folie die bijvoorbeeld UV-licht tegenhoudt of inbraakveilig is :).

UV tegen houden kan niet. Je kunt het hooguit temperen. Dat nut is marginaal.

Als je de keuze hebt kan warmtewerend glas op het zuiden en/of westen nut hebben, beetje afhankelijk van hoe het huis staat maar die keuzes heb je vaak niet en achteraf is dat best een dure aanpassing.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 07:21

Gefeliciteerd met de aankoop van jullie huis! *\o/* En succes net het wachten erop hahaha. :Y)

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning, welliswaar uit 2016, maar wel gekocht toen de bouw net was begonnen. Wij konden hierdoor niet meer kiezen mbt opties enz. Standaard zat er al 1,5m aanbouw aan, wat fijn is!

Let goed op wat ze met je zonnepanelen doen. Hier hebben ze bij ons blijkbaar niet over nagedacht.... Wij hebben brandalarmen die blijkbaar storen met de zonnepanelen als ze op stroom werken.... Dus de alarmen moeten van de stroom af en altijd alleen met batterijen, omdat ze anders ineens ransom af kunnen gaan... Ook hebben ze het brandalarm op de 1e verdieping veel te dicht bij de badkamer gehangen! Als je lekker warm hebt gedouchet en je doet de deur open, gaat hij dus af door de stoom/condens uit je badkamer :+ . Mega irritant! Na 7 jaar wel aan gewend inmiddels en wachten we dus even met het open doen van de deur, maar eigenlijk wel een beetje gek dat het zo moet natuurlijk :+

Wij hebben we overal wat extra stopcontacten laten plaatsen (in 2 vd 3 slaapkamers, in de keuken en op zolder), want dat is bijna geen doen als je er straks eenmaal woont! Ook een extra aansluiting/groep in de groepenkast al laten aanmaken! Zodat we evt ook een droger zouden kunnen plaatsen en gebruiken tegelijk met de wasmachine (die konden niet op dezelfde groep en de groepen waren "op".

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 07:26

ikke schreef:
_San87_ schreef:

UV tegen houden kan niet. Je kunt het hooguit temperen. Dat nut is marginaal.

Als je de keuze hebt kan warmtewerend glas op het zuiden en/of westen nut hebben, beetje afhankelijk van hoe het huis staat maar die keuzes heb je vaak niet en achteraf is dat best een dure aanpassing.

Niet volledig, nee. Maar wel dusdanig dat je gordijnen, meubels, vloeren e.d. niet verkleuren door het licht. Door de folie verandert de frequentie van UV-A, bijvoorbeeld. Waardoor deze minder schadelijk is.

En dat kan zeker wel een verschil maken :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 08:44

Ik heb t even nagezocht in onze documenten, en het is toch wel meer dan marginaal. De UV-werende folie in onze ramen houdt 98% van de UV-A straling tegen.

Ik weet niet of ts er wat aan heeft, wellicht niet. Maar misschien heeft iemand anders die een nieuw huis bouwt er wel wat aan.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:10

Wat een leuk topic! Wij hebben ook een nieuwbouwhuis, alleen bouwen wij dit zelf, zonder aannemer oid (komt omdat mijn vriend voor zijn werk huizen bouwt). Wij hebben dus ook overal zelf over moeten nadenken. Nou ben ik pas bij mijn vriend gekomen toen de muren van het huis er al stonden, vanaf daar heb ik pas mee kunnen denken. Maar ook nu hebben we al puntjes wat fijn is en wat we anders zouden doen.

Momenteel leven wij beneden. Waar we ook alles hebben. Dit is een bewuste keuze zodat we alle tijd hebben voor de bovenverdieping wat nu nog een bouwval is. Wat ik vooral fijn vind is dat we nu beneden ook een slaapkamer hebben, badkamer, washok. Alles is daar. Nu zijn wij beide nog maar 29 maar gaan we in de toekomst dit huis verkopen is het ook aantrekkelijk voor oudere stellen omdat alles gelijkvloers is en je praktisch beneden kan leven.

Wat ik ook fijn vindt is dat we veel stopcontacten hebben. Zo hebben we veel plekken waar achter de muur nog loze stopcontacten zitten. De punten zitten er maar geen stroom. Ook zitten ze nog achter de muur. Dit is ideaal voor als een keer de hele kamer anders ingedeeld wordt en de tv ergens anders moet hangen. Dan heb je nog veel opties waar de tv dan kan.

Wat ik echt een nadeel vind in het huis is de vloer. Wij hebben voor een gietvloer gekozen. Echt prachtig hoor, staat heel mooi. Alleen met een hond en bouwvakker in huis is er altijd rommel en elk kruimeltje zie je. Elk haartje. En water moet je direct opruimen anders krijg je kringen.

Qua deuren hebben wij zowel in de slaapkamer als woonkamer grote openslaande terrasdeuren. Het nadeel daarvan is dat als deze openstaan er gelijk veel vliegen of muggen in huis komen. In de slaapkamer helemaal vervelend, alleen is er niet zoiets als een fijne hor wat daar voor past. Althans niet die wij mooi vinden in ieder geval!

Verder ben ik het vooral eens met de tips die al gegeven zijn. Het kost veel geld maar doe je het anders omdat het 200 euro scheelt kan je er later spijt van hebben!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:19

Buffelduke, heb je gekeken naar plissehordeuren? Die kunnen in openslaande deuren of schuifpuien. Ik zou nooit deuren willen zonder horren, ik word gek van beestjes en vooral van muggen.

romysch22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 09:29

Heel fijn alle tips, soms over dingen waar we al over na gedacht hadden maar ook juist de dingen die nog niet op onze radar stonden is heel fijn.

We zijn zelf niet perse heel handig, als iemand ons iets uitlegt kunnen we best iets. Hebben ook wel familie die een beetje kan klussen maar daar kunnen we ook niet alles op afschuiven.
De grote dingen (muren etc) zullen we dus laten doen waarschijnlijk. Kleinere klusjes kunnen we wel zelf oppakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:14

_San87_ schreef:
Ik heb t even nagezocht in onze documenten, en het is toch wel meer dan marginaal. De UV-werende folie in onze ramen houdt 98% van de UV-A straling tegen.

Ik weet niet of ts er wat aan heeft, wellicht niet. Maar misschien heeft iemand anders die een nieuw huis bouwt er wel wat aan.

Wat is dan het nut daarvan San? Die horren vind ik een hele goede tip. Die hebben wij niet en dat is gewoon vervelend in de zomer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:24

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:

Wat is dan het nut daarvan San? Die horren vind ik een hele goede tip. Die hebben wij niet en dat is gewoon vervelend in de zomer.

Bescherming van jezelf en je inrichting tegen de straling van de zon en de mogelijke schade daardoor.

Horren zijn ook zeker een goede tip, die krijgen wij ook. Gaat veel vliegen schelen :=.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:24

Geen idee of het al genoemd is: maar een buitenkraan. dat is echt iets dat ik mis bij mijn woning _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:28

Winged schreef:
Geen idee of het al genoemd is: maar een buitenkraan. dat is echt iets dat ik mis bij mijn woning _O-

Ja, goeie! En met een grote tuin een extra tappunt halverwege oid. Dat scheelt sjouwen/zeulen met tuinslangen.

Of als je t helemaal goed wil doen, irrigatiesysteem, dat is ook ideaal.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:38

En niet alleen horren beneden maar ook in de slaapkamers. Ik heb het destijds niet in de slaapkamer gedaan die ik niet gebruikte en nog steeds spijt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:02

Winged schreef:

En daar een putje onder, zodat je een emmer water daarin leeg kan gieten. Soms is het gewoon niet handig om dat "zomaar" in de tuin te gooien en het kan je een waterballet schelen als er eens iets mis gaat.

Afhankelijk van het type woning: overweeg een kraan voor èn achter, bijvoorbeeld als je middenin een rij zit.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:09

Suzanne F. schreef:
Buffelduke, heb je gekeken naar plissehordeuren? Die kunnen in openslaande deuren of schuifpuien. Ik zou nooit deuren willen zonder horren, ik word gek van beestjes en vooral van muggen.

Oh dankjewel! Daar ga ik eens naar kijken. Scheelt een hoop irritatie inderdaad als dat opgelost is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:21

ingvdh schreef:
En niet alleen horren beneden maar ook in de slaapkamers. Ik heb het destijds niet in de slaapkamer gedaan die ik niet gebruikte en nog steeds spijt.

Dan bestel je ze gewoon alsnog?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:06

lucifertje schreef:
Hier ook super tevreden met het renovlies behang. Hier zit het er nu bijna 5 jaar op en nergens scheuren. Hebben het toen ter tijd ook door het bedrijf laten verven.

hier gewoon stucwerk, had achteraf toch liever renovlies want je beschadigd het best snel. Wij hebben het schilderen uitbesteed omdat het mega veel werk is en wij het zelf niet zo netjes kunnen, heel blij mee.
Verder inderdaad veeeel stopcontacten, eventueel ook in je keukenblad, zijn wij heel blij mee. Als je geld hebt voor een uitbouw/dakkapel zeker doen want dat doe je later niet zo makkelijk meer en geeft een mega zooi!
Veneta voor raambekleding, scheelde hier wel 3500 euro met de zaak in de buurt en ik vond de verkoper echt een geschikte vent.
Zelfde met lampen, hetzelfde systeem (wij doen een rail met spots) scheelde 1000 euro bij 2 zaken. :Y)
Verder vind ik "onnodige" luxe zoals de quooker met cube en de wijnklimaatkast echt super.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:37

Hier scheelde de Kwantum dan weer €3.000 met Veneta. Kwaliteitsverschil kan ik niet over oordelen maar met drie honden en twee kinderen gaan we al niet per se voor een levensduur van 20 jaar.