Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 23:44

Sababber schreef:
cissy schreef:
TS hebben of krijgen jullie huisdieren?

Er is nu sinds een maandje even niks, maar de kans zit er op termijn wel dik in ja, ik werk ook dagelijks met allerlei soorten dieren: vee, gezelschapdieren en reptielen etc.. dus dat er iets met modder en haar binnen komt is zeker te verwachten.

Ook hebben wij een kinderwens dus dat kan natuurlijk ook nog meespelen in bepaalde keuzes.

De woning is levens bestendig, we willen hier ook zo lang mogelijk blijven.

Met een kinderwens zou ik minder snel voor plavuizen gaan ivm leren lopen, vallen etc..Tegels vallen toch wel harder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:16

Sababber schreef:
senna21 schreef:
Nog een tip: ga omgekeerd ontspullen. Laat alleen dingen in je huis komen die je echt nodig hebt, waar je blij van wordt en een vaste plek in huis heeft.

……...

Ik pas regelmatig op andere huizen, dus vandaar ook dat mijn inzicht in praktische zaken wat anders ligt dan dat van mijn lieftallige partner. Ik ben nu in een huis met zwarte kranen. Hij is bij deze genezen van zijn liefde voor zwarte kranen en glazen douchewanden.

[ Afbeelding ]

_/-\o_

Op deze manier moet ik hem dus van wat dingen zien te overtuigen dat het echt niet handig is. :D

Dit wordt echt niet schoongemaakt. Even met een staalspons en de kalk is er weer af.
Onze zwarte kranen zien er echt niet zo uit en wij poetsen zelf amper := zwarte keuken hebben we ook, wordt m.i. niet sneller vies dan welke andere kleur ook.
Mijn tip is dus ook neem een schoonmaker als je niet poetserig bent.

Marije_jiplover

Re: Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:29

Een en ander hangt ook af van wat voor water je hebt.
Met hard water blijft je wel echt poetsen met donkere oppervlakken waar water langs stroomt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:31

Klopt. Maar met deze soort staalsponsen krijg je overal al het kalk er af zonder te beschadigen :j

Bekijk Adore Staalsponzen set 100 stuks - Pannenspons - Schuurspons - Roestvrij Staal (RVS) - Staalspons - Schoonmaak spons - metaalspons op: https://www.bol.com/nl/p/adore-staalspo ... _iphoneapp

Onze zwarte kranen hebben niet meer kalk dan onze rvs kranen, ik zou het daar echt niet voor laten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:40

Ooit bij zusters in een klooster gewerkt en daar DE schoonmaak tip gekregen. De kalk in de wc pot verwijder je het gemakkelijkste door twee tabletten erin te gooien van tabletten waar kunstgebitten mee schoongemaakt worden.
Dat is zo fijn. Ik laat het twee uur weken. Dan met de borstel er door heen en doortrekken maar en de pot blijft al 10 jaar als nieuw. Ik gebruik Steradent 2460 drie in een. En ik heb ook nog al mijn tanden (hahahaha).

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:00

Als huishoudhulp vind ik zwarte kranen/lavabo's verschrikkelijk haha. Ze zijn mooi hoor! Maar niet bepaald onderhoudsvriendelijk..

Waar ik ik mijn eigen huis heel erg blij mee ben: mijn verzameling stofzuigers. O, dat klinkt zo burgerlijk haha! Maar goed, ik heb dus 1) de normale stofzuiger 2) een steelstofzuiger (zo handig voor "even snel tussendoor" de kruimetjes en plukjes kattenhaar) 3) een robotstofzuiger voor in de slaapkamer (want die past onder ons bed haha) en 4) een industriële stofzuiger voor in de garage en de auto's. En een onderwaterstofzuiger voor het zwembadje haha.
Een degelijke mop van vileda, zo moet ik niet meer dweilen staan wringen.
Voldoende schoonmaakdoeken en emmers!
En een vuilbakje in het washok, voor de pluisjes van de droger. Vond het zo stom om dat handjevol altijd mee te moeten nemen naar de keuken haha. Voldoende wasmanden!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:11

Qua bad: natuurlijk belangrijk dat ‘ie er leuk uitziet maar nog belangrijker is dat je er goed in kan liggen…dus mijn tip: ga erín :-) . Niets zo irritant dan als een lekker bad wilt nemen en je je benen niet kwijt kunt of je rug niet goed ondersteunt wordt.
Douche: hier ook wel met een draaideur ivm warmteverlies tijdens het douchen. Als budget er is, is een sunshower wel heeeeel fijn; met name het infrarood deel.
Succes vandaag met uitzoeken!

Ontkalker…staat hier ook nog op de wishlist. Keuzestress.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:25

Als je voor een inbouwbad gaat, doe er goede isolatie rond. Dan blijft je water langer warm.

Verder ben ik heel blij dat we beneden overal gebakken tegels hebben. Met paarden aan huis, veel katten en kinderen ideaal. Vegen, stofzuigen of dweilen, kunnen ze prima tegen. In de keuken hebben we een antraciet tegel met wat wit in, zie je minder op.

Blijf weg bij natuursteen, heel mooi maar zure dingen (kattenpies, kots etc) bijt uit en je mag ook niet met ieder product schoonmaken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:30

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:45

Geen idee of het al genoemd is, maar na jaren de stofzuiger mee naar boven sjouwen hebben we sinds kort een steelstofzuiger op onze slaapkamer. Die hebben we voor maar 28 Euro gekocht bij Philips in Duitsland en die werkt niet alleen ontzettend goed, het scheelt zoveel gedoe!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:55

In plaats van zwarte kranen in de badkamer kan je ook kijken naar gun metal. Dat heeft wel die donkere uitstraling maar zou wel robuuster moeten zijn (dit inhakend op de slechte coating verhalen). Kwa schoonmaak vind ik het erg meevallen alsin ik zie niet hoe ik mijn donkere kranen vaker moet schoonmaken dan de RVS kranen die we eerder hadden. Sterker nog in onze huurhuizen (witte muurtegels, zwarte vloer tegels en RVS douche en kraan) had ik er meer werk aan dan de badkamer die we nu in ons eigen huis hebben (beige tegels, houtlook tegels, gun metal douche en kraan.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 10:05

pien_2010 schreef:
Proficiat Bloemetje.

Praat je over keramische tegels?

https://excluton.nl/inspiratie/blog/ker ... een-rijtje

Ja keramische tegels. In ons jaren 50 huis liggen nog de originele in de woonkamer en gang. Qua kleur en maat niet mijn 1e keus maar zo functioneel.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 10:18

Badkamer: kies niet voor wit solid surface. Ziet er heel mooi mat uit, maar vlekken gaan er bijna niet uit. Liever gewoon een gladde glanzende wastafel. Liefst ingebouwde wasbak en geen opzet kommen. Kijk bij de wasbak of deze scherpe hoeken heeft. Scherpe hoeken maak je lastiger schoon dan ronde.
Ga als het kan voor een inloopdouche zonder glazen deuren. Wat een drama was dat deuren schoonmaken.
Vloertegels: op betonlook vloertegels zie je vrijwel geen viezigheid liggen. Is ook niet glad met blote natte voeten.
Ivm huisdieren, modder etc. In mijn huis (boerderij) precies hetzelfde. Uiteindelijk gekozen voor 60x60 cm vloertegels in neutrale middengroepen kleur op de hele beneden verdieping. Ideaal met de honden.
Heb een Roomba robotstofzuiger. Ben niet echt fan. Hondenbanen veegt hij op hoopjes en laat hij liggen.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:02

Bij de badkamer voor een vloer uit één geheel kiezen en niet een apart "kuipje" voor de inloopdouche. Bij ons spettert er heel veel naast en dat kan je door de dorpel niet even naar de afvoer trekken.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:05

Zwart is prachtig maar wat al eerder werd gezegd, zoveel poetswerk :')
Wij hebben nu houten meubels in combinatie met bv een zwart onderstel en handvaten, zie je toch wat minder op.

Tevens hebben wij ook zwarte jaloezieen en daar zie je echt elk stof dingetje op, mooi maar veel poetswerk
Evenals glazen lampen :') ook mooi maar wat een krengen om schoon te maken

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:13

Neeee geen zwarte kranen. Na een paar maanden niet meer mooi. Je houdt het niet schoon.
Vloeren zonder voegen idd. En voor de schoonmaak: een Bissell. Ik vind een robot niet voldoende goed schrobben (kindjes en dieren), en deze hoef ik alleen rond te duwen. Zuigen, dweilen en stomen in een!
Bijna alle meubel materiaal moet je tegenwoordig nawrijven met een theedoek na vochtig afnemen, maar dat vind ik niet zo'n punt. Ene hand de natte doek en de andere de droge, dat gaat in één beweging door.
Zorg voor goeie splashback achter je gootsteen en fornuis. Geen afzuigende kookplaat, alle drek valt in die afzuiging. Inductie ook veel beter schoon te houden dan gasfornuis. Investeer in goeie ventilatie in je badkamer om schimmel in je voegen te voorkomen. Wij hebben een inloopdouche, hiervoor hadden we een glazen douchecabine. Veeeel minder schoonmaakwerk, zo'n inloop. Ideaal. Vermijd drempeltjes, zodat je goed kunt schrobben, trekken en dweilen.
Wasbak zonder scherpe hoeken in de bak. Dat loopt niet af en is slecht schoon te maken. Zowel keuken als badkamerwastafel.

Bad: denk heeel goed na waar je je kraan wil. Bij ons zit de kraan zo ver weg als je naast het bad staat, je kunt er bijna niet bij. Als je er in ligt, prima, maar ik zet graag de kraan even aan voordat ik instap :')

Bank met wasbare hoezen: echt een aanrader. Zijn per deel eraf te ritsen, zodat als er op 1 een vlek zit, ik ook alleen dat deel hoef te wassen.
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 05-10-24 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:19

Niet alles gelezen.

Ik geef je de tip om een waterontharder te nemen. Dat scheelt echt bij het schoonmaken en is ook beter voor je apparatuur.

En bij zwart sanitair scheelt het echt bij witte kalkvlekken.

In de keuken zijn wij erg blij met de vaatwasser op hoogte, inductieplaat en schuine afzuigkap (scheelt je hoofd stoten). En natuurlijk zoveel mogelijk lades.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:49

Een mat zwarte keuken is echt een nee!! Wat een drama altijd vlekken in de kastjes. Een zwarte wc zei iedereen moet je niet doen, maar tot nu toe vind ik dat dan weer heel erg meevallen en ben ik er heel blij mee. Tegels met een structuur is qua schoonmaak ook een drama. De betonnen vloer ben ik dan wel weer helemaal blij mee, alleen daarbij wel rekening houden dat die altijd afgeeft op je sokken. Zwarte meubels tja je ziet stof erop maar vindt het niet erg je moet toch regelmatig je meubels schoonmaken of je het nou ziet of niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:05

Heeft er iemand ervaring met deze robot stofzuiger.
Eziclean® Aqua Connect x850
https://eziclean.nl/products/beste-robo ... nnect-x850

Deze is ook in de aanbieding zie ik

https://www.irobot.nl/nl_NL/irobot-room ... 55840.html

Ik wil hem in verschillende ruimtes gaan gebruiken. Ik ben de komende tijd wat minder fit. Maar er zijn ook periodes van fit genoeg maar voor die dagen dat het wat minder gaat vind ik het fijn als er toch gestofzuigd kan worden. De dweil functie vind ik een fijne plus. Maar niet persee noodzakelijk voor mij maar ik vind deze er opzich ook in filmpjes wel goed uit zien en redelijk betaalbaar.

Ik zou het fijn vinden als ik hem dan zonder programma gewoon in een ruimte kan zetten en dat hij gewoon die hele oppervlakte zuigt. En ook boven in de hal zonder dat hij naar beneden dondert.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:33

Zwarte kranen en douchekoppen zijn een trent. Erg pompeus ook.
Nooit voor een trent gaan bij iers wat lang moet mee gaan want is tijds gevoelig en grote kans je het na 5 jaar lelijk vind.
Je kan beter iets tijdloos kiezen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:47

Popstra schreef:
Nooit voor een trent gaan bij iers wat lang moet mee gaan want is tijds gevoelig en grote kans je het na 5 jaar lelijk vind.

Niet mee eens. Je moet kiezen wat je mooi vindt. Als dat zwart is dan is dat zwart. In een badkamerzaak kan je kiezen tussen allerlei kleuren en dan moet je kiezen waar je gelukkig van wordt. Het is duur genoeg. :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:56

Jildau schreef:
Popstra schreef:

Niet mee eens. Je moet kiezen wat je mooi vindt. Als dat zwart is dan is dat zwart. In een badkamerzaak kan je kiezen tussen allerlei kleuren en dan moet je kiezen waar je gelukkig van wordt. Het is duur genoeg. :D

Mee eens! En wat is tijdloos? Stijl van de jaren 70/80/90? De basic grijze tegel op de vloer, witte tegel op de muur, RVS kranen?

Wij hadden in onze vorige badkamer matzwarte kranen, vind het nog steeds mooi. Wel krasgevoelig. Nu gunmetal <3

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 12:13

We hebben een licht huis en heb niet het idee dat het sneller vies is/lijkt dan ons meer donkere huis hiervoor. Daar viel vooral de vloer op (antraciet leisteen) We hebben nu een lichtgrijze gietvloer, witte en beige muren, witte keuken en verder ook lichte meubels (inclusief lichte bank). Twee honden en twee kinderen. Gaat eigenlijk prima.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:06

RVS kranen zijn tijdloos ja.
En in ontiegelijk veel stijlen. Van hyper modern tot sjiek klassiek.

En wat jaren 70 betreft, laat dat nou net weer de laatste trent zijn! Gekleurde tegels en gekleurd sanitair met kleedjes op de grond.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:11

Ik ging laatst kijken bij een huis maar de zwarte kranen zagen er echt niet uit. Ik ben meteen genezen, zou er nooit voor kiezen.