Dekbed zonder los overtrek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floko

Re: Dekbed zonder los overtrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:04

Er zit geen strook aan maar een deken van 220 lang heeft ruimte genoeg om in te stoppen vind ik.

Dat ritssysteem klinkt wel ideaal Veneri, maar kan me voorstellen dat zo'n rits bovenop je niet lekker is. Hopelijk bevalt zelesta!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:15

Wij hebben dus 2.40x2.50 en we gebruiken de 2.50 in de lengte
Heb een vrij lange man en nu heeft hij nooit blote voeten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:46

Hier eentje van HappyBed, en heel blij mee! In de zomer te warm (maar dan is alles te warm), nu perfect, en als het echt koud wordt 's winters gooi ik er een fleecedeken overheen. Maar dat was afgelopen winter bijna niet nodig.

Enige nadeel is dat het dekbed zo licht is, dat ik er echt even aan moest wennen. Miste het gewicht :P

Ben zooo blij dat ik niet meer loop te springen en doen voor die stomme dekbedhoezen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:24

SusanH schreef:
Maar kun je ze nu wel instoppen, of niet?

Als je ze groot genoeg besteld kan je het altijd instoppen toch?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:26

SusanH schreef:
Maar kun je ze nu wel instoppen, of niet?

Schijnbaar is mijn reactie hierop niet geplaatst, maar hierbij een nieuwe poging:

Mijn man heeft van een ander dekbed een deel aan onze dekbedden genaaid als instopstrook.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 13:59

Ik heb de zelesta easybed 160x220 ontvangen.
Maakt het nog uit hoe je het dekbed neerlegd? Heeft het een warme (winter) of koele (zomer) kant?
Dat wordt uitproberen,ben benieuwd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 14:34

veneri schreef:
Heb je de 220x240 dan? En ia dat de zomer variant, of die voor het hele jaar?
Ik zie bij happybed de grootste maat 220x260. Zou die ook in je 8kg wasmachine passen denk je?

Nee past niet. Spreek uit ervaring.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 15:12

Ik heb een stuk of 8 lazy dekbedden, 3 heel dunne, 3 all season en 2 najaar/winter.
De dunne zijn ideaal voor de zomer of met net wat frisser weer op de bank, ze zijn dunner dan reguliere zomerdekbedden en passen alle 3 tegelijk in de wasmachine.
Helaas niet zo netjes afgewerkt aan de randen, maar de dekbedden zijn wel netjes doorgestikt zegmaar waardoor de voering verdeeld blijft.
2 vd all season zijn van Bedsure (Amazon), mooie kwaliteit, goed doorgestikt, warm genoeg voor bijna het hele jaar, komen soms nog wat vochtig uit de droger maar dan hang ik ze nog een uurtje of 2 uit.
Derde all season is helaas niet doorgestikt waardoor de 'hoes' er heel losjes omheen zit en de voering verschuift.
Die is inmiddels naar de honden gegaan want ik vond hem zwaar poedersuiker in gebruik, bleef met omdraaien regelmatig met mijn knieën in de 'hoes' hangen. :+
De dikke zijn zgn sherpa fleece, ontzettend dik en warm, kun je bij wijze van spreken mee in de buitenlucht slapen met kouder weer.
Passen helaas niet goed in de wasmachine waardoor ze bij de eerste wasbeurt al scheurden omdat ze te strak op de rubberen flappen bij de deur bleven steken. -O-

Ik vind dit principe helemaal geweldig, redelijk nette bedden zonder geklooi met overtrekken etc. *\o/*
Scheelt ontzettend veel ergernis en energie, welke ik nu in andere dingen kan steken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:47

Slaapt dit echt lekker? Als ik de foto's zie, weet het me nou niet echt te overtuigen, allesbehalve zelfs...

Ik heb de linkjes van de eerste pagina's bekeken, die van Zelesta. Hier ziet Easybed er vanaf de foto's uit alsof je onder een glibberig synthetisch stofje gaat liggen? Dat kan toch niet lekker slapen? Lijkt wel van dat materiaal van een slaapzak...? Het materiaal van Wonderbed (2de link) lijkt me comfortabeler, maar daarvan lees ik dus weer dat het dus helemaal niet fijn is?

Ik heb een donzen dekbed en zat te kijken of dit misschien handig is om af en toe tussendoor te gebruiken als mijn donzen aan het drogen is na het wassen, maar geloof niet dat ik overtuigd ben

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:18

Verschilt per merk wat voor stof eromheen zit.
De Bedsure zitten tussen slaapzak en dekbed in qua gevoel, mijn superdunne zomerdekbedden zijn gewoon van dekbedovertrekstof of vergelijkbaar.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:43

Suzanne F. schreef:
veneri schreef:
Heb je de 220x240 dan? En ia dat de zomer variant, of die voor het hele jaar?
Ik zie bij happybed de grootste maat 220x260. Zou die ook in je 8kg wasmachine passen denk je?

Nee past niet. Spreek uit ervaring.

Die moet je door een wasserij laten doen, veneri. Let wel op: ik heb dat eens met een dekbed van mijn zoon gehad, die wel een 220x240 dekbed heeft (wij hebben twee losse dekbedden) en die mocht maximaal op 45 graden gewassen worden en niet in de droger (net als die van ons). Dit heb ik expliciet aan de wasser doorgegeven en ook voorgesteld om de deken anders na het wassen op te halen en zelf uit te hangen, maar je raadt het al... dekbed op 60 graden gewassen en in de droger... Alles was één klomp en hele stukken waren niet meer gevuld. Ik ga een volgende keer met zijn dekbed naar zo'n wasmachine bij de benzinepomp, dan weet ik zeker dat het wel goed gaat. Die van ons kunnen makkelijk in onze eigen machine en zijn binnen een uur, hooguit twee uur droog als ik ze binnen over een rek hang. Wij hebben overigens gewone dekbedden van de Action. Die was ik met een schep Oxi naast het wasmiddel erbij en ze zien er na jaren nog steeds heel erg netjes uit. :j

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:24

Hoe groot zijn jullie wasmachines?
Ik heb er 1 van 7 kilo,maar een winterdekbed in groot formaat krijg ik er echt niet ingepropt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:43

Die van mij heeft een laadvermogen van 7kg geloof ik.
All seasons (300gr/m²) past daar goed in, winter (350-400gr/m²) niet meer.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 20:16

Waar kan je deze dekbedden (Zelesta) mee wassen eigenlijk?
Ik was normaal gesproken met pods, maar misschien is een ander wasmiddel hiervoor beter geschikt?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:51

Ik was ze met het wasmiddel wat op dat moment beschikbaar is.
Nu bij mijn ouders heb ik zo'n pod ofzo van Ariel gebruikt, thuis gebruik ik vloeibaar color wasmiddel of als dat op is color waspoeder, in beide gevallen met een dopje wasverzachter (Plus sinaasappel <3).
De dekbedden gaan op 40°c à 60°c in de was hier, afhankelijk van hoe vuil ze zijn/hoe zweterig ik 's nachts was etc en daarna op de dekbeddenstand in de droger, maar katoen en lage temperatuur kunnen ze ook prima aan. :)
Op normale temperatuur in de droger zou in principe ook mogelijk moeten zijn maar ik heb een droger die zelf al op lagere temperatuur droogt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:34

veneri schreef:
Ik was normaal gesproken met pods, maar misschien is een ander wasmiddel hiervoor beter geschikt?

Het beste is om ze te wassen met zeep wat gemaakt is van geiten die alleen aan de Noordkant van de Vesuvius grazen, bij een bloedmaan, in een schrikkeljaar.

Het is een polyester dekbed, wat overleeft bij vijfennegentig graden, want het is plastic.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 21:02

Nielojram schreef:
veneri schreef:

Het beste is om ze te wassen met zeep wat gemaakt is van geiten die alleen aan de Noordkant van de Vesuvius grazen, bij een bloedmaan, in een schrikkeljaar.

Het is een polyester dekbed, wat overleeft bij vijfennegentig graden, want het is plastic.

Ja of je kan ze volgens de wasinstructies wassen op 40 graden, of eventueel bij erge vervuiling op 60 graden wassen maar niet te vaak ivm de levensduur.

Ik was mijn dekbedden met Neutral, omdat ik geuren onprettig vind wanneer ik wil slapen. Daar zit verder geen gedachte of logica achter, en ik merk er ook geen problemen van op :) Wat bij mijn wonderbed (die ik dus niet aanraad) wel opmerk is dat na elke wasbeurt meer draden los komen, maar dat komt in mijn beleving niet door het wasmiddel maar door de beweging in de wasmachine. Dat dekbed is in mijn beleving kwalitatief onvoldoende, en niet bestand tegen normaal gebruik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:08

Het ziet er allemaal heel synthetisch uit, wat Yv zegt, dit is toch niet fijn?
Lijkt me heel zweterig. Dan maar wat meer moeite om een katoenen hoes om mijn donzen dekbed te frotten.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 08:35

Mijn man en ik hebben er nu 2 nachten onder geslapen.
Mijn man heeft het snel koud, ik zweet snel.
Met Zelesta easybed heeft hij het niet koud gehad. We hadden het allebei comfortabel warm, en ik heb geen last van zweten gehad.
Ik vind het echt niet synthetisch aanvoelen.
Het is afwachten hoe het in de winter en in de zomer bevalt, maar voor deze herfst temperaturen (met een raampje open, geen kachel aan) bevalt het prima.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:01

Ik heb het wonderbed dekbed van Zelesta. (of nou ja, eigenlijk 2 :') ) Ook heb ik 2 zomerdekens en een heerlijke matras topper van ze.

Het zomer dekbed heb ik weer omgeruild naar het dikkere dekbed. Ik rol mezlf er altijd helemaal in (dekbed burito :)) ) ze bevallen mij heel goed. :)

Ik heb en hele grote wasmachine (10kg) en kan mijn 200x240 er in kwijt. Heb je een kleinere wasmachine, dan zou ik een kleiner formaat deken kiezen. Ik was ze met een half dopje wasmiddel. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:41

Ps, voor wie het aanspreekt, de velvet hoeslakens van zelesta daar ben ik wel flink fan van, mijne zijn na een paar keer wassen tot nu toe ook nog steeds mooi en lekker zacht.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 06:17

Gaan jullie dekbedden dan elke week in de was? Ik vind de kwaliteiten zeer onder maat , we vinden we ze erg fijn liggen

we hebben een 4 seizoenen maar op hele bed zitten maar liefst 4 drukknoopjes en ik heb ze al geheel opnieuw laten sticken (120 euro voor 2 dekbedden sets)

De draden hingen eraan binnen een paar weekjes, melding gemaakt en kreeg nieuwe set, moest beter zijn volgens de leverancier maar nieuwe set was nog slechter. Toen kon ik kiezen voor nog een nieuwe set maar dat durfde ik niet aan. Heb gedeelte geld terug gekregen en mocht dekbedden houden, dus deze laten maken maar 2 setjes ( wilde ze eigenlijk alle 4 laten maken) was dus €120 want ze was er ontzettend lang mee bezig werkelijk elke draad is er af geweest en dat was dus veel werk

Edit ik ze ook wel eens gezien bij action of bij buitenlandse winkels als Temu en alie enzo maar geen idee of dat wat is

Ik denk buitenlandse winkels dat de maatvoering ook anders is

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:13

Onze dekbedden gaan elke week in de was en zien er nog heel erg netjes uit. Ik hou me aan het wasvoorschrift en hang ze daarna uit (sommige mensen doen de dekbedden in de droger, maar dan rent de kwaliteit zienderogen achteruit). Ik zet ze wel op een kort programma, dus niet 2,5 tot 3 uur, maar op een programma van maximaal 3 kwartier.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:11

Ik heb ze allemaal bij Amazon (merk: Bedsure) en Temu vandaan en hier geen knappende draden oid ondanks dat één van mijn honden graag een betonblok imiteert als hij slaapt en er bij het optrekken vh dekbed behoorlijk wat kracht op komt te staan.
Wassen gaat op normaal tot lang programma, 40-60°c en op normale temperatuur en tijd in de droger en daarna evt nog een paar uurtjes op het wasrek.
Maar ik heb een vrij nieuwe droger die op lagere temperatuur droogt, dat scheelt al een hoop aan krimp/slijtage etc. :)

De maten hier zijn 200*200cm en 200*230cm trouwens, voor mij alleen perfect, ruim genoeg om volledig bedekt te zijn of me in op te rollen als een soort burrito maar klein genoeg om nog fatsoenlijk in de wasmachine etc te passen. +:)+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:54

Nog een tip, trouwens: was je dekbedden naast wasmiddel niet met wasverzachter, maar met een scheut natuurazijn. Dan is het net of het dekbed de hele dag buiten in de frisse wind heeft gehangen en het is goed voor het behoud van de materialen.