Tussen de mazen van het net..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Tussen de mazen van het net..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:01

Hier niet een soortgelijke situatie maar omtrent dakloos, kind en schrijnende hulp zeker wel gelijk.

Je wordt van her kastje naar de muur gestuurd en je kind kunnen ze overal kwijt maar jij kan het uitzoeken.

1 tip laat je nooit en te nimmer gek maken en hou je kind bij je. Je komt er wel 1000000%.

Ik ga is voor je meekijken omdat ik hele trajecten heb doorlopen (zonder instanties) om te komen waar ik nu ben.

Ik wens je voor nu vooral veel sterkte en een hoop kracht toe.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:02

Femke_Tweety schreef:
In de laatste (tig) jaar heb je daadwerkelijk in België gewoond? Of zwervend tussen landen zonder vaste woonplaats?

Waar stond je als wonend ingeschreven (woonadres)
Waar liepen je verzekeringen, Nederland of België? (Aantoonbaar?)
Waar had je je huisarts, etc.

En was je daadwerkelijk legaal in België?

Die vragen zullen waarschijnlijk gaan uitmaken, omdat je voor het aanvragen van een Nederlands paspoort vanuit het buitenland moet kunnen aantonen dat je daar wettelijk en legaal verblijft.

Maar ze heeft toch de Nederlandse nationaliteit? Dan krijg je die vragen niet, en als EU burger kun je niet illegaal in België verblijven, en al helemaal niet als je aantoonbaar ook belastingen betaald in 1 of beider landen.
Er moet een kopie van het geboortebewijs aangevraagd worden, de verantwoordelijke gemeente voor Nederlanders in het buitenland is overigens Den Haag. Dus daar zou je eens kunnen informeren.

Wat betreft sociale voorzieningen maakt de verblijfsduur in het buitenland wel uit, of eigenlijk dat niet eens zozeer alswel de afgedragen sociale lasten, zijn de sociale lasten in Nederland afgedragen? Dan kun je ergens aanspraak op maken, zo niet, moet je in het land waar je verblijft informeren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:07

Misschien over een hele andere boeg, maar heeft Belgie een Nederlandse ambassade? Misschien zou je daar nog hulp kunnen krijgen?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:22

Voor zover ik weet niet meer. Is die enkele jaren geleden opgedoekt.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 09:28

Nederlandse ambassade is inderdaad al een aantal jaar weg hier.

Ik heb zowel een BSN als een rijksregisternummer (in België). Ik heb hier altijd gewoon legaal gewoond, gewerkt en belasting betaald. Een paar keer per jaar een dagje in Nederland geweest en een paar keer op vakantie naar het buitenland. Verder altijd op Belgisch grondgebied gebleven. In Nederland nooit een sociale bijdrage moeten betalen omdat ik op mijn 16de naar België ben vertrokken. Dat is ook het probleem volgens de Nederlandse instanties. Ik ben te lang weg uit Nederland en daarom heb ik als Nederlandse geen rechten meer.

In elk geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:30

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:34

Dat klopt technisch natuurlijk ook, want je bent geen Nederlands ingezetene.

Je hebt de Nederlandse nationaliteit, maar bent al járen geen inwoner van Nederland meer.

Dus qua hulp/zorg/maatschappelijke ondersteuning is het logisch dat ze je terug naar België sturen.

Als je volledig legaal in België was én daar officieel ingezetene (dus niet voor je gevoel legaal en ingezetene maar wettelijk, dat is níet altijd hetzelfde)

Is het logisch dat Nederland zegt dat je dat soort dingen in België moet oppakken. Je betaalt daar immers belastingen etc, die mede zorgen voor ee financiering van uitkeringen en hulp.

Er is echt vrij veel verschil tussen een nationaliteit hebben (die heb je!) en ergens ingezetene zijn.

Hoe ingewikkeld ook, maar ik denk dat je 'gevecht' en puzzel om hier uit te komen inderdaad bij België hoort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:41

Ik zie dat een geboorteakte kan worden opgevraagd door een gemachtigde of iemand met een gerechtvaardigd belang.

Wellicht kan je vader helpen met het opvragen van de geboorteakte en kom je zo weer een stap verder?

Hier staat ook veel nuttige informatie:
https://ind.nl/nl/bewijsnood

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:43

Elisa2 schreef:
Ik zie dat een geboorteakte kan worden opgevraagd door een gemachtigde of iemand met een gerechtvaardigd belang.

Wellicht kan je vader helpen met het opvragen van de geboorteakte en kom je zo weer een stap verder?

Ze heeft de Nederlandse nationaliteit, dus dit is niet aan de orde.

Paspoort is verlopen, maar de nationaliteit in zichzelf niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:46

Dat begrijp ik, het ging er mij meer om dat via de geboorteakte een paspoort te verkrijgen is. En volgens mij als ze weer een geldend paspoort heeft dan is er weer een nieuw begin te maken?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:47

Elisa2 schreef:

En in die link word o.a. ook weer verwezen naar de Belgische ambassade of consulaat.(Brussel of Antwerpen), zoals de contactgegevens ook in de link staan die ik net plaatste.
Dat is m.i. toch echt de plek waar TS zou moeten beginnen.

Edit: ter verduidelijking, die info staat dan toch bij de link van Elisa onder "aanvragen buitenlands paspoort". Want dat is het toch als je als nederlander wonend in BE een NL paspoort wil aanvragen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:57

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:59

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:02

@Femke: Dat is me duidelijk, maar de benodigde documenten uit deze lijst heeft TS immers niet, en kan daar niet aankomen zover ik dat begreep?
Ik zou als ik haar was in BE aankloppen voor hulp, zeker als dat de plek is waar ze nu nog verblijft.
Of ik heb erover heen gelezen dat ze inmiddels wel al in NL woont?

@Exitum, die info bedoelde ik dus ook.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:05

Daarom ligt de oplossing ook in België, gaf ik al aan ;)

Als je de volledige vragenlijst doorwerkt (en dan ga ik er even vanuit dat er geen 'onder curatele' situatie is, en geen Belgische nationaliteit)

Dan is bewijs van legaal wonen in België wel nodig, geboorteakte niet.

Inschrijving op woonadres en daar uitreksel van zou voldoen, maar daar is in de huidige situatie niet aan te komen. En daar zit de crux als ik alle info goed lees

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:18

Citaat:
3e afspraak ging niet door omdat ik inmiddels mijn eigen appartement had. Helaas had ik op dat moment een uitkering.

maar van wie kreeg je die uitkering?
Die krijg je toch ook alleen maar als je rechten hebt opgebouwd?
is dat geen bewijs?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 10:22

Inderdaad Femke_Tweety, daar zit het volledige probleem. Die officiële inschrijving kreeg ik niet omdat ik geen Belgisch, noch Nederlands identiteitsbewijs kan voorleggen. Zonder die officiële woonplaats kan ik geen van beide documenten in orde maken. Ook heb ik in beide landen momenteel geen recht op financiële of maatschappelijke steun.

Overigens is mijn Nederlandse paspoort niet vervallen, alleen kwijt en daar kwam ik helaas te laat achter.

Ik zag ook de vraag voorbij in welk land ik zou willen wonen. Ik heb persoonlijk geen voorkeur, voel me in beide landen niet echt welkom. Zoon zou heel graag naar Nederland verhuizen.

@DuoPenotti, nee. Die uitkering wisten ze. Die kwam van het OCMW, net als mijn woning op dat moment trouwens. Maar dat is geen bewijs dat ik die bewuste periode effectief in België zat. Daar aanvaarden ze alleen arbeidscontracten en loonbrieven voor.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:24

Het probleem is gewoon dat als België nee zegt en Nederland nee dat je gewoon de smaak bent.

We kunnen allemaal vinden dat het ergens is maar uit ervaring weet ik dat ze er gewoon maling aan hebben.

Ik stond ergens met een briefadres ingeschreven en in een stad ernaast verbleef ik.

Beide gemeentes bleven het naar elkaar schuiven. Je kan werkelijkwaar niks!

Uiteindelijk had ik geluk met een zeer meewerkende en vooral meedenkende vrouw en dat was echt 3 kwart jaar en een hoop ellende verder.

Dit is zeker een zaak voor België maar België werkt blijkbaar in geen enkele vorm mee.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:29

poetser schreef:
Inderdaad Femke_Tweety, daar zit het volledige probleem. Die officiële inschrijving kreeg ik niet omdat ik geen Belgisch, noch Nederlands identiteitsbewijs kan voorleggen. Zonder die officiële woonplaats kan ik geen van beide documenten in orde maken. Ook heb ik in beide landen momenteel geen recht op financiële of maatschappelijke steun.

Overigens is mijn Nederlandse paspoort niet vervallen, alleen kwijt en daar kwam ik helaas te laat achter.

Ik zag ook de vraag voorbij in welk land ik zou willen wonen. Ik heb persoonlijk geen voorkeur, voel me in beide landen niet echt welkom. Zoon zou heel graag naar Nederland verhuizen.

@DuoPenotti, nee. Die uitkering wisten ze. Die kwam van het OCMW, net als mijn woning op dat moment trouwens. Maar dat is geen bewijs dat ik die bewuste periode effectief in België zat. Daar aanvaarden ze alleen arbeidscontracten en loonbrieven voor.

Heb je dan wel ooit aangifte gedaan bij de BE politie van vermissing van je paspoort?
Enkel met het PV kun je een nieuwe aanvragen.

Ik ben ooit ook al mijn documentatie verloren in de jaren dat we in BE woonden, was een heel gedoe om nieuw rijbewijs, paspoort e.d. aan te vragen, daar heb ik toch echt eerst aangifte voor moeten doen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:41

het is dus zaak om eerst een nieuw paspoort te regelen.

Voor het gebruik maken van sociale voorzieningen is het meestal van belang waar je, je belastingen afdraagt. Je kunt prima in het buitenland verblijven, belasting betalen in Nederland en sociale voorzieningen krijgen vanuit Nederland. Echter, zijn er een aantal sociale voorzieningen zoals doorbetalen bij ziekte of bepaalde toeslagen die wel woonplaats/land gebonden zijn, omdat die nu eenmaal anders geregeld zijn qua betaling dan in Nederland. Vaak is het maatwerk per persoon, omdat dit voor iedereen net even anders is.

Er is overigens gewoon een Nederlandse ambassade in Brussel. En nogmaals, de gemeente Den Haag heeft een apart loket voor Nederlanders in het buitenland, en daar zit heel veel kennis en dit loket is vaak zeer hulpzaam. Dus ik zou daar ook even een lichtje opsteken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:49

Mogelijk is de route dan nu aangifte bij politie vermissing paspoort (verdwenen identiteitspapieren kunnen maar beter geregistreerd zijn, wie weet wat een ander er mee kan als die het te pakken heeft...)

Daarna met die aangifte van vermissing proberen een vervangend paspoort te krijgen.
Desnoods nooddocument.

Daarna kun je je identiteit aantonen en kun je in België verder.

Geen idee of deze route zonder problemen werkt, maar het is in ieder geval een poging waard.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 12:05

Aangifte is gedaan, maar ook dan kom ik op dezelfde problemen uit.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat dat paspoort/id even het laatste van mijn zorgen. Voor vrijdag krijg ik dat niet in orde, maar ben dan wel ons dak en bed kwijt. Voor mezelf vind ik het niet zo erg, maar voor mijn zoon wel. Die wordt in situaties betrokken waar geen kind in betrokken zou moeten zijn...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:11

Ik snap dat het geen prioriteit lijkt,

Maar het is mogelijk wel nu net het beginpunt om uit deze ellende te komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:15

Kan je zoon niet bij vriendjes, klasgenootjes of familie logeren?

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:16