Transitievergoeding bij ontslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:25

Lieser schreef:
Courses schreef:
Laat ik het omdraaien: Je hebt een eigen bedrijf en hebt de afgelopen jaren iemand op een 0-uren contract in dienst gehad. Het afgelopen jaar zijn er meerdere keren geweest dat deze kracht gevraagd is te komen werken, maar dit kon elke keer niet vanwege geen beschikbaarheid. Er is dus iemand op de loonlijst die niet werkt, maar wel het contract aan wilt houden 'voor het gemak'. Wat zou jij als werkgever in dat geval doen?

De werkgever heeft er zelf voor gekozen om TS een 0-urencontract te geven. TS staat dus niet echt 'op de loonlijst', want het loon is ook 0.

Maat TS is zelden tot nooit beschikbaar? Hoe wilt deelnemen werkgever dan bijvoorbeeld 8/16 uur p/w bieden als TS niet aan de uren kan voldoen?

Achterom

Re: Transitievergoeding bij ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:37

Ik vind het oprecht vreemd dat zoveel mensen hier vooral aan de kant van de werkgever lijken te staan en het totaal niet zakelijk benaderen? Een nuluren contact heeft/had in dit geval voor beide kanten voordelen hé? Dat de ene kant dat nu niet meer zo ziet, betekent toch niet dat de andere kant daar zomaar in mee hoeft te gaan? Die heeft daar immers geen belang bij. Daar mag dus best over onderhandeld worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:54

KimD schreef:
Lieser schreef:

De werkgever heeft er zelf voor gekozen om TS een 0-urencontract te geven. TS staat dus niet echt 'op de loonlijst', want het loon is ook 0.

Maat TS is zelden tot nooit beschikbaar? Hoe wilt deelnemen werkgever dan bijvoorbeeld 8/16 uur p/w bieden als TS niet aan de uren kan voldoen?

Niet, maar dan had TS het contract niet getekend en was dit probleem er niet :)*

0-uren contract heeft voor en nadelen van beide kanten. Als van 1 kant de voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen krijg je dit soort situaties. Dat is gewoon zakelijk en heeft de WG allang ingecalculeerd.
WG was niet verplicht TS dit contract aan te bieden hè…

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:56

Achterom schreef:
Ik vind het oprecht vreemd dat zoveel mensen hier vooral aan de kant van de werkgever lijken te staan en het totaal niet zakelijk benaderen? Een nuluren contact heeft/had in dit geval voor beide kanten voordelen hé? Dat de ene kant dat nu niet meer zo ziet, betekent toch niet dat de andere kant daar zomaar in mee hoeft te gaan? Die heeft daar immers geen belang bij. Daar mag dus best over onderhandeld worden.

Maar kom op zeg, als je meer een last dan een lust bent dan kun je toch ook gewoon een beetje water bij de wijn doen?

Je blijft jezelf toch niet maar ergens op de loonlijst houden omdat het 'een fijn idee' is terwijl je eigenlijk nooit beschikbaar bent? Ze zullen samen vast tot de overeenkomst van 0-uren zijn gekomen omdat de werkgever net zo goed water bij de wijn wilde doen voor een werknemer die er al zolang is.

Voor die plek op de loonlijst kan waarschijnlijk iemand die wel wilt werken in de plaats komen. Maar omdat nu de loonlijst 'vol' is, niet.

Na jaren trouwe dienst mag TS best een presentje verwachten maar een dikke afrekening zit er niet in kan ik je beloven.

Ik heb een transitievergoeding gekregen (uit vrije wil overigens) na 15 jaar voor hetzelfde bedrijf gewerkt te hebben, dat was echt niet de honderdduizend. :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:03

Wat een bizarre meningen in dit topic zeg.

Dit is een zakelijke relatie. De werkgever en werknemer doen beide al jaren wat er volgens het contract is afgesproken. Ik lees niks onbehoorlijks van welke kant dan ook.

Dat TS weinig beschikbaarheid heeft is geheel volgens afspraak van het 0 uren contract. Hadden ze meer gegeven, had TS zelf ontslag moeten nemen toen ze dat niet meer kon. Maar daar is niet voor gekozen, dan is dit het gevolg.

In “voor het juiste bedrag” vind ik ook niks vreemds aan. Ze geeft duidelijk aan niet te weten wat normaal is. Ik zou ook bereid zijn mee te werken, mits het bod strookt met wat normaal is. Ik zou me ook niet voor een schijntje laten afpoeieren als ik zelf eigenlijk nog helemaal niet weg hoef. Uiteindelijk is het een onderhandeling. Zakelijk. Enige wat TS vraagt is informatie zodat ze een goede onderhandelingspositie heeft. Ik lees nergens in dat ze haar de hoofdprijs moeten geven. Ik lees vooral dat ze wil weten wat gebruikelijk is, zodat ze zeker kan zijn dat ze krijgt waar ze recht op heeft.

Helemaal niks mis mee.

TS, niks van aantrekken. Ik heb verder geen advies, behalve als je een bod krijgt niet direct reageren. Als ze het face to face geven, bedanken en aangeven dat je er binnenkort op terug komt. Geef jezelf de tijd om er over na te denken.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:06

Hoeveel uur heb je de afgelopen zes maanden gewerkt TS?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:07

Petpa schreef:
Cioccolato schreef:

Dat mag ik hopen. Van beide kanten moet inzet komen en de laatste tijd zoals ik de op lees is er vanuit ts 0 inzet :=

Staat beschikbaarheid gelijk aan inzet?

Ja. Zoals gesproken wordt in de op zeker ja.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:09

Dit is trouwens precies waarom vrouwen minder verdienen dan mannen. Natuurlijk niet de volledige reden, maar dit speelt wel een grote rol. Al dat “goed fatsoen” en al die emoties. Denk je dat de meeste mannen daar maar een seconde over nadenken?

En dan een ander nog willen aanpraten dat wat ze doet fout is ook.

Nee hoor TS. Gewoon zakelijk blijven. Je bent goed bezig. Laat je niks aanpraten hier.

Lieser

KimD schreef:
Maar kom op zeg, als je meer een last dan een lust bent dan kun je toch ook gewoon een beetje water bij de wijn doen?

Je blijft jezelf toch niet maar ergens op de loonlijst houden omdat het 'een fijn idee' is terwijl je eigenlijk nooit beschikbaar bent? Ze zullen samen vast tot de overeenkomst van 0-uren zijn gekomen omdat de werkgever net zo goed water bij de wijn wilde doen voor een werknemer die er al zolang is.

Voor die plek op de loonlijst kan waarschijnlijk iemand die wel wilt werken in de plaats komen. Maar omdat nu de loonlijst 'vol' is, niet.

Ik weet niet welk beeld jij hebt van een loonlijst, maar dat is geen echte lijst hè. Die is nooit 'vol'. Supermarktketens kunnen zo veel mensen een 0-urencontract geven als ze maar willen.

Machie

Ik dacht dat de transitievergoeding ongeveer 1/3 maandsalaris per jaar dat je er gewerkt hebt.
Dus je maandsalaris delen door 3 en dan maal 8.5 zou het moeten zijn.

edit; volgens mij moet je het gemiddelde maandsalaris van het afgelopen jaar dan pakken.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:14

Shiloh schreef:
Dit is trouwens precies waarom vrouwen minder verdienen dan mannen. Natuurlijk niet de volledige reden, maar dit speelt wel een grote rol. Al dat “goed fatsoen” en al die emoties. Denk je dat de meeste mannen daar maar een seconde over nadenken?

Nee hoor TS. Gewoon zakelijk blijven. Je bent goed bezig. Laat je niks aanpraten hier.

Echt hoor. Wat een reacties.

Water bij de wijn doen ís jezelf laten afkopen. Dat hoeft TS niet hè, sterker nog: dat initiatief komt van de werkgever en niet van TS.

Het gaat hier om een bedrijf waar heel veel nullen in omgaan. Het is niet alsof je het lokale kledingboetiekje een poot aan het uitdraaien bent.
Laatst bijgewerkt door Fabled op 17-09-24 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:24

mijn mond valt open van de reacties hier.....

TS is netjes en vraagt gewoon iets over een geldbedrag waar ze gewoon recht op heeft.
Niks meer en niks minder... en heel eerlijk.... iedereen wil weten hoeveel een max bedrag is, daar heeft ze toch gewoon gelijk in ?

Onderhandelen is onderhandelen..... je zet altijd hoger in want dan kun je nog iets zakken als het moet.... of het nou bij het accepteren van een salaris bij nieuwe baan is, of het kopen van een auto.... blijft exact hetzelfde.

Succes TS!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:30

Lijkt mij dat je voor een ontslagvergoeding moet gaan, niet voor een transitievergoeding. Volgens mij is dat 0,57 maandsalaris van de gewerkte dienstjaren, plus een afkoopsom.

Dus dat lijkt me een eenvoudige berekening. Heb je rechtsbijstand met arbeidsrecht in het pakket? Dan kun je hen vragen een berekening te maken en kunnen ze je helpen te bekijken waar je eventueel nog meer recht op hebt.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:36

Ik vind de reacties ook bijzonder. TS heeft een nul-uren contract. Dan kan zij wel 15 uur per week beschikbaar zijn voor deze werkgever, maar geen enkele garantie dat ze dan ook kan komen werken. Die zekerheid heeft ze wel elders. Dan ga je toch ook niet elders minder uren werken zodat als ze bellen jij kan komen opdraven... Als de werkgever een bepaalde beschikbaarheid nodig heeft dan is dat het contract wat ze hadden moeten overeenkomen. Nu is TS beperkt beschikbaar. Voor de werkgever reden om afscheid te nemen. Prima, maar dan heb je gewoon bepaalde rechten. Gewoon kijken wat kan TS. Het is inderdaad een zakelijke relatie. Ik zie hier allemaal argumenten langskomen die niets met een zakelijke relatie te maken hebben. Het is werk.. ook voor de persoon van HR die er met TS moet uitkomen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:06

Lieser schreef:
KimD schreef:

Ik weet niet welk beeld jij hebt van een loonlijst, maar dat is geen echte lijst hè. Die is nooit 'vol'. Supermarktketens kunnen zo veel mensen een 0-urencontract geven als ze maar willen.

Natuurlijk wel, ik heb zelf bij een groot bedrijf met miljoenen op de bank gewerkt maar ook daar hadden we zulke (in ons geval) weekendhulpen. Die waren soms weekenden achter elkaar juist wel of niet beschikbaar. Maar daar kijken we niet oneindig veel van aannemen, want je moet ze een bepaald aantal uren kúnnen bieden als ze wél beschikbaar waren.

Stel je hebt er vijf in bovenstaande situatie en neemt er nog vijf aan omdat de eerste vijf niet altijd beschikbaar zijn, maar ze zijn spontaan alle tien in hetzelfde weekend wél beschikbaar, heb je een probleem. Ik kan geen uren creëeren waar ze niet zijn want dan kreeg ik op mijn kop van de ingezette uren tegenover de omzet (niet eens winst, omzet).

Dus dan ben je al snel met de handen gebonden en probeer je zoveel mogelijk mensen te vinden die wél structureel beschikbaar zijn want dan hoef je niet steeds in de vaste krachten te graaien om die parttime uren te vullen. Ik kan me dus heel goed voorstel dat TS een last is voor het bedrijf en haar collega's door haar (gebrek aan) inzet & uren.

Vergeet niet dat een bedrijf, mits de uren en communicatie gedocumenteerd is, haar ook zo eruit mag zetten. Ook dat heb ik helaas al moeten doen, als jij als bedrijf steeds loopt te leuren bij je werknemer met beschikbare uren en die zegt steeds 'nee, bedankt' is dat na een bepaalde tijd een valide reden om afscheid te nemen, ongeacht de vorm van contract. Wij zijn in eerste instantie met die werknemer om tafel gegaan om het probleem aan te kaarten en of het op te lossen was door wél te komen werken, dat bleek drie maanden later helaas niet het geval.

Het is voor een werkgever ook nooit leuk, maar dat er miljoenen in een bedrijf omgaan wilt niet zeggen dat ze oneindig werknemers kunnen aannemen en kunnen doen wat ze willen. Ze hebben miljoenen, dat willen ze ook graag zo houden.

Emj_23 schreef:
Ik vind de reacties ook bijzonder. TS heeft een nul-uren contract. Dan kan zij wel 15 uur per week beschikbaar zijn voor deze werkgever, maar geen enkele garantie dat ze dan ook kan komen werken. Die zekerheid heeft ze wel elders. Dan ga je toch ook niet elders minder uren werken zodat als ze bellen jij kan komen opdraven... Als de werkgever een bepaalde beschikbaarheid nodig heeft dan is dat het contract wat ze hadden moeten overeenkomen. Nu is TS beperkt beschikbaar. Voor de werkgever reden om afscheid te nemen. Prima, maar dan heb je gewoon bepaalde rechten. Gewoon kijken wat kan TS. Het is inderdaad een zakelijke relatie. Ik zie hier allemaal argumenten langskomen die niets met een zakelijke relatie te maken hebben. Het is werk.. ook voor de persoon van HR die er met TS moet uitkomen.

Maar dit is niet het geval hier. Uit de OP is duidelijk te halen dat TS dit meer als hobby ziet dan als daadwerkelijke bron van inkomsten.
Laatst bijgewerkt door KimD op 17-09-24 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 09:07

Sjongejonge :+.

Zo zielig is het allemaal ook weer niet hoor. Voor de duidelijkheid: ik werk er nu ongeveer 1 x per 2 weken. Dat is ook (veel) minder geweest. Ze willen er graag naar toe dat iedereen tenminste 2 x per week een dienst draait. Ik kan dat nu eenmaal niet beloven, en dat hoeft ook niet, want 0 uren contract. Daar kun je overigens ook genoeg van vinden, want eigenlijk is het natuurlijk ook niet oke om minstens 2 diensten per week te verwachten van iemand met een 0 uren contract.

Ik vind niet dat ik mezelf hier hoef te verantwoorden, ik vraag ook niet om iemands mening op ethisch vlak maar gewoon om ervaringen/kennis. Voor iedereen die daar iets zinnigs over heeft willen zeggen: hartstikke bedankt, dat wordt echt gewaardeerd. Voor alle heilige boontjes ben ik benieuwd of dat je je dan bij iedere onderhandeling, zij het werk, de koop van een auto, paard of wat dan ook, ook laat naaien +:)+.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:11

Da's mooi, 0 uren contract en dan minimaal 2 diensten per week verwachten. :')

Nee hoor, lekker zonder schuldgevoel onderhandelen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:15

KimD schreef:
Maar dit is niet het geval hier. Uit de OP is duidelijk te halen dat TS dit meer als hobby ziet dan als daadwerkelijke bron van inkomsten.

En? Echt compleet irrelevant hoe ze der baan ziet. Het is en blijft een zakelijk contract met rechten en plichten aan beide kanten.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:18

Ineke2 schreef:
Inderdaad wat een heilige boontjes hier zeg. Iedereen die in de positie zit als ts zal er uitslepen wat diegene kan en beter nog, daar is geen ene moer mis mee. Dat omlaag halen van iemand is totaal onnodig en ja daar word ik plaatsvervangend boos van.

Ik hoop wel dat ts een goed loon overhoudt aan der andere baan. Het klinkt nogal onzeker.

Omlaag halen? :? Dus een andere mening is omlaag halen? En mensen heilige boontjes noemen, wat is dat precies? }:0

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 09:19

Shiloh schreef:
KimD schreef:

En? Echt compleet irrelevant hoe ze der baan ziet. Het is en blijft een zakelijk contract met rechten en plichten aan beide kanten.

En hoe mooi is dat, je bijbaantje zo leuk vinden dat het net een hobby is :D. Ik denk oprecht dat meer mensen dat zouden moeten hebben.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:22

Chickyy schreef:
Ineke2 schreef:
Inderdaad wat een heilige boontjes hier zeg. Iedereen die in de positie zit als ts zal er uitslepen wat diegene kan en beter nog, daar is geen ene moer mis mee. Dat omlaag halen van iemand is totaal onnodig en ja daar word ik plaatsvervangend boos van.

Ik hoop wel dat ts een goed loon overhoudt aan der andere baan. Het klinkt nogal onzeker.

Omlaag halen? :? Dus een andere mening is omlaag halen? En mensen heilige boontjes noemen, wat is dat precies? }:0

Vond je dit zo'n lief bericht dan?

Chickyy schreef:
Voor het juiste bedrag ben ik bereid te gaan :r Bah wat een mentaliteit..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:29

[***] schreef:

Is het zo raar om van iemand met een contract te verwachten dat ze komen werken?

Een 0 uren contract geeft werkgever en werknemer wat vrijheid voor het inplannen van werkzaamheden, de ene keer wellicht wat meer dan de andere keer, maar het is wel de bedoeling dat je komt werken. Wat heb je anders aan de mensen die je in dienst hebt, weet ook niet of de werkgever wel premies af moet dragen voor degenen die ze in dienst hebben maar niet werken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:32

Esther schreef:
[***] schreef:

Is het zo raar om van iemand met een contract te verwachten dat ze komen werken?

Een 0 uren contract geeft werkgever en werknemer wat vrijheid voor het inplannen van werkzaamheden, de ene keer wellicht wat meer dan de andere keer, maar het is wel de bedoeling dat je komt werken. Wat heb je anders aan de mensen die je in dienst hebt, weet ook niet of de werkgever wel premies af moet dragen voor degenen die ze in dienst hebben maar niet werken.

Ze werkt toch ook. :roll:

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:37

Als je wil dat mensen minimaal 2 diensten per week draaien, moet je ze lekker een contract geven met dat aantal uren.

Anders ben je (zoals in dit geval) afhankelijk van beschikbaarheid en of dat matcht met wanneer de werkgever handjes nodig heeft.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:39

Shiloh schreef:

Haha, wat een enorme dooddoener dit. Er zit nogal een verschil tussen huilend meer geld eisen en gewoon op goed fatsoen een zakelijke relatie beëindigen. De hele ‘vrouwen verdienen hierom minder’ kaart trekken is echt een gênante move.

Niemand ‘praat hier wat aan’, er wordt om advies gevraagd en er zullen genoeg mensen uit ervaring of vanuit visie binnen het werkveld praten.