Nee, nauwelijks. Alleen mijn huis, auto en paard. De rest koop ik nieuw. Ik koop graag goede kwaliteit die lang mee gaat, dus duurzaam is.
Goof
Geplaatst: 07-09-24 20:46
Maflinger_S schreef:
Nee, nauwelijks. Alleen mijn huis, auto en paard. De rest koop ik nieuw. Ik koop graag goede kwaliteit die lang mee gaat, dus duurzaam is.
Spullen hergebruiken is net zo duurzaam toch?
Anoniem
Geplaatst: 07-09-24 20:47
Ik check eerst of iets tweedehands te koop is, via de bekende platformen. Als de prijs mij aanstaat, en de staat, koop ik het aldaar.
Over de opmerking qua ondergoed, ik zie daar niet zo'n probleem in, als ik bij een vriendin ben, en daar een ongelukje krijg, krijg ik een schone onderbroek. Die is net zo tweedehands als op marktplaats.
Moet er wel bij vertellen dat ik jaren geleden enorm veel Marlies Dekkers-setjes heb gekocht via MP, gelukkig nog steeds SOA-vrij
Yummy
Geplaatst: 07-09-24 21:40
Ja hoor, geen enkel probleem mee, Alleen elektronica koop ik minder snel via marktplaats oid.
Granoek
Geplaatst: 07-09-24 21:43
Ik heb vorig jaar een jaar lang alleen tweedehands gekocht Muv BH’s en werkschoenen omdat ik die gewoon goed wil hebben (en cadeaus voor verjaardagen en feestdagen gelden ook niet)
Had zo veel in mijn kast wat eerst eens ‘op’ gedragen moest en als ik dan eens wat wilde alleen via Vinted ofzo.
Kinke
Geplaatst: 07-09-24 21:43
Fearn schreef:
J Alleen dingen zoals servies liever niet ivm hygiëne. Een kussen of matras koop ik ook liever nieuw.
Dat servies snap ik niet....dat kan je toch gewoon schoonmaken?
Maflinger_S
Geplaatst: 07-09-24 22:03
@Goof: precies. Omdat ik duurzame spullen koop, koop ik ze niet tweedehands. Zo te lezen doen genoeg anderen dat al.
Mijn spullen blijven bij mij en worden afgedragen/opgebruikt of, als ze nog goed zijn en ik wil toch iets anders, in kringloop gebracht.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 07-09-24 22:07
Maar genoeg mensen die op duurzame spullen toch na 2 jaar uitgekeken zijn. Altijd leuk als je die dan 2e hands kunt kopen
Wij zijn ook fan van tweedehands spullen, kleding en meubels.
Ondergoed haal ik wel nieuw.
Chrizta
Geplaatst: 07-09-24 22:19
Ik koop bijna nooit iets nieuw. Vind het echt niet nodig dat er zo veel nieuw spul geproduceerd wordt als er tweedehands ook nog prima spulletjes zijn.
Als ik iets nodig heb kijk ik vaak eerst op marktplaats. Mijn huis is vrijwel volledig tweedehands ingericht 7 jaar geleden en daar ben ik nog steeds blij mee. Wasmachine, stofzuiger en matras kocht ik nieuw want daar wilde ik geen gezeik mee. Wasmachine ontzettend veel gezeik mee gehad en matras zat een fabricagefout in ♀️
Kleding vind ik tweedehands lastiger, omdat het me dan vaak net niet lekker past.
dalena
Geplaatst: 08-09-24 01:06
Denk dat eerder de vraag is wat niet tweedehands is hier in huis Volgens mij oprecht alleen tv meubel nieuw gekocht bij ikea. Alle andere meubels tweedehands. Kleding ook veel tweedehands. En elektronica ligt eraan wat. Game pc is tweedehands. Maar een Nintendo switch zou ik minder snel tweedehands kopen. Boeken eigenlijk alleen maar tweedehands.
Ik vind het ook heerlijk om in de kringloop te snuffelen. Kom je toch de meest aparte dingen tegen haha
Edit; mijn vriend moest ook niks weten van tweedehands servies. Totdat ik vroeg waarom hij daar problemen mee had maar in een vakantiehuisje wel gewoon gebruikt servies gebruikt. Daar moest hij even goed over nadenken en sindsdien is het geen probleem. Uiteraard gaat het hier eerst nog een keer in de vaatwasser
miereneter
Geplaatst: 08-09-24 03:38
In principe alles, behalve matras en ondergoed. Dat laatste zit vooral tussen de oren, want ik gebruik wel tweedehands bestek, daar zijn ook lichaamssappen mee in contact geweest . En juíst dingen als elektronica en witgoed, je kunt echt goede spullen voor weinig krijgen.
Ik koop zeker ook dingen nieuw hoor, als ik iets mooi of handig vind, en het niet tweedehands kan vinden.
Courses
Geplaatst: 08-09-24 04:20
Persoonlijk ben ik er geen fan van, zaken zoals kleding, schoenen of matrassen zou ik nooit tweedehands aanschaffen. Ik kan er mentaal niks mee niet te weten wat ermee gebeurt is. Ook bestek of glazen zou ik tweedehands niet halen, het is meer het idee dan iets anders gok ik. Mijn SMEG koelkast komt van Marktplaats, maar die heb ik opgehaald en ik kon zien waar 'ie vandaan kwam. Aanvullend drie keer schoongemaakt toen hij eenmaal stond, just to be sure.
Ik verkoop geregeld zaken maar ik weet ook dat ik een hele hoge standaard heb aan het goed verzorgen van mijn spullen en alles altijd nog netjes is, anders zou ik het niet aanbieden. Maar ik moet hier dan wel weer aan toevoegen dat ik hier (Japan) wél veel tweedehands koop, maar de kwaliteitscontrole is hier heel anders. Zeker kimono gerelateerde zaken haal ik prima vintage, aangezien daar zoveel aanbod in is dat je er bijna niet om heen kan
Mijn dochter loopt alleen maar in vinted kleding. Ik heb een dure smaak en de dingen die ze draagt zien nieuw 30-40 euro per stuk en op vinted in bijna nieuwe conditie 3-5 euro. Dan vind ik het dus echt zonde om dat nieuw te kopen.
Als ik wat nodig heb begin ik bijna altijd te zoeken op Marktplaats of Vinted. Of het nou gaat om een campingkastje, een naaimachine of een bank
dierenfan
Geplaatst: 08-09-24 07:54
Ja hoor ik koop veel 2de hands maar niet dagelijkse kleding, iets wat met bed te maken heeft, banken en dat soort dingen. Materiaal voor de honden wel en ook hun eten. Heb een lastige eter die veel variatie nodig heeft. Via marktplaats kan ik voor leuke prijzen allerlei dure merken voer kopen en soms zelfs krijgen. Had nu voor op vakantie 10 blikken profine vlees en 3 kg farmfood voor 25 euro. Ze eten luxe en mijn portemonnee vind het ook nog eens leuk.
pmarena
Geplaatst: 08-09-24 08:04
Ik kijk voor de meeste dingen ook eerst of ik het ergens "tweedehands" kan kopen, maar dan wel liefst nog in nieuwstaat. Ik koop graag verantwoorde en hele degelijke, duurzame kwaliteit, en dat is best prijzig. Ik betaal er dan liever de helft minder voor als iemand het ongebruikt heeft liggen.
Ondergoed en schoenen, matras / kussen of zoiets waar diverse viezigheden in getrokken kunnen zijn dat wil ik niet gebruikt zeg maar. Dat vind ik geen fijn idee. Maar voor de rest: je wast het en het is van jezelf. Wij zijn nieuwe kleding eigenlijk niet waard want het heeft het hier gewoon te zwaar met klussen, buiten wonen, jongetje van nog geen 10 en 2 katten die nog wel eens ergens hun klauwen in zetten. Dan koop ik dat liever in nog prima staat voor een fractie van de prijs ipv. nieuw.
Onze jongen loopt zo in kwaliteitskleding voor een fijn prijsje en vaak verlies je er niks op als je het weer doorverkoopt.
Elektronica koop ik ook liever gewoon nieuw want vind dat toch een beetje tricky dat je niet weet of er wellicht al problemen mee zijn, en dat iemand het daarom verkoopt Maar van een bekende zou ik daar ook weinig problemen mee hebben.
Toen ik net was verhuisd wilden we een nieuw bed, want het bed dat we (tweedehands) hadden gekocht bleek niet samen te gaan met mij . Eerst bij de IKEA een bed uitgezocht, toen op marktplaats gekeken.
Daar stond de complete set die ik zou willen qua frame, bodems, 4 lades, nachtkastjes gewoon op! Met matras, een duurdere versie dan het matras dat ik had én nieuwer.
In het kader van 'we zien wel'nis mijn ex de set gaan halen, mooi prijsje zou het al zijn geweest voor alleen het bedframe. De verkopers waren supernette oudere mensen die kleiner gingen wonen, de set kwam van de logeerkamer en eigenlijk hadden alleen hun volwassen kinderen er wel eens in geslapen en er had altijd een matrasbeschermer op gelegen.
Hey dikke prima, mijn eigen matras was minder netjes (en hadden waarschijnlijk meer mensen op geslapen) en ik slaap ook in hotels. Prima matras aan gehad, totdat hij voor mij te hard werd toen mijn ex verhuisde.
moonsparkle
Geplaatst: 08-09-24 10:13
Grappig dat ik las dat iemand geen servies zou kopen. Eet/drink je dan nooit in een restaurant of bij familie of vrienden? Je wast het toch gewoon af
kimmie261
Geplaatst: 08-09-24 10:40
Ja hoor, koop graag 2de hands spullen, zeker banken, met de honden hebben we om de zoveel tijd een nieuwe bank nodig, we kopen alleen leren bankstellen en die halen we van marktplaats, het is te zonde om daar nieuwe spullen voor te kopen, en andere meubels , zoals kasten enzo, en schoenen, kleren meestal niet, maar ik koop zelden kleding, en als ik dat koop is dat vaak in de aanbieding ergens...
Elektrische apparatuur kijken we mee uit, inmiddels al het een en ander gekocht wat gewoon kapot bleek te zijn..
Oh en auto's... altijd 2de hands...
Urbanus
Geplaatst: 08-09-24 10:41
Caira schreef:
Mijn dochter loopt alleen maar in vinted kleding. Ik heb een dure smaak en de dingen die ze draagt zien nieuw 30-40 euro per stuk en op vinted in bijna nieuwe conditie 3-5 euro. Dan vind ik het dus echt zonde om dat nieuw te kopen.
Ik probeer vrijwel alles tweedehands te kopen. Scheelt gewoon vreselijk veel geld en is een stuk duurzamer. Laatst nog een mooie nieuwe tuinset voor nauwelijks 100 euro, waar ik nieuw richting de 500 voor zou betalen.
Sheran
Geplaatst: 09-09-24 07:49
Qua tweedehands kleding koop ik de merken die ik ken, dan weet ik eigenlijk wel zeker of het past. Bv Ted Baker. Dat is kleding die ook erg lang super mooi blijft en bovendien dragen de meeste mensen het niet vaak. Ik wel