Op zoek naar tips (coaching en kleine beurs/uitkering)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 23:11

Petpa schreef:
Op basis van die 3 sessies is het dus een investering van 300 euro.
Zelfs al zou je het tarief tot 50% reduceren dan is het nog steeds 150 euro.
Ik zie dat niet haalbaar voor de mensen met een kleine beurs.
Los daarvan begrijp ik jouw behoefte van "helpen" wel, ik vertaal dat als "betekenis vol willen zijn".
Heb je al gedacht aan een focus op een doelgroep?
Bijvoorbeeld mensen die te maken krijgen met gezondheidsproblematiek die hebben hoge kosten, is het een idee om 1 dag per 2 weken kosteloos in een ziekenhuis je diensten aan te bieden op een afdeling met een ziektebeeld dat jou aanspreek?

Omdat er natuurlijk vrij veel mensen ingingen op het hanteren van 2 tarieven omdat ik speelde (en nog) met het idee om daar iets over de website te zetten (en waarin ik nog geen beslissing genomen heb), ben ik daar ook nog wat verder op ingegaan. Ik denk inderdaad ook, dat het dan nog steeds te kostbaar is OF je moet zeker zijn dat het een 1-sessie ding is.

De tip die ik kreeg om misschien via de gemeente iets structureels te kunnen regelen vond ik geweldig, maar gaat helaas niet.

Ik zoek eigenlijk gewoon naar meer ideeën dan die ik zelf al had om te zorgen dat ik mensen met een kleine beurs juist WEL bereik. Natuurlijk, dat kan door af en toe gewoon een gratis sessie weg te geven en via een organisatie te verloten en om af en toe idd een dagdeel ergens vrijwillig sessies te geven. Dat staat al op mijn lijstje en daar wil ik ook zeker iets mee gaan doen. Het lijkt me zeker interessant om me eens te verdiepen in de groep mensen specifiek met medische klachten, ik ben nu dus tijdens opleiding aan het onderzoeken of ik specifieke doelgroepen en/of onderwerpen interessant vind. we gaan binnenkort bijvoorbeeld met pijnmanagement aan de slag. Lijkt me heel mooi.

Zoals eerder gezegd is het niet mijn doel een filantropische instelling te worden :')

Maar ik vind dus de tip van de betaalde-koffie en het doneren voor festivalkaartjes, heel leuk om daarnaast dan nog iets mee te doen en wat daaraan heel fijn is, is dat ik dus geen inkomen verlies maar WEL voor zo'n groep toch nog iets extra's kan doen. Zie het als een donatie.
Eigenlijk een beetje naast mijn standaard werk en de occasional gratis sessie, nog wat dingen extra hebben lopen ofzo.

En zo zijn er misschien nog meer ideeën/ingangen die ik in kan zetten die ik nu mis, maar die wel heel waardevol kunnen zijn.

Het is voor mijn doen heel laat dus ik weet eigenlijk helemaal niet meer of dit een goeie uitleg is :')
Ik doe morgen anders een nieuwe poging :Y)

In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor het meedenken, de tips en de inzichten! Heel Fijn!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 23:16

Earth schreef:
zou je als nieuwbakken coach niet eerst voor een werkgever gaan werken om ervaring op te doen?

Bedankt voor de tip.

Was mijn eerste reactie.

Ik wilde mijn post eigenlijk niet aanvullen met een wedervraag maar doe het toch.

Zou je als totale onbekende niet eerst eens netjes vragen of je zou mogen weten wat iemand op dit moment al voor werk doet en wat voor werkervaring die verder heeft?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Op zoek naar tips (coaching en kleine beurs/uitkering)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 00:32

Wat mooi dat je zoiets wilt gaan doen voor de minder bedeelden onder ons :j

Ik weet nog dat hier in de buurt een tandarts mensen bij afrekenen bijvoorbeeld de optie gaf om te 'doneren'/ 'bij te dragen' voor mensen die zelf de behandelingen niet konden betalen en op die manier een 'potje' opbouwde mocht een klant eventueel in de problemen komen.

Nu heerst 'noaberschap' hier wel heel erg, dus ik weet niet hoe dat bij jullie zit.

Dat werkte bij die diensten wel heel fijn en zo ooit in mijn studententijd als student op mezelf ook een halve behandeling 'gedoneerd' gekregen.

Er zijn denk ik best veel mensen die wat willen betekenen voor een ander, zolang ze het maar uit vrije wil kunnen doen en niet dat het ze opgelegd wordt. Denk aan QR codes die gescand kunnen worden voor het doneren van een zelf in te vullen bedrag/ een spaarpotje aan de balie waar mensen contant geld kwijt kunnen, enzovoorts.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 07:13

Ja dat hier iets minder standaard. Dus ik vind de 'fooienpot' echt een heel mooi idee. Ik ga dat voor mezelf eens uitwerken en kijken hoe dat straks past en ingezet kan worden!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:06

Denk dat je ook prima in het ondernemers topic terecht kunt hoor!

Qua coaching is het belangrijk dat je authentiek bent en je dus ook doet in je praktijk waar je zelf voor staat. Dus volg je hart wat dat betreft.

Na je post over waar een hypnosetherapie allemaal bij helpt vroeg ik me wel af of je een achtergrond in de psychologie hebt gezien er trauma en verslavingen in stonden. Coaching als vrij beroep zou zich daar namelijk niet aan mogen branden, dat was een nadrukkelijk deel van de opleiding die ik zelf gevolgd heb. Maar misschien weet je dat al en heb je de juiste opleiding en dan is deze voorzichtige waarschuwing voor niks. :D

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:21

Ik heb een eigen praktijk als psychotherapeut in Canada en hier is een sliding scale heel gangbaar om diensten meer toegankelijk te maken voor mensen met een lager inkomen. Dit (Engelstalige) artikel geeft meer uitleg over het principe achter zo'n sliding scale.

Mijn tarief is gebaseerd op de prijs die mijn overkoepelende beroepsorganisatie adviseert ($150 per sessie) en ik hanteer een sliding scale van $135 - $150. Ik vraag clienten niet om een inkomensverklaring; ik vertrouw dat zij voor zichzelf beslissen hoeveel zij kunnen missen. Als iedere client mij $135 dollar per sessie betaalt, houd ik voldoende over na mijn overheadkosten om van te leven. De realiteit is dat de meesten gewoon de volle prijs betalen, bij sommigen fluctureert het van sessie tot sessie.

$135 dollar per sessie is nog steeds heel veel geld voor mensen die echt een minima-inkomen hebben. Ik heb daarom beperkte plaats (op dit moment 2 clienten) voor een zeer gereduceerd tarief dat ik vaststel met de client: wat is realistisch voor jou? Ik heb 1 client die momenteel $40 per uur betaalt. Ik bouw deze low-cost plekken in in mijn rooster omdat ik vind dat iedereen recht heeft op geestelijke gezondheidszorg, en het juist de mensen met een laag inkomen zijn die vaak geen aanvullende verzekering via werk hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:38

Mensen 40 euro is voor échte minima niet te doen.

Dat zijn mensen met een kleinere portemonee, níet de mensen waar het water tot aan de lippen staat, die de hele laatste week van de maand alleen gekookte spaghetti eten omdat het tenminste nog een beetje vult...

Als kleinere portemonee je doelgroep is prima. Maar noem dat níet de minima.

Die doe je daarmee te kort en je werkt mee aan een niet correct beeld van die groep.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:57

Femke_Tweety schreef:
Mensen 40 euro is voor échte minima niet te doen.

Dat zijn mensen met een kleinere portemonee, níet de mensen waar het water tot aan de lippen staat, die de hele laatste week van de maand alleen gekookte spaghetti eten omdat het tenminste nog een beetje vult...

Als kleinere portemonee je doelgroep is prima. Maar noem dat níet de minima.

Die doe je daarmee te kort en je werkt mee aan een niet correct beeld van die groep.

Klopt zeker

Maar heel verdrietig vrees ik dat die groep sowieso niet betaald te helpen is. Zelfs niet tegen overhead (zoals huur en gas/water/licht). En onbetaald helpen gaat pas nadat je zelf genoeg verdient om te overleven. Iets dat je in zo'n niche vak ook niet zomaar voor elkaar hebt vrees ik.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:10

Eens.

Maar dan zou ik het wél prettig vinden als mensen in dit topic zich dat realiseren.

Noem die doelgroep dan alstjeblieft geen minima.

Het bagatelliseert in zekere zin de problemen die échte minima hebben. En daar is al zo vreselijk veel misverstand rond.
Werk er alstjeblieft niet aan mee om dat nog groter te maken.

Als je dit soort services wil aanbieden voor échte minima, dan kan dat niet met dit soort bedragen.

En dat is prima, dan is dat wellicht gewoon níet de doelgroep voor deze vraag.
Maar nóem het dan ook niet zo ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 09:17

Femke_Tweety schreef:
Eens.

Maar dan zou ik het wél prettig vinden als mensen in dit topic zich dat realiseren.

Het bagatelliseert in zekere zin de problemen die échte minima hebben. En daar is al zo vreselijk veel misverstand rond.

Als je dit soort services wil aanbieden voor échte minima, dan kan dat niet met dit soort bedragen.

Ik denk dat jij hiermee dan vooral doelt op de optie van het hanteren van 2 vaste tarieven op een website?
Daarvan kan ik me namelijk zeker voorstellen dat ook dat voor een minima ook niet haalbaar is en dat die meer aan 'gedoneerde' sessies hebben, of die nou van in dit geval mij afkomen of van pay-it-forward donaties.

Zie jij dat ook zo?

Ik denk dat niemand van de reageerders hier het overigens kwetsend bedoeld op wat voor manier dan ook, er worden alleen allerlei ideeen geopperd en besproken en dat loopt een beetje door elkaar. En dat dan het ene idee meer bij groep X past en het andere bij groep Y, dat is dan prima denk ik.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 09:25

Celebi schreef:
Denk dat je ook prima in het ondernemers topic terecht kunt hoor!

Qua coaching is het belangrijk dat je authentiek bent en je dus ook doet in je praktijk waar je zelf voor staat. Dus volg je hart wat dat betreft.

Na je post over waar een hypnosetherapie allemaal bij helpt vroeg ik me wel af of je een achtergrond in de psychologie hebt gezien er trauma en verslavingen in stonden. Coaching als vrij beroep zou zich daar namelijk niet aan mogen branden, dat was een nadrukkelijk deel van de opleiding die ik zelf gevolgd heb. Maar misschien weet je dat al en heb je de juiste opleiding en dan is deze voorzichtige waarschuwing voor niks. :D

Nee heb ik niet, maar ik heb ook niet de intentie om op de stoel van een psycholoog te gaan zitten. Ik zie dat om me heen mensen wel doen en ambieren (zonder psychologische achtergrond) en hoor ze uitspraken doen waar ik jeuk van krijg, dus vind daar ook iets van ;)

Ik noemde daar gewoon wat algemene voorbeelden van waarvoor je hypnose ingezet ziet worden.
Laatst bijgewerkt door Wennii op 29-08-24 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:26

Nee, ik denk zelfs absoluut níet dat iets kwetsend bedoeld wordt hier, ik zie vooral heel veel heel goede bedoelingen.

Maar het onbewust impliciet neerzetten van minima als mensen die wel 40 of 50 euro kunnen uitgeven aan een losse coachingssessie, werkt wél mee aan het instandhouden van onbegrip richting échte minima.

En juist waar de bedoelingen goed zijn, kan dat niet de bedoeling zijn lijkt me ;)

In je topictitel staat mensen met uitkering.
Mensen in de bijstand, mensen met een erg lage UWV uitkering (uwv kan ook fiks hoog zijn, maar dus ook echt laag) gaan die ruimte gewoon niet hebben.
En het doet erg pijn als mensen dat niet zien en begrijpen ;)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:27

Igv 2 tarieven…
Je sprak over een tarief van 100 euro.
Hoeveel bedraagt je 2de tarief?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 09:31

Femke_Tweety schreef:
Nee, ik denk zelfs absoluut níet dat iets kwetsend bedoeld wordt hier, ik zie vooral heel veel heel goede bedoelingen.

Maar het onbewust impliciet neerzetten van minima als mensen die wel 40 of 50 euro kunnen uitgeven aan een losse coachingssessie, werkt wél mee aan het instandhouden van onbegrip richting échte minima.

En juist waar de bedoelingen goed zijn, kan dat niet de bedoeling zijn lijkt me ;)

In je topictitel staat mensen met uitkering.
Mensen in de bijstand, mensen met een erg lage UWV uitkering (uwv kan ook fiks hoog zijn, maar dus ook echt laag) gaan die ruimte gewoon niet hebben.
En het doet erg pijn als mensen dat niet zien en begrijpen ;)

Ja dat kan ik me voorstellen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 09:34

Petpa schreef:
Igv 2 tarieven…
Je sprak over een tarief van 100 euro.
Hoeveel bedraagt je 2de tarief?

Nog niks, want daar ben ik nog niet uit of ik dat op die manier wil aanpakkem.
Eerste tarief staat ook nog niet definitief vast overigens.

Eigenlijk is dat ook niet relevant (meer)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:35

Femke_Tweety schreef:
Eens.

Eens. Maar de voedselbank doelgroep die hier voorbij kwam is ook niet de onderste van de minima zoals het wel overkwam uit dat bericht.
Er zijn voor de voedselbank vaste bedragen die gehanteerd worden bij het vaststellen hoeveel je over hebt per maand. Ik heb minder als de 300 nog wat euro over per maand aan boodschappen,maar omdat het bij mij medische kosten en hoge zorgverzekering zijn en ik geen schulden heb kom ik niet in aanmerking voor de voedselbank. Terwijl er mensen zijn die meer overhouden, maar schulden hebben wel in aanmerking komen.
Ook andere instanties, er zijn heel veel initiatieven voor minima gezinnen, minima jongeren en minima ouderen. Voor mensen zoals ik op mijn leeftijd, zonder kinderen enzovoorts zijn er geen instanties of initiatieven en ik ben dus nergens bekend. Want ik ben de doelgroep niet.
Zo heel goed is het dus ook niet geregeld overal en je valt regelmatig echt overal buiten.

Voor Ts komen er echt al handige opties voorbij. Maar als je dus gratis sessies (ik heb geen moeite met aantonen dat ik op minima niveau zit, want dat moet ik zowat overal al haha) doet of tegen gereduceerd tarief zal je denk ik ook moeten accepteren dat sommige misbruik ervan maken. Dat kan je niet volledig voorkomen en zoals ik hierboven al benoemd heb, niet iedereen is bekend bij instanties.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:43

Ik heb op papier ook meer dan voedselbankniveau, in de praktijk beduidend minder.
Ingewikkeld verhaal.

Maar juist omdat er zoveel onbegrip is, vind ik het belangrijk dat mensen zich realiseren dat als mensen 40 of 50 euro kunnen uitgeven aan een enkele coachingssessie, dat dat gewoon écht niet de echte minima zijn. ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 09:46

Klopt mywishmax.

Ik ben dus ook aan het nadenken over de vorm.
Stel ik doe iets met pay-it-forward, er hebben een aantal mensen wat gedoneerd en ik kan dus een sessie weggeven. Dan kan ik dat zelf doen, maar dat zou dus misschien (is wel mijn hoop) via bepaalde organisaties kunnen. Ik ben al op zoek naar organisaties hier in de buurt om eens te sparren over hoe zij dat zien, of dat voor hun ook te doen is om daar uberhaupt tijd in te steken.

Zelf 'verloten' of een wachtlijstje aanleggen kan altijd nog en dan zou ik idd het 'misbruik' risico gewoon accepteren. Dat is dan een bewuste keuze en daar zou ik dan ook volledig achter staan ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:50

Het is ook lastig hoor! Ik vind het al heel mooi dat je er zo over nadenkt en ook verschillende opties wilt.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 09:52

Lief, dankjewel <3

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:31

Wat een ingewikkelde casus TS maar wat mooi dat je hierover nadenkt, complimenten +:)+
Het zou toch best haalbaar moeten zijn om op de een of andere manier ‘er achter te kunnen komen’ of je doelgroep hiervoor in aanmerking moet komen.
Ik denk dat je eerste vraag al moet zijn om te kunnen beantwoorden, is, wat is voor jou de grens waaraan iemand moet voldoen om bij jou het lage tarief te gaan betalen en wat wil je verdienen aan de minimagroep?
Stel je zegt dat de voedselbank de grens is, kunnen ze dan geen pasje laten zien?
Stel je zegt, dat iemand in de bijstand zit je grens is, kunnen ze jou dan geen bewijsje laten zien? Door middel van een afschrift, e-mail, contact met de klantmanager oid?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 29-08-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:37

Autumnn schreef:
Wat een ingewikkelde casus TS maar wat mooi dat je hierover nadenkt, complimenten +:)+
Het zou toch best haalbaar moeten zijn om op de een of andere manier ‘er achter te kunnen komen’ of je doelgroep hiervoor in aanmerking moet komen.
Ik denk dat je eerste vraag al moet zijn om te kunnen beantwoorden, is, wat is voor jou de grens waaraan iemand moet voldoen om bij jou het lage tarief te gaan betalen?
Stel je zegt dat de voedselbank de grens is, kunnen ze dan geen pasje laten zien?
Stel je zegt, dat iemand in de bijstand zit je grens is, kunnen ze jou dan geen bewijsje laten zien? Door middel van een afschrift, e-mail, contact met de klantmanager oid?

De kans dat iemand die gebruik maakt van de voedselbank of afhankelijk is van een bijstandsuitkering geld beschikbaar heeft voor de diensten van TS is nihil.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:43

Petpa schreef:
Autumnn schreef:
Ik denk dat je eerste vraag al moet zijn om te kunnen beantwoorden, is, wat is voor jou de grens waaraan iemand moet voldoen om bij jou het lage tarief te gaan betalen?

De kans dat iemand die gebruik maakt van de voedselbank of afhankelijk is van een bijstandsuitkering geld beschikbaar heeft voor de diensten van TS is nihil.

Daarom is mijn eerste reactie dat ze eerst voor zichzelf moet bedenken wat de grens is waaraan iemand moet voldoen maar dat ze ook moet bedenken wat en of ze ervoor wilt ontvangen bij minima.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:57

Misschien zou je een wmo consulent of mensen in die richting kunnen contacten.
En daarbij aangeven dat je 1 keer in de x tijd op vrijwillige basis werkt.
En of zij weten van mensen die open staan voor hypnotherapie om bijvoorbeeld van roken af te komen maar een traject nooit kunnen betalen.

Dan heb je geen 2 tarieven maar wel een schifting vanuit een deskundige uit die hoek.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:02

Waarom door blijven gaan op mensen ver onder het minimum? Ja die bestaan, maar die hebben vooral geld/huisvesting/juridische bijstand of noem maar op nodig. Coaching is meestal een volgende stap. Maar ook voor die groep kun je in overleg een aanbod doen. Nooit gratis, de balans moet aanwezig zijn. Ze mogen ook in ruil komen uitmesten of schilderen of wat ik maar voor klussen heb. Maar dat zijn dan weer de uitzonderingen. (ik geef trouwens ook oud-studenten altijd korting...) Ik wil zeker niet met bewijzen werken, ik vertrouw op wat mensen aangeven en wil niet vanuit wantrouwen werken.