Bedenken wat je nou weer wil eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:22

Ik heb verschillende tactieken.

Ben overgestapt van marley spoon naar boerschappen. Dit komt van Nederlandse boeren, je krijgt er wat achtergrond info bij. Je hebt verschillende pakketten, waar alles al bij zit of bv alleen de hoofd ingrediënten. Ik zet het standaard op pauze, totdat ik er weer zin in heb of er lekkere dingen bij zitten. En deze zijn er ook voor 1 persoon.

De lekkere recepten bewaar ik en zo heb ik ook een stapel van die ah receptkaarten waar ik af en toe eens doorheen blader.

Soms open ik ook de app van Albert heijn of de plus, kijk wat er in de aanbieding is, plaats dit gelijk in m'n winkelmandje in de app, plus wat ik daar dan bij wil hebben en dan heb ik gelijk een boodschappenlijstje dat ik in de winkel af kan gaan. Dit probeer ik dan ook wel gelijk voor meerdere dagen in 1x te doen.

En soms bedenk ik niks van te voren en kom ik meestal met iets ongezonds thuis :')

Vlees kocht ik altijd in van die 10kg pakketten bij iemand die zelf runderen/varkens had en deze liet slachten, dus dat is standaard in huis, al raakt dat nu ook op...

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:25

fohadie schreef:
Hihi, ja, zou het bewust een keuze van je ouders geweest zijn zodat zij het niet meer hoefde te bedenken? :D

Ik ben wel benieuwd war Goof vandaag gaat eten. Ik verse sperziebonen met een sateburger. En morgen shasuka, dat vind ik zo lekker als het helemaal vers gemaakt is. Lekker dopen met een naanbroodje of een ander soort brood. :9

Ja, toen we het huis uit gingen zijn ze over gegaan op HelloFresh, dan hoeven ze het niet meer zelf te bedenken :')

Wij eten vanavond varkensfillet met gebakken champignons en salade.

Helaas hier geen 'seizoensgroente' of groente uit de eigen tuin. Wel vlees in overvloed, maar dat is wildsvlees en daar ben ik vrij snel weer klaar mee. Dat kan ik echt maar 1 a 2 keer per week eten.
Vis eet ik niet, mijn man wel dus soms haal ik voor hem wat zalm en dan eet ik wat extra salade bijvoorbeeld.
Maar onze combinatie is ook gewoon niet zo goed. Ik eet niks pittigs of erg gekruid (daarmee is eigenlijk elk aziatisch eten al de deur uit) en mijn man wil elke avond vlees. Hij is er van overtuigt dat hij dik word van pasta (en niet van die chocolade :') ) dus hij wil maar maximaal 1 keer per week pasta.

Verder heb ik ook gewoon een verschrikkelijke hekel aan koken, dus dat helpt ook niet :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:27

Ik kijk naar aanbiedingen om inspiratie op te doen maar als er een verspakket afgeprijsd is koop ik die

Als we ergens zin in hebben dan haal ik het gewoon. Vandaag eten we een broodje makreel en mijn vriend een broodje zalm

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:28

Nou ben ik iemand die elke zondag met de folders gaat zitten en daar dan een week menu van maak.
Ik heb door de jaren 2 mappen vol met geprobeerde recepten verzamelt en nog een hele zak met nog niet geprobeerde recepten. Die komen voornamelijk uit de gratis magazines van de AH en Jumbo.

En er hier op bokt een topic met wat mensen eten elke dag.
[LZP] [FOTO] Show je maaltijd deel 3

ik moest even zoeken maar de AH heeft op de website(en vast ook de app) een weekmenu.
https://www.ah.nl/allerhande/wat-eten-w ... g#weekmenu
Dan hoef je het alleen nog te kopen en de maken.
Ow en Jumbo heeft er ook eentje.
https://www.jumbo.com/watetenwe/weekmenu
En ik vond er ook nog eentje van de aldi.
https://www.aldi.nl/recepten/weekmenu.html

Mocht ik echt geen idee hebben de aanbiedingen mochten ook nergens toe leiden heb ik een lijstje met wat recepten die altijd goed zijn. Maar deze weekmenu's zou ik ook nog wel willen raadplegen nu ik weet van hun bestaan.

1 van die altijd goed recepten: Pasta met boursin (mag gewoon de goedkoopste variant zijn) met groente naar keuze en iets van gerookte kip en als het vega of vegan moet zijn zou en handje noten ook nog kunnen in plaats van vlees. Dit kan geloof ik ook met zalm gemaakt worden maar dat eet ik niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:31

Een paar van onze makkelijke maar lekkere en best gezonde gerechten:

- kipsalon (kipblokjes en aardappelpartjes kruiden en dan in de oven, serveren met een koude salade en een eventueel gezonde yoghurt dressing eroverheen).
- fajitas met kip of gehakt en warme groente of koude salade.
- vegetarische nasi van een groentepakket, gebakken eieren en wat ketjap asin.
- het pasta bolognese pakje van Knorr met wat verse groente.
- courgette pizzabodems met toppings naar keuze.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:42

We hebben hier verschillende tactieken.
Een ervan is gewoon lukraak wat groente inkopen bij de groenteboer wat ons op dat moment lekker lijkt en/of wat goedkoop voor handen is (seizoensgroente). Daarnaast hebben we een aantal basisingrediënten altijd op voorraad.
Er zijn altijd uien, bijvoorbeeld, en paprika meestal ook wel.
En degene die als eerste thuis is, verzint het eten :+
Niet helemaal, want vlees of vis moet wel even van te voren uit de vriezer.

En soms kook ik in het weekend vast wat voor uit, een ovenschotel bijvoorbeeld of een pan soep of een pastasalade.
Of mijn man maakt pizzadeeg, dat laten we minimaap 24 uur koud rijzen in de koelkast en kunnen we dan in een week 2x pizza van bakken.

Maar we bedenken vaak ter plekke wat met de ingrediënten die we hebben.
En mijn man maakt met dezelfde ingrediënten een heel andere maaltijd dan ik, dus we eten doorgaans heel gevarieerd.

Mijn man kan ook door de supermarkt lopend een gerecht componeren, maar het kan dan alsnog zijn dat wanneer hij staat te koken, hij toch nog een andere afslag neemt dan hij van te voren bedacht had.

En soms bedenken we ook wel heel bewust een plan.
Asperges ofzo, of als we eens iets willen eten met een lange voorbereiding. Maar dat is dan meestal specifiek voor 1 maaltijd, geen heel weekplan, want dat voeren we nooit uit zoals het geschreven is...

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:50

Hier gebruik ik soms hellofresh, ook heb ik een abbo op sorted sidekick waar ik regelmatig een top recept op tegenkom. Verder kijk ik wat ik in huis heb en zoek ik daar een recept bij. Maar het blijft lastig

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 17:51

Frienzenfan, bedankt voor de links.
En anderen bedankt voor de tips, ik ga ze even doornemen en misschien doe ik er komende week wel iets mee.

Mijn man bedacht zich in de supermarkt dat we nog een kleine barbecue hebben staan, zo'n wegwerpding, dus we eten vlees, salade en brood :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:52

Ik wil in ieder geval zo snel mogelijk uit de supermarkt zijn, dus ik bedenk het wel van te voren en maak dan een lijstje. We koken ook vaak voor meerdere dagen, scheelt weer een paar dagen bedenken :+

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:53

Laatst bijgewerkt door Evelyne79 op 19-08-24 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:53

Team plannen :D

Ik heb door de jaren heen een eigen kookboek verzameld, en eens in de week ga ik daardoorheen om te kijken wat ik de volgende week wil eten. Ik kies steeds drie gerechten, want ik ben alleen en eet overal twee dagen van + één dag pizza of patat :+

Daarnaast volg ik een aantal receptenblogs (de hippe vegetariër, chickslovefood, culy, favorflav, pauline's keuken) en als daar iets lekkers voorbij komt maak ik er een bladwijzer van in mn browser. Eens in de zoveel tijd ga ik die ook bij langs om te kijken welk nieuw recept ik die week wil proberen, en als het lekker genoeg is dat ik het vaker wil maken, gaat het ook in mijn kookboek :j

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:57

Als we het dan toch over sorted hebben die hebben een youtube kanaal waar ze regelmatig uploaden. En het zijn allemaal kookvideo's of het heeft te maken met koken.
Deze is van gister https://www.youtube.com/watch?v=IhpuM7rI73o&t=4s

Ik koop zo goed als alle boodschappen in 1 keer in 1 winkel en ga alleen naar een andere winkel als ik nog dingen nodig hebben die de lidl niet had. Of er moet ergens een goed aanbieding zijn.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:14

_Christina schreef:
Cchanny schreef:
Wij zijn begonnen met Hellofresh. Maar de porties zijn nu best verkleind, waardoor we met 2 personen eigenlijk voor 3 personen moesten bestellen om voldaan te zijn. Dat werd prijzige maaltijden.

Wel hebben we alle recepten bewaard.
Nu koken we daar wat uit, en bij de PicNic heb je vaak een week menu waar wij ook wat uit halen.

Ik heb ook wel eens ingevuld bij ChatGPT of gewoon op google wat ingrediënten ingevuld.

Nog kleiner?! In vergelijking met wanneer? Ik wilde binnenkort weer eens een actie meepakken, maar ik vond het 6 jaar geleden al op het randje van genoeg, dus als het nu nog minder is.. Is het ook nog steeds zo dat je er vanalles van overhoudt? Dat vond ik zo idioot, dan betaal je een fortuin om niet na hoeven denken, een maaltijd op maat te krijgen en dan moet je alsnog wat bedenken voor alle ingrediënten waar je teveel van kreeg.

Sinds vorig jaar ongeveer. Wij waren begin dit jaar weer gestart met hellofresh, maar na 3x toch maar weer gestopt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:25

Ik vind "wat eten we vandaag" van de AH echt een uitkomst. Relatief gemakkelijke recepten, vaak snel klaar, en propvol verse ingrediënten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:48

friezenfan2 schreef:
1 van die altijd goed recepten: Pasta met boursin (mag gewoon de goedkoopste variant zijn) met groente naar keuze en iets van gerookte kip en als het vega of vegan moet zijn zou en handje noten ook nog kunnen in plaats van vlees. Dit kan geloof ik ook met zalm gemaakt worden maar dat eet ik niet.

Ik maak hem meestal met farfalle, spekreepjes, champignons, gesnipperd uitje, spinazie en garlan. :9
Wat peper en zout naar smaak toevoegen en zo nodig wat andere kruiden en evt aftoppen met wat geraspte kaas.

Ik heb nu minikrieltjes, een zak gesneden prei en gehakt in de vriezer liggen, geraspte kaas in de koelkast.
Als ik er crème fraiche en champignons bij haal kan ik morgen prei ovenschotel maken.
Tortillas erbij kopen en ik kan woensdag of donderdag wraps maken met de burritosaus die in de vriezer ligt en het restant creme fraiche en geraspte kaas.

Dan heb ik nog een bak groentesoep in de vriezer liggen, afbakstokbrood in de voorraadkast en kruidenboter in de koelkast dus das ook weer een maaltijd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:54

Zo herkenbaar Goof!

Ik kijk op zaterdag naar de bonusaanbiedingen en naar mijn opgeslagen recepten in de app van de appie en dan maak ik een planning van een dag of vier/vijf.
In de schoolvakanties probeer ik vaak een nieuw recept uit van de appie, wat vooral makkelijk moet zijn, snel klaar is en met niet teveel ingrediënten. Als het een blijvertje is sla ik hem op en eten we hem vaker.

Ik vind de pureersoep van de appie soms ook een uitkomst. Water erbij, koken en de staafmixer erdoor. Kost nauwelijks tijd en moeite en met een broodje erbij een prima maaltijd met genoeg groente.

Verder vaak een pot erwten in de kast, een zak diepvriesgroente of een blik bonen. Aardappels heb ik altijd wel en wat vissticks in de vriezer. Dat vormt samen vaak een soort nood maaltijd.

Maar soms heb ik ook echt nul inspiratie, dan vind ik het maar lastig dat ik volwassen ben.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Re: Bedenken wat je nou weer wil eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:08

Kleine tip:

Ik heb eens een tijd bijgehouden wat ik zoal at ‘s avonds en wat me goed beviel, heb nu altijd een lijstje met allerlei inspiratie van gerechten waarvan ik steeds het bestaan vergeet ;)

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:16

Elke vrijdagavond/middag bedenken we een weekmenu voor de hele week. 1x wat meer moeite, maar de hele week niet hoeven nadenken. Ideaal! Volgende stap voor ons is om alle weekmenus op te schrijven en bij te houden. We hebben nu al recepten die we regelmatig hergebruiken, maar ook fijn als we op een gegeven moment ook hele weekmenu’s kunnen hergebruiken :)

We halen dus ook elke zaterdag alle boodschappen. Elke dag bedenken en dan ook nog boodschappen doen is mij te vermoeiend. En dan worden er ook ongezonde keuzes gemaakt :P

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:19

Dit is zo herkenbaar, ik heb een hele tijd hello fresh genomen, ook lekker makkelijk want alle ingrediënten worden bezorgd. :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:19

Ik vind bedenken wat ik ga eten echt vreselijk, dus ik doe om de ander week Hello Fresh. En de week dat ik geen box heb eet ik vooral uit mijn diepvries (gerechtjes van mama), verspaketten uit de supermarkt of take away.

Kan je niet de gerechten op de app van AH of andere supermarkten gebruiken?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 19:29

Supervixen schreef:
Maar soms heb ik ook echt nul inspiratie, dan vind ik het maar lastig dat ik volwassen ben.

Ja, maar echt _O-

Desireeeee schreef:
Elke dag bedenken en dan ook nog boodschappen doen is mij te vermoeiend. En dan worden er ook ongezonde keuzes gemaakt :P

Ik ben totaal niet gevoelig voor de simpele hap, fastfood, snacks, snoep, koek, lekkere broodjes etc. Dus die ongezonde keuzes herken ik zelf gelukkig niet.

Dank voor de tips. Er zijn natuurlijk zat sites met ideeën, maar dan moet ik alsnog bedenken waar ik trek in heb en energie voor heb enzo. Leuk voor inspiratie, maar verandert niks aan mijn niet kunnen kiezen/nergens zin in hebben.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:36

Ik zou gewoon bij 1 van die supermarkten dat weekmenu maken. Desnoods kies je elke week een andere supermarkt voor het weekmenu. Dat doe je een maand ofzo en dan is het misschien routine of is dat 2 maanden? En kan je daarop voortborduren. Heb je meteen ook weer van alles geprobeerd.

En dan zou ik kiezen om 1 dag al die boodschappen te halen zodat je alles al in huis hebt. Dan is er niet echt meer iets te kiezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 19:39

friezenfan2 schreef:
Ik zou gewoon bij 1 van die supermarkten dat weekmenu maken. Desnoods kies je elke week een andere supermarkt voor het weekmenu. Dat doe je een maand ofzo en dan is het misschien routine of is dat 2 maanden? En kan je daarop voortborduren. Heb je meteen ook weer van alles geprobeerd.

En dan zou ik kiezen om 1 dag al die boodschappen te halen zodat je alles al in huis hebt. Dan is er niet echt meer iets te kiezen.

Ja hoor, want dan rijd ik alsnog naar de winkel voor iets anders, of ik bestel iets, of ik ga buiten de deur eten. Er zijn altijd keuzes :D

Ik zal eens wat ideeën van sites gaan halen voor inspiratie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:48

Bij ons werkt dat idd ook echt niet, alles in huis halen en dan toch echt enorme trek in wat anders krijgen. Wij kopen dus echt geen weekmenu aan boodschappen, want dan weet ik echt zeker dat we die week echt iets anders gaan eten dan ik gekocht heb.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:56

Ik loop ook meestal in de supermarkt rond te speuren om inspiratie op te doen. Altijd weer lastig om een beetje origineel te zijn en niet te vaak hetzelfde te eten. Ik probeer wel af te wisselen. 1 dag iets met aardappelen en de andere dag iets anders. Anders zou het wel erg vaak iets anders worden denk ik. Ik koop meestal voor een dag of 2 a 3 per keer. Voor een hele week niet.