Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rossfechten

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:57

Ik fiets zelf veel op verschillende fietsen ligfiets, trekking en een mtb.
Maar toch verbaas ik me over het gewicht van de electrische fietsen, daar heb je veel meer moeite mee om die in balans te houden.
En eigenlijk zou ik graag een keer een fatbike grondig testen op beheersbaarheid, door de fietshouding kan je misschien wel snel bij de grond maar je hebt totaal geen beheersing met je gewicht of druk op je voorwiel om goed te kunnen sturen als er iets gebeurd. Net als op een ligfiets, dan kan je ook weinig met je gewicht doen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:05

Ik vind het er al ontzettend oncomfortabel uitzien. Hier scheuren ze ook rond op die dingen, veelal kinderen ja.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 18-08-24 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:07

Ibbel schreef:
nevica schreef:
De fatbike veiliger? Hoe dan? :+

Niks mis met een fatbike als je 'm niet opvoert. Het zijn de illegaal opgevoerde dingen die gevaarlijk zijn.

Precies. Ze HOEVEN niet opgevoerd he.

Eerlijk gezegd snap ik de shizzle niet zo. Elke generatie heeft wel wat. Mijn generatie had de opgevoerde schakelbrommer. Ik ben nu halverwege de veertig, op zoek naar een schakelbrommer ivm oefenen motorrijbewijs (en dan kan hij later naar mijn dochter) maar je kunt ze nog steeds vrijwel alleen opgevoerd tweedehands kopen (rijden dan zo’n 60 km/h, nee dat is lekker langs de fietsers) .

Daarna had elke unihersencellige een opgevoerde Puch staan, tja.

Het ligt niet zozeer aan het vervoersmiddel alswel aan het opvoeren.

Zelf kan ik het niet betalen maar in de fietsenstalling van school zie je nauwelijks gewone fietsen meer, vooral elektrische en fatbikes. De enige gewone fiets waar je nog enigszins mee wegkomt is een Cortina, maar volgens mij is dat ook alweer passé. De tijd van voor 200 Euro een tweedehandsje halen bij de fietsenmaker is gewoon voorbij.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:17

Het zijn vooral de goedkope fatbikes uit China waar zo gevaarlijk mee gefietst wordt. Er staat bij de handleiding al hoe je heel eenvoudig de snelheid kan opvoeren. En dan gaan ze harder dan een brommer.
Het gekke is trouwens dat ik er inderdaad vaak te dikke mensen op zie.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:41

Ik vind de uitvinding van elektrische fietsen echt geweldig hoor. En zo'n fatbike is natuurlijk niet heel veel anders. Je moet ze alleen beide niet gaan opvoeren en als je aan het verkeer deelneemt moet je goed opletten en je vooral gedragen. Of je nou loopt, fietst, op een scooter of fatbike zit of in de auto. Maar dat laatste is blijkbaar erg moeilijk en dan maakt zo'n opgevoerd geval het helaas gelijk een stuk gevaarlijker.

Jammer dat mensen weinig fatsoen hebben.. Ben blij dat ik op een plek woon waar het nog meevalt. Hier vooral elektrische fietsen op het platteland. Heb er zelf ook eentje. De afstanden zijn gewoon groter dus dan zijn ze ideaal. En dat zou ik voor kinderen die echt lange afstanden moeten fietsen ook niet gek vinden eigenlijk. Dus voor die groep zou ik een fatbike ook helemaal niet gek vinden. Maar alleen maar erop rijden omdat het stoer is en vervolgens gevaarlijke capriolen uithalen is weer zo jammer..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:43

En het scheelt dat de brommer vroeger voor 16+ was en je een bromfietscertificaat nodig had en een helm op. Deze fatbikes tellen als fietsen, dus rijden er ook kinderen van een jaar of 10 of jonger op. En dat met snelheden die ze fietsend niet halen.

Met een jaar of 10 zit je nog in groep 7 en doe je nog fiets-examen. Op die leeftijd kun je snelheid en gevaar nog niet goed inschatten.

Als ze gebruikt werden zoals bedoeld, was er weinig aan de hand.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:52

Ik ben nog van de tijd dat je helemaal geen certificaat of rijbewijs nodig had voor een brommer. En een helmplicht was er ook nog niet. En ja die dingen werden ook opgevoerd tot ze 60-70 of soms zelfs 90 reden.
Maar er waren geen telefoons om je vriendjes te bellen dat de politie ergens met een rollenbank stond. En die stonden er gewoon regelmatig. En werd je gepakt, was het brommer inleveren, en dan kreeg je 'm als pakketje schroot van 30x30x30 cm terug.

Dat deed je misschien 2 keer, en dan was de lol ervan af. Want je moest er wel voor werken van je pa, ipv dat je 'm kado kreeg. En pa gaf je op je kloten als je op je 14e of 15e dacht op de brommer van een vriendje te kunnen rijden.

En zie daar een paar verschillen met de jaren 60. Naast dat je toen op de gemiddelde autoweg een kanon kon afschieten en het woord file uberhaupt nog moest worden uitgevonden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:55

Ik vraag me wel eens af of de ouders die zon ding aan hun kind geven, van hun kind af willen.... levensgevaarlijk ....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:57

Ouders willen niet van hun kind af, maar wel van het gezeur van hun kind af. Dat dat uiteindelijk het eerste als resultaat kan hebben, denken ze niet over na. Ze willen nú geen gezeik aan de kop. Langetermijndenken is te moeilijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:58

Bromfiets certificaat hoefde in mijn tijd niet.
Wel 16 en helm op.

In het centrum hadden mijn idee niet zoveel mensen een brommer.
Het waren toch vaker de jongeren die verder naar school en werk gingen.

Daarom had ik ook een puch. Zelf voor gewerkt. Niet opgevoerd. Want de rollerbank was er idd genoeg.
School was 10 km.
Paarden juist weer 10 km de andere kant op. Door de donkere landweggetjes.

En paar maanden nadat ik 16 werd ging ik werken. 6 of 7 uur beginnen.
En dat deden toen meer mensen na de mavo gaan werken.

En dat waren eerder de brommer mensen.

Daarnaast kun je de drukte toen in het verkeer niet vergelijken met nu.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:08

beert schreef:
En het scheelt dat de brommer vroeger voor 16+ was en je een bromfietscertificaat nodig had en een helm op. Deze fatbikes tellen als fietsen, dus rijden er ook kinderen van een jaar of 10 of jonger op. En dat met snelheden die ze fietsend niet halen.

Met een jaar of 10 zit je nog in groep 7 en doe je nog fiets-examen. Op die leeftijd kun je snelheid en gevaar nog niet goed inschatten.

Als ze gebruikt werden zoals bedoeld, was er weinig aan de hand.

Nou nee, rijbewijs was nog niet nodig, elke veertienjarige reed erop rond, aso families al vanaf dat de kinderen erop konden qua lengte (16+ officieel ja, maar aanhouden gebeurde eigenlijk nauwelijks) en van de helmplicht trok geen hond zich iets aan.

Alleen was er nog geen social media dus het schandaal beperkte zich tot irritatie of ogen rollen van de buren.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:10

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het om de fatbike zelf gaat, maar om de enorme sociale druk die erachter zit. Het is een beetje hetzelfde als dat jongeren in hun tussenuur naar de supermarkt gaan om een blikje energydrink en een frikandelbroodje te halen, dan ga je daar als puber niet tussen zitten met je boterham met pindakaas en een pakje drinken. De sociale norm bepaalt nogal dat jongeren erbij willen horen omdat ze anders niet meer bij de groep horen waar ze wél graag bij willen horen.
Ik denk dat dat zwaarder weegt dan het hebben van een fatbike op zich.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:27

Selina schreef:
Ik heb ook nog geen volwassene op zo’n fat bike gezien. Het zijn allemaal tieners. Ik vind ze ook doodeng.

Toen ik 16 was kreeg ik nog niet eens een nieuwe gewone fiets. Laat staan een fat bike van €1000. Mocht ik willen.

Ik zag een moeder met kind achterop. Kindje had een helm op.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:36

De bromfiets certificaat ging volgens mij per 1 juni of Juli 1996 in.
Ik was net 16 geworden voordat deze verplicht werd.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:41

Tancreda4 schreef:
Ik vraag me wel eens af of de ouders die zon ding aan hun kind geven, van hun kind af willen.... levensgevaarlijk ....

Heb zie hier al zien fietsen met een kindje in een zitje voorop. Opgevoerd en wel. Zonder helm…….

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:01

Het bromfietscertificaat was inderdaad in 1996. Maar de helmplicht en 16+ regel was er al langer. En degene die er jonger op rond reden, tuurlijk waren die er. Maar dat was illegaal en een 10-jarige zou echt wel van de brommer gehaald zijn toen.

Nu mag elk kind zonder helm rondrijden op zo'n ding. En zelfs niet-opgevoerd gaat zo'n ding 25 km per uur. Ik vind dat nog steeds een verschil met de snorfiets van vroeger waarop de minimale leeftijd 16 was. Een kind van 8 hoort daar niet op rond te rijden.

En de ongelukken gebeuren wel met de jonge kinderen:
Citaat:
Hersenletsel bij jonge kinderen
Daar komt ook bij dat volgens VeiligheidNL, hét kenniscentrum voor letselpreventie, meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met een fatbike tussen de 10 en 14 jaar is. Volgens het kenniscentrum zou een kwart van hen met hersenletsel op de spoedeisende hulp terechtkomen.

Bij een snorfiets had je niet zoveel ongelukken met zulke jonge kinderen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:30

Ik vind het verschrikkelijke dingen om aan te zien. Mensen moesten zich schamen om op zo’n Tokkie ding rond te rijden := En ook al kan je het met gemak aan je kind(eren) geven. Ze gaan hier iig nooit komen :D

En alles is een hype. Uiteindelijk zal deze “hype” ook wel weer snel verdwijnen :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:33

Hier nu volwassen kinderen maar waren deze dingen er wat jaren geleden als dan hadden ze er geen gekregen. Ook nooit een scooter of brommer gekregen. Heel zielig, not

(ze hebben er ook nooit om gevraagd en dan was het nog nee)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:36

@urielle
Er zal vast illegaal rond gereden worden met 14 toen.
Maar in mijn omgeving ging de brommer dan echt op slot door de ouders.

Dat is echt anders dan er nu 1 kopen voor je 12 jarige

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:41

Bij mij gaat het vooral om het publiek dat er standaard op rijdt hier waardoor ik weerzin tegen fatbikes heb. Opgeschoten 12-jarigen die met niemand rekening houden. Die waren met een elektrische fiets net zo irritant geweest maar daar zie je ze niet op. En ik zie hier echt alleen hen op fatbikes.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:43

Ik zie het probleem niet zo, elektrische fiets voor kinderen. of het nu een fatbike is (die doorgaans goedkoper is dan andere elektrische fietsen) of een ander soort elektrische fiets. Dan kunnen ze gewoon het hele jaar door naar school en andere zaken fietsen. Ik ben met mijn 43 jaar oud erg blij met mijn elektrische fiets, zou niet meer zonder willen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:52

Ik denk dat ik in een molshoop woon ofzo, had er nog nooit over gehoord en nog nooit een gezien ook niet…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:55

tengeltje11 schreef:
Ik denk dat ik in een molshoop woon ofzo, had er nog nooit over gehoord en nog nooit een gezien ook niet…

Dat denk ik dan ook. In dorpjes zie je ze minder en als je geen kinderen van die leeftijd hebt dan zal je er minder gauw mee in aanraking komen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:23

Ik woon in de stad en ze rijden hier genoeg. Ook volwassenen. Het is wel echt alleen een bepaald soort mens wat erop rijd, dat zegt ook wel genoeg denk ik. :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:29

Benfan schreef:
Ik zie het probleem niet zo, elektrische fiets voor kinderen. of het nu een fatbike is (die doorgaans goedkoper is dan andere elektrische fietsen) of een ander soort elektrische fiets. Dan kunnen ze gewoon het hele jaar door naar school en andere zaken fietsen. Ik ben met mijn 43 jaar oud erg blij met mijn elektrische fiets, zou niet meer zonder willen.

Dat kan met een fiets waarbij je echt zelf moeite moet doen ook hoor :+