Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:nevica schreef:De fatbike veiliger? Hoe dan?
Niks mis met een fatbike als je 'm niet opvoert. Het zijn de illegaal opgevoerde dingen die gevaarlijk zijn.
beert schreef:En het scheelt dat de brommer vroeger voor 16+ was en je een bromfietscertificaat nodig had en een helm op. Deze fatbikes tellen als fietsen, dus rijden er ook kinderen van een jaar of 10 of jonger op. En dat met snelheden die ze fietsend niet halen.
Met een jaar of 10 zit je nog in groep 7 en doe je nog fiets-examen. Op die leeftijd kun je snelheid en gevaar nog niet goed inschatten.
Als ze gebruikt werden zoals bedoeld, was er weinig aan de hand.
Citaat:Hersenletsel bij jonge kinderen
Daar komt ook bij dat volgens VeiligheidNL, hét kenniscentrum voor letselpreventie, meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met een fatbike tussen de 10 en 14 jaar is. Volgens het kenniscentrum zou een kwart van hen met hersenletsel op de spoedeisende hulp terechtkomen.
Benfan schreef:Ik zie het probleem niet zo, elektrische fiets voor kinderen. of het nu een fatbike is (die doorgaans goedkoper is dan andere elektrische fietsen) of een ander soort elektrische fiets. Dan kunnen ze gewoon het hele jaar door naar school en andere zaken fietsen. Ik ben met mijn 43 jaar oud erg blij met mijn elektrische fiets, zou niet meer zonder willen.