Mag een werkgever verplichten om een webcam in te schakelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:47

veerledec schreef:
Je kan in Teams je focus van je webcam ook 'zachter' maken, dat en een goede webcam scheelt veel.

Met Zoom kun je zelfs wat lippenstift etc. op doen, digitaal.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:49

ik ga mee met de rest, tijdens de meeting gewoon de camera aandoen als het echt een overleg is. Is het inderdaad een 1 op 1 meeting en vergelijkbaar met een telefoongesprek, dan kan hij wel uit in principe, hoewel ik hem eigenlijk altijd aan laat. Zeker met thuiswerken vind ik het toch fijn om ook via beeld contact te hebben.
Ik vind het ook heel storende als andere deelnemers de camera dan niet aan hebben.

Bij grote organisaties, waar tientallen mensen aan een meeting meedoen en je vooral moet luisteren, kan hij prima uit.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat het ook afhankelijk van de branche waarin je werkt en wat de bedrijfscultuur is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:52

karijn schreef:
Maar een beetje volwassen organisatie zou toch prima zelf afspraken erover kunnen maken zonder eerst een juridisch verhaal?

Dit inderdaad.
Maak het vooral niet te zwart-wit en hou het bespreekbaar.
Binnen bepaalde werkteams kan het ook prima tot afgesproken uitzonderingen komen.

We hebben ook wel eens programmeurs gehad waarvan ik weet dat ze als een soort mensenschuwe monnik in hun kelder zitten en hooguit 5 woorden bijdragen, daar heb ik dan ook ander begrip voor dan bijv. iemand die een belangrijk deel van de projekt team is.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:52

en bedankt voor de soft focus tip, ik wist niet dat dit bestond, ik heb het meteen aangezet, best wel een groot verschil :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:04

CrazyCat schreef:
En voor de mensen die het vervelend vinden om tegen een zwart vakje te praten: telefoneren jullie nooit?

Niet met meer dan 1 persoon tegelijk.

En dan kom je met een onzichtbare meeting al heel snel op problemen uit zoals door elkaar heen praten. Of beginnen te praten terwijl de ander nog niet klaar is of het woord aan iemand anders wilde geven.
Daarbij heb je een een groep vaak veel aan zichtbare/ niet gesproken signalen. Mensen die wel stil blijven maar duidelijke het ergens net mee eens zijn of juist wel.
In eee telefoongesprek uit je dat dan vaak mondeling omdat zwijgen niet lekker werkt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 12:18

Sodera schreef:
CrazyCat schreef:
Als je in een gewone vergadering zit ben je ook in beeld toch. En voor de mensen die het vervelend vinden om tegen een zwart vakje te praten: telefoneren jullie nooit?

Het is niet verplicht (moet door de OR goedgekeurd worden of zoiets), maar in een vergadering zou ik uit goed fatsoen mijn camera aan hebben.

Dat ligt er dus volledig aan waar het over gaat voor mij..

Is het 1 op 1 iets wat binnen 5 minuten klaar is en dus eigenlijk een telefoontje over Teams is, vind ik het prima om dat zonder camera te doen.

Een overleg met 1, 2, 3 of 4 mensen wat een overleg is zonder presentates/scherm delen, vind ik het echt heel vervelend om geen cameras aan te hebben. Ik vraag me dan toch af of diegene met het zwarte schermpje actief mee doet..

Grote meetings met >10 mensen waarbij 1 iemand presenteert, vind ik het allemaal wel prima en is het idd bijna beter als cameras uit zijn en iedereen op mute is.

Ik vertrouw erop dat mijn collega's actief meedoen en geïnteresseerd luisteren naar wat ik te vertellen heb. Daar heb ik geen controlemiddel voor nodig :) .

Gnome

Re: Mag een werkgever verplichten om een webcam in te schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:01

Echt heel irritant om tegen een scherm te praten waarbij je de ander niet kunt zien. Ook al doen ze actief mee. Niet meer dan normaal inderdaad om je camera aan te zetten. Dat je jezelf niet wilt zien vind ik zelf verre van een goede reden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:17

Gruis schreef:
Sodera schreef:

Dat ligt er dus volledig aan waar het over gaat voor mij..

Is het 1 op 1 iets wat binnen 5 minuten klaar is en dus eigenlijk een telefoontje over Teams is, vind ik het prima om dat zonder camera te doen.

Een overleg met 1, 2, 3 of 4 mensen wat een overleg is zonder presentates/scherm delen, vind ik het echt heel vervelend om geen cameras aan te hebben. Ik vraag me dan toch af of diegene met het zwarte schermpje actief mee doet..

Grote meetings met >10 mensen waarbij 1 iemand presenteert, vind ik het allemaal wel prima en is het idd bijna beter als cameras uit zijn en iedereen op mute is.

Ik vertrouw erop dat mijn collega's actief meedoen en geïnteresseerd luisteren naar wat ik te vertellen heb. Daar heb ik geen controlemiddel voor nodig :) .

Nou ja dat dus. En als ze niet actief luisteren dan niet. Ze hoeven aan mij geen verantwoording af te leggen. Maar goed ik ben dan wel IT-er, maar ik ben ook uit de tijd van voor de mobiele telefoon. Misschien dat zonder beeld daarom niet zo'n big deal is voor mij.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:32

Gnome schreef:
Echt heel irritant om tegen een scherm te praten waarbij je de ander niet kunt zien. Ook al doen ze actief mee. Niet meer dan normaal inderdaad om je camera aan te zetten. Dat je jezelf niet wilt zien vind ik zelf verre van een goede reden.

Helemaal mee eens.

Als je naar een gewone vergadering gaat, dan doe je toch ook geen vuilniszak over je hoofd? :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:39

Oscar schreef:
Als je naar een gewone vergadering gaat, dan doe je toch ook geen vuilniszak over je hoofd? :D

In een gewone vergadering zie je jezelf niet :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:09

CrazyCat schreef:
Oscar schreef:

In een gewone vergadering zie je jezelf niet :+

Je ziet jezelf toch niet in A4 ofzo op zo'n scherm?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:18

Als er tijdens onze vergadering een webcam aanstaat, zorg ik dat ik buiten beeld zit.
Mensen hebben het over AVG en privacy maar deze wordt aan alle kanten geschonden.
Dit vind ik zo'n voorbeeld. Mensen horen toch dat je meedoet aan de vergadering, dan hoef je toch niet per se in beeld te zitten. Waar is dat goed voor?
Digitale rechten zijn veel te weinig afgedekt.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:31

CrazyCat schreef:
Als je in een gewone vergadering zit ben je ook in beeld toch. En voor de mensen die het vervelend vinden om tegen een zwart vakje te praten: telefoneren jullie nooit?

Voordat videobellen zo toegankelijk werd waren er conference calls. Dat werkte wel, maar was in mijn ervaring ontzettend vermoeiend voor alle deelnemers en je miste dan een hoop non-verbale signalen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:28

sanne1221 schreef:
Als er tijdens onze vergadering een webcam aanstaat, zorg ik dat ik buiten beeld zit.
Mensen hebben het over AVG en privacy maar deze wordt aan alle kanten geschonden.
Dit vind ik zo'n voorbeeld. Mensen horen toch dat je meedoet aan de vergadering, dan hoef je toch niet per se in beeld te zitten. Waar is dat goed voor?
Digitale rechten zijn veel te weinig afgedekt.

Is dat zo? Als ik dan fysiek in een vergaderzaal zit en niet wil dat men die enorme puist op mijn neus ziet, moeten ze mij niet aankijken, want dan schenden ze mijn privacy?

Je kan tegenwoordig wel alles scharen onder privacy en AVG, maar ik denk dat maar weinig mensen precies weten wat dat inhoudt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:35

Mijn webcam zit op mijn laptop. Mijn laptop zit verbonden met 2 grote beeldschermen maar staat wat aan de zijkanten niet er naast. Ik zet de camera uiteraard aan op de laptop maar teams (wat bij ons gebruikelijk is) zet ik op 1 van de beeldschermen. Laptop camera pakt mij vanaf de zijkant. Ik ben in beeld qua hoofd tm borsthoogte en kijk zelf op de schermen. Zo geen erg in de camera. Vaak nog telefoon erbij onder bereik camera waar dus niemand last van heeft. Uiteraard ook die werk gericht erbij.
Ik werk nog 90/95% vanuit huis en ze monitoren altijd de prestaties of ik nu op kantoor ben of niet. Ik stoor mij er niet aan. Ze doen maar als ik mijn werk maar mag uitvoeren . Zijn ze niet tevreden? Dan zoeken ze maar iemand anders, lukt toch niet :D :+ . Vooralsnog klagen ze nooit hoor en ik ook niet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:01

Gnome schreef:
Je ziet jezelf toch niet in A4 ofzo op zo'n scherm?

Schijnbaar zijn er dus mensen die hier moeite mee hebben dat ze zichzelf zien. Ik vind het gewoon wel zo netjes om je cam aan te zetten. Enige echte excuus is als het een meeting is met een extreem grote groep, want dan krijg je bandbreedte problemen.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:58

veerledec schreef:
Je kan in Teams je focus van je webcam ook 'zachter' maken, dat en een goede webcam scheelt veel.

Held *\o/* Nooit geweten en direct aangepast haha.

Ik heb overigens ook een hekel aan webcams. Ik voel me altijd zo lelijk en ongemakkelijk. Ik ga ook niet graag op de foto overigens.