Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:13

Nee die sociale druk heb ik nooit gevoeld. Ben daar dan blijkbaar niet gevoelig voor?

Itt vele hier erger ik me dan ook niet aan de crowdfundings.
Want zeg zonder problemen nee.
Scroll zonder moeite ook door.
Ze vragen maar wat ze willen.
Valt te proberen :)

Renee1991

Re: Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:15

Jeetje, je kunt je maar ergens druk om maken. Als je het doel goed vindt, dan steun je het. Vind je het aso of niet nuttig, dan doneer je niet. :(:)

paddington

Re: Go fund me /crowdfunding voor jezelf of anderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:05

Ik doneer alleen aan bekenden die een gofund actie opzetten en waar ik denk dat is een goede actie.

Zoals laatst bij de ponyclub die nieuwe stallen nodig hebben dan ben ik wel bereid om wat te doneren.

Maar niet voor een onbekende Marie met haar Cavia die anders het loodje legt.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:14

Ik vind ook wat van doneeracties. Vooral als het een hond, paard, kat, goudvis betreft. Laatst weer eentje op Instagram die een doneeractie opgestart had vanwege een operatie bij de hond. Dan ben je zelf gewoon niet slim geweest om de hond in de verzekering te gooien of zelf een spaarpot achter de hand te hebben.

Ik heb zelf ook hele hoge kosten gemaakt in het ziektetraject met mijn hond waarvan de omgeving ook een crowdfunding op wilde starten. Ik heb ze daar enorm vriendelijk voor bedankt want dat is ècht mijn eer te na. Hij zat niet voor niets in de verzekering en ik had zelf voldoende geld om het te kunnen betalen. Je spaart dan even een paar maanden wat minder maar dat heb je er voor over.

Dus ja. Ik vind er flink wat van, maar die mening word vaak niet gewaardeerd. :j

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:49

Ik vind het gewoon asociaal om de actie "zorg dat ik een luxe vakantie heb" of weet ik veel wat... Ga dan gewoon werken.(Niet eens sorry, ik zorg voor mezelf dat andere dat ook lekker doen ;)) Maar heel simpel, ik werk niet om een ander een luxe leven te laten hebben met dingen die ik zelf onnodig vind.

Als er iets is, wat dichtbij me staat en waar ik achter sta, dan wil ik doneren of bijvoorbeeld een deel van mijn omzet van mijn bedrijfje doneren dan. (Maar dan heb ik er een soort reclame voor terug.)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:19

Ik meld me even. :) In 2021 is er voor mij een Gofund actie opgericht nadat een vulkaan over mijn leven is gewalst. Aan het einde van de dag had ik drie honden, mijn auto en wat im om het lijf had. En niks meer.

Mijn werk in het toerisme kwam ook gelijk stil te liggen, dus even extra uren maken zat er ook niet in. Ik heb 10000 euro gekregen uit het lokale hulpfonds. That's it!

Neem van mij aan dat die Gofund actie, waar ook heel veel lieve bokkers hebben gedoneerd, voor mij een gigahulp was. Vooral financieel, maar vergis je nooit in het ronduit hartverwamende gevoel en de kracht om door te gaan.

Ik sta dus zeker niet negatief t.o.v hulpacties. Daarmee bedoel ik niet de zomervakantie van ome Piet, maar bij wat míj raakt geef ik graag wat ik kan missen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:35

Wat erg Palmera en mooi dat je toch wat geld kreeg,je ziet veel dieren acties. Mensen beseffen niet altijd dat er iets ergs kan gebeuren.Dan vind ik het erg voor het dier maar niet voor de baas. Ik ken hondjes die op 3 poten lopen vanwege patella luxatie, dat is erg pijnlijk maar er is geen geld voor een operatie.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:36

Ik ben dan kennelijk een van de weinigen die het heel erg moeilijk vind om niet steeds te doneren aan acties voor dieren.

Ja, de baasjes zijn vaak niet altijd even verstandig geweest, maar de dieren zijn compleet onschuldig en de dupe ervan.

Ik doe dan weer minder doneren/sponsoren aan al die grote goede doelen (ook als mensen er wat voor doen). Daar blijft ook zoveel aan de strijkstok hangen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:45

Ik doneer als ik het een prima doel vind en het kan missen. In principe altijd eenmalig, maar of dat goede doelen zijn of crowdfunding/gofundme maakt me op dat vlak niet zo uit. Zo heb ik vandaag een donatie gedaan voor een lokale luierbank die een oproep deed voor een bepaalde categorie babyvoeding (jonge babies) en zonnebrandcrème voor babies, omdat er op dit moment best veel jonge baby's zijn die gedeeltelijk afhankelijk zijn van dit steunpunt en met dit warme weer smeren belangrijk is. Spullen heb ik niet, maar nu kunnen ze zelf wat halen.

In het verleden ook aan buitenslandse dierenopvang gedoneerd waarbij het hoofddoel de problemen daar aanpakken was.

Maar ook gedoneerd aan iemand waarbij het belangrijk was dat haar jonge hond zo snel mogelijk aan hd geopereerd moest worden. Het argument van geen potje was dat ze nog aan het afbetalen waren geweest voor de behandeling van hun oudere hond, maar die kosten waren gemaakt voordat de pup in beeld kwam.

Ze hadden dus eigenlijk met pijn in hun hart dit specifieke nest (er was een connectie met de fokker en/of bloedlijn, het is al een tijd terug) over moeten laten gaan. Maar puntje bij paaltje moest de hond wel zo snel mogelijk geholpen worden om zo veel mogelijk kans op een pijnvrij leven te krijgen (ivm zo min mogelijk artrose ontwikkeling) en ik weet dat ze een harde werker is, dus daar lag het gebrek qua potje niet aan. Nee, ik was het niet eens met het feit dat ze de pup genomen hadden met 0 reserve, maar op dit moment dat het geld wel echt nodig.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:49

Ik was er altijd zwaar tegen!

Helemaal voor luxe dingen.

En toch stond ik een paar maanden geleden met mijn rug tegen de muur en startte 1 op. Dit was onder het mom van "niet geschoten, altijd mis!".

Ik verkocht mijn pony na heeeeeeeel lang wikken en wegen. Ik kocht er een andere pony voor terug. Na 2 maanden bleek mijn pony diep ongelukkig te zijn en met 2 paarden is sparen niet altijd even makkelijk. Mijn pot was echt leeg. Had alles aangeschaft en gedaan en moest financieel echt weer bijkomen.

De wanhoop die ik toen voelde. De gekochte pony verkopen was geen optie, de verkochte pony door laten verkopen ook niet, maar wat dan?

Toch heb ik vanuit bokt echt oprecht een geweldige donatie gekregen. 1 die hem terug kon halen!

Ikzelf had al besloten dat ik liever dagen droog brood eet dan dat ik hem laat verkopen. Hij is verkocht onder een contract omdat ik absoluut niet wilde dat hij ergens anders dan deze plek ging en als het niet zou werken dan zou hij terugkomen. Ik had absoluut niet verwacht dat hij zelf helemaal iet meer zichzelf was en zich afsloot voor de mensen daar. Zijn liefde voor mijn dochter is groots en intens. Dit zei die man ook, zo mooi open als we hem bij jullie zagen hebben we hem hier nooit meer gezien. Hij werd schichtig en spokerig, maar sloot zich ook af voor hun.

Ik ben er ergens op tegen maar heb hem zelf ook gestart. Ik heb er nooit mee doorgedramd of hem overal gedeeld. Ik heb hem vooral dicht bij mezelf gehouden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 21:53

Palmera schreef:
Ik meld me even. :) In 2021 is er voor mij een Gofund actie opgericht nadat een vulkaan over mijn leven is gewalst. Aan het einde van de dag had ik drie honden, mijn auto en wat im om het lijf had. En niks meer.

Mijn werk in het toerisme kwam ook gelijk stil te liggen, dus even extra uren maken zat er ook niet in. Ik heb 10000 euro gekregen uit het lokale hulpfonds. That's it!

Neem van mij aan dat die Gofund actie, waar ook heel veel lieve bokkers hebben gedoneerd, voor mij een gigahulp was. Vooral financieel, maar vergis je nooit in het ronduit hartverwamende gevoel en de kracht om door te gaan.

Ik sta dus zeker niet negatief t.o.v hulpacties. Daarmee bedoel ik niet de zomervakantie van ome Piet, maar bij wat míj raakt geef ik graag wat ik kan missen.

Maar dit zijn voor mij persoonlijk juist de redenen dat ik zou doneren en die acties voor bedoeld vind.
Dit staat buiten je macht en je had gewoon niks meer...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:57

GabberGill schreef:

En toch stond ik een paar maanden geleden met mijn rug tegen de muur en startte 1 op. Dit was onder het mom van "niet geschoten, altijd mis!".

Ik verkocht mijn pony na heeeeeeeel lang wikken en wegen. Ik kocht er een andere pony voor terug. Na 2 maanden bleek mijn pony diep ongelukkig te zijn en met 2 paarden is sparen niet altijd even makkelijk. Mijn pot was echt leeg. Had alles aangeschaft en gedaan en moest financieel echt weer bijkomen.

De wanhoop die ik toen voelde. De gekochte pony verkopen was geen optie, de verkochte pony door laten verkopen ook niet, maar wat dan?

Toch heb ik vanuit bokt echt oprecht een geweldige donatie gekregen. 1 die hem terug kon halen!

Ikzelf had al besloten dat ik liever dagen droog brood eet dan dat ik hem laat verkopen. Hij is verkocht onder een contract omdat ik absoluut niet wilde dat hij ergens anders dan deze plek ging en als het niet zou werken dan zou hij terugkomen. Ik had absoluut niet verwacht dat hij zelf helemaal iet meer zichzelf was en zich afsloot voor de mensen daar. Zijn liefde voor mijn dochter is groots en intens. Dit zei die man ook, zo mooi open als we hem bij jullie zagen hebben we hem hier nooit meer gezien. Hij werd schichtig en spokerig, maar sloot zich ook af voor hun.

Ik ben er ergens op tegen maar heb hem zelf ook gestart. Ik heb er nooit mee doorgedramd of hem overal gedeeld. Ik heb hem vooral dicht bij mezelf gehouden.

Maar ben je van plan die geweldige donatie vanuit bokt ooit terug te gaan betalen?

Ik reageerde destijds in je topic op jouw verzoek om geld. Ik vond het geen gepaste aanleiding (nog steeds niet) en vroeg je of je geen persoonlijke lening kon afsluiten om je vergissing te financieren.

Een aanleiding als die van Palmera vind ik natuurlijk een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-07-24 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:57

Ik doneer niet gauw, en al helemaal niet aan luxe dingen. Voor instanties als een ziekte waarvoor er nog maar een hele dure optie is, onverwachte uitgaven wat in een keer opstapeld (want wie heeft nou niet zo'n periode gehad waar het ene probleem op het andere volgde) of iemand die heel veel kwijtgeraakt is in een ramp, snap ik helemaal en heb ik ook geen kwaad woord over.

Maar mensen die weinig geld hebben en toch een dier nemen, mensen die niet met het vliegtuig op vakantie kunnen, mensen die weer een kind op de wereld zetten die ze niet kunnen betalen, daar heb ik zo'n gruwelijke hekel aan. Ik vind het maar makkelijk, mensen die de verantwoording bij andere mensen leggen in plaats van content te zijn met wat ze hebben of hun verantwoording nemen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:05

Palmera schreef:

Ik heb met liefde voor jou gedoneerd en vind het mooi om te zien wat je nu alweer hebt opgebouwd! Kun je trots op zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:13

Boras schreef:
GabberGill schreef:

Maar ben je van plan die geweldige donatie vanuit bokt ooit terug te gaan betalen?

Ik reageerde destijds in je topic op jouw verzoek om geld. Ik vond het geen gepaste aanleiding (nog steeds niet) en vroeg je of je geen persoonlijke lening kon afsluiten om je vergissing te financieren.

Een aanleiding als die van Palmera vind ik natuurlijk een heel ander verhaal.

Mijn verzoek om geld in mijn topic?

Ik heb nergens een verzoek om geld geplaatst in mijn topic dus dit is al een onwaarheid opzich.

Ik heb hem op mijn fb geplaatst. Wat ik met gedoneerd geld doe dat is aan niemand hier heb ik pas geleden in een topic geleerd. Zolang jij niet degene bent die mij dat geld doneerde hoef ik niet aan jou te vertellen hoe ik dit met iemand geregeld heb en hoe hij überhaupt thuisgekomen is.

Hij is er en heb een heel groot deel zelf betaald en mijn zusje. De bokker heeft de doorslag gegeven dat het zeer spoedig kon.

Heb hele goede gesprekken met haar gehad en nog steeds. Dat is dus iets tussen haar en mij

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:30

GabberGill schreef:

Niet om het 1 of ander en misschien heel hard. Maar je hebt dus een dier verkocht met een contract expliciet om het terug te kopen in bepaalde omstandigheden en doorverkoop te blokkeren, em vervolgens niet gezorgd dat je dat ook daadwerkelijk kon als dat nodig zou zijn? Dat klinkt mij toch echt als een probleem dat je zelf gecreëerd hebt en wat je had kunnen voorkomen door of te zorgen dat je niet meteen al je geld in een nieuwe pony stak, of door niet met zo'n contract te verkopen. Ik vind dat vooral banketstaaf voor de kopers en de pony. Als allerlij vreemden jouw geen geld hadden gegeven zat daar een ongelukkige pony waar ze niks mee kunnen door een contract wat jij erop gegooit hebt waar je zelf niet aan kan voldoen...

En nee, je had het misschien niet verwacht. Maar niemand verwacht dat hun dier ziek wordt of dat de boel afbrand. Toch hebben ze er een verzekering of spaargeld voor just in case.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit dus echt een voorbeeld van zelf je spul niet op orde hebben en dan crowdfunding willen om dat te fixen.

Palmera schreef:

Dit vind ik nou weer wel een goed voorbeeld van iets waar spaargeld noch verzekering je had geholpen en crowdfunding in mijn ogen echt prima is. Er vanuit gaande natuurlijk dat je niet expres naast een erg actieve vulkaan gaat wonen ofzo (en voor de duidelijkheid, dat denk ik dus niet).
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 30-07-24 22:35, in het totaal 4 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:30

Mellow schreef:
Palmera schreef:

Ik heb met liefde voor jou gedoneerd en vind het mooi om te zien wat je nu alweer hebt opgebouwd! Kun je trots op zijn.

<3 <3

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:34

Cambionn schreef:
GabberGill schreef:

Niet om het 1 of ander. Maar je hebt dus een dier verkocht met een contract expliciet om het terug te kopen in bepaalde omstandigheden, em vervolgens niet gezorgd dat je dat ook daadwerkelijk kon als dat nodig zou zijn? Dat klinkt mij toch echt als een probleem dat je zelf gecreëerd hebt en wat je had kunnen voorkomen door of te zorgen dat je niet meteen al je geld in een nieuwe pony stak, of niet met zo'n contract te verkopen. Ik vind dat vooral banketstaaf voor de kopers en de pony. Als allerlij vreemden jouw geen geld hadden gegeven zat daar een ongelukkige pony waar ze niks mee kunnen door een contract wat jij erop gegooit hebt waar je zelf niet aan kan voldoen...

En nee, je had het misschien niet verwacht. Maar niemand verwacht dat hun dier ziek wordt of dat de boel afbrand. Toch hebben ze er een verzekering of spaargeld voor just in case.

Palmera schreef:

Dit vind ik nou weer wel een goed voorbeeld van iets waar spaargeld noch verzekering je had geholpen en crowdfunding in mijn ogen echt prima is. Er vanuit gaande natuurlijk dat je niet expres naast een erg actieve vulkaan gaat wonen ofzo (en voor de duidelijkheid, dat denk ik dus niet).

Een bericht vol aannames en op zo'n manier heb ik niet eens zin om het uit te leggen :')

Kopers wisten allang hoe het zat heb altijd open kaart gespeeld.

Iedereen rond deze situatie weet precies hoe en wat al vanaf dag 1. Mensen die doneerde weten ook hoe of wat en wat daar gebeurd is privé.

Het aanbod van de bokker is bijv eerst afgeslagen. Dat gebeurd achter de schermen wat niemand ziet. We hadden gewoon een gesprek.

Ook puur omdat ik zelf heel goed begreep dat dit "mijn" probleem was.

Overigens kan alles hier gewoon naar de tandarts, veearts hoefsmid en noem maar op hoor. Maak je niet druk

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:40

GabberGill schreef:
Een bericht vol aannames en op zo'n manier heb ik niet eens zin om het uit te leggen :')

Kopers wisten allang hoe het zat heb altijd open kaart gespeeld.
Euhm, ik reageer puur op jouw verhaal hier dat je zelf post als zijne een voorbeeld van je eigen crowdfunding die je te verantwoorden vind/je over heeft gehaald om van tegen zijn te veranderen in er zelf 1 starten? Als dat niet het complete verhaal is, is dat toch niet mijn schuld?

Maar eens, ik heb ook geen zin in verdere discussie hierover. Denk ook niet dat het daar beter van wordt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:47

Je mag in discussie maar als je geen details weet moet je niet te hard oordelen.

Ja het was stom.
Op contract was ik namelijk de eerste die hem terug zou kunnen kopen. Als ik besloot dit niet kon dan had hij natuurlijk alle recht de pony te verkopen. Echter hebben we vanaf moment 1 al hele goede gesprekken gehad over hoe we het gingen doen. Ook vertelde ik hem dat ik het geld omwisselde. Dit was allemaal geen probleem. Als het niet zou werken zou hij namelijk gewoon kunnen blijven staan.

In de tussentijd is er ook wel een boel gebeurd. Ik ga niet in detaol treden maar mijn financiën vulde op dat moment helaas niet zo aan als dat ik gewend was. Mijn werk leed onder mijn dochter haar gezondheid. Daarbij werd ook zij nog eens depressief omdat hij weg was bovenop alles.

Hij moest dus zo snel mogelijk terug en dat ook omdat hij daar stond weg te kwijnen. Wat ik zeg, ik had hem er nog maanden mogen laten staan. Mensen die mij privé kennen weten precies hoe het er hier aan toe gaat dus ik had hem op mijn fb gezet.

Vanaf daar wordt het gedeeld natuurlijk (had ik kunnen weten) en voor je het weet staat het overal en werd het in een topic van hem besproken.

Het was dus in eerste instantie puur voor eigen kring bedoelt. Deze weten hoe wij in deze verkoop stonden. Het was namelijk geen makkelijke keuze om dit te doen. Toen alles door die verkoop ook nog in elkaar donderde werd het net even een stukje moeilijker overal uit te klimmen.

Daarom heb ik denk ik ook niks met crowdfunding. Je moet alles tot in detail aan vreemde vertellen omdat je geen half verhaal kan geven. Ik vind het niet nodig om je levensverhaal op straat te gooien en in privékring heeft iedereen frits ook echt in het echt meegemaakt. De liefde die we voor hem voelde. Het onmogelijke gevoel dat het nooit ging werken. Jill die gek op hem was maar het gewoon helemaal bagger was geworden en in een neerwaartse spiraal beland.

Dit weten gewoon heel weinig mensen
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 30-07-24 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:49

Ik doneer vrijwel nooit aan dit soort dingen, negen vd tien keer gaat het om een luxe die bij elkaar geschraapt moet worden door derden. Ik vind het ordinair bedelen. Maar, ieder moet doen wat hij/zij wil. Ik negeer die acties gewoon.

Go fund me's zoals die voor Palmera zou ik 100% voor doneren. Go fund me's zoals die van GabberGill 100% niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:51

_San87_ schreef:
Ik doneer vrijwel nooit aan dit soort dingen, negen vd tien keer gaat het om een luxe die bij elkaar geschraapt moet worden door derden. Ik vind het ordinair bedelen. Maar, ieder moet doen wat hij/zij wil. Ik negeer die acties gewoon.

Go fund me's zoals die voor Palmera zou ik 100% voor doneren. Go fund me's zoals die van GabberGill 100% niet.

Mee eens. En bij Palmera heb ik dat ook gedaan. En heel gaaf hoe ze uiteindelijk compleet op eigen kracht vanalles weer heeft opgebouwd. Echt respect daarvoor :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:51

Laatst kwam er ook weer 1 voorbij paard was ziek dit en datje maar stond niet bij wat.. dus ik zo brutaal als ik ben vraag dan ook wat is die ziekte die zo duur moet wezen en waar zijn de rekeningen om in te zien.. ging het om een gevalletje droes.... Jongens jongens dit is 1 van de kinderziektes in de paardenwereld die er helaas weleens bij komt qua kosten.. rekeningen, als je erom vraagt ik heb er nog nooit 1 gezien.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:54

StalNollie schreef:
Laatst kwam er ook weer 1 voorbij paard was ziek dit en datje maar stond niet bij wat.. dus ik zo brutaal als ik ben vraag dan ook wat is die ziekte die zo duur moet wezen en waar zijn de rekeningen om in te zien.. ging het om een gevalletje droes.... Jongens jongens dit is 1 van de kinderziektes in de paardenwereld die er helaas weleens bij komt qua kosten.. rekeningen, als je erom vraagt ik heb er nog nooit 1 gezien.

Deze ken ik

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:58

_San87_ schreef:

Humor is dat dan wel he, want ik gooi bijv niet mijn hele verhaal op internet dat ik een hele zaak (transportbedrijf) kwijtraakte door corona en dus ook mijn werk. Zzper was en ga zo maar door. Dat ik mijn dochter iets terug wilde geven omdat ik haar pony verkocht wegens zijn gedrag en ga zo maar door.

Nog dagelijks te maken heb met de spoken uit het verleden, dakloos was net nadat mijn moeder overleed en dat ik opgejaagd werd door jeugdzorg omdat ze wel een plek hadden voor mijn kind en ga zo maar door en dat allemaal overwon waardoor deze dingen af en toe net wat lastiger gaan. Nooit iemand om een euro gevraagd en dan doe je het een keer en dan krijg je deze meningen omdat je niet te koop loopt met je levensverhaal. Dit is trouwen nog maar een kleine greep uit mijn afgelopen jaren

Als ik mijn hele verleden uit zou stippelen dan zouden zoveel mensen een rolberoerte krijgen en zich af vragen hoe ik überhaupt hier stond.