Liegen, waarom doen mensen het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:04

Ik geef toe, ik loog en lieg.

-Als mijn kind trots iets had gemaakt is dat natuurlijk super mooi gedaan.
-Als een demente mij iets vraagt dan lieg ik gerust om degene rustig te houden.
-Bepaalde mensen lieg ik tegen (ik probeer eerst bepaalde onderwerpen te ontwijken) om conflicten en verwijdering te voorkomen en je er niks mee bereikt.
-Als iemand mij op een slechte dag vraagt hoe het gaat zeg ik gerust "fantastisch".
-Als iemand trots is op zijn nieuwe auto en ik vind hem vreselijk.. dan zeg ik niet, jeeh ben je daar echt blij mee? Ook zelf gekocht? Dan zeg ik; super voor je dat je blij bent met je nieuwe auto (en dat meen ik dan ook).

Soms brengt je eerlijkheid je nergens. Ken mensen die zeggen; ik ben gewoon recht door zee en eerlijk ... Nee muts, soms ben je gewoon een dikke hork.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 31-07-24 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:04

Maar wij weten niet wat er nog meer gebeurd is en dat hoeft ook niet. Er wordt idd te makkelijk met labels gesmeten.

Mss moeten we het gewoon toxisch gedrag noemen.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 15:21

capopjekop schreef:
Ik denk niet dat de ts het labeltje narcisme plakt omdat haar ex enkel een leugenaar is.

Precies, maar ik ga hier niet alles online gooien :n blijkbaar ligt het bij sommige mensen wat gevoelig, maar met deze man is veel meer mis dan alleen liegen.

pateeke

Re: Liegen, waarom doen mensen het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:30

Ook niet alles moet online komen. Het is alleen zo dat mensen tegenwoordig termen als narcist en persoonlijkheidsstoornis snel in de mond nemen; andere zo’n label opplakken terwijl dat in een minderheid van de gevallen effectief een juist label is. Dat maakt het voor mensen die effectief daarmee gediagnosticeerd zijn en hun omgeving vaak moeilijk om bv. erkend te worden.
Je hebt zo’n label echt niet nodig om boos te mogen zijn over, gekwetst te mogen zijn door hetgeen hij gedaan heeft. Je mag boos zijn ongeacht of er sprake is van een bepaalde stoornis of niet.
Ik heb over bepaalde mensen meermaals de vraag gekregen (van verschillende mensen) of die een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben of niet. Hoewel dat goed zou kunnen en ik wel wat weet over diagnostiek, vind ik niet dat het aan mij is om een ander die diagnose te geven. Het gedrag is fout, verwerpelijk, ongeacht wat de onderliggende pathologie of oorzaak is.

En ja, liegen ontstaat vaak in de jonge jaren. Maar dat is natuurlijk ook zo met narcisme of een persoonlijkheidsstoornis. Mensen op wie zo’n diagnose van toepassing is, hebben vaak geen fijne, veilige jeugd gehad en er is dan ook wel sprake van lijden. Hun (destructieve) gedrag is doorgaans een overlevingsstrategle geworden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:37

Chickyy schreef:
capopjekop schreef:
Ik denk niet dat de ts het labeltje narcisme plakt omdat haar ex enkel een leugenaar is.

Precies, maar ik ga hier niet alles online gooien :n blijkbaar ligt het bij sommige mensen wat gevoelig, maar met deze man is veel meer mis dan alleen liegen.

Hij kan een eikel tot en met zijn, maar het is niet aan jou (of ons) om hem zelfstandig te diagnosticeren en labels op te plakken. Je hebt daar niet voor niets een goede opleiding voor nodig en uit emotie iemand een narcist noemen gaat nergens over.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:06

Chickyy schreef:
capopjekop schreef:

En toch is er een reden dat je verliefd om hem werd en een relatie met hem had.

Ik vind het ook een beetje gek om iemand zo zwart te maken tot stoornissen aan toe.

Iedereen heeft tegenwoordig een narcistische ex : =

Sommige mensen passen gewoon niet en halen het slechtste in elkaar naar boven. Daar hoeft geen persoonlijkheidsstoornis aan ten grondslag te liggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:57

pmarena schreef:
En is het dan beter om bij een min of meer per ongeluke zoen of iets, dat direct tegen je partner te zeggen en daarmee bij sommige types grote onrust te creëren, of is het dan beter om het niet te zeggen als je maatregelen neemt dat het niet verder gaat en nooit meer gebeurt? Als je weet dat je partner volledig de pan uit flipt en het enorm vergroot?

Ik vind dat je het altijd asap moet zeggen. Maar ik vind ook dat een partner die volledig de pan uit flipt bij de waarheid, er zelf ook schuldig aan is als er tegen hem of haar gelogen wordt. Als jij namelijk een persoon bent waar de ander niet echt op een normale manier eerlijk tegen kan zijn, leg je zelf een goede reden neer voor de ander om tegen jou te gaan liegen.
Liegen tegen iemand die de waarheid gewoon aankan, daar is echter geen enkel excuus voor vind ik

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:04

Elisa2 schreef:
Dorine92 schreef:
Goeie vraag in de openingspost. Ik kom er ook maar niet achter waarom er zo nodig gelogen moet worden. Hier zelfs eentje gehad die gewoon toestemming had om met andere vrouwen af te spreken, alleen even zeggen.
Helaas, soms wel zeggen en soms niet. En dan kwaad worden als ik hem leugenaar noem want hij heeft niet gelogen, hij heeft "alleen maar" verzwegen. Kansloos. De afspraak was open en eerlijk, hij heeft dat niet gedaan, maar ik ben het probleem want ik noem hem een leugenaar.
Is niet de eerste keer dat iemand niet eerlijk is natuurlijk, dus ja dan moet je wéér alles bij elkaar rapen om de volgende weer te vertrouwen. Maargoed die zal vast ook wel weer liegen.
Waarom mensen liegen? Tja... geen idee maar waar ik wel over uit ben is dat mensen een enorme hekel hebben aan de waarheid. Alleen al hier op bokt gaan mensen compleet uit hun plaat als ik gewoon de dingen zeg zoals ik ze vind. Maar ook de hele maatschappij is natuurlijk alleen maar meer en meer een cultuur aan het worden waarin alles met veel koetiekoetie en tutterdetut verpakt moet worden, want oh stel je voor dat je op een zieltje trapt. Geen goede ontwikkeling als je het mij vraagt, want dan weet je nooit of mensen de waarheid spreken of gewoon aardig gevonden willen worden maar ondertussen alsnog overal sch..t aan willen hebben. Ik denk altijd, wees dan ook zo stoer omdat gewoon de waarheid te zeggen.

Als jij dingen zegt zoals jij ze vindt, is dat jouw mening en niet DE waarheid. :) Lijkt me goed om onderscheid te maken in dit soort zaken.

De cancelcultuur heeft vele oorzaken denk ik, ik vind dat mensen wel moeten kunnen blijven zeggen wat ze denken maar dat hoeft niet op een kwetsende manier.

Met de waarheid bedoel ik gewoon dat je zegt wat je vindt. Mensen worden er vaak woest van als zij iets anders vinden en jij daar niet in meegaat, vooral als ze het gevoel hebben dat veel anderen het met hen eens zijn (en jij dus in hun ogen het er ook mee eens "hoort" te zijn).
Kwetsende manier is nogal een subjectief begrip natuurlijk, aangezien ik juist aangaf dat je tegenwoordig niks meer kunt zeggen of er is alweer iemand op zn zieltje getrapt om imo niks.
Het is een beetje hetzelfde als grappen maken. De ene persoon vindt bepaalde humor heel erg grappig terwijl de andere het totaal niet vindt kunnen. En tegenwoordig kan dus niks meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:34

'Tegenwoordig kan niks meer' is meestal een excuus als mensen botheid verwarren met eerlijk zijn. Uiteindelijk bepaald de toon de muziek. Vaak kun je best eerlijk zijn zonder onnodig kwetsend te zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:40

"dingen zoals jij ze vindt" =/= "de waarheid" daar gaat het mis denk ik :j

Het is verder jouw goed recht om bot te communiceren of jouw waarheid overal en nergens te verkondigen en mensen hun goed recht om daar niet van gediend te zijn.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 09:09

verootjoo schreef:
Chickyy schreef:

En toch is er een reden dat je verliefd om hem werd en een relatie met hem had.

Ik vind het ook een beetje gek om iemand zo zwart te maken tot stoornissen aan toe.

Iedereen heeft tegenwoordig een narcistische ex : =

Sommige mensen passen gewoon niet en halen het slechtste in elkaar naar boven. Daar hoeft geen persoonlijkheidsstoornis aan ten grondslag te liggen.

Klopt hoor, ik heb er ook geen spijt van.. We hebben een hele mooie tijd gehad, maar ook extreem veel ruzie en gedoe. Ik heb er vooral onwijs veel van geleerd, ook over mezelf en over grenzen aangeven.
De 1e 3 maanden was hij perfect en toen begon het masker af te brokkelen.. Van cadeautjes, alle tijd en aandacht, nachtjes weg naar druk, geen tijd, van de radar verdwijnen, 'ik heb mijn vrijheid nodig'.. Het is niet voor niks dat zijn relaties gemiddeld na 3-6 maanden stranden.. Als je er achteraf achter komt dat hij er in de afgelopen 2,5 jaar minimaal 5 heeft gehad, dan zegt dat wel genoeg. Het lag overigens nooit aan hem he, hij is namelijk altijd het slachtoffer van alles en iedereen :(:)

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:51

Die slachtofferrol herken ik heel erg! Hij was zielig, hij raakte alles kwijt etc. Dat dit allemaal kwam door zijn eigen acties en leugens, kwam niet in hem op (en was ook niet zo als je dat dan opperde, het lag aan jou en jij was door het opperen alleen al slecht voor hem). Zolang je maar meeging in zijn verhalen was er niks aan de hand, zodra je in zijn ogen "moeilijke" vragen ging stellen sloeg het om. Zo ook als je twijfelde aan een verhaal en daar naar vroeg, achteraf ben ik erachter gekomen dat die momenten dan ook om daadwerkelijk leugens ging en mijn onderbuikgevoel gelijk had.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:42

Waarom mensen liegen?

Eigenbelang voornamelijk.

De leugen kan je hachje redden, een leugen kan begrip of empathie tot gevolg hebben.

Dus mensen liegen omdat ze ook regelmatig beloond worden. En iedereen liegt. Degene die zeggen van niet, zijn dus leugenaars, haha! :))

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 10:51

Mandarijn schreef:
Die slachtofferrol herken ik heel erg! Hij was zielig, hij raakte alles kwijt etc. Dat dit allemaal kwam door zijn eigen acties en leugens, kwam niet in hem op (en was ook niet zo als je dat dan opperde, het lag aan jou en jij was door het opperen alleen al slecht voor hem). Zolang je maar meeging in zijn verhalen was er niks aan de hand, zodra je in zijn ogen "moeilijke" vragen ging stellen sloeg het om. Zo ook als je twijfelde aan een verhaal en daar naar vroeg, achteraf ben ik erachter gekomen dat die momenten dan ook om daadwerkelijk leugens ging en mijn onderbuikgevoel gelijk had.

Dat is ook iets wat ik heb geleerd en waar ik dankbaar voor ben, je onderbuik zit altijd goed, met ons hoofd kiezen we er alleen voor om dit vakkundig te negeren :')