Dubio werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:41

FennyPower schreef:
Mijn vader heeft ernaar gekeken samen met mij, maar zelfs hij snapt er niks van.
Dat er veel niet klopt. En het advies van hem om te vragen hoe het loonstrookje opgebouwd is.

Ik heb gebeld.
De vragen die ik heb gesteld konden ze mij geen duidelijk antwoord op geven. En ze reageerden ook niet heel vrolijk terwijl het gewoon een normale vragen waren.
Ik vroeg om een soort overzicht van de loonstrook. Zoals mijn vader zei.
en wat mijn uurloon was op het afgesproken maandelijkse bedrag om mijn loonstrook te controleren of uurloon daar klopte.
Met wat ik nu als loon gekregen heb.
Helaas geen antwoord op gekregen.
Ze zeiden dat ze per maand betalen. Dus al heb je een maand 160 /180 of 190 werkuren gemaakt het loon staat vast. Je hebt geen bepaald uurloon.
Over uren zijn ook niet betaald.

Vandaag is er ook weer iemand gestopt.

Ik zou je loonstrook eens laten controleren door de vakbond of het juridisch loket, het klinkt namelijk wel vaag. En als het allemaal wel klopt en mag, zal vakbond/juridisch loket degene zijn die dit eerder gezien hebben en weten dat het mag en wat je moet weten om te zien of het klopt

Exitium

Re: Dubio werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:11

Celiien schreef:
Loonstroken zijn soms niet te volgen hoor, maar als jij je uurloon x aantal uur , 4 weken doet, heb je je brutoloon per maand.

Dan heb je het per vier weken. Per maand wordt geloof ik gerekend met 21,75 werkdagen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:23

sorry dacht inderdaad dat ze per 4 weken ipv per maand zei. Dan is het inderdaad zoiets ja.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 17:24

Is het raar dat je niet per uur iets verdient maar een vast bedrag per maand.
Dus stel de ene maand meer of minder dan de andere maand voor de afgesproken loon .
Juli 23 dagen =184 uur
Augustus 22 dagen = 176 uur
September 21 dagen =168 uur.

Dit topic heb ik ook aangemaakt omdat ik hier helemaal geen ervaringen mee heb.

Mijn vriend heeft bijvoorbeeld gewoon maandelijks een loon wat gebaseerd is op 4 weken werken dacht ik.

Edit ,het werk zelf vind ik wel leuk.
De week ging lekker snel. Ik heb 15000 stappen gezet vandaag, ik kom op bijzondere plekken.
En straks werk ik ook alleen.dus voor eerst is het prima. Het brengt wel geld in het laadje. Ik wil alleen geen gedonder en uiteindelijk ook graag groeien

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:27

Ik heb zelf een vast maandloon, ongeacht het aantal werkdagen. Maar het personeel waar ik mee werk heeft een uurloon en is dus echt afhankelijk van het effectief aantal gewerkte uren binnen de maand.

Ik ben wel van België, maar ik neem aan dat beide ook in NL bestaat?

Het moet echter wel duidelijk zijn en ook kloppen natuurlijk. En het moet vooraf in je contract staan hoe je betaald zal worden en of dat een uurloon is of een maandloon.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:27

FennyPower schreef:
Is het raar dat je niet per uur iets verdient maar een vast bedrag per maand.
Dus stel de ene maand meer of minder dan de andere maand voor de afgesproken loon .
Juli 23 dagen =184 uur
Augustus 22 dagen = 176 uur
September 21 dagen =168 uur.

Dit topic heb ik ook aangemaakt omdat ik hier helemaal geen ervaringen mee heb.

Mijn vriend heeft bijvoorbeeld gewoon maandelijks een loon wat gebaseerd is op 4 weken werken dacht ik.

Ik lees dit zo als dat je iedere maand eenzelfde salaris ontvangt en het aantal uren iedere maand anders is, bijvoorbeeld omdat er in een maand een werkdag meer of minder is.
Dit kan en komt vaak voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:28

Door de jaren heen van alles gehad.
Van per uur met ook een wisselend aantal uren dus ook elke maand een ander loon.

Tot 96 uur per 4 weken.
Waarin ik soms weken van 40 uur draaide en andere weken niks. Want we mochten niet op plus of min uren uitkomen.
Voor mij verschrikkelijk want ging 3 dagen per week werken om het vol te houden.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:30

Ik krijg ook elke maand een vast bedrag :j
Maar dat is gebaseerd op een werkweek van 24 uur.
Maar als ik meer werk, krijg ik die uren als compensatie uren.

Dat betekent dat ik soms weken van 28 uur heb en soms ook weken van maar 20 uur. Dat streept dan uiteindelijk tegen elkaar weg.
Wel worden deze uren apart bijgehouden en worden alleen ingezet na toestemming van mij.

Zo heb ik soms dat ik een extra weekje vrij kan nemen.

Dit zou ik even goed laten uitzoeken! Want ik heb daarnaast wel een uurloon waar alles op gebasseerd wordt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:31

Het hangt ervan af wat in je contract staat. Beide is normaal, zowel per uur als per maand. Als je per uur betaald wordt, werk je ook vaak een variabel aantal uur per week; word je per maand betaald, dan heb je vaak een vast aantal uren (24, 36 of 40) per week.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:37

Is niet heel raar hoor. Waar ik zelf tot nu toe heb gewerkt ging het altijd om een vast loon. Soms werkte je dus een maand wat meer en soms een maand wat minder. Ligt eraan op welke dagen je vaste werkdagen lagen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 17:51

Oke. Nou ik wil sowieso de komende tijd het gewoon aanzien. Ik vind het werk prima en de loon ook wel, ik struikelde alleen ook over dit stukje met de uren.
Maar blijkbaar erg normaal.

Geen idee wat een 7 maand contract in houdt. Maand proef en daarna denk ik gewoon maandelijks opzegbaar zoals normaal?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:55

FennyPower schreef:
Oke. Nou ik wil sowieso de komende tijd het gewoon aanzien. Ik vind het werk prima en de loon ook wel, ik struikelde alleen ook over dit stukje met de uren.

Geen idee wat een 7 maand contract in houdt. Maand proef en daarna denk ik gewoon maandelijks opzegbaar zoals normaal?

Een tijdelijk contract mag je gedurende de proeftijd zo beëindigen. Hierna mag dit uitsluitend indien dit in het contract vermeld staat. Op de einddatum eindigt het contract vanzelf.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:01

Petpa schreef:
FennyPower schreef:

Een tijdelijk contract mag je gedurende de proeftijd zo beëindigen. Hierna mag dit uitsluitend indien dit in het contract vermeld staat. Op de einddatum eindigt het contract vanzelf.

Volgens mij heb je dan wel alsnog een maand uitwerktijd binnen die 7 maanden
Dacht dat je na 3 weken werken al aan een maand uitwerktijd zit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:02

Ik heb ook een vast loon en niet elke maand hetzelfde aantal gewekte dagen. Deze maand zijn dat er 19, vorige maand 16 en die daarvoor 18. De uren variëren dus een beetje, maar mijn salaris is elke maand exact hetzelfde. Is juist fijn hoor.

Ik wil eventueel best even meekijken naar je strookje als je dat fijn vindt. Wel even alle info die je niet wilt delen zwart maken. :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:08

En bij zelf opzeggen geen recht op WW.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:17

Je komt net van school en dit is je eerste serieuze baan. Waarom zou je dit niet als een hele goede leerweg zien en van daaruit zoeken naar iets anders. Je zegt zelf dat je het werk erg leuk vind. Kijk anders eens wat een netto salaris voor jouw leeftijd in een soortgelijke functie is. Wanneer netto een beetje overeen komt zou ik toch het plezier in het werk voorop stellen. En echt, er zijn maar weinig mensen die na een half jaar al in salaris omhoog gaan, dit duurt meestal wel wat langer :).
Je geeft ook aan dat je een auto van de zaak rijdt. Is dit lease en mag je deze privé gebruiken? Ook dat is heel wat waard. Een eigen auto kost ook veel meer.
Wanneer je het werk echt niet leuk vind, tja, dan zou ik eerder/verder gaan zoeken.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 18:20

ChristaMoor schreef:
Je komt net van school en dit is je eerste serieuze baan. Waarom zou je dit niet als een hele goede leerweg zien en van daaruit zoeken naar iets anders. Je zegt zelf dat je het werk erg leuk vind. Kijk anders eens wat een netto salaris voor jouw leeftijd in een soortgelijke functie is. Wanneer netto een beetje overeen komt zou ik toch het plezier in het werk voorop stellen. En echt, er zijn maar weinig mensen die na een half jaar al in salaris omhoog gaan, dit duurt meestal wel wat langer :).
Je geeft ook aan dat je een auto van de zaak rijdt. Is dit lease en mag je deze privé gebruiken? Ook dat is heel wat waard. Een eigen auto kost ook veel meer.
Wanneer je het werk echt niet leuk vind, tja, dan zou ik eerder/verder gaan zoeken.

Een auto die alleen voor werk bedoeld is.
Voor nu zie ik geen reden om weg te gaan.
Wellicht ben ik wat bang voor de toekomst. En ik ben sowieso gevoelig voor mensen die behoorlijk negatief zijn.
Het is zeker een leer fase.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:31

AmyJamess schreef:
Petpa schreef:

Volgens mij heb je dan wel alsnog een maand uitwerktijd binnen die 7 maanden
Dacht dat je na 3 weken werken al aan een maand uitwerktijd zit.

Nee, dit is echt een groot misverstand!
Als er geen tussentijdse opzegmogelijkheid in het contract staat, dan kun je het ook niet opzeggen. Vertrek je dan wel, dan kom je het contract niet na en kan de werkgever schadevergoeding eisen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 18:42

Dit zijn wat stukjes in het contract Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:58

Ik heb ook een vast maandloon in plaats van een uurloon. Het contract ziet er mij niet gek uit, alleen dat met die overuren zou ik zelf niet ok vinden. Maar dat is ook afhankelijk van de sector en ervaring natuurlijk.

Fijn dat het werk je bevalt! Een half jaar is zo voorbij en als het je uiteindelijk toch niks lijkt bij dat bedrijf kan je dan nog altijd op zoek naar wat nieuws. Als het bedrijf nog groeiende is in omzet en jij voelt je er goed zijn het misschien juist mooie kansen als er meerdere mensen stoppen ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:00

Onbetaald overwerken been there done that. Doe ik niet meer.
Voor de rest ziet het contract er wel oke uit.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:28

Schuur_ schreef:
Ik heb ook een vast maandloon in plaats van een uurloon. Het contract ziet er mij niet gek uit, alleen dat met die overuren zou ik zelf niet ok vinden. Maar dat is ook afhankelijk van de sector en ervaring natuurlijk.

Same, tenzij het salaris ver boven gemiddeld ligt en overwerk niet structureel is. Structureel overwerken begin ik sowieso niet aan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:42

Heb even mee gekeken en op het eerste oog lijkt het stam salaris en het uurloon te kloppen, alleen hebben ze iets gedaan waardoor het bruto salaris niet lijkt te kloppen met de door hun opgeschreven uren voor deze maand. Wellicht is dat ergens anders naar weg geschreven, maar dat staat in ieder geval niet gespecificeerd. Dus ik snap de verwarring wel en het is denk ik handig om bij de werkgever te kijken waarom dat bedrag wat verschilt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 00:27

Het is opzich normaal om een vast salaris te hebben, dat elke maand hetzelfde is ipv een uurloon.
Ik doe dat ook bij mijn personeel en we leggen vast dat ze geen overuren maken. Niet bij te houden en als het de ene dag een uurtje langer duurt pakken ze week erna een uurtje later starten of eerder naar huis. Kan dat verder toch niet controleren en ga pas alarmeren als de targets niet worden gehaald. De rest maakt me niet zoveel uit.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 01:12

Let wel: ook met een vast bruto maandloon kunnen het aantal gewerkte dagen/uren invloed hebben op wat er afgehouden wordt of op bepaalde nettovoordelen (die zijn meestal per dag verrekend). Die verschillen zouden niet zo heel groot mogen zijn, maar het kan wel wat verwarring geven.