Hoe om te gaan met beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:15

Marcella schreef:
Bij mijn oom hebben we het zo geregeld dat hij zonder familie niet meer op spreekuur bij de huisarts kom. Nu heeft hij geen rijbewijs meer dus is nu ook afhankelijk. Bij ons het voordeel dat mijn oom al ieder jaar gekeurd werd en bij de laatste keuring afgekeurd is (hier is ook familie bij geweest). En aan de hand daarvan terug gestuurd naar de huisarts voor dementie. Iets wat volgens de huisarts geen sprake van was.

Wij willen geen gedwongen opname.

Er kom nu wel regelmatig iemand van Rivas langs, maar dit geeft soms al problemen. Als in de deur niet open doen. Zorg is in dit geval dan ook geen optie, want hij doet gewoon de deur niet open. Sleutel aan zorg ook geen optie, want hij kan dan agressief worden.

Gedwongen opname ontkom je soms niet aan, dan is dat het beste en veiligste voor alle partijen. Mijn moeder is vandaag de gedwongen opname ingegaan en daar kom je ook niet zomaar.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:04

Het is nog niet duidelijk hoe alles gaat verlopen.
De verwardheid die hij nu heeft kan komen door een aanwezige infecte. Dat is nog even aankijken.
Mogelijk verbeterd dit snel, en in dat geval zal hij wanneer hij goed genoeg is, met thuiszorg naar huis worden gestuurd.

Thuis zullen wel wat aanpassingen nodig zijn, zoals een bed beneden en hulp. Misschien een rollator,maar woning jeeft hoge drempels dus niet echt een optie.
Douche is in het bad. Ook niet haalbaar voor hem.

En dan nog het feit dat badkamer, toilet en slaapkamer vervuild zijn. Dit moet schoon voordat hij naar huis gaat. Maar kan dit eventueel via thuiszorg die dan ingeschakeld wordt?
Dit is niet iets wat je zelf even met een handschoentje aan en mondkapje op schoonmaakt in een paar minuten.
Iemand die hier meer over weet hoe zoiets in zijn werk gaat?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:54

veneri schreef:
Het is nog niet duidelijk hoe alles gaat verlopen.
De verwardheid die hij nu heeft kan komen door een aanwezige infecte. Dat is nog even aankijken.
Mogelijk verbeterd dit snel, en in dat geval zal hij wanneer hij goed genoeg is, met thuiszorg naar huis worden gestuurd.

Thuis zullen wel wat aanpassingen nodig zijn, zoals een bed beneden en hulp. Misschien een rollator,maar woning jeeft hoge drempels dus niet echt een optie.
Douche is in het bad. Ook niet haalbaar voor hem.

En dan nog het feit dat badkamer, toilet en slaapkamer vervuild zijn. Dit moet schoon voordat hij naar huis gaat. Maar kan dit eventueel via thuiszorg die dan ingeschakeld wordt?
Dit is niet iets wat je zelf even met een handschoentje aan en mondkapje op schoonmaakt in een paar minuten.
Iemand die hier meer over weet hoe zoiets in zijn werk gaat?

Je bedoelt dat hij een delier heeft?
Mijn moeder heeft vaak een blaasontsteking en krijgt dan ook vaak een delier, heel sneu om te zien.

Thuiszorg gaat dat denk ik niet doen. Wat wij hebben gemerkt is dat ze toch zo veel als kan neerleggen bij familie. Dus ik vrees dat je dat zelf moet doen, dat familie het doet of een bedrijf inschakelen, maar dan moet je kijken wie dat dan betaald.

Wees bewust waar je aan begint, hoe nobel ook, want het is een enorm heftig proces. Ik weet ook niet wat je kunt als niet familie.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 08:20

Het is idd heftig allemaal,maar wat moet je dan? We kennen hem al zo lang, dan laat je hem niet barsten.
Wie gaat het anders regelen voor hem?

De arts gaf aan dat als hij weer goed genoeg wordt in t koppie, hij waarschijnlijk met thuiszorg naar huis gestuurd zal worden.
In NL schijnt het tegenwoordig zo te zijn dat je dat dan eerst geprobeerd moet hebben voordat je voor een verpleeghuis in aanmerking komt.
Misschien kan hij naar een aanleunwoning, dan is er toch wat meer toezicht en makkelijker zorg te krijgen misschien.
Eind van de week hopen we meer te weten en een volgend gesprek met de arts te hebben.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:39

veneri schreef:
Het is idd heftig allemaal,maar wat moet je dan? We kennen hem al zo lang, dan laat je hem niet barsten.

De arts gaf aan dat als hij weer goed genoeg wordt in t koppie, hij waarschijnlijk met thuiszorg naar huis gestuurd zal worden.
In NL schijnt het tegenwoordig zo te zijn dat je dat dan eerst geprobeerd moet hebben voordat je voor een verpleeghuis in aanmerking komt.
Misschien kan hij naar een aanleunwoning, dan is er toch wat meer toezicht en makkelijker zorg te krijgen misschien.
Eind van de week hopen we meer te weten en een volgend gesprek met de arts te hebben.

Ik weet niet hoe vies het is, maar gezien je omschrijft zou wellicht een bedrijf als Frisse Kater hier iets in kunnen betekenen? Maar er zit wel een prijskaartje aan. Thuiszorg zal dit inderdaad niet doen verwacht ik. En ook schoonmaak vanuit de WMO zal geen extreme vervuiling doen ga ik vanuit, die krijgen vaak al zo weinig uren.

tienus63

Re: Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:45

Bij mijn vriendin kwam er een casemanager in beeld. Die heeft eerst dagopvang geregeld.
En die heeft plekje bij beoogde zorginstelling op wachtlijst geregeld.
Toen ze op de dagopvang niet meer te handhaven was is ze bliksemsnel via spoed opname ergens opgenomen.
Er zou eerst plek zijn 200 km verderop. Dat heeft de familie natuurlijk afgewezen.
Na week of 5-6 is ze naar de gewenste plek verhuisd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:12

veneri schreef:

Je moet heel veel zelf doen, zolang het thuis haalbaar is, dan wordt daar op aan gestuurd. Je komt niet zo maar 123 in een instelling. Mijn moeder is afgelopen vrijdag naar een crisisopvang gegaan, omdat het gewoon extreem gevaarlijk was als ze thuis bleef en dat is na jaren zorg.

Handigst is dat je eerst een diagnose krijgt, wij kregen pas een case manager, nadat de diagnose was vastgesteld en dat is dan je go to. Thuiszorg is ook niet altijd makkelijk hoor, veel wordt van het thuisfront verwacht.

Daarom zeg ik, het is enorm nobel van je, maar weet dat het een enorm intensieve periode gaat worden, wat gaandeweg je leven praktisch over neemt. Wij hebben ons daar echt enorm op verkeken. Uiteindelijk waren we bijna vier maal daags bij mijn moeder en werden we helemaal suf gebeld, niet alleen door mijn moeder, maar ook door alle instanties. Denk verder ook aan zaken zoals de notaris, want als je geen familie bent, moet je straks wel de bevoegdheid hebben om een beslissing te kunnen nemen. Regel dat ook voordat hij te ver heen is, want anders kan hij overal in Nederland geplaatst worden, waar men plek heeft.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 09:39

Hij heeft alles al vast laten leggen in levenstestament. Wij mogen alles voor hem regelen.
Willen best regelen, maar kunnen en willen niet zorgen. Daar zal echt iets voor geregeld moeten worden als hij zorg nodig heeft.
Doen nu alleen wat praktische dingen voor hem zoals tuinonderhoud en administratie, af en toe eens boodschappen. Meer dan dat gaat voor ons ivm werk en eigen medische klachten niet haalbaar zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:01

veneri schreef:
Hij heeft alles al vast laten leggen in levenstestament. Wij mogen alles voor hem regelen.
Willen best regelen, maar kunnen en willen niet zorgen. Daar zal echt iets voor geregeld moeten worden als hij zorg nodig heeft.
Doen nu alleen wat praktische dingen voor hem zoals tuinonderhoud en administratie, af en toe eens boodschappen. Meer dan dat gaat voor ons ivm werk en eigen medische klachten niet haalbaar zijn.

Daar had men hier maling aan, dat mensen nog een eigen leven hebben er naast. Zekers als je als je bent aangesteld als de 'voogd'. Alles moest je er zelf maar naast regelen. Er is een tekort aan personeel in de zorg. Dan moet je overal zelf hulp voor inhuren en van zijn geld betalen, want thuiszorg gaat dat allemaal niet overnemen en als hij te goed is voor een tehuis, dan krijg je toch echt een hoop op je bord. Laat je dus goed voorlichten over wat je kan verwachten.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:06

Veneri wat heeft hij vastgelegd in het levenstestament? Je zegt we willen wel regelen maar niet zorgen. Is er contact met de familie? Je kan dus ook regelen dat er schoonmaak komt die eerst alles schoonmaken waar er geleeft moet worden dit zal meneer wel zelf moeten betalen en dan via gemeente huishoudelijke hulp regelen die iedere week komen. Bijhouden is makkelijker. En kijken of een thuiszorg een alarm systeem heeft dat als er iets is die gealarmeerd kunnen worden.

Ik kom net uit een dergelijk traject met een tante en ja is intensief en soms ondankbaar en vermoeiend maar ik ben blij dat ik nog voor haar heb kunnen zorgen. En dat was doms pittig om 2 uur in de nacht gebeld worden naar haar toe, soms gevallen soms wat anders en meestal nam ik mijn tas maar mee voor de volgende dag zodat ik bij haar vandaan naar het werk kon. Kijk of je wat mensen om hem heen kan krijgen die af en toe ook langskomen en hem kunnen helpen.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:48

veneri schreef:

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuses als mijn bericht nergens op slaat. Maar is het een mogelijkheid om een WLZ indicatie te krijgen voor hem en daarmee thuiszorg aan te vragen?
Mijn oma heeft dementie en een WLZ 5 indicatie, waarmee we een paar keer per dag thuiszorg konden krijgen en wij als familie voor een deel ontzien worden in het (mantel)zorgen. Inmiddels zitten wij in het traject voor een opname in een verzorgingshuis, omdat het thuis niet meer gaat en dit is ook wel echt belangrijk om aan de voorkant over nagedacht te hebben. Iemand zal uiteindelijk die aanvraag moeten doen (als het nodig is uiteraard).

Is er nog familie van meneer in beeld die eventueel wat kan betekenen? Mocht die er niet zijn, of niet willen helpen, is het wellicht een idee om een mentorschap aan te vragen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 11:34

Er is geen contact met familie, en de familie die hij heeft is ook op leeftijd.
Wij zijn gemachtigd om alles voor hem te regelen, maar zijn er niet bekend mee hoe dit alles werkt.
Als er een duidelijke diagnose en ontslag uit het ziekenhuis volgt, dan hoop ik dat er vanaf dat moment iets van een casemanager of maatschappelijk werker bij betrokken wordt, dat is namelijk wel wat de vorige arts die we spraken heeft aangegeven.
Hij wordt iig niet zonder de nodige hulp naar huis gestuurd is al aangegeven door de arts.
Dus dat zal eerst geregeld moeten zijn voor hij naar huis kan, maar zal meer gericht zijn op de medische hulp denk ik, zoals verwisselen katheter, medicatie innemen, hulp bij douchen en aankleden.
Ik weet nog niet via welke weg hij bijvoorbeeld hulp in de huishouding kan aanvragen.
Ik hoop daar eerdaags duidelijkheid over te krijgen na gesprek met de arts, en zal anders vragen of daarvoor iemand ingeschakeld kan worden ter begeleiding.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:39

Tip ga even langs de gemeente die kunnen ook de nodige informatie geven over het hoe en wat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:45

Voor hulp in de huishouding moet je bij de gemeente zijn (WMO). Dhr zal een indicatie moeten krijgen dat hij hulp nodig heeft. Vervolgens kan huishoudelijke hulp worden ingezet. Omdat het een vervuild huis betreft, zal er - hopelijk- in het begin wat extra hulp worden ingezet.

Het niet zo dat iemand helemaal door 'de staat' wordt verzorgd; zelfs ten tijde van de 'verzorgingsstaat' was de inzet van naasten nodig. Feit is wel dat meer mensen minder netwerk hebben en alleen wonen. Verwachten dat 'de staat' wel voor hen zorgt is echt achterhaald. We zullen steeds meer voor elkaar moeten zorgen. Of je dat nu leuk vind of niet.

Ik vind het top wat je doet TS.
Je kunt ook bij je gemeente vragen naar vrijwilligers voor ondersteuning bij mantelzorg. (vrijwilligerscentrale o.i.d.)
Succes!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:56

Ik zou alvast contact met de gemeente opnemen.
Ze mogen 8 weken doen om een beslissing op een WMO-aanvraag te doen dus enige haast is wel geboden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:18

Als het huis echt vervuild is zal er een ander bedrijf het eerst moeten schoonmaken voordat er iemand via de WMO mag komen werken. Maar ik geloof dat zo iets tijdens het intakegesprek ter sprake komt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 12:47

Tsja, wat valt onder echt vervuild vraag ik mij dan af...

Net gebeld met gemeente ivm WMO.

Als ik de aanvraag voor huishoudelijke hulp doe dan duurt het 6 weken voordat het intakegesprek plaats kan vinden bij meneer thuis, dus best op tijd aanvragen.

Vraag mij af of zoiets niet ook via de Omring geregeld kan worden, daar is hij lid van.

Vervuild is toiletruimte, badkamer, slaapkamer (bed en vloerbedekking) ivm urine en ontlasting wat hij niet meer kon ophouden door ziekte.

Hiervoor maar een offerte opvragen bij de frisse kater, werd hierboven genoemd.

Rest van het huis is wat stoffig en rommelig,maar niet vies.

Maar zoals het nu is kan hij niet terug, dus de vervuilde ruimtes moeten toch eerst schoon.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:03

veneri schreef:
Tsja, wat valt onder echt vervuild vraag ik mij dan af...

Net gebeld met gemeente ivm WMO.

Als ik de aanvraag voor huishoudelijke hulp doe dan duurt het 6 weken voordat het intakegesprek plaats kan vinden bij meneer thuis, dus best op tijd aanvragen.

Vraag mij af of zoiets niet ook via de Omring geregeld kan worden, daar is hij lid van.

Vervuild is toiletruimte, badkamer, slaapkamer (bed en vloerbedekking) ivm urine en ontlasting wat hij niet meer kon ophouden door ziekte.

Hiervoor maar een offerte opvragen bij de frisse kater, werd hierboven genoemd.

Rest van het huis is wat stoffig en rommelig,maar niet vies.

Maar zoals het nu is kan hij niet terug, dus de vervuilde ruimtes moeten toch eerst schoon.

6 weken voor het keukentafelgesprek + een beslistermijn. van 8 weken houdt in dat er pas op zijn vroegst over 14 weken een indicatie is.
Dan is het afhankelijk van de vraag. of de zorgaanbieder voldoende personeel heeft of er onmiddellijk huishoudelijke hulp geleverd wordt.
Ik zou voor de tussenliggende periode ook op zoek gaan naar een andersoortige huishoudelijke hulp.
Of de Omring WMO-zorg mag gaan leveren is afhankelijk van de vraag of zij door de gemeente gecontracteerd zijn,

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:31

Het is al gezegd,maar laat je er niet te veel inzuigen.De Dementie word steeds erger en zijn gedrag steeds onvoorspelbaarder.Dadelijk ben je er 24/7 mee bezig.Niet alleen het geregel,maar ook het gedrag,denk aan weglopen enz.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 13:38

Ik weet het. De vraag is nu nog,of het dementie is of delier.
En als de delier goed genoeg hersteld is, of als de dementie slechts mild is, dan zal hij het eerst thuis moeten proberen voordat hij opgenomen kan worden in een verzorgingshuis of iets dergelijks.
Ik "hoop" dat het toch dementie is,in een mate dat hij direct kan worden opgenomen. Dan is er toezicht.
Wij wonen met de auto 15min bij hem vandaan, niemand kan dus toezicht houden. Het moet fout gaan voordat er hulp gegeven wordt lijkt het wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:30

veneri schreef:
En als de delier goed genoeg hersteld is, of als de dementie slechts mild is, dan zal hij het eerst thuis moeten proberen voordat hij opgenomen kan worden in een verzorgingshuis of iets dergelijks.
Ik "hoop" dat het toch dementie is,in een mate dat hij direct kan worden opgenomen. Dan is er toezicht.
Wij wonen met de auto 15min bij hem vandaan, niemand kan dus toezicht houden. Het moet fout gaan voordat er hulp gegeven wordt lijkt het wel.

Dan moet je al aardig dement zijn hoor, wil je worden opgenomen in een tehuis. Ik kan het mis hebben, maar ik ben bang dat je het allemaal wat onderschat, de mate van hulp dat er geboden gaat worden, hoever je soms heen moet zijn voor opname en hoe zwaar het is een dement iemand te hebben die van je afhankelijk is.
Een delier is wel heel anders dan een dementie, in mijn ervaring is een delier vrij heftig en komt dementie geleidelijk, ook al kan dat ook ineens versnellen.
Bij een milde dementie krijg je ook niet zoveel thuis zorg, mijn moeder kreeg enkel iemand om haar haar medicatie te verstrekken. Huishouden, eten koken en alles rondom mijn moeder regelen, echt alles kwam op ons neer. Dus enkel willen regelen en verder niet willen zorgen, lijkt me bijna niet haalbaar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:35

Britta31 schreef:
Het is al gezegd,maar laat je er niet te veel inzuigen.De Dementie word steeds erger en zijn gedrag steeds onvoorspelbaarder.Dadelijk ben je er 24/7 mee bezig.Niet alleen het geregel,maar ook het gedrag,denk aan weglopen enz.

Vooral gedrag idd. Mijn moeder werd agressief, liet de thuiszorg niet meer binnen en dus moesten we een sleutelkluis regelen en een kluis binnen voor de medicatie. We werden ook wel 40 keer per dag gebeld en dan kon je weer heen. Het spoken door de straat, thuiszorg mag de deur niet op slot doen, dus moesten we in de avond heen om dat te doen, want anders kon je midden in de nacht moeders van staat vissen. Alles met vuur moest het huis uit. SLoten op de thermosstaat anders zette de verwarming op 32 graden. Het was altijd wat en vaak meerdere malen per dag wat en dan bellen ze toch degene met de verantwoording over die persoon. Ze zit nu sinds vrijdag in een instelling, maar heeft wel 2 jaar geduurd met intensieve mantelzorg.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:36

veneri schreef:

Ik vind "de hoop" dat het toch dementie is een nare opmerking.
Dementie wens ik niemand toe!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 14:52

Nee natuurlijk niet!jeetje zeg.
Daarom ook " " omdat dit hem betere zorgopties kan geven.

Hij is gewoon oud en op,en alleen thuis is met of zonder dementie al niet goed haalbaar meer.

Kan best dat wij het allemaal niet goed inschatten, geen ervaring mee gelukkig.

We willen en kunnen voor hem regelen,maar kunnen niet voor hem zorgen.

Hoe wordt dit dan geregeld voor mensen die echt helemaal niemand meer hebben vraag ik mij dan af.

Deze man heeft ook niemand meer, en wij zijn niet meer dan kennissen die hun best voor hem doen,maar daar zitten grenzen aan.

Als je die grenzen niet kan aangeven, omdat er geen andere opties zijn qua zorg, is dan de enige optie om maar helemaal je handen er van af te trekken?
Zoek het maar uit als je weer naar huis mag??
Kan toch niet!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:56

Mensen die helemaal niemand meer hebben krijgen bijvoorbeeld te maken met een mentor.
Op basis van de eerdere berichten heb ik de conclusie getrokken dat jullie meer zij dan kennissen.
Meneer heeft jullie toch niet zomaar In zijn levenstestament opgenomen?