Concentratiekampen bezoeken Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:22

Mooie nagedachtenis. Mijn opa is ook dwangarbeider geweest. Hij praatte er nooit over, tot ik mijn scriptie over de oorlog maakte. Hij heeft me toen meegenomen naar de plekken in Duitsland waar hij heeft gewerkt. Hij heeft heel even in een kamp gezeten en had daarna het geluk dat hij in een gastgezin terecht kwam. Tot zijn dood heeft hij contact met die familie gehad.
Hij is ook vanaf Amersfoort vertrokken richting Zuid-Duitsland, maar is daar maar een paar nachten geweest. Hij heeft de gruweldaden van dichtbij gezien, maar heeft zelf eigenlijk een soort van geluk gehad dat het hem zelf niet overkomen is.

Buchenwald ben ik overigens ook geweest. Vond ik ook heel heftig en indrukwekkend. Maar goed, dat is dus niet in Nederland, zoals de vraag was :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:29

monica73 schreef:
Ik ben in Amersfoort, Westenbork en Vught geweest. Alledrie indrukwekkend. De musea laten de verhalen van de slachtoffers op een treffende manier spreken, ook voor kinderen vanaf 8 jaar. Het lezen van het verhaal van het grote kindertransport in Vught bezorgde mij echt kippevel. Ook zie je hier nog het crematorium en een nagebouwde barak. De wandeling naar de fusilladeplaats is een aanrader. Het is er doodstil. In kamp Amersfoort wordt het verhaal verteld van de vele dwangarbeiders die vanuit Amersfoort op transport zijn gezet naar Duitse kampen. Mijn opa heeft in 7!! concentratiekampen gezeten. Zijn leed begon in kamp Vught, daarna Amersfoort, Neuengamme, Husum, Buchenwald, Bergen Belsen en tenslotte Sandbostel. Hij heeft de verschrikkingen overleefd, maar is thuis gekomen met levensbedreigende ziektes en verschrikkelijke trauma’s. Eind jaren 60 is hij overleden. Alle kampen waarin hij heeft gezeten (of wat er nog van over is) wil ik gaan bezoeken. Kamp Amerfoort vond ik al behoorlijk heftig (mijn opa’s foto heeft een plekje gekregen op een enorme fotowand van dwangarbeiders). Aan de hand van gevonden brieven kon ik precies achterhalen in welke barakken hij heeft gezeten (en dus ook de strafbarak). Ik hoop dus binnen nu en een paar jaar naar Duitsland te gaan en alle plaatsen te bezoeken waar hij heeft vastgezeten. Helaas heb ik kinderen en een man die er niet zo in zijn geïnteresseerd, dus dikke kans dat ik alleen ga. En daar voel ik nog wel drempel.

Ooh, dat is inderdaad niet makkelijk... Het kan zijn dat ze nog interesse krijgen en meer willen weten. Het is een raar stuk geschiedenis wat dat betreft, het is lang geleden, maar nog kort genoeg om er de effecten van te merken. Normaal zou ik zeggen: ga er in je eentje voor! Maar met zo'n beladen geschiedenis is dat niet echt een goede optie. Misschien kan je iemand vinden die dit ook graag wil doen? Ik denk dat er best wel veel mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:35

Het “voordeel” van alleen gaan is dat je alles in je eigen tempo kunt doen. Het heeft voor jou echt betekenis daar te lopen, dan kan het vervelend zijn dat anderen je voor je gevoel opjagen. Het is even een drempel, maar eens genomen, geeft het zeker rust.

prugelpiet

Re: Concentratiekampen bezoeken Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:07

Westerbork is vooral het museum interessant, maar er is weinig echt van over. Maar imo zeker de moeite waard als je in de buurt bent! De wandeling tussen het museum en de plek van o.a de woning van de kampcommandant, is vrij lang, hou daar wel rekening mee. Er rijden busjes, maar ik vond het wandelen ook altijd mooi.

Auschwitz vond ik ontzettend indrukwekkend, maar Auschwitz-Birkenau nog veel meer. Ik vond het echt bizar, niemand wist wat te zeggen en ik kan nog niet goed omschrijven wat er dan door je heen gaat. Het is immens groot, veel groter dan ik van te voren had kunnen bedenken, en het gevoel dat er hangt laat je niet snel meer los.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:34

Net over de grens met Duitsland, Esterwegen. Is nu een gratis museum. Beetje Westerbork idee.

Verder ben ik Yad Vashem in Jeruzalem geweest. Dat is ook echt heel groot (en nu wat lastig te bezoeken).

En geen Nederland, maar Frankrijk en geen concentratiekamp, maar wel een verschrikkelijk stuk oorlogsgeschiedenis: Oradour sur Glane. Dat hele dorp is uitgemoord toen eigenlijk de oorlog al voorbij was. Het dorp is er nog in de staat zoals het toen achtergelaten is zeg maar. En het nieuwe dorp is er naast gebouwd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:42

prugelpiet schreef:
Westerbork is vooral het museum interessant, maar er is weinig echt van over. Maar imo zeker de moeite waard als je in de buurt bent! De wandeling tussen het museum en de plek van o.a de woning van de kampcommandant, is vrij lang, hou daar wel rekening mee. Er rijden busjes, maar ik vond het wandelen ook altijd mooi.

Klopt, de weg is lang. Inmiddels zijn er ook palen met elk vertrokken transport geplaatst, waar het transport heen ging en hoeveel personen er in de trein zaten. Hij volgt vrijwel het gehele oude spoortraject tot aan vakantiepark Het Grote Zand. Dus nog voorbij de parkeerplaats van het museum. Als je je bedenkt hoe lang die weg is om te lopen en dat er om de 50 of 100 meter een paal staat dan is dat wel iets wat binnenkomt.

Stichting Kamp Westerbork is al jaren bezig met het terughalen van elementen. Zo staat 1 van de barakken voor een deel weer opgebouwd. Ook een paar treinwagons zijn op het terrein neergezet. Daarnaast zijn er ook op het terrein luisterpalen en foto's te zien. De lege vlakte van 10 jaar terug is er dus niet meer. https://www.kampwesterbork.nl/programma/kampterrein

(Je kan er ook voor kiezen om vanaf het museum naar het kampterrein eerst de radio sterrenwacht route te volgen, en terug te lopen via de weg)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:58

germie schreef:
Net over de grens met Duitsland, Esterwegen. Is nu een gratis museum. Beetje Westerbork idee.

Verder ben ik Yad Vashem in Jeruzalem geweest. Dat is ook echt heel groot (en nu wat lastig te bezoeken).

En geen Nederland, maar Frankrijk en geen concentratiekamp, maar wel een verschrikkelijk stuk oorlogsgeschiedenis: Oradour sur Glane. Dat hele dorp is uitgemoord toen eigenlijk de oorlog al voorbij was. Het dorp is er nog in de staat zoals het toen achtergelaten is zeg maar. En het nieuwe dorp is er naast gebouwd.

Ouradour-sur-Glane is al voorbij gekomen, maar dit is niet gebeurd toen de oorlog al eigenlijk voorbij was. Deze vergeldingsactie was op 10 juni 1944 (bevrijding was op 25 augustus 1944, D-Day op 6 juni 1944)) en was als wraak op de actie van het Franse verzet die op 8 juni een spoorbrug op blies, waarbij een SS-Sturmbannführer gedood werd, die een vriend was van de SS-Sturmbannführer die de leiding had over deze wraakactie.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:39

germie schreef:

Esterwegen heb ik ook genoemd ja. Door de begroeiing en de verschillende kleuren stenen krijg je een goede indruk hoe volgepropt alles eigenlijk was.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:51

Ik werk als gids in het fort van Breendonk, en ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar ik kan je het fort écht aanraden. Er worden hier en daar replica's gebruikt, maar het is nog steeds heel authentiek. Het is sinds '47 al een Nationaal Gedenkteken, en het heeft de enige nog-bestaande nazi folterkamer van West-Europa.
Het was in theorie een opvangkamp, waar een tijdelijk verblijf de bedoeling was, maar het had hetzelfde regime als een concentratiekamp (alleen dan kleinschaliger), incl. zware dwangarbeid. "De hel van Breendonk" eiste 301 doden, van de 3951 gevangenen.
Mocht je meer info willen, mag je me altijd een bericht sturen :)

Qua afstand vlot te combineren met een bezoek aan de Dossin kazerne (Mechelen) of fort Liezele.

Ik heb zelf Auschwitz en Gross-Rosen bezocht. Heavy. Maar ik vind het héél interessant.
Auschwitz was helaas wel massa-toerisme, maar nog steeds erg indrukwekkend. In Gross-Rosen ben ik nog geen 10 mensen tegen gekomen.