Dilemma - nieuwe baan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Dilemma - nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:19

Uiteraard moet je je tegenaanbod niet persoonlijk maken.

Maar ik deed er wel zakelijk een schepje bovenop.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:26

Gewoon een flinke schep, zitten zij belachelijk laag conform de functie en jouw competenties, dan kan je best belachelijk hoog gaan zitten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 06:43

Je moet onderhandelen. Je hebt je oude baan nog dus je hebt niets te verliezen. Ik zou gewoon aangeven dat je het salaris te laag vind. Je kunt het onderbouwen met de zwaarte van de functie, je ervaring, etc. Kijk waar ze mee aankomen en als jij het moet aangeven noem dan ook een flink bedrag. Dan kun je altijd nog in het midden uitkomen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 06:53

Ik zou ook goed nadenken òf je hier wilt werken… mijn ervaring is dat zo’n aanbod tekenend is voor het bedrijf en hun omgang met medewerkers. Hoe graag willen ze je? Na, nota bene 3(!) gesprekken?

Mijn huidige werkgever ging boven mijn salarisindicatie zitten en ik ben in 2 jaar tijd 4 tredes omhoog gegaan. Dat voelt echt anders…

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 07:28

Ik was al even mee aan het lezen en persoonlijk vind ik het niet zo dat je gelijk moet stoppen met willen werken voor zo’n partij. Tenzij het netjes blijft en zakelijk.
Heb wel eens iets vergelijkbaars gehad en die werd persoonlijk tijdens de onderhandelingen, daar ben ik snel bij weggelopen, zou m’n toekomstige leidinggevende worden en die speelde het zo op de man dat ik dacht dat wordt niet anders tijdens het werk. Maar zolang het fair blijft, het is ook een mooie oefening voor jezelf ook al is het soms lastig.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:15

Doubtless schreef:
Anomien schreef:
Mannen onderhandelen vaak wel, terwijl vrouwen altijd maar bescheiden blijven omdat we niet inhalig willen zijn.

Dit is achterhaald. Vrouwen onderhandelen wel, maar krijgen minder uit onderhandelingen dan mannen.

@TS: geef ze terug dat dit niet het aanbod is dat je verwacht en dat je hiervoor niet overstapt. Dat je graag bij ze wil komen werken, maar dat ze dan minimaal een marktconform aanbod moeten doen waaruit jij ook kan opmaken dat ze je graag zien komen.

Als ze niet willen plussen, heb je dan mogelijkheden om verder te kijken? Dit is hét moment om fors meer te gaan verdienen.

Oh Ja is dat zo ja? Heb je een bron?
Of is dat je eigen ervaring?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:17

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:19

Ben benieuwd hoe het verder gaat TS, wat heb je te horen gekregen?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 08:59

Ik snap de mensen met de opmerking over dat het een 'belediging' is om met een dergelijk aanbod te komen niet helemaal... Dacht je er nog hetzelfde over als je dus niet 100% eerlijk was geweest over je salaris en dus zelf al een calculatie had gemaakt?

Bekijk het van de andere kant... Werkgevers zijn ook niet dom en snappen dat veel mensen dit spelletje al zo spelen, dus wellicht gingen zij ervan uit dat je dat dus al had gedaan.

Los daarvan zou ik dus gewoon met een tegenbod komen waar jij je goed bij voelt. Het is echt niet zo dat ze je dan de deur wijzen omdat je een tegenbod doet. Onderhandelen is gewoon een onderdeel van het sollicitatieproces. En als je er dan nog niet uit komt met een tevreden gevoel, dan is dat ook een antwoord toch? Genoeg andere banen op de markt!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:03

Roosch schreef:
Dat is de reden waarom ik nooit mijn huidige salaris geef.

precies. Ze moeten zelf komen met een bod. En als je er niet uitkomt: dan lekker verder zoeken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:08

@Anomien: is breed uitgemeten in het nieuws. Mijn eigen ervaring is dat onderhandelen bij een huidig werkgever amper loont, maar overstappen wel degelijk.

Afbeelding

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:44

Als vrouw heb ik die ervaring ook.

Ik kreeg een aanloopschaal via het uitzendbureau.
Toen kwam ik een jaar later rechtstreeks bij de werkgever terecht.
Kreeg ik weer een aanloopschaal.
2 mannen kregen dit ook.

Bij die 2 mannen is dit later recht getrokken, bij mij niet.
En ik heb hier wel degelijk meerdere keren om gevraagd.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:59

daantjuhhh schreef:
Als vrouw heb ik die ervaring ook.

Ik kreeg een aanloopschaal via het uitzendbureau.
Toen kwam ik een jaar later rechtstreeks bij de werkgever terecht.
Kreeg ik weer een aanloopschaal.
2 mannen kregen dit ook.

Bij die 2 mannen is dit later recht getrokken, bij mij niet.
En ik heb hier wel degelijk meerdere keren om gevraagd.

Dat met die aanloopschaal hebben ze bij mij ook eens geprobeerd, nadat ik al 12 maanden was gedetacheerd in dezelfde functie bij deze werkgever. Ik ging daar niet mee akkoord en toen werd ik wel direct in de juiste schaal geplaatst. Onderhandelen kon dus wel, maar anders was ik ook weggegaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:02

Ja dat kon bij ons niet.
Was ook in een periode dat de arbeidsmarkt niet te best was voor werknemers.
Dus je slikte meer dan nu.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:26

Er is al veel gezegd. Vergeet niet: jij zegt de veiligheid van je huidige baan op met vast contract naar een jaarcontract.

Bij de onderhandelingen bij een nieuwe baan heb ik een verwacht maandsalaris gegeven van 1.000 bruto meer per maand dan mijn huidige baan. Daar gaan ze altijd wat onder zitten. Daarnaast aangegeven dat ik meer vrije dagen wilde en direct een vast contract, ik neem immers ook een risico. Zo ben ik aan de slag gegaan met een salaris 600/maand meer, 4 extra vrije dagen en een vast contract direct. Dit is ook echt een topwerkgever en wil niet snel weg!

Als een nieuwe werkgever mij zo’n slecht aanbod doet. Zou mijn eerste reactie, op beleefde wijze zijn dat dit te laag is. Zonder verdere argumentatie. Als zij niet verder met je onderhandelen willen zou het voor mij persoonlijk ophouden. Ik vind het tekenend voor de beloningen en hoe zij naar werknemers kijken. Je vindt wel wat anders TS. Of opent deze functie echt ontzettend veel deuren voor je hierna?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:43

Doubtless schreef:
@Anomien: is breed uitgemeten in het nieuws. Mijn eigen ervaring is dat onderhandelen bij een huidig werkgever amper loont, maar overstappen wel degelijk.

[ [url=m/0iI4bR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het ging mij ook over het onderhandelen bij een nieuwe baan. Niet bij de huidige werkgever.

Ikzelf heb altijd succes en mijn vrouwelijke collega’s (oké schaars in aantallen) ook. Maar ik zit dan ook in de technische hoek waarbij elke werknemer realistisch kan onderhandelen. Of je vrouw bent of niet.. maakt dan niets uit. Sterker nog in mijn geval (maar dat zal wel een uitzondering zijn als ik jullie berichten lees) verdien ik vaak meer als ik de loonstroken van mijn mannelijke collega’s zie.

Je moet gewoon durven! Ik daar zijn we het allemaal gelukkig wel over eens.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 11:50

Ik ben ook jaren scheef betaald omdat ik niet durfde te onderhandelen en mijn droom achterna ging. Nu heb ik altijd mijn rekeningen kunnen betaald dus daar zit geen issue. Dat mijn mannelijke collega’s per jaar 20k meer verdiende daardoor vond ik toch een zure realiteit. Nu zal ik nooit meer mijn huidige loon vertellen want daardoor hebben ze me ruim terug geplaatst. Zelfs bij een promotie is het niet gelijk getrokken.

Ik hoop dat je krijgt wat je waard bent TS goed dat je de stap hebt genomen om te onderhandelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 11:56

ruitje schreef:
Ik zou hier niet eens een tegenbod in doen.

Mededelen dat dit te laag is en afwachten.

Dikke doei :+

Dit heb ik ook ooit gedaan en toen waren ze zich de tandjes geschrokken :o

Echt alleen de mededeling dat ik het een laag aanbod vond. Zonder mezelf ook maar te verdedigen of argumenten te noemen. Kom op zeg, die argumenten hadden ze toch ookz elf wel kunnen bedenken als ze mij wilden hebben.

Na een radiostilte van 4 dagen vroegen ze of ik nog met ze wilde praten :') Ze dachten dat ik boos was. Was ik niet maar vond dat dat echt niet meer woorden waard was. Uiteindelijk netjes gekregen wat ik mezelf toen waard vond.

Conclusie: gewoon duidelijker zijn, dat is je goed recht. Maar wellicht iets minder ijskoud als dat ik dat toen deed.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 12:04

Ik heb die fout ook ooit gemaakt: braaf zeggen wat ik verdiende |o

Als je wil onderhandelen, praat je dan over uurloon,jaarloon, maandloon bruto of netto?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 12:15

herr_balou schreef:
ruitje schreef:
Ik zou hier niet eens een tegenbod in doen.

Mededelen dat dit te laag is en afwachten.

Dikke doei :+

Dit! Ik vind het een belediging en zou waarschijnlijk opzoek gaan maar een ander bedrijf.

Dat ligt er aan wie voor de huidige onderhandelingen verantwoordelijk is. HR leidt regelmatig een volslagen losgeslagen eigen leven buiten de realiteit.
Dat zegt dan niets over het bedrijf.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 12:41

Ja dat ben ik ook wel met je eens Sizzle
Hr is niet altijd de beste afspiegeling van een bedrijf

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 12:59

Ik heb een mail gemaakt waarin ik wel beargumenteer waarom ik het salaris aanbod te laag vindt.
Ik twijfel alleen of ik dat nu al ga sturen of eerst een paar dagen moet wachten, wil ook niet wanhopig overkomen om meteen te reageren...

Wat vinden jullie?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:01

Ik zou meteen reageren. Als je weer een paar dagen wacht dan kan het ook komen alsof je helemaal niet geïnteresseerd bent in die baan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:02

Zonnebloem24 schreef:
Ik heb een mail gemaakt waarin ik wel beargumenteer waarom ik het salaris aanbod te laag vindt.
Ik twijfel alleen of ik dat nu al ga sturen of eerst een paar dagen moet wachten, wil ook niet wanhopig overkomen om meteen te reageren...

Wat vinden jullie?

Dit heeft toch niets met wanhopig te maken?
Je bent in contact over een nieuwe baan, waarom een psychologisch spel spelen en tijd rekken? Wees concreet en duidelijk, daar heeft men het meeste aan.
Goed dat je voor jezelf opkomt, succes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:03

Hoezo zou je wanhopig overkomen? Je hebt een aanbod gekregen waar je geen 5 minuten over hebt hoeven nadenken. Te laag. Punt. Dan kan je ook direct antwoorden. Want je hoeft er niet langer over na te denken.