Dilemma: proclamatie of paardenweekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 08:45

Alja schreef:
Skessa_ schreef:
Ik heb dan weer helemaal niks met familie weekenden, dus voor mij zou het ideaal zijn om er onder uit te komen :')

Ik weet niet hoe ver het is, maar als je echt echt heel graag wil dan zou ik vrijdag en zaterdag met je familie mee gaan en zaterdag avond of zondag ochtend terug rijden. Jammer dan van het extra benzine geld, maar dan heb je wel allebei :)

Nou dat :+

Ach sorry had zo graag meegewild maar heb een afsluiting van mijn opleiding waar ik echt bij moet zijn :+

Ja bij ons is het wel echt leuk haha, anders had ik het ook wel geweten. Het is 2,5 uur rijden, opzich wel te doen maar wel een gedoe natuurlijk

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:47

Waidida schreef:
Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik heb het vanmiddag ook met mijn psycholoog besproken en ook zij zei dat ik moest proberen om alle andere mensen te negeren en enkel voor mezelf te kiezen. Allen is dat erg moeilijk als peoplepleaser. Ik weet gewoon dat ik sowieso mensen zal teleurstellen wat ik ook kies en dat vind ik onwijs moeilijk.

Het leven bestaat uit keuzes. Wat je in deze ook kiest het is altijd goed. Jouw fear of missing out is iets waar jezelf mee moet leren omgaan. Maak je keuze en leg het voor de rest naast je neer. Je kunt niet alles tegelijkertijd hebben of willen. Geef je zelf bijv. 24 uur om te kiezen en daarna is het klaar. Je kunt niet eindeloos blijven wikken en wegen.

Hoe dan ook, gefeliciteerd met je afstuderen!

Karlijnxxx

Re: Dilemma: proclamatie of paardenweekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:08

Ik heb de meeste diploma ceremonies gemist. Op de laatste van mijn master ben ik wel gegaan. Als ik nu 8 jaar later eraan terug denk, heb ik er weinig herinneringen aan. Ik weet niet eens meer of ik het echt gevierd heb achteraf.

Als ik zo’n keuze had zou voor mij erom gaan waar ik de meeste (positieve) herinneringen aan heb later. Succes met kiezen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:09

Alja schreef:
Skessa_ schreef:
Ik heb dan weer helemaal niks met familie weekenden, dus voor mij zou het ideaal zijn om er onder uit te komen :')

Ik weet niet hoe ver het is, maar als je echt echt heel graag wil dan zou ik vrijdag en zaterdag met je familie mee gaan en zaterdag avond of zondag ochtend terug rijden. Jammer dan van het extra benzine geld, maar dan heb je wel allebei :)

Nou dat :+

Ach sorry had zo graag meegewild maar heb een afsluiting van mijn opleiding waar ik echt bij moet zijn :+

Nou heb ik ook niks met familie dingen, maar een paardenvakantie zou ik niet graag overslaan haha. Ik heb het juist andersom. Als ik zo'n suffe uitreiking kan missen met iets anders heel leuks ben ik helemaal gelukkig. Grappig dat iedereen zo weer iets anders heeft.

Mijn werk deed trouwens jaarlijks iets leuks en dat was vorige twee jaar een weekend naar de zon met het hele bedrijf. Ik had die weekendjes een paarden weekend gepland. Dat had natuurlijk vrij makkelijk een ander weekend gekund, maar ik heb gewoon lekker voor mijn paarden weekend gekozen. Mensen verklaarden me voor gek, maar ik was liever lekker met mijn paard op de Veluwe dan tussen 50 collega's in een vliegtuig en bij allerlei activiteiten ergens in Europa. Het gaat uiteindelijk om waar jouw hart ligt en met welke keuze je tevreden bent.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:15

Ik zou met die studievrienden waar je die jaren mee opgetrokken bent, lekker samen iets leuks inplannen als je terugbent uit Frankrijk.

Samen iets leuks doen, iets eten, het echt samen vieren ipv zo'n formeel uurtje.

En verder wat al gezegd is, je hebt die studie toch voor jezelf gedaan of voor je familie en vrienden? Het is een feestelijk moment, je hebt al je cijfers al binnen, het "moeten" is nu voorbij.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:20

Goof schreef:
En even serieus, mensen die uitspreken dat ze teleurgesteld zijn dat jij niet doet wat zij willen zijn weinig motiverend in je leven ...

Dit. Jij hebt niet die twee dingen op één dag gepland, daar kun je niks aan doen.
Als het allemaal in je hoofd zit dat je mensen teleurstelt en dat dat niet kan, dan is dat mooi, dan kan je eraan werken om dat los te laten.
Als mensen er écht een probleem van maken dat je het een of het ander kiest, dan is dat ook mooi, dan weet je dat zij het probleem zijn en niet jij. (Ik wilde schrijven: eraan werken om hen los te laten, maar dat is wellicht wel erg cru als het je ouders betreft :+ )

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:22

Popstra schreef:
Ja nouja, 2x dan :D

Ik zit in juli aan mijn vierde diploma(uitreiking). Soms maakt een mens levens-, studie- en carrièreswitches. Om maar te zeggen dat het niet 'nu of nooit' hoeft te zijn.

Waididia, probeer echt om te kiezen wat je diep in je hart het liefste wilt, zonder aan anderen te denken. In dit geval doe je namelijk niemand kwaad door voor jezelf te kiezen.

(Het idee van de opgooi met een muntje is helemaal niet slecht. Je merkt meteen of je blij of teleurgesteld bent in de uitkomst. Je eerste reactie is dan het meest veelzeggend, nog voor je gaat zitten nadenken.)
Laatst bijgewerkt door miereneter op 21-06-24 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 09:24

Thanks voor jullie reacties, ik heb er ook nog eens met mijn moeder over gepraat en ze zei dat ze het niet super erg zou vinden als ik niet ging, mijn stiefvader zei ook dat hij voor Frankrijk zou kiezen. Ik twijfel nog even door maar neig nu weer meer naar Frankrijk...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:56

Helpt het je misschien nog om een lijstje met voors en tegens te maken van beide? Vaak zie je dan wel snel welke van de twee er bovenuit springt. Plus het is goed om al je gedachten even van je af te schrijven zodat je het misschien ook beter los kunt laten. Hier zou ik niet te lang over blijven dubben namelijk, want dat vreet energie aan je.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 10:11

Celebi schreef:
Helpt het je misschien nog om een lijstje met voors en tegens te maken van beide? Vaak zie je dan wel snel welke van de twee er bovenuit springt. Plus het is goed om al je gedachten even van je af te schrijven zodat je het misschien ook beter los kunt laten. Hier zou ik niet te lang over blijven dubben namelijk, want dat vreet energie aan je.

Goed idee!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:15

Waidida schreef:
Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik heb het vanmiddag ook met mijn psycholoog besproken en ook zij zei dat ik moest proberen om alle andere mensen te negeren en enkel voor mezelf te kiezen. Allen is dat erg moeilijk als peoplepleaser. Ik weet gewoon dat ik sowieso mensen zal teleurstellen wat ik ook kies en dat vind ik onwijs moeilijk.

Als ik dit lees denk ik dat je misschien niet moet nadenken over proclamatie of paardenweekend. Ik denk dat je diep van binnen wel weet wat je het liefste wil. Ik denk dat je misschien beter kunt nadenken over hoe je kunt omgaan met keuzes voor jezelf maken en daarbij soms anderen 'teleurstellen'. Probeer daarbij geen goedkeuring van andere vragen voor je keuzes. Maar probeer te vinden wat jij nodig hebt van jezelf om zo'n keuze te maken. Ik verwacht dat je psycholoog je daarmee zal kunnen helpen.

Zie het als een mooie kans om je verder te ontwikkelen, dat helpt je misschien om het een beetje licht te houden.

Sterkte en succes!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:09

Tja het hele leven bestaat uit kiezen tussen het 1 of het ander.
En er zijn dus ook keuzes die minder leuk zijn om te maken. Je kan niet altijd alleen maar voor jezelf kiezen. Zo werkt het leven niet.

Ik vind het niet zo netjes als men de moeite neemt iets voor de geslaagden te organiseren mensen niet komen omdat ze liever lol maken of vakantie vieren "leuker" vinden!
Maar goed, ik kom dan ook van een andere generatie.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 12:46

Popstra schreef:
Tja het hele leven bestaat uit kiezen tussen het 1 of het ander.
En er zijn dus ook keuzes die minder leuk zijn om te maken. Je kan niet altijd alleen maar voor jezelf kiezen. Zo werkt het leven niet.

Ik vind het niet zo netjes als men de moeite neemt iets voor de geslaagden te organiseren mensen niet komen omdat ze liever lol maken of vakantie vieren "leuker" vinden!
Maar goed, ik kom dan ook van een andere generatie.

Ik begrijp waar je vandaan komt maar wij studeren wel met 200 man af in mijn richting alleen al, daarnaast is er ook nog architectuur die dag. Dus het is niet dat er geen volk zal zijn.

Ik kreeg ook het nieuwe uur door en het is vervroegd naar 11u. Dat wil dus zeggen dat ik om 7u30 daar moet vertrekken wil ik nog op tijd komen en dan moet ik geen tijd meer nemen om me klaar te maken.

Ik neig dus meer naar Frankrijk nu, het ding is ook dat wij met deze vakantie rekening hebben gehouden dat proclamaties normaal eind juni zijn, hebben we speciaal later geboekt en beslissen ze nu net voor de normale datum om het toch te verplaatsen terwijl onze vakantie al een jaar vast staat.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:02

Het lastige van een keus maken "om anderen niet teleur te stellen", is dat je je vaak in allerlei bochten gaat wringen om dat te voorkomen, vaak ten koste van jezelf. En dat je zelf niet leert te voelen wat jij nu belangrijk vindt. Misschien speelt ook mee dat je ouders gescheiden zijn en je dus voor je moeder of voor je vader moet kiezen. Eerlijk voelen wat voor jou belangrijk is, is wel een belangrijke les om te leren. En wat is nu het ergste dat kan gebeuren in deze situatie uiteindelijk :+. Je mist een deel van een leuk weekend of je mist een of ander redelijk saai evenement :D. Beide zijn niet het eind van de wereld he, je mist geen huwelijk/geboorte van een kind, begrafenis etc. Maak het niet te moeilijk voor jezelf, en vooral als je gekozen hebt ga dan niet twijfelen en voor jezelf het andere evenement saborteren. Dan kun je beter thuis blijven en beide skippen :o.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 13:47

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten om in Frankrijk te blijven. Dat de proclamatie vervroegd werd naar 11u heeft hier ook aan bijgedragen. Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:53

Geniet ervan!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:53

Waidida schreef:
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten om in Frankrijk te blijven. Dat de proclamatie vervroegd werd naar 11u heeft hier ook aan bijgedragen. Heel erg bedankt voor jullie hulp!

+:)+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:10

Waidida schreef:
Goof schreef:
Teleurstellen? Doei.
Je hebt mensen trots gemaakt door je opleiding af te ronden en een diploma te halen. Top +:)+

Ze zijn zeker wel trots, maar ik weet dat mijn moeder teleurgesteld zou zijn als ik het niet deed, net als mijn 2 vrienden die mee afstuderen. Maar als ik vertrek op het weekend weet ik dat mijn vader zich erg schuldig zal voelen omdat het ongeïnteresseerd over komt als hij er niet bij is.

De enige die hier raar doen zijn je ouders. Kom zeg.. teleurgesteld zijn en dat ook nog laten merken. Hoe oud zijn ze 8)7
Alleen al om niet mee te gaan in die kinderachtige houding zou ik op vakantie gaan. Kan echt niet dat je je kind zo onder druk zet.
Tenzij dat hele idee van mensen teleur gaan stellen volledig in jouw hoofd zit en niets met de realiteit te maken heeft, maar ook dan is op vakantie gaan het beste, want dan zul je merken dat je moeder helemaal niet teleurgesteld is, en juist achter je staat

Ik zie dat je ook voor Frankrijk hebt gekozen. Doe je goed. En voor de toekomst mag je best wat meer de meningen van anderen negeren en wat meer naar je eigen intuïtie luisteren. Die weet het nog altijd het beste, en lijkt me sowieso een goede oplossing omdat jouw ouders blijkbaar aan je lopen trekken

Waidida schreef:
Mijn beide ouders hebben gezegd dat ze het jammer zouden vinden.

Lekker op 1 lijn wel :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:16

Ik ben team paardenweekend. Herinneringen maken met familie en goede vrienden is zo belangrijk en waardevol.
Dus ik zou lekker gaan genieten van het weekend en zoals je zelf ook al aangeeft kun je later alsnog je diploma ophalen samen met je klasgenoten. Wellicht dat je dan nog samen uit eten kan, zodat jullie samen jullie dit deel van je schoolcarrière kan afsluiten.

Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken.