Kind 9 versnellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 4912
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:58

magicmist schreef:
Hb begeleiding heb ik ook aan gedacht.
Wat wel misschien een probleem is is dat ie niet getest is.
Drie jaar geleden hebben we hem laten testen ,maar daar kwam een normaal iq uit met autisme.
School zegt; test klopt niet. Zien duidelijk hoogbegaafdheid bij hem. Voldoende om niet opnieuw te testen. Is enkel een stempel.
Dus als we daar voor in aanmerking komen moeten we dan eerst de diagnose op papier hebben?

Ik zou dat toch wel bevestigd willen hebben, eer je aan knoppen gaat draaien die er misschien helemaal niet op zitten.

School dacht van mijn zoon ook dat hij hb had, dat hebben we toen laten testen, hij had wel een hoog iq maar geen hb.

magicmist

Berichten: 3485
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 08:01

Wintu, zal het nogmaals bespreken.
Hij heeft zeker alle kenmerken van hb. Alleen werd het destijds gezien als autisme. Ik denk ook wel dat autisme er bij zit.
Ik zelf denk al jaren aan hb.
Eigenlijk al vanaf ong 1.5 jaar oud.
Liet toen al dingen zien die niet standaard zijn voor die leeftijd.
Hij heeft ook een fotografisch geheugen.
Net als opa. Die hb heeft.

tita

Berichten: 19846
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:16

magicmist schreef:
Graag jullie mening of we de juiste beslissing hebben genomen.
Mijn zoontje is 9 en zit in groep 5. Hij heeft bijna alle citos op niveau midden en eind 7.
Hij krijgt al verrijking en plusklas.
Vandaag een gesprek gehad. De juffrouw, leerling begeleider en wijzelf willen het liefst dat ie in de huidige klas blijft. Het is een jongen die sociaal emotioneel niet sterk is. Weinig vrienden heeft, maar wordt in de huidige klas geheel geaccepteerd en heeft ie vriendjes.
Onze mening is dat ie in groep 7 te veel gaat verschillen tov mede groep 7 leerlingen. Het huidige plan is meer verdieping en verrijking en wel 1 a 2 vakken meedoen in groep 7.
Ik ben wel bang dat hij weer zich gaat vervelen...
Hoe staan jullie hier in?
Zelf ervaringen ermee?


Andere school als jij een HB kind heb, hoor je niet op de gewone school thuis. Ik zou school zoeken die als specialisme heeft. Als ie geen HB heeft maar super slim is zou ik ook school zoeken die hem meer kan bieden dan lesjes in vak waar ie goed in is.

Zeker niet naar groep 7 gaan, maar ik vind het geen mega verschil. Bij ons zit 3-4-5 bij elkaar en 6-7-8 en daarom zou ik naar school gaan die zoiets doet.
Is goed voor de kinderen keer de jongste, middelste en oudste zijn.

Kinderen krijgen snel stempel HB, je bent pas HB als je getest bent.

Marije_jiplover

Berichten: 26461
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:32

Mijn neefje en nichtje zijn, toen neefje 8 was en nichtje net 6, overgestapt naar een HB school.
Mijn neefje werd niet genoeg uitgedaagd en ging thuis gedragsproblemen vertonen.
Hij werd getest en kwam HB uit, maar het project in zijn stad voor HB kinderen was reeds gestart en mocht hij pas in het volgende schooljaar instromen, het was november, dus dat wat nog veel te lang wachten.
Ze zijn uiteindelijk uitgekomen op overstappen naar een andere school.
Wat ook heftig is, veel reistijd (met de auto brengen, half uur) en weg uit hun vertrouwde klassen en vriendjes en vriendinnetjes. Mijn nichtje laten testen, omdat die in groep 3 al boeken las voor kinderen van groep 5 en met het idee dat ze dan evt met 2 kinderen tegelijk over konden stappen, ipv dat ze met de ander wachtten tot daar ook problemen zouden ontstaan.
Ze wilden beiden eigenlijk niet weg uit hun oude klas en naar een andere school, ondanks dat de dag dat ze mochten meedraaien wel leuk was geweest. Mijn broer heeft het toch gedaan en ze zijn er zo van opgeknapt!
In de klas met gelijkgestemden en leeftijdsgenoten, in het werk speciale aandacht voor hun slimmigheden, waardoor ze zich niet verveelden, maar weer gewoon wat moesten doen.

Nichtje zit nu in groep 8 volgens mij, neefje is na de basisschool naar een gewone middelbare school gegaan in de eigen woonplaats. Daar doet hij het nu prima.

Shadow0

Berichten: 44520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:41

Ik heb zelf een jaar overgeslagen en het was geen onverdeeld succes. Maar op dat moment was de aansluiting met mijn klas ervoor ook wel weg - want dat gebeurde ook met apart werken aan aanvullende stof. En ik vond het wel echt frustrerend om flink onder mijn niveau te werken. Ten eerste omdat het heel weinig voldoening geeft in de inhoud. Maar ook omdat er allemaal dingen aan vast zaten dat ik niet te snel het antwoord mocht geven, de docent niet mocht verbeteren, niet voor mocht lopen op dingen, geen moeilijke vragen mocht stellen. Ik mocht heel weinig van mijzelf laten zien, het moest vooral 'gewoon' zijn.
Dat lukte in beide groepen niet, ik was bijna altijd de uitzondering.

Voor mij was de uitkomst uiteindelijk dat ik op een school kwam met een niet-klassikaal systeem met een gemengde leeftijdsgroep (Montessori.) Meer mogelijkheden om lekker te werken maar sociaal ook veel leuker: bij gym viel ik niet op omdat ik niet de jongste of kleinste was. En omdat iedereen aan eigen werk zit, viel dat onderscheid ook weg. En wat toen in elk geval duidelijk was, was dat ik niet meer bij mijn vorige groep hoorde. Ik sloot aan bij groep 8, niet bij groep 7.

Als jullie het er allemaal over eens zijn dat het nu fijner is als hij in de huidige klas blijft, zou ik het daarbij houden. Maar als het op zeker moment niet meer lekker loopt, moet je misschien alsnog andere keuzes maken.

Kaka

Berichten: 4910
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:55

Wij hebben onze zoon van nu 8, nu groep 5, wel laten versnellen. Hij is gestart in groep 3 en met de kerstvakantie over gegaan naar groep 4, waarbij hij wel het schrijfwerk van groep 3 erbij moest blijven doen (hij heeft een doktershandschrift). De overgang was niet zo heel groot omdat de klas gemengd 3-4-5 is. Hij past fysiek, hij is ook nu de grootste, en sociaal-emotioneel, dit waren altijd al zijn beste vrienden, veel beter in deze groep.

Ook binnen deze groep krijgt hij in de breedte extra opdrachten. Daarnaast wordt er vanuit de scholenstichting een uitdagingsgroep georganiseerd waar hij 1 dag per week met een klasgenootje van zijn school aan deelneemt. Hier krijgen ze opdrachten waar ze de rest van de week, naast de reguliere stof, zelfstandig aan mogen werken. Daar ligt de lat ook een stuk hoger qua zelfredzaamheid, gewenste afwerking en onderwerpkeuze. Buiten school om heeft hij gitaar- en pianoles en leert hij frans en extra engels. Maar buiten spelen met zijn vrienden vindt hij, gelukkig, het leukste.

kiki1976

Berichten: 17646
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:56

De andere kant hoe klasgenootjes het ervaarde dat er een HB kindje in de klas kwam.

Her betreffende kindje ging al 2x per week naar een speciale middag met les voor HB kinderen.
Alsnog is hij van groep 6 ipv naar 7 gelijk naar 8 gegaan na de zomervakantie.
De klas kon hem natuurlijk al wel, maar lag als persoon buiten de groep.
Zijn ouders zette hem altijd weg als een wonderkind ( ook met sporten was hij perfect in hun ogen. Type ouders die wekelijks een stukje in de krant schreven hoe goed hij was. Dit om een beeld te geven waar het gedrag van het kindje vandaan kwam).

Hij kwam vanaf dag 1 de klas binnen als superieur, want hij was beter.
De hele klas had best wel al snel een afkeer tegen hem hierdoor. Hij hoorde nergens bij.
Op emotioneel en ontwikkeling liep hij echt wel 1 jaar achter op de rest. Dat was toen best veel.
Doordat school hem wel in de klas thuis wilde laten voelen ( echt wel goed bedoeld) werd hij met veel dingen verplicht gekoppeld. Vrienden werden uit elkaar gehaald omdat ze verplicht met hem moesten werken.
Arme kindje was blij ondanks dat een ander kindje verplicht werd samen te werken.
Dit deed echt geen goed in de klas.
Uiteindelijk zijn er verschillende ouders naar school gegaan voor een gesprek.
Ipv het laatste basisschool jaar samen te gaan afsluiten kwam er zoveel wrijving in de klas.
School heeft het gelukkig goed opgepakt. Voor het HB kindje konden ze niet veel meer doen als extra zelfstandige lesstof geven naast de bestaande lesstof.
De 2e helft van het schooljaar was voor het HB kindje "saaier, minder uitdagend" maar voor de overige 28 leerlingen zoals het hoort.

Uiteindelijk was dit voor zowel heb HB kindje als de overige kinderen niet echt leuk. Her ging veel beter in zijn oude klas met veel extra werk en die 2 speciale middagen.

Shadow0

Berichten: 44520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:02

Ik vind het een beetje raar om over een zevende- of achtstegroeper te spreken als 'kindje'.

upendo

Berichten: 22537
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:04

magicmist schreef:
Wintu, zal het nogmaals bespreken.
Hij heeft zeker alle kenmerken van hb. Alleen werd het destijds gezien als autisme. Ik denk ook wel dat autisme er bij zit.
Ik zelf denk al jaren aan hb.
Eigenlijk al vanaf ong 1.5 jaar oud.
Liet toen al dingen zien die niet standaard zijn voor die leeftijd.
Hij heeft ook een fotografisch geheugen.
Net als opa. Die hb heeft.

De appel valt niet ver van de boom, over het algemeen. :)

Je zou Barbaravdw op Bokt eens een bericht kunnen sturen als je denkt aan hertesten. Zij is gespecialiseerd op het gebied van IQ testen met betrekking tot hoogbegaafdheid.

Daarnaast als ik je verhaal lees zou ik inzetten op peercontact om ervoor te zorgen dat hij aansluiting gaat vinden.
Ik gebruik in mijn begeleidingen altijd dit filmpje om heel simpel te kunnen uitleggen hoe belangrijk contact met ontwikkelingsgelijken is.

https://youtu.be/7X0d8_oeHLk?si=pe1vpNt99vMncVN5

In welke omgeving zit je? Kan ik misschien even meedenken qua expertise in de omgeving mocht je denken aan begeleiding.

Wat betreft wel of niet versnellen vind ik het lastig om een inschatting te maken. Situaties zoals die van Kiki zijn namelijk niet de standaard. :)

Kijk goed naar je kind. Wat heeft hij nodig, waar haalt hij plezier uit? Is hij nog jong in gedrag, hoe is de aansluiting in zijn huidige klas. Het zijn heel veel factoren om rekening mee te houden. Misschien met school eens om tafel om te kijken of hij lessen in een hogere groep kan meedoen als een soort proefperiode. Aardt hij niet heb je het antwoord vrij snel en kun je op zoek naar andere mogelijkheden.

verootjoo
Berichten: 36648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:05

Wintu schreef:
magicmist schreef:
Hb begeleiding heb ik ook aan gedacht.
Wat wel misschien een probleem is is dat ie niet getest is.
Drie jaar geleden hebben we hem laten testen ,maar daar kwam een normaal iq uit met autisme.
School zegt; test klopt niet. Zien duidelijk hoogbegaafdheid bij hem. Voldoende om niet opnieuw te testen. Is enkel een stempel.
Dus als we daar voor in aanmerking komen moeten we dan eerst de diagnose op papier hebben?

Ik zou dat toch wel bevestigd willen hebben, eer je aan knoppen gaat draaien die er misschien helemaal niet op zitten.

School dacht van mijn zoon ook dat hij hb had, dat hebben we toen laten testen, hij had wel een hoog iq maar geen hb.


Je kan HB niet altijd bevestigen :)
HB is ook niet in een cijfer van IQ uit te drukken. Het is meer dan dat, en als je niet precies boven 130 uitkomt betekent het ook niet dat je niet HB bent.

Bij mijn kind speelt ook een vermoeden, kan echter niet meekomen op school (thuis wel) en maakt geen testen :=

upendo

Berichten: 22537
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:07

Shadow0 schreef:
Ik vind het een beetje raar om over een zevende- of achtstegroeper te spreken als 'kindje'.

Plus dat het klinkt alsof school niet persé kunde heeft op het gebied van HB, want 'extra zelfstandige lesstof geven'.. Au?

Elk kind heeft goede begeleiding nodig. En hoogbegaafde kinderen bij het aanbieden van onbekende en lastige materie misschien nog wel meer, want op het gebied van faalangst en perfectionisme zijn ze uitermate goed in het vermijden van pijnpunten.

upendo

Berichten: 22537
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:14

verootjoo schreef:
Je kan HB niet altijd bevestigen :)
HB is ook niet in een cijfer van IQ uit te drukken. Het is meer dan dat, en als je niet precies boven 130 uitkomt betekent het ook niet dat je niet HB bent.

Bij mijn kind speelt ook een vermoeden, kan echter niet meekomen op school (thuis wel) en maakt geen testen :=

Ik vind de echte HB'er vaak het kind wat niet lekker meekomt op school. Moeite met automatiseren, dingen niet willen doen of afraffelen (als je even doorvraagt komt dat omdat ze het nut niet zien), ondervraagdheid levert onderprikkeling en passiviteit op.. Moeite met het woord 'moeten'.. Ik kan nog wel even doorgaan haha. :D

Plus inderdaad, kinderen zijn net mensen. Als ze hun dag niet hebben om de testdag.. Zijn ze dan niet hoogbegaafd... Of hadden ze hun dag niet? :D

Dan is kijken naar de zijnskenmerken veel betrouwbaarder.
Afbeelding

Wintu

Berichten: 4912
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:16

upendo schreef:
verootjoo schreef:
Je kan HB niet altijd bevestigen :)
HB is ook niet in een cijfer van IQ uit te drukken. Het is meer dan dat, en als je niet precies boven 130 uitkomt betekent het ook niet dat je niet HB bent.

Bij mijn kind speelt ook een vermoeden, kan echter niet meekomen op school (thuis wel) en maakt geen testen :=

Ik vind de echte HB'er vaak het kind wat niet lekker meekomt op school. Moeite met automatiseren, dingen niet willen doen of afraffelen (als je even doorvraagt komt dat omdat ze het nut niet zien), ondervraagdheid levert onderprikkeling en passiviteit op.. Moeite met het woord 'moeten'.. Ik kan nog wel even doorgaan haha. :D

Plus inderdaad, kinderen zijn net mensen. Als ze hun dag niet hebben om de testdag.. Zijn ze dan niet hoogbegaafd... Of hadden ze hun dag niet? :D

Dan is kijken naar de zijnskenmerken veel betrouwbaarder.
[ Afbeelding ]

Je omschrijft precies mijn zoon hier :D

magicmist

Berichten: 3485
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 09:30

upendo schreef:
verootjoo schreef:
Je kan HB niet altijd bevestigen :)
HB is ook niet in een cijfer van IQ uit te drukken. Het is meer dan dat, en als je niet precies boven 130 uitkomt betekent het ook niet dat je niet HB bent.

Bij mijn kind speelt ook een vermoeden, kan echter niet meekomen op school (thuis wel) en maakt geen testen :=

Ik vind de echte HB'er vaak het kind wat niet lekker meekomt op school. Moeite met automatiseren, dingen niet willen doen of afraffelen (als je even doorvraagt komt dat omdat ze het nut niet zien), ondervraagdheid levert onderprikkeling en passiviteit op.. Moeite met het woord 'moeten'.. Ik kan nog wel even doorgaan haha. :D

Plus inderdaad, kinderen zijn net mensen. Als ze hun dag niet hebben om de testdag.. Zijn ze dan niet hoogbegaafd... Of hadden ze hun dag niet? :D

Dan is kijken naar de zijnskenmerken veel betrouwbaarder.
[ Afbeelding ]

Je omschrijft precies mijn zoon hier :D[/quote]

Herkenbaar ja haha

BoktVerlaten
Berichten: 679
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:39

Mijn ervaring is dat slimme ijverige kinderen vaak als HB bestempeld worden en dat zijn ook kinderen die graag veel schoolwerk doen en graag daarmee bezig zijn. Deze mensen hebben wel een hoog IQ maar HB is meer dan IQ.
HB kinderen zijn vaak wel heel leergiering als het gaat om onderwerpen die ze zelf uitkiezen maar halen niet noodzakelijkerwijs voldoening uit meer en moeilijker schoolwerk.

HB is beter te vertalen als meer begaafd want naast intelligentie beschikken HB mensen over meer kenmerken. Nu wordt vaak HB gedefinieerd als “hoog intelligent + problematiek” maar heel veel HB-ers zijn juist als volwassenen heel succesvol.
Hoog intelligent in combinatie met een discrepantie tussen performaal/verbaal of andere problematiek wordt in het buitenland geen HB genoemd omdat de overige kenmerken ontbreken (creativiteit etc…)
In nederland wordt eigenlijk alleen de IQ norm van 130 gehanteerd om HB diagnose te krijgen.

HB wordt gekenmerkt door creativiteit, sterk gevoel van autonomie, sterk rechtvaardigheidsgevoel en groot analytisch denkvermogen gecombineerd met het talent om ook het grote geheel te zien. En dat in combinatie met een zeer hoog IQ van minimaal 130.
Door de individualistische instelling van HB-ers hebben ze het niet altijd makkelijk maar met de juiste begeleiding is HB juist een recept voor succes.
Als je de cijfers bekijkt, is ca 2% van de mensen HB. Een groter percentage heeft een hoog IQ zonder HB te zijn.

Het nederlandse schoolsysteem blinkt niet uit in individuele afstemming van het onderwijs helaas en dat werkt in het nadeel van iedereen die buiten het gemiddelde vallen. Lagere intelligentie en hogere intelligentie is dan een probleem. Maar ook gedragsproblemen, handicaps etc…..het nederlandse onderwijs is helaas niet overal goed op ingespeeld.

Hannanas
Berichten: 14296
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:46

upendo schreef:
verootjoo schreef:
Je kan HB niet altijd bevestigen :)
HB is ook niet in een cijfer van IQ uit te drukken. Het is meer dan dat, en als je niet precies boven 130 uitkomt betekent het ook niet dat je niet HB bent.

Bij mijn kind speelt ook een vermoeden, kan echter niet meekomen op school (thuis wel) en maakt geen testen :=

Ik vind de echte HB'er vaak het kind wat niet lekker meekomt op school. Moeite met automatiseren, dingen niet willen doen of afraffelen (als je even doorvraagt komt dat omdat ze het nut niet zien), ondervraagdheid levert onderprikkeling en passiviteit op.. Moeite met het woord 'moeten'.. Ik kan nog wel even doorgaan haha. :D

Plus inderdaad, kinderen zijn net mensen. Als ze hun dag niet hebben om de testdag.. Zijn ze dan niet hoogbegaafd... Of hadden ze hun dag niet? :D

Dan is kijken naar de zijnskenmerken veel betrouwbaarder.
[ Afbeelding ]



Precies. Ik zou echt niet zoveel focussen op testen. Plus er kan ook wel eens niet sprake zijn van autisme. Wordt vaak onterecht nog wel eens toegeschreven terwijl er sprake is van hb.

Peer contact is echt het belangrijkste. En leren je goed te bewegen in alle niveau’s van de samenleving. Begrijpen waarom en waardoor je je soms zo voelt en dat dat lastig is, en hoe je daar het beste mee om kan gaan. Het gaat echt niet alleen maar om meer werk en ingewikkelder werk. Het biedt een klas ook kansen om neurodiversiteit te benadrukken. De ene schrijft lastig, de ander heeft extra hulp nodig, de ander is heel snel, die is weer goed in voetballen, de ander kan super hoofdrekenen. Ik mis echt de kracht van samen zijn benadrukken op een school. En ieder divers kind dus bieden wat zij kan. Zoals een creatief goed kind bijv sneller gevraagd wordt voor een teken-wedstrijd of uitgekozen wordt voor het maken van een kunstwerk dat op school gehangen wordt. Mogelijk dat een hb kind het fijn vind lekker snel te mogen werken en dan andere dingen kan gaan doen. Verveling voorkomen is zo mega breed ipv alleen maar meer of moeilijker werk voorschotelen.

pmarena

Berichten: 51731
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:51

Het is wel "jammer" als je een HB-er hebt die wel tegen de lastige zijnskenmerken aan loopt, maar niet flitsend op school alles gemakkelijk doorloopt. Die van ons is niet getest en daar zie ik nu ook nog geen reden voor. Maar is een typisch geval van (creatief) HB zijn. Ook heel erg goed in taal, maar rekenen scoort hij maar matig omdat hij veel te moeilijk denkt en zich veel te druk zit te maken over allerlei onzin := Wanneer de focus en zin er is, heeft hij er totaal geen moeite mee. Goed opletten en wat motivatie op zien te brengen is bij die van ons de grootste valkuil :=

Lees je al mee op Facebook groepen over HB? Daar komen echt heel veel heel erg herkenbare verhalen langs. En toch wel heel veel ervaringen van ouders die er heel lang tegenaan zitten te hikken om het op school te laten werken. Met alle herkenbare dingen van bij leeftijdsgenootjes / vriendjes blijven of niet.
Maar als het punt komt dat het echt niet meer houdbaar is.... en ze uiteindelijk dan toch de stap maken naar HB-onderwijs.... dan blijkt het toch wel heel vaak een enorme verademing te zijn voor het hele gezin en balen ze ervan dat ze het niet eerder hebben gedaan.

Dus wellicht is het toch interessant om eens wat in je regio rond te kijken wat er zit voor HB onderwijs, zodat je dat vast achter de hand hebt en je weet welke deurtjes er zijn in een zoektocht naar de juiste plek voor jullie jongen :)

Er komt ook veel advies langs over testen, welke soort testen het beste zijn, waar je testers kan vinden die daadwerkelijk heel ervaren zijn met HB-ers en de valkuilen van het testen van dat specifieke spul ;) En als er andere zaken (lijken te) spelen zoals ADHD, autisme ofzo, dan is het ook zaak om te zorgen dat je de test laat afnemen door iemand die daar ook ervaring mee heeft en zich niet laat foppen.

Zelf vind ik al met al die test niet zo interessant en op school lijkt er ook weinig behoefte aan. Kind is zoals 'ie is, ieder kind heeft zijn kwaliteiten en uitdagingen en ongeacht het label "moet" je daar iets mee om ze lekker aan het werk te krijgen / houden. Dat lijkt hier wel okee te gaan allemaal.

Maar als je op het punt komt dat het echt lastig wordt en er toch echt iets moet gebeuren, dan zou ik wel laten testen want dan sta je toch wat sterker en je kan dan ook laten testen wat voor type leerling het is / hoe je deze leerling het beste gemotiveerd krijgt enzo :)

verootjoo
Berichten: 36648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:57

upendo schreef:
verootjoo schreef:
Je kan HB niet altijd bevestigen :)
HB is ook niet in een cijfer van IQ uit te drukken. Het is meer dan dat, en als je niet precies boven 130 uitkomt betekent het ook niet dat je niet HB bent.

Bij mijn kind speelt ook een vermoeden, kan echter niet meekomen op school (thuis wel) en maakt geen testen :=

Ik vind de echte HB'er vaak het kind wat niet lekker meekomt op school. Moeite met automatiseren, dingen niet willen doen of afraffelen (als je even doorvraagt komt dat omdat ze het nut niet zien), ondervraagdheid levert onderprikkeling en passiviteit op.. Moeite met het woord 'moeten'.. Ik kan nog wel even doorgaan haha. :D

Plus inderdaad, kinderen zijn net mensen. Als ze hun dag niet hebben om de testdag.. Zijn ze dan niet hoogbegaafd... Of hadden ze hun dag niet? :D

Dan is kijken naar de zijnskenmerken veel betrouwbaarder.
[ Afbeelding ]


Precies dit bedoel ik ja.
Ons kind is precies die kwadrant. Maar komt amper aan leren toe omdat hij geen idee heeft hoe en omdat hij er zo tegenaan loopt dat hij zich ‘anders’ voelt.
En extreem faalangstig is. Hij begint meestal niet eens aan toetsen op school omdat hij bang is om dom verklaard te worden.
En omdat hij zich enorm bewust is van wat hij allemaal nog niet weet/kan, wil dat eerst allemaal weten voor hij zich ergens toe kan zetten.

Suzanne F.

Berichten: 53871
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:09

Ik heb die van mij nooit laten testen. Ik denk zeker dat ze een hoog IQ heeft. Ze is echt bizar slim met heel veel inzicht. Maar of ze hoogbegaafd is weet ik niet. Maakt ook niet uit eigenlijk. In die plaatjes herken ik wel erg veel in haar. Maar ik zie geen noodzaak in testen, ze doet het goed op school en past prima tussen haar leeftijdsgenoten.

pmarena

Berichten: 51731
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:19

Daarom, imo is testen vooral interessant als je oplossingen zoekt bij problemen die dreigen te ontstaan of er al zijn. Zodat je meer gericht kan zoeken naar een oplossing / hoe er mee om te gaan. Of wat ik vaak hoor, dat school niet wil geloven dat een kind HB is omdat het op school totaal anders overkomt dan thuis.

Wintu

Berichten: 4912
Geregistreerd: 30-01-23
Woonplaats: Drents Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:44

pmarena schreef:
Daarom, imo is testen vooral interessant als je oplossingen zoekt bij problemen die dreigen te ontstaan of er al zijn. Zodat je meer gericht kan zoeken naar een oplossing / hoe er mee om te gaan. Of wat ik vaak hoor, dat school niet wil geloven dat een kind HB is omdat het op school totaal anders overkomt dan thuis.


Noem je precies een punt waar wij altijd tegenaan lopen. Thuis extravert, op school een introvert. Thuis is ie met pietepeuterige dingen bezig, op school heeft ie er geen zin in, dus zeggen ze dat hij geen fijne motoriek heeft. We worden altijd vreemd aangekeken als tijdens de LOC gesprekken hij gewoon een volwaardig gesprekspartner blijkt te zijn, hij zegt niets in de klas. We worden vaak een beetje vreemd aangekeken dat wij over een compleet ander kind praten dan school, men heeft wel eens gezegd dat wij typisch weer van die ouders waren die hun kind anders ziet dan ie werkelijk is. Maar hij is thuis gewoon een compleet ander kind. Droge humor in de auto, open en eenmaal bij school verdwijnt dat hoofd weer tussen die schouders, wordt er altijd naar van.

pmarena

Berichten: 51731
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:49

Ja dat hoor je toch best vaak, dat ze op school een beetje achterblijvers lijken en de juf zowat van haar stoel valt als ze toevallig eens hoort hoe kind tegen de ouders praat met complete volzinnen en een enorme woordenschat terwijl er op school amper 3 woorden uitkomen, of meer van dat soort dingen :=

Filmpjes maken van het kind thuis, en aan de juf laten zien kan goed helpen om het beeld van het kind een beetje te corrigeren :)

Sheran

Berichten: 17636
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:35

Ja, en juist in zulke gevallen kan versnellen soms ook een optie zijn. Of, zoals al geopperd werd, contact met kinderen die een beetje hetzelfde denken.
De meeste kinderen op basisschoolleeftijd begrijpen een HB-kind echt niet.

pmarena

Berichten: 51731
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:43

Ja het is het mooiste als je dat kan vinden, linksom of rechtsom een oplossing dat kind in een omgeving komt waar het zich niet zo'n buitenbeetje voelt. Maar daarom is het ook best waardevol als je een klasje hebt waar kind zich prettig voelt en zou ik dat persoonlijk ook niet opgeven voordat het ècht moet / je wat meer zekerheid hebt dat kind elders ook goed kan aarden.

Rondkijken naar mogelijkheden dus en daar wat aan laten snuffelen :j

upendo

Berichten: 22537
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:53

Plus ook uitleggen inderdaad dat het gros van de wereld anders denkt dan het bewuste kind. Kan niemand wat aan doen, maar door het regelmatig te benoemen, aan te geven dat uitspreken wat je nodig hebt kan helpen om anderen jou wel te laten begrijpen wordt het al makkelijker om wederzijds begrip te hebben.

Het ene kind heeft voldoende aan een keer een zomerkamp, het andere kind vindt het fijn om een periode elke week naar een peergroep te gaan. En dat zijn echt niet persé programmeerclubjes of wat dan ook. Bij mijn vorige baan hadden we de peergroepen deels in de gymzaal (waar ik ze bewust zelf onderling liet overleggen wat ze gingen doen, met welke regels en afspraken etc... Want stiekem zit daar het hele eieren eten. :)) Samenwerken, leren praten met elkaar, grenzen aangeven, compromissen sluiten... Allemaal belangrijke levensvaardigheden waar een hoogbegaafd kind soms net even wat meer oefening in nodig kan hebben..) en de andere weken zaten we op de praktijklocatie waarbij er een gesprekje gehouden werd aan het begin en daarna creatief bezig zijn, al dan niet in een projectvorm een aantal weken achter elkaar.

Gelukkig zijn er de afgelopen jaren verschillende praktijken geopend gericht op hoogbegaafdheid. Ik had gewild dat dat tig jaar geleden ook zo was geweest, had me aardig wat hobbels op de weg gescheeld denk ik zo.