Huurhuis en keuken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:52

Ik mocht laatst een nieuwe keuken uitkiezen bij mijn sociale huurwoning. Had 3 keuzes voor de kleur van het aanrechtblad (beige, grijs of zwart mozaïek), 3 keuzes voor de voorkant van de kastjes (wit, eiken of donker/zwart?) en 2 keuzes voor de handvaten, hoekig of gebogen. Zo is het geworden, de kast met de witte voorkant en eiken blad is van mij zelf, die heb ik weer een stukje van de verwarming weggezet.

Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:08

meggiemeg schreef:
Bij het verlaten van een huurwoning is het vaak wel de eis om alles terug te brengen in de staat van accepteren tenzij de volgende huurders het over willen nemen.
Ben je van plan er lang te wonen en het risico te nemen dat de keuken er weer uit en je kunt het betalen dan waarom niet. Het bespaart je wel een huurophoging.

Dat laatste is dus niet waar, huur wordt berekend op basis van punten. En meters aanrechtruimte is daar 1 van. Dus als je een grotere keuken of iig meer aanrechtblad krijgt, heb je alsnog te maken met die huurverhoging.

Hier wordt de huur niet hoger van een nieuwe keuken via de woningbouw. Dat hoort er gewoon bij en je betaalt alleen voor extra's bovenop hun standaard keuken. Er is dan alleen sprake van de jaarlijkse verhoging. Pas bij dubbelglas bijvoorbeeld krijg je extra verhoging.

meggiemeg

Re: Huurhuis en keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:57

Bij mijn moeder en ook bij mijn zus heb ik het gezien, de keuken werd gerenoveerd en daar hing een huurophoging aan vast, het kan dus maar zo dat het per woningstichting kan verschillen als ik het zo lees.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:08

Dat kan, ik had geen huurverhoging.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:17

Olle schreef:
BeFunny schreef:
Ik heb voorheen nooit een duurdere keukens gehad. En altijd een goede keuken.

Ook bij Ikea hebben ze prima kwaliteit. Voor niet van die belachelijke prijzen.

In mijn appartement had ik ook een Ikea keuken met hun apparatuur.
Meer dan tevreden geweest hierover en in de zeven jaar tijd dat ik er heb gewoond ook nooit problemen mee gehad.
Zou het zo aanraden met een kleiner budget, want je hebt veel mogelijkheden en kan het zelf indelen zoals je wilt.

Ook als je wel meer budget hebt kun je denken goed is gewoon goed.
Dan kijk je misschien wel meer naar wat je mooi vind en heb je dan meer keuze maar dan hoeft het nog niet de hoofdprijs te zijn hoor.

Dat mensen zich zogenaamd verwonderen dat het bestaat een keuken voor minder dan 5000 verbaasd mij dan weer. Want Google is your'e friend ;)

En echt lang niet iedereen heeft dat budget. Onze eerste keuken was er eentje van marktplaats kostte 100 euro. Toen eentje van een handelaar in tweede hands super keukens omdat die de toevallig èèn had die wij zochten. Een u keuken paste heel mooi in de ruimte en die kostte 1000 euro. Had ook een mooie granieten blad. En nu een showmodel die ik zelf eigenlijk minder mooi vind met kookeiland en een grote kastenwand hebben wij voor een schijntje van de nieuwprijs kunnen kopen omdat hij geplaatst was in een huis maar de kopers wilden een andere keuken. En ons huis wat we kochten had geen keuken. Als we nieuw hadden moeten kopen hadden we ook echt niet meer uitgegeven dan wat we nu hebben gedaan. Maar waarschijnlijk had ik gewoon een andere via mp weer gezocht hoor. Soms zijn ze zo goed als nieuw. Zie je niks van. En mij interesseerde het geen fiets dat hij al ergens anders heeft gestaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:05

Bij reguliere vervanging van de woningbouwkeuken voor iets vergelijkbaars, namelijk een standaard woningbouwkeuken, mag er geen huurverhoging komen. Dit hoort namelijk bij regulier onderhoud. Moet de keuken (of badkamer) vervangen worden naar aanleiding van lekkage of zo mogen ze ook geen huursverhoging doorvoeren mits het een standaard uitvoering betreft.

Voor alles wat je extra wil (als de verhuurder daar sowiwso al aan wil meewerken) mogen ze wel extra kosten in rekening brengen en daarna ook een permanente huursverhoging doorvoeren ivm woningverbetering

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:05

verootjoo schreef:
Ik zou in een huurwoning nooit een eigen keuken plaatsen. :o

Dat kost met gemak 10.000€ en dan is het niet eens je eigen huis…

Ik ook niet, maar bijvoorbeeld in Duitsland is het heel normaal dat je huurt zonder keuken en die keuken zelf laat platsen en weer mee neemt als je vertrekt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:35

Ik zou het ook alleen aandurven als je weet dat je er lang gaat wonen en in de toekomst niet snel kans ziet een huis te kopen. Want het is echt zonde van je geld, want je krijgt deze investering nooit terug. En het risico dat je het eruit moet halen lijkt me ook wel iets om te onderzoeken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:07

Als de keuken gewoon goed geplaatst is, voldoet aan de regelgeving en niet in al te vreemde kleuren en zo dan hoeft die bij verhuizing meestal niet verwijderd te worden. Voldoet een eigen geplaatste keuken niet aan de regelgeving wordt die op kosten van de oude huurder verwijderd. Net zoals een keuken in hele specifieke kleuren. Wil jij graag een knalroze keuken dan zorg je zelf maar dat die terug in neutrale kleuren komt als je eruit gaat.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:31

De huur mag maar 1x in het jaar verhoogd worden. Dus dan is die huursverhoging gewoon de standaard verhoging van de huur en niet perse vanwege een nieuwe keuken. En inderdaad de hoogte van de huur word gebasseerd op een punten telling.

Wel goed om even goed na te denken wat je toekomst plannen zijn. Mocht je echt nog van plan zijn er lang te blijven wonen is het zelf investeren wel waard. Maar als je over een jaar of 2 alweer wil verhuizen is dat wel zonde.
Overigens kun je je keuken tegenwoordig ook wrappen in heel veel optie's. Misschien dat nog een optie om te doen als de nieuwe keuken van de woningbouw niet bevalt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:43

Tink89 schreef:
Je hoeft echt geen oven van 3000... die van ons was 300 euro van de Ikea en doet het ook al jaren. En oke, het is geen stoomoven ofzo, maar wel met hetelucht, boven en onderwarmte, telescooprails en grill enzo. Het is een kwestie van keuzes maken, maar een rechte opstelling hoeft echt geen fortuin te kosten.

Edit: kijk bijv eens naar deze: https://www.ikea.com/nl/nl/p/metod-keuk ... s59459435/ Zonder apparatuur voor 1000 euro...

Dat is prima, en je hoeft idd geen oven van 3000€ (al zou ik hem niet meer willen missen)
Maar als je niet voor de kwaliteit gaat en voor een goedkope keuken wilt gaan waarom zou je er dan zelf een plaatsen en niet die van de woningbouw? Daar heb je vaak ook best wat keuze in budgetkeukens en hoef je het niet zelf te betalen en te regelen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:52

Omdat die van de woningbouw vaak toch echt minder zijn. Die van de Ikea zijn bijvoorbeeld vaak heel leuk.
En die keukens van andere keukenbedrijven die 3500 euro kosten en die hebben trouwens ook wel vaak echte kleinere keukens voor minder dan 2000 en die hebben wel degelijk kwaliteit. Die echt beter is dan van die woningbouw kastjes. En je hebt gewoon veel meer keuze als je een eigen keuken koopt. Of dat nou nieuw is of via mp.

Iedereen moet dat helemaal zelf weten. Het minderwaardige van ooo kunnen ze dat daarvoor maken mag alleen wel achterwege blijven en ook het ooh dan is het vast geen kwaliteit. Als een vaatwasser na 15 jaar nog draaid dan had je geen betere kwaliteit kunnen hebben ;)

Ook als je wel een duurdere keuken wilt is helemaal aan jezelf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:49

Ik bedoel het niet minderwaardig, waarom meteen zo negatief? Ik ben oprecht verbaasd, want ik heb echt niet veel gekke dingen (kunststof werkblad, apparatuur grotendeels van Pelgrim, gewoon standaard: oven, inductiekookplaat, vaatwasser, koelvriescombinatie en recirculatiekap) en ik was 4 jaar terug al meer dan 10k kwijt. Geen sloopkosten want nieuwbouw. Wel van Bruynzeel maar dat hebben huurwoningen hier ook. Als je dat combineert met overall gestegen prijzen: ja dan ben ik echt verbaasd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:06

Het was ook niet gericht aan jou Tiggs.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je nooit bij Ikea hebt gekeken of gegoogled :j Want dan zie je de prijzen gewoon.

Maar als mensen naar een keukenboer gaan zoals ik ze noem en er wordt een offerte gemaakt en je verteld je wensen dan kun je ook de klok op gelijk zetten dat daar een prijskaartje aan hangt. Ook niks mis mee.

Maar het is niet zo dat een keuken zo duur hoeft te zijn. En het hoeft ook niet wit te zijn.

https://www.kitchenettesdirect.nl/meist ... skast.html

Dit is voor sommige mensen nog een heel bedrag, ze zijn er nog goedkoper maar ik wilde een voorbeeld geven van een niet Ikea keuken en een niet zo'n standaard (in mijn ogen dan) keuken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:40

Thanks.

Ja Ikea is heel transparant, maar andere keukenboeren vertrouw ik niet echt. Ik ben toen ook ergens geweest waar ik de eerste 1.000 euro korting al te pakken had voordat ik drie zinnen had gezegd :')
Ik heb ook wel concessies moeten doen, want anders viel het echt buiten mijn budget.

Maar goed, laat mijn boodschap dan zijn om goed op de addertjes te letten.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 21:42

Jullie maken de keuze niet makkelijker.dit zijn precies mijn twijfelpunten.
Ik ga eerst afwachten wat via de wbv mogelijk is, en wat ee mogelijk is bij se wbv indien we toch zelf iets zouden willen plaatsen.
Dan maar even geduld hebben nog, dan kunnen we iig een goede afweging maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:50

Mijn moeder heeft extra bijbetaald voor een extra blad met bovenkastjes. Dit is via de woningbouw gegaan. Ook wilde ze extra aansluitingen voor vaatwasser en wasmachine in de keuken. Kon allemaal tegen meerprijs.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:55

veneri schreef:
Jullie maken de keuze niet makkelijker.dit zijn precies mijn twijfelpunten.
Ik ga eerst afwachten wat via de wbv mogelijk is, en wat ee mogelijk is bij se wbv indien we toch zelf iets zouden willen plaatsen.
Dan maar even geduld hebben nog, dan kunnen we iig een goede afweging maken.

Als je bijv wel mooie kastjes kan krijgen zou je ook kunnen denken aan een mooi blad laten maken.
Sowieso is wachten en kijken wat de mogelijkheden zijn ook niet verkeerd misschien kan je wel iets naar je zin krijgen evt met bijbetaling.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:12

Ik vind het altijd zo'n dooddoener dat je in een huurwoning niet moet investeren. Als je er van plan bent lang te wonen is woongenot toch ook heel wat waard? Zeker als een koopwoning niet binnen handbereik ligt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:22

Earth schreef:
Ik zou het ook alleen aandurven als je weet dat je er lang gaat wonen en in de toekomst niet snel kans ziet een huis te kopen. Want het is echt zonde van je geld, want je krijgt deze investering nooit terug. En het risico dat je het eruit moet halen lijkt me ook wel iets om te onderzoeken.

Net alsof je met het plaatsen van een nieuwe keuken in een koophuis je investering wél terugkrijgt in euro's :')
Of je nu gehuurd zit of koopt, je verdient het vooral terug in woongenot.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:41

Achterom schreef:
Earth schreef:

Net alsof je met het plaatsen van een nieuwe keuken in een koophuis je investering wél terugkrijgt in euro's :')
Of je nu gehuurd zit of koopt, je verdient het vooral terug in woongenot.

Nja soms wel. Al lijkt dat tegenwoordig niet zoveel meer uit te maken op de woningmarkt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:33

Mazida schreef:
Ik vind het altijd zo'n dooddoener dat je in een huurwoning niet moet investeren. Als je er van plan bent lang te wonen is woongenot toch ook heel wat waard? Zeker als een koopwoning niet binnen handbereik ligt.

Daar zeg je precies het juiste, als je van plan bent om er langer/lang te gaan wonen is dat het zeker waard, wil je dat niet is het zeker wel waard om het goed te overwegen of het een verstandige keuze is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:37

Nou daar heeft ts precies al over gezegd dat ze van plan is er lang te wonen. En zelfs al zou dat niet zo zijn is het aan hun zelf om te bepalen of ze dat het waard vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:48

Maar ook bij een koopwoning is het niet slim als je er niet van plan bent om er lang te wonen. Alleen als de keuken die erin zit echt verouderd oid is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:54

Heb in m’n huurhuis ook de keuken aangepast . Bij aanvaarding zat de keuken er net in . Was ook het enige wat fatsoenlijk gerenoveerd was .
Badkamer had wel nieuwe tegels maar de vloer tegels over de oude geplakt . Dus een snel snel renoveren idee !

We hebben mijn keuken blad wel verlengt , hoekje om wat echt een blad van 4 kastjes breed is echt heel klein . Waar ook nog de spoel bak in zit en je onder de spoelbak zo een nutte loos kastje hebt .
Nooit naar gevraagd bij de WBV of dit mocht .
Gewoon gedaan , evenals n dak raam geplaatst op zolder , dat wel even gevraagd aangezien je serieus iets aan constructie huis veranderd , draagbalken verplaatst ! Maar mocht ook gewoon , alleen is dakraam wel meteen behorend bij het huis geworden want eruit halen bij verhuis is natuurlijk geen doen .
Woon er nu 6 jaar geloof ik en heb nu pas het idee dat ik wel in ander dorp wil gaan wonen .
Maar dat is meer om het feit dat het voor de kids ( 15 & 17) makkelijker wordt kort bij voorzieningen te zitten .

Kopen kan ik toch niks alleen en zeker met de prijzen dat je een huis koopt dat liefde nodig heeft ( lees complete verbouwing ) dus blijven we huren .