Stiefgezin en erfenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:52

Jammer dat geld zo'n spelbreker kan zijn in onderlinge verhoudingen. Het is zonder geld soms al ingewikkeld genoeg.
De regels die gelden voor de bank en voor het betalen van belasting, gelden niet zomaar voor een erfenis.
Het enige juiste advies is een afspraak maken bij een notaris en daar de zaken goed doorspreken en vastleggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:01

Ik begrijp heel goed dat het scheef en onrechtvaardig voelt als jullie al zo lang samen een gezin zijn.
Maar de overledene heeft dat nooit zo gezien.

Heel wat jaren, terug, ik was niet eens geboren.
Overleed mijn oma. Opa bleef over met de kinderen, sommige al volwassen maar ook nog een nakomertje van 7 jaar.
Hij ontmoette mijn stief-oma. En deze trouwde met hem en kwam bij hem wonen, ook met 2 kinderen.
En vanaf toen is er ruzie in de familie. Want deze arme vrouw trouwde mijn rijke opa voor het geld.
De ruzie makers zagen niet dat hun broertje zorg kreeg, het hele huishouden draaide, er elke dag schone kleren en eten op tafel stond. Opa, meer dan 50 jaar terug kon dat niet, zo was de rolverdeling vaak niet.

Echt als ik een beetje van de verhalen hoor, rijke opa; hij had een vervallen boerderij met een paar koeien.
Bij zijn overlijden was er amper iets te verdelen onder de kinderen, mijn ooms en tantes en vader.
Maar inderdaad, stiefoma had nog minder, die had een huurhuis voordat ze met hem trouwde.
Als elk familielid een paar duizend euro heeft gekregen was het veel. Oke in die tijd was dat meer dan nu, maar toch.
Maar echt dat daar ruzie om is gekomen? Te schandalig.
Ik heb mijn familie die toen ruzie kreeg nooit meer gezien, neven en nichten ook niet meer. Heb ze nooit gekend.
En dat is gewoon jammer.
Maar heb ook gezien dat het mijn vader en ooms en tantes altijd veel deed.

Dus voor jou is het bedrag nu dan heel anders dan in mijn familie. En de mensen staan dichterbij.
Maar ga er geen ruzie ommaken. Familieband is meer dan geld.
Ja het voelt zuur. Maar ergens wilde die overledenen dat het in de bloedverwanten familie bleef.
Misschien ook wel met de zure gedachte, die is getrouwd om het geld, ook al is dat niet zo.
Maar misschien ook wel omdat het geld is wat al lang in de familie is en dat dit een soort traditioneel zo moet blijven bij oud gedachten en gewoontes.

En vergeet niet, rijke mensen zijn niet automatisch gelukkig.
Zelf je boontjes doppen en het goed doen en dan terug kijken met een lach, kijk mij dat eens bereikt hebben, dat is veel waardevoller.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-05-24 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:03

Annick75 schreef:
Suzanne F. schreef:

Is hij niet getrouwd dan met jouw moeder?

Dan nog moet bij testament geregeld worden dat kinderen en stiefkinderen gelijkgesteld worden.

In geval van TS is er familie van stiefvaders kant overleden en hebben zij zowel hun stiefvader als diens eigen kinderen aangewezen als erfgenaam, als ik het goed lees. De stiefkinderen hebben geen bloedverwandschap met deze (stief)grootouders, dus kunnen nergens aanspraak op maken.

Als alleen de stiefvader zou erven van zijn ouders, zou hij er voor kunnen kiezen om zijn stiefkinderen, en zijn eigen kinderen gelijk te stellen en op die manier bij overlijden de erfenis, voor zover nog aanwezig, evenredig te verdelen.

De ouders van TS kunnen dit voor hun eigen erfenis nog wel testamentair vast laten leggen uiteraard, maar dit is niet van invloed op de huidige situatie.

Snap ik maar als hij zou overlijden dan gaat het naar haar moeder. Nu niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:10

Goh ja jeetje ik kan me goed voorstellen dat dat voelt als wéér aan het kortste eind trekken :(:)

Maar inderdaad: jullie is niks afgenomen, zij hebben gewoon geluk gehad. "de lotto gewonnen"
Fijn voor hun dat ze zo relaxed met een zorg minder het leven in kunnen stappen +:)+

In een fijn gezin waar alles wel goed zit en je hecht met elkaar bent, zou je hopen dat men gezamenlijk wat geld van ieders erfdeel bij elkaar legt om jullie ook een bedrag(je) te geven zodat het niet zo extreem scheef meer is en jullie ook een mazzeltje hebben. Het is na de afhandeling van de erfenis immers HUN geld, waarmee een ieder op dat moment in principe gewoon mag doen wat 'ie wil.

Of in ieder geval dat stiefpa zelf een klein gebaar maakt naar de kinderen die niks hebben gekregen.

Maar het minste dat je imo mag verwachten is toch wel dat hij als de bliksem gaat regelen dat jullie bij ZIJN overlijden NIET uitgesloten worden wat dat zou pas echt een trap na zijn :(:)

Ik snap je gevoel wel heel goed dat het nu niet meer aanvoelt als 1 gezin, want als het over dergelijke sommen geld gaat is er nu dus een duidelijk "rijk" en "arm" deel en dan richt je je leven toch anders in, dat drijft toch uit elkaar dan.... ik kan me voorstellen dat je je dan een beetje de Assepoester gaat voelen.... balen man voor het gezin dit.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-05-24 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:11

mijn ouders zijn gescheiden. Wij hadden geen contact meer met vader.

Achteraf bleek hij ziek te zijn geworden en vlak voor zijn dood te zijn getrouwd igvg met zijn nieuwe vriendin. Hij heeft een testament laten maken voor de langstlevende, zodat zijn nieuwe vrouw in hun koopwoning kon blijven wonen. Wij als kinderen hebben een verklaring moeten tekenen dat wij ons kindsdeel niet zouden opeisen. Wat wij onder protest hebben gedaan.
puntje bij paaltje, wij krijgen niets. helaas.

Na mijn scheiding ben ik samen gaan wonen met mijn nieuwe partner. Ik had al 2 kinderen uit mijn 1e huwelijk, en samen met mijn huidige partner heb ik ook 2 kinderen. Alle 4 mijn kinderen erven van mij (als er wat is) en alleen de 2 jongste erven van mijn huidige partner. Mijn oudste kinderen erven ook van hun vader als hij niet hetzelfde doet als mijn vader heeft gedaan.

erfkwesties kunnen enorm ingewikkeld zijn.

cobiie

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:31

Ik kan mij goed voorstellen dat het zuur aanvoelt zeker aangezien jullie stiefvader geen haast maakt om zijn testament te wijzigen. Mij zou dat laatste meer pijn doen dan wat iemand doet die je eigenlijk helemaal niet kent.

Maar een puber zusje een schuldgevoel aanpraten om geld te krijgen vind ik ook not done.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:35

Mijn beide stiefouders hebben zelf geen kinderen. Zij hebben beide via het testament alles vast gelegd zoals zij willen dat het verdeeld wordt. :)
Beide ouders zijn hertrouwd maar dan nog moet dat idd vast gelegd worden. Mijn man en ik hebben eveneens geen kinderen en hebben ook een testament dat alles geheel naar de langst levende gaat. (Dus de hele eigendom niet enkel vruchtgebruik van het huis wat meestal wel naar de langst levende gaat in geval van samen aankopen)

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje zeuren wat je doet en erg jammer voor je half zusje dat zij dat schuldgevoel mag dragen. En ja ik weet heel goed wat het is om financieel in de sh*t te zitten. Maar het geld is nu eenmaal van de stief familie.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-05-24 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:42

Ik praat mijn absoluut geen schuldgevoelens aan! Niemand! Ik gun mijn zusje alles! Ik ben ook een soort 2e moeder geweest. Ik was een jaar of 12 toen zij werd geboren.
Dat is echt een misverstand. Ik heb nooit geld aan haar gevraagd. Ze heeft dit zelf gezegd nadat ze te horen kreeg dat ze een flink bedrag zou krijgen en haar andere broer/zussen niet.
4 personen hebben dus erfenis gekregen. En mijn moeder en haar eerdere kinderen niet.
Precies de helft dus.

Niemand heeft ruzie hierover, maar mijn echte broer, zus en ik praten hier onderling wel over.

De persoon die is overleden is verre familie van stieffamilie. Heeft verder geen andere familie dus alles is daarheen gegaan. Het totaal bedrag loopt richting de 4 ton. Misschien dat dat het duidelijk maakt.

Hiervoor zijn al erfenissen geweest maar toen waren wij pas net in beeld. Dus logisch dat wij daar niks mee te maken hebben. Echter nu na ruim 15 jaar ging ik er wellicht vanuit dat we als 1 gezin werden gezien.
Het is ook vanuit stiefvader heel scheef hoor. Hij heeft 1x deze overledene bezocht toen zij nog leefde en nier ziek oid was. Mijn moeders kinderen mochten toen niet mee. Alleen zijn twee oudste kinderen. Grote kans dat deze vrouw dus niet eens wist van ons bestaan. Ik snap ook dat wij niet in de erfenis zijn opgenomen. Ik denk dat ik hierin gewoon anders ben opgevoed. Alles te delen. En dat ik had gehoopt dat mijn stieffamilie dit ook zou delen.
Andersom had ik dit wel gedaan. Had ik niet eens over na hoeven te denken

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:44

Volgens mijn notaris leiden 8 van de 10 erfenissen tot soms ernstige onenigheden. En verbroken familiebanden etc.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:47

Anoniem schreef:
Ik praat mijn absoluut geen schuldgevoelens aan! Niemand! Ik gun mijn zusje alles! Ik ben ook een soort 2e moeder geweest. Ik was een jaar of 12 toen zij werd geboren.
Dat is echt een misverstand. Ik heb nooit geld aan haar gevraagd. Ze heeft dit zelf gezegd nadat ze te horen kreeg dat ze een flink bedrag zou krijgen en haar andere broer/zussen niet.
4 personen hebben dus erfenis gekregen. En mijn moeder en haar eerdere kinderen niet.
Precies de helft dus.

Niemand heeft ruzie hierover, maar mijn echte broer, zus en ik praten hier onderling wel over.

De persoon die is overleden is verre familie van stieffamilie. Heeft verder geen andere familie dus alles is daarheen gegaan. Het totaal bedrag loopt richting de 4 ton. Misschien dat dat het duidelijk maakt.

Hiervoor zijn al erfenissen geweest maar toen waren wij pas net in beeld. Dus logisch dat wij daar niks mee te maken hebben. Echter nu na ruim 15 jaar ging ik er wellicht vanuit dat we als 1 gezin werden gezien.
Het is ook vanuit stiefvader heel scheef hoor. Hij heeft 1x deze overledene bezocht toen zij nog leefde en nier ziek oid was. Mijn moeders kinderen mochten toen niet mee. Alleen zijn twee oudste kinderen. Grote kans dat deze vrouw dus niet eens wist van ons bestaan. Ik snap ook dat wij niet in de erfenis zijn opgenomen. Ik denk dat ik hierin gewoon anders ben opgevoed. Alles te delen. En dat ik had gehoopt dat mijn stieffamilie dit ook zou delen.
Andersom had ik dit wel gedaan. Had ik niet eens over na hoeven te denken

Ik begrijp jou wel, maar praktisch gezien hadden jullie geen bloedverwantschap met de overledene.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:49

Geld zorgt idd voor familieruzies etc. Ik zou je afvragen of het je dat waard is.
Ik zou denken: Heel erg fijn voor je stiefzusje. Zij heeft idd "de loterij gewonnen" en geluk gehad.
Meer kun je toch niet doen, want je hebt gewoon nergens recht op.
De overledene zal er wel een reden voor hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-05-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:49

Of je al dan niet geld krijgt heeft toch niks te maken met een gezin zijn? :?

Ik weet niet wat mijn stiefmoeder geregeld heeft maar ze is niet minder mijn stiefmoeder en deel van mijn gezin als blijkt dat al haar eigendom naar haar broers en zussen gaat. :?
Dan is ze nog steeds sinds mijn zes jaar een extra moeder voor me geweest die me altijd welkom heeft laten voelen en alles voor me gedaan heeft wat een moeder ook zou doen, mijn stiefvader is korter op het toneel en daar weet ik nu recent wel van hoe het geregeld is. Maar ook daar heb ik nooit op iets gerekend. Ik ga er van uit dat het naar zijn broers en zussen gaat. Ongeacht hoe lang we een gezin zijn dat geeft mij geen recht op hun bezittingen.

Anjali: wat draagt dat in vredesnaam bij?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:53

Ayasha schreef:
Of je al dan niet geld krijgt heeft toch niks te maken met een gezin zijn? :?

Ik weet niet wat mijn stiefmoeder geregeld heeft maar ze is niet minder mijn stiefmoeder en deel van mijn gezin als blijkt dat al haar eigendom naar haar broers en zussen gaat. :?
Dan is ze nog steeds sinds mijn zes jaar een extra moeder voor me geweest die me altijd welkom heeft laten voelen en alles voor me gedaan heeft wat een moeder ook zou doen, mijn stiefvader is korter op het toneel en daar weet ik nu recent wel van hoe het geregeld is. Maar ook daar heb ik nooit op iets gerekend. Ik ga er van uit dat het naar zijn broers en zussen gaat. Ongeacht hoe lang we een gezin zijn dat geeft mij geen recht op hun bezittingen.

Anjali: wat draagt dat in vredesnaam bij?

Wat bedoel je met je vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:11

Tuurlijk heeft geld niks met een gezin te maken. Maar wel als de ene helft zit met schulden. En de andere helft al een flink bedrag op de bank heeft staan en dan ook nog meer erbij krijgt van een voor gun onbekende.

Mijn broer heeft een enorme studieschuld. Mijn echte zus en ik zijn allebei chronisch ziek, veel ziektekosten en ons verleden loopt ons achterna. (Mijn moeder stond op punt om ons te verliezen, en had letterlijk geen geld)
Anyway, zij hebben niks te maken met ons verleden en kunnen hier ook niks aan doen. Het gaat mij dan wellicht meer om andere opvoeding. Ik ben altijd van alles delen. En dit wordt ook verwacht van stiefvader, maar andersom is dit dus niet zo. Ik denk dat daar het verschil in zit.

Ik heb dit topic ook niet geopend met de vraag wat ik moet doen. Maar de vraag, hoe dit bij anderen is geregeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:13

Dus je stiefvader heeft ook geerft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:17

Stiefvader, stiefbroers en halfzus inderdaad

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:19

Nu zal je tekst vast anders overkomen toch klinkt het als afgunst.
Ook al zeg je van niet.

Ik ben zelf ook chronisch ziek, heb jaren geploeterd om toch werk vol te houden.
Weet je wat dat is: het leven.
En dat is niet eerlijk en gaat het ook nooit worden.

Alles delen, ja ik wil best mijn avond eten delen aan een bekende in nood.
Maar ook dat houd een keer op.
En win ik nu de loterij.... ik denk niet dat ik erg veel deel.
Niet omdat ik niet zoou willen maar want ook dan is het nooit goed.
Ooh krijg ik maar X, jij hebt XX.
Ik hield het stil voor de goede vrede....

Nee stop met deze gedachtes. Ze verstikken je.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:23

Ik geloof best dat je het niet zo bedoeld, maar het klinkt inderdaad wel heel afgunstig. 'Ik ben opgegroeid met alles samen delen maar zij blijkbaar niet' komt niet echt over alsof je het je stiefvader en zusje gunt, maar vooral teleurgesteld in ze bent. En natuurlijk is het niet fijn als er zo'n groot verschil is, maar andersom mag en kun je ook echt niet van ze verwachten dat ze alles 'eerlijk delen', ook al zegt je stiefzusje dat ze dat wel heel graag wil. Het is hun geld, hun geluk en jij mag daarvan vinden wat je wilt maar je kunt ze nergens toe verplichten. Hoe eerder je dat loslaat, hoe beter, denk ik.

En trouwens, financiële verschillen hoeven niet eens in een samengesteld gezin voor te komen. Mijn broertje heeft bijvoorbeeld een keigoede baan, een halve ton aan spaargeld en is op zoek naar een eigen huis; ik heb een studieschuld en zit in een te klein studio-appartement wanhopig te wachten tot ik een keer in aanmerking kom voor een sociale huurwoning. Ben ik wel eens jaloers? Ja, natuurlijk. Ga ik er wat aan kunnen veranderen? Nee, ik heb keuzes gemaakt (of die zijn voor mij gemaakt), en hij ook, en zo is het leven nou eenmaal.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:29

Ik zou samengestelde gezinnen altijd dringend adviseren om een testament op te stellen. Mensen worden krengen als er geld te halen valt, en dat is vaak nog erger bij samengestelde gezinnen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:44

Maar is het niet heel makkelijk om te zeggen dat jij altijd alles zou delen als er nooit iets is geweest om te delen behalve schulden? Stel dat jouw broer nu een goede ban krijgt. Wordt dan verwacht dat hij jullie inkomen aanvult tot jullie allemaal hetzelfde hebben? Of jij wint morgen 2 ton. Kan je net een huisje van kopen zodat je daar geen zorgen meer hebt. Maar dat gat niet want jij zou dan eerst alles moeten delen? Soms heb je pech, soms heb je geluk, soms werk je er keihard voor en bij de ander komt het aanwaaien. Houd op om het erover te hebben met je volle zusse/broer. Het heeft geen zin en creeert en voedt afgunst.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:47

Foaly schreef:
Ik geloof best dat je het niet zo bedoeld, maar het klinkt inderdaad wel heel afgunstig. 'Ik ben opgegroeid met alles samen delen maar zij blijkbaar niet' komt niet echt over alsof je het je stiefvader en zusje gunt, maar vooral teleurgesteld in ze bent. En natuurlijk is het niet fijn als er zo'n groot verschil is, maar andersom mag en kun je ook echt niet van ze verwachten dat ze alles 'eerlijk delen', ook al zegt je stiefzusje dat ze dat wel heel graag wil. Het is hun geld, hun geluk en jij mag daarvan vinden wat je wilt maar je kunt ze nergens toe verplichten. Hoe eerder je dat loslaat, hoe beter, denk ik.

En trouwens, financiële verschillen hoeven niet eens in een samengesteld gezin voor te komen. Mijn broertje heeft bijvoorbeeld een keigoede baan, een halve ton aan spaargeld en is op zoek naar een eigen huis; ik heb een studieschuld en zit in een te klein studio-appartement wanhopig te wachten tot ik een keer in aanmerking kom voor een sociale huurwoning. Ben ik wel eens jaloers? Ja, natuurlijk. Ga ik er wat aan kunnen veranderen? Nee, ik heb keuzes gemaakt (of die zijn voor mij gemaakt), en hij ook, en zo is het leven nou eenmaal.

Zij heeft toch helemaal geen keuzes gemaakt om dit verschil te bewerkstelligen? Vind je vergelijking en reactie onnodig. Ze eist toch niks ze geeft alleen haar gevoelens aan. Kom je zelf uit een samengesteld gezin?

TS, ik kan me voorstellen dat je je zo voelt. Aan de ene kant voel je je 1 gezin en gelijke met je broers en zussen maar situaties al deze laten blijken dat dat niet altijd zo is.
Goed dat je er over praat zonder daarbij eisen op te leggen aan je broers en zussen.

Om overigens nog antwoord te geven op je vraag mijn stiefvader had ons in het testament opgenomen waarmee we hetzelfde erfden als zijn eigen kinderen. Was alleen geen sprake van echt bedrag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:59

Als stiefvader had gewild dat het geld anders verdeeld zou worden, dan had hij daar wel voor gezorgd doormiddel van een testament.

Respecteer de keuze van je stiefvader.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-05-24 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:59

Eerlijk gezegd maakt dat niks uit nee.
Ik zou ook niet uitdelen.

Anoniem schreef:
Tuurlijk heeft geld niks met een gezin te maken. Maar wel als de ene helft zit met schulden. En de andere helft al een flink bedrag op de bank heeft staan en dan ook nog meer erbij krijgt van een voor gun onbekende.

Mijn broer heeft een enorme studieschuld. Mijn echte zus en ik zijn allebei chronisch ziek, veel ziektekosten en ons verleden loopt ons achterna. (Mijn moeder stond op punt om ons te verliezen, en had letterlijk geen geld)
Anyway, zij hebben niks te maken met ons verleden en kunnen hier ook niks aan doen. Het gaat mij dan wellicht meer om andere opvoeding. Ik ben altijd van alles delen. En dit wordt ook verwacht van stiefvader, maar andersom is dit dus niet zo. Ik denk dat daar het verschil in zit.

Ik heb dit topic ook niet geopend met de vraag wat ik moet doen. Maar de vraag, hoe dit bij anderen is geregeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:04

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je hier rot over voelt. Het is alleen belangrijk dat het je leven niet gaat beheersen. Niet menselijks is ons vreemd he? Je mag teleurgesteld zijn en balen. Maar laat het je niet overnemen en laat het niet ten koste gaan van de banden met de stieffamilie. Hier ook ervaring met ruzie over een erfenis en nee dat brengt je niks, alleen maar een rotgevoel.
Sterkte en ik hoop oprecht dat je blij kunt zijn voor je halfzusje. Zij krijgt een betere start als ze 18 is dan jullie hebben gehad. Ik hoop echt dat je haar dat gunt en haar op het hart drukt het voor zichzelf te besteden aan een goede studie en een basis voor een eigen huis etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:06

Dus jullie zijn al 15 jaar een gezin van zes en vier hebben per persoon een ton geërfd ( moet nog wel belasting af) en jij en je moeder krijgen niets. Dat is mooi voor hen en hopelijk ook voor je moeder aangezien het haar partner betreft en ik verwacht dat hij haar laat meedelen in de weelde.
Dus nu ook des te meer redenen om te zorgen voor een testament.