jouw beroep over 50 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:40

Doubtless schreef:
KimD schreef:
Ik werk bij de overheid, dus ik verwacht dat mijn beroep nog bestaat. :+

Omdat het bij de overheid langer dan 50 jaar gaat duren om te digitaliseren? :')

Zolang mensen blijven emigreren (en dat is alleen maar meer en meer), en mensen niet lezen én 30000 per dag hulp nodig hebben, zal mijn beroep voorlopig nog wel bestaan. :+

Edit: of immigreren en geen NL spreken, is ook goed voor mijn baan.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 11:51

cissy schreef:
mysa schreef:
Nee, vertaler en redactiewerk. Dat is al bezig (te vroeg) te verdwijnen.
Boekhouden doe ik ook, verdwijnt ook al op vrij korte termijn.

Over boekhouden zeiden ze dat tig jaar geleden ook al. Als ik zie hoe het nu gaat in een geautomatiseerd programma en hoeveel je daarop nog zelf moet doen en bijsturen, nah dat duurt nog wel even voordat dat niet meer bestaat.

Wij werken nu met Af@s, maar wat een vreselijk programma is dat, zoveel parameters die moeten worden ingericht en hoeveel er mis loopt. Hoeveel consultancy uren het al niet gekost heeft om het enigszins aan het bedrijf aan te passen.
Dat redt AI niet.

Toen ik meer dan 20 jaar geleden aan mijn opleiding accountancy begon, werd al gezegd dat het beroep boekhouder nu wel weg zou zijn. Of dat je allemaal adviseur bent tzt. Facturen worden verstuurd met een bestandje erbij waardoor deze altijd op de juiste plaats wordt geboekt.

Er wordt idd steeds meer paperless gedaan, maar bij bedrijf X is gekocht servies een privé aankoop, bij de ander is het onderdeel van de inkoop (want verkopen serviezen) en bij weer een ander een soort exploitatiekosten (bv een restaurant). Ook in de toekomst zijn boekhouders nodig voor de controle of voor het inrichten van een administratie.

Daarnaast doordat boekhoudprogamma's steeds meer beschikbaar komen voor de particuliere gebruikers, wordt het ook steeds meer gebruikt door particulieren. Dus die kleine onderneming of zzp-er gaat zelf zijn administratie verwerken, maar omdat het niet hun beroep is, hebben ze vaak wel hulp nodig. :+

Verandert het beroep? Uiteraard! Maar niet zo heel snel.

Ik werk tegenwoordig trouwens in de IT bij de overheid, dus dat zit wel snor.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:01

Ik denk juist dat er nog meer van ons nodig zijn :D Mensen worden steeds meer lui of krijgen klachten en wie beter dan een fysio om hen te helpen. Een robot kan niet voldoende dynamisch en empathisch zijn om iemand te leren stappen na een ongeval oid. Of die dikke knoop uit je nek halen zonder je nek te breken.

scrabbel

Re: jouw beroep over 50 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:34

Operator. Ik geloof wel dat dat beroep over 50 jaar nog bestaat. Ik moet de storingen oplossen die de machine heeft. Hoe beter de machines worden hoe minder operators er nodig zijn. Echter wordt er nu nog met machines van soms 50 jaar oud gewerkt. Alles vervangen kost enorm veel geld.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:36

ICT'er én werkzaam bij de overheid. Ik denk dat ik veilig ben :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:39

Selina schreef:
Ik doe marketing en ik denk niet dat social media over 50 jaar nog bestaat. En nu wordt al veel overgenomen door AI. Teksten laat ik nu ook al door ChatGPT schrijven.

Dit vind ik een interessante. Social Media is zo aanwezig in onze maatschappij, waarom denk jij dat er over 50jr geen SM meer is?

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:40

Ik werk bij een ruitersportmerk, dus dat is afhankelijk of we blijven paardrijden :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:45

Ik ben operations engineer bij een e-commerce bedrijf dat SaaS (software as a service) aanbiedt, dus ik weet wel zeker dat mijn baan over 50 jaar nog bestaat :D.

Of mensen moeten massaal niet meer online bestellingen doen :=.

In mijn vrije tijd maak ik kunst, ik denk dat die tak over 50 jaar wel zo goed als verdwenen is door AI.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:52

Ik ben bijna afgestudeerd als HR professional. Ik denk dat er zeker aan de administratieve kant wel het een en ander kan overgenomen worden door AI, heel veel is al een vorm van AI met kwantitatieve gegevens e.d.

Ik ben alleen van mening dat de mensenkant van HR altijd door mensen gedaan moet worden. Sollicitatiegesprekken, arbeidsvoorwaardengesprekken, verzuimbegeleiding etc. dat laatste is ook waar ik zelf in wil gaan werken, dus ik maak me niet heel veel zorgen dat mijn baan over 50 jaar verdwenen is, eigenlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:54

xPabloBokt schreef:
Ik ben bijna afgestudeerd als HR professional. Ik denk dat er zeker aan de administratieve kant wel het een en ander kan overgenomen worden door AI, heel veel is al een vorm van AI met kwantitatieve gegevens e.d.

Ik ben alleen van mening dat de mensenkant van HR altijd door mensen gedaan moet worden. Sollicitatiegesprekken, arbeidsvoorwaardengesprekken, verzuimbegeleiding etc. dat laatste is ook waar ik zelf in wil gaan werken, dus ik maak me niet heel veel zorgen dat mijn baan over 50 jaar verdwenen is, eigenlijk.

En anders kun je altijd nog aan een robot uit gaan leggen dat ie toch echt recht heeft op een dagje vrij in de week :7.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:58

_San87_ schreef:
xPabloBokt schreef:

En anders kun je altijd nog aan een robot uit gaan leggen dat ie toch echt recht heeft op een dagje vrij in de week :7.

Ja, als je het vanuit die kant bekijkt -O-

Was ik toch een beetje te optimistisch dan. :+

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:03

Ik ben benieuwd hoe het van van docent er over 50 jaar uit ziet.
Er zijn talloze filmpjes te vinden van docenten die dingen uitleggen en die zullen ook door AI gemaakt kunnen worden.
Maar ik denk dat er altijd wel iemand bij of voor een klas leerlingen moet staan. Tenzij kinderen van de toekomst niet meer naar school hoeven en alles online maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:46

Ik heb al bij een bedrijf gewerkt dat HR in lage loon landen outsourced.
Dat was 1 grote ellende, dat kan met AI nooit slechter worden dan dat :+
Voor het bedrijf zelf was het wel handig: alle problemen gingen in de doofpot = problemen opgelost.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:59

Mijn beroep zal nog wel bestaan. De menselijke factor is vrij moeilijk volledig uit te sluiten. Maar of het nog in een vorm is die ik leuk zou vinden weet ik niet.

Maar tegen dan ben ik een oud besje, die ofwel wat in m'n tuintje zit te keutelen, of een bejaardentehuis op stelten zetten. Of al lang dood.

Wat veehouder/landbouwer betreft. Mensen moeten eten, kan je niet rond. Dus voedselproductie zal altijd blijven bestaan. Al zal het dan vast wel heel anders zijn dan nu.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:08

Ik ben zwemlesgever/lifeguard. Dat zal over 50 jaar nog wel bestaan. Dat valt niet echt te leren via een filmpje of mbv robots e.d. Daar zullen altijd menselijke handelingen voor nodig blijven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 15:16

Thioro schreef:
Mijn beroep zal nog wel bestaan. De menselijke factor is vrij moeilijk volledig uit te sluiten. Maar of het nog in een vorm is die ik leuk zou vinden weet ik niet.

Maar tegen dan ben ik een oud besje, die ofwel wat in m'n tuintje zit te keutelen, of een bejaardentehuis op stelten zetten. Of al lang dood.

Wat veehouder/landbouwer betreft. Mensen moeten eten, kan je niet rond. Dus voedselproductie zal altijd blijven bestaan. Al zal het dan vast wel heel anders zijn dan nu.

er wordt gezegd dat over 50 jaar geen dierlijke producten meer gegeten zullen worden en dat tegen die tijd alles uit de fabriek komt. Kweekvlees, 'zuivel' uit bonen of haver oid. Geen eiwitproducten meer zoals we die nu kennen.
Ook de akkerbouw en tuinbouw zal veel meer geautomatiseerd gaan worden. Heel veel kan nu ook al met robots. Wellicht hebben we tegen die tijd ook het weer onder controle :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:22

Met hoe traag ons systeem automatiseert en er updates worden doorgevoerd denk ik wel dat mijn baan nog bestaat over 50 jaar. Iemand moet controleren of die computer het wel goed doet. :o

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:45

Kaplaars schreef:
Ik ben benieuwd hoe het van van docent er over 50 jaar uit ziet.
Er zijn talloze filmpjes te vinden van docenten die dingen uitleggen en die zullen ook door AI gemaakt kunnen worden.
Maar ik denk dat er altijd wel iemand bij of voor een klas leerlingen moet staan. Tenzij kinderen van de toekomst niet meer naar school hoeven en alles online maken.
Doet me denken aan de inmiddeld al oude demo van Hiroshi Ishiguro's android Erica. Waarin de android uitlegt waarom ze een betere docent zou zijn dan een mens:

De Japaners maken niet per se flashy videos, en het is al een oudje inmiddels (zo'n 8 jaar oud dacht ik), maar het blijft een leuke video. En stof om overna te denken omrent je vraag.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:49

Rebel_Jits schreef:
Ik denk juist dat er nog meer van ons nodig zijn :D Mensen worden steeds meer lui of krijgen klachten en wie beter dan een fysio om hen te helpen. Een robot kan niet voldoende dynamisch en empathisch zijn om iemand te leren stappen na een ongeval oid. Of die dikke knoop uit je nek halen zonder je nek te breken.

Geen idee hoe het in Belgie is maar in NL is er steeds meer zorg nodig en minder geld daarvoor beschikbaar. AI is in opkomst, obv AI kan er in theorie razendsnel een diagnose gesteld worden, er kan een behandplan opgesteld worden en het kan ook berekenen hoe groot de kans is dat een patient aandoening X krijgt. Daarin kan en mag de mens niet ontbreken maar AI gaat daarin ondersteuning verwacht ik. Net zoals bv VR brillen kunnen helpen bij revalidatie. Bewegen wordt dan leuker, pijn wordt vaak minder en je hebt gelijk een (relatief) betrouwbare meting van elke beweging.

Daarnaast denk ik dat we door het te kort aan geld en handen in de zorg meer met e-health zullen gaan werken.

Dus ja, een fysio is nog steeds nodig maar het werk gaat er totaal anders uit zien en zal deels door AI/e-health etc worden vervangen. Maar altijd met de mens die aan het roer staat (hoop ik).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:03

xPabloBokt schreef:

Niet mee eens. Als ik kijk hoeveel HR-professionals weinig waarde toevoegen, geloof ik dat er weerzinwekkende bedragen bespaard kunnen worden door te automatiseren en digitaliseren en te erkennen dat een boel geneuzel niet nodig is, geen waarde toevoegt en vooral veel geld en tijd kost. Werving, selectie en matchmaking kan juist nog veel verder gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden. Verzuimbegeleiding niet, dat ben ik met je eens.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:06

Doubtless schreef:
xPabloBokt schreef:

Niet mee eens. Als ik kijk hoeveel HR-professionals weinig waarde toevoegen, geloof ik dat er weerzinwekkende bedragen bespaard kunnen worden door te automatiseren en digitaliseren en te erkennen dat een boel geneuzel niet nodig is, geen waarde toevoegt en vooral veel geld en tijd kost. Werving, selectie en matchmaking kan juist nog veel verder gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden. Verzuimbegeleiding niet, dat ben ik met je eens.

Goh, dat vind ik wel een negatieve blik op HR als geheel. Ik ben het ergens wel eens met wat je zegt, maar ik vind dan niet gelijk dat HR maar helemaal opgeheven moet worden maar dat een efficiëntieslag afdoende zou moeten zijn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:07

Technologie en digitalisering gaat een deel van ons vak overnemen, en dat zal moeten ook: er is nu al een tekort aan verpleegkundigen en dat wordt alleen maar nijpender. Maar ik vermoed dat mijn beroep niet zal verdwijnen, toch niet binnen 50 jaar, er zal nog menselijke interactie met en verzorging van de patiënt nodig zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:10

xPabloBokt schreef:
Goh, dat vind ik wel een negatieve blik op HR als geheel. Ik ben het ergens wel eens met wat je zegt, maar ik vind dan niet gelijk dat HR maar helemaal opgeheven moet worden maar dat een efficiëntieslag afdoende zou moeten zijn.

Tja, praktijkervaring valt soms tegen. Ik zeg niet dat HR volledig opgeheven moet worden, maar juist zaken als sollicitaties en arbeidsvoorwaardenonderhandelingen zouden vaak prima zonder tussenkomst van een HR-medewerkers plaats kunnen vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:15

Sollicitaties graag zonder talent acquisition ertussen!
Dat voorselecteren is echt een drama voor het vinden van talentvolle zij-instromers.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:16

Doubtless schreef:
xPabloBokt schreef:

Tja, praktijkervaring valt soms tegen. Ik zeg niet dat HR volledig opgeheven moet worden, maar juist zaken als sollicitaties en arbeidsvoorwaardenonderhandelingen zouden vaak prima zonder tussenkomst van een HR-medewerkers plaats kunnen vinden.

Hoe stel jij je voor dat dat zonder HR medewerkers kan dan?