Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Betalen en sparen bij een bank of verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:26

Dees hierboven zit al bij trade. Misschien heeft zij het uitgezocht?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:54

Sinds 2010 moet de overheid van elk EU-land voor elke rekeninghouder tot 100.000 euro garant staan. Dit wordt ook wel het depositogarantiestelsel genoemd.

Het depositogarantiestelsel garandeert dat je (een deel van) je spaargeld terugkrijgt als je bank failliet gaat. Binnen de Europese Unie is afgesproken dat het stelsel in alle landen een gelijkwaardige bescherming biedt. Zolang jouw geld binnen het eurogebied blijft, biedt een overheid bescherming tot 100.000 euro per persoon, per bank.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:56

Aanvulling op onpaard: per Hoofd bank. Als er meerdere banken onder 1 holding vallen, zoals bijv Volksbank, dan is het tot een ton per hoofdbank, niet per rekening bij de banken die eronder vallen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:50

Voor degenen die sparen bij Trade Republic, ik krijg mijn bankrekening niet goedgekeurd om geld met te storten omdat deze van initialen gebruik maakt en TR alleen met volledige voornamen werkt, hebben jullie daar ook last van?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:48

ingvdh schreef:
Voor degenen die sparen bij Trade Republic, ik krijg mijn bankrekening niet goedgekeurd om geld met te storten omdat deze van initialen gebruik maakt en TR alleen met volledige voornamen werkt, hebben jullie daar ook last van?

Nee, geen last van. Bij onze Rabo ook alleen initialen in de tenaamstelling + en/of rekening en ik kan probleemloos overboeken naar mijn TR rekening op alleen mijn eigen volledige naam.

Soms gaat het bij Rabobank mis. Heel vervelend. Maar dan storneert de bot van Rabo direct en maakt op hetzelfde moment een nieuwe betaling aan richting TR. TR herkent dat soort bot-betalingen niet, je krijgt dan een paar dagen later het geld weer teruggestort op de Rabo. De oplossing is helaas om het gewoon weer opnieuw te proberen. Meestal gaat het gewoon goed. Je loopt iig geen enkel risico bij die fout van Rabobank.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:08

@Dees, ik zit bij de ABN AMRO en ze voeren aan dat de namen niet overeen komen daarom alle stortingen geweigerd worden terwijl het enige verschil is dat de voornamen omgezet zijn initialen.
Via hun helpdesk kom ik niet verder. Ze blijven maar volhouden dat de namen exact gelijk moeten zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:40

O dat had ik met OpenBank, die konden het niet aan dat ik hier een e/of-rekening heb. Error. Uiteindelijk ben ik zo maar naar TR gegaan.

Raar dat jij via ABN deze problemen ondervindt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:42

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:06

Dat van open bank klinkt aantrekkelijk maar zou je dan ook na 6 maanden of een jaar het helemaal kunnen opzeggen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:43

Open Bank biedt gewoon een spaar-propositie net als iedere andere reguliere bank in EU. Betreft geen deposito waarbij je je geld "vast" zet. Je kunt je geld opnemen wanneer je wilt.