foxy80 schreef:Daar willen wij nog mee aan de slag. Maar willen het goed doen en damn, wat zijn er veel producten in de handel die eigenlijk toch weer belastend zijn voor het milieu. Ik vind het niet kunnen dat ik mijn tuin aantrekkelijk maak voor insecten/egels/vogels/amfibieën en daarvoor elders schade veroorzaak.
Zaaigoed dat met pesticiden behandeld is zodat het niet aangevreten wordt
Plantjes die geleverd worden in potgrond met turf
Bloempotten van plastic (gerecycleerd, dat wel, maar dan nog...)
Tropische houtsoorten (niet-gecertificeerd) voor schuttingen ed. waarvoor oerwoud moet wijken etc etc
Ik ren altijd gillend het tuincentrum uit ipv in, ik schaf niks aan en zo vlot het natuurlijk niet. Tips welkom (biologisch bloemen zaaigoed heb ik nu al wel haha).
Dit heb ik dus ook. Ik wil het graag goed doen, maar wat is dat soms lastig. Vooral ook omdat ik eigenlijk nog niet zo goed weet wat ik wil met de tuin. Ja, graag meer biodiversiteit, biologisch (dus dan vallen de meeste tuincentra alweer af), inheems en lokaal. Maar ook betaalbaar en voor mij makkelijk te realiseren en bij te houden (chronisch ziek met een inspanningsintolerantie). Een tuin die goed is voor de natuur en de beestjes, maar ik wil toch ook iig een paar planten/struiken/bomen die ik zelf erg mooi vind ook al zijn die niet inheems of nuttig.
Ik zie al een hoop leuke ideeën en tips voorbij komen.

Een vijvertje wil ik ook graag realiseren in de (voormalige) paddock, maar doe ik die op de natte plak waar er altijd in de winter een heel meer ontstaat, of juist niet daar? Ik wil wel een vijver met folie, want de uitgegraven natuurvijver van mijn ouders (groter en dieper dan ik wil) is in de zomer bijna droog en in de winter gaat ie voorbij zijn oevers.
En naast het huis .... nu is het voornamelijk gras, maar wat is beter voor de fundering en de muren: Begroeiing (gras, struiken, planten, etc) of een stenen paadje?
Ik wil zo graag een leuke, mooie en goede tuin hebben, maar zie door de bomen het bos niet meer.

De foto's van Miriam91 laten wel aardig zien wat ik ook mooi vind.