Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Schuur_ schreef:Wintu schreef:Nou, ik ben schijnbaar 'dom'. Want ik ben idd thuis en mijn man werkt. Ik zie hier het rijtje standaard vooroordelen al weer voor bij komen, leef en laat leven zou ik zo zeggen. Wat boeit het je hoe een ander zijn leven in deelt
Dit zegt echt niemand. Het algemene geluid in dit topic is juist dat best wel wat mensen thuis zouden willen blijven voor het huishouden of de kinderen maar enkel als er ook wat geregeld is als het fout gaat. Ik hoop voor jou ook dat er wat geregeld is of dat je ondertussen ook aan je eigen ontwikkeling (opleiding, vrijwilligerswerk oid) aan het werk bent zodat je in worst case scenario niet helemaal van 0 moet beginnen.
daantjuhhh schreef:Een persoon of een keuze dom noemen zijn 2 verschillende dingen.
Ik vind het geen slimme keuze.
Maar dat betekent niet dat ik de persoon dom vind.
Sizzle schreef:BigOne schreef:Wanneer vrouwen of mannen de keuze hebben om thuis te blijven en dat doen, helemaal prima.
Echter, tradwife is wat anders, dat komt uit de extreem rechtse hoek. Over gewaaid uit usa met alle denkbeelden die erbij horen.
Vrouw ondergeschikt aan man, hun kinderen zijn alleen maar hetero, zwarten zijn uitschot enzenz .
Daar plastste ik ook een linkje van in het AfD protest topic. Zo ziet een conservatief rechtse partij de vrouw:
[ [url=m/UmHhgp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Silenna schreef:Wat anderen ook al aanhaken: het hebben van een traditionele rolverdeling (maar wel een gelijkwaardig huwelijk hebben) en de zogeheten beweging van "trad wifes" zijn echt wel twee verschillende dingen - of in ieder geval, het ene gaat véél verder dan het andere.
De essentie is in mijn ogen (met feministische blik) dat het gaat om keuzevrijheid. Daarin is het volkomen te begrijpen dat één van de twee ouders meer, of zelfs volledig, thuis wilt zijn voor de kinderen, en dat die partner dan bijvoorbeeld meer huishoudelijke taken doet. Als je dat financieel rond kunt breien en met je partner een fijne verdeling vind, helemaal goed toch? Denk niet dat iemand daar iets op aan te merken (kan) hebben
Leef en laat leven!
De (inderdaad vanuit de USA/uit de rechtse hoek overgewaaide) beweging omtrent "traditional wives" gaat hierin echter nog een aantal stappen verder en heeft volgens mij bijna altijd zijn oorsprong in het geloof. Je hebt ook Nederlandse influencers/Instagrammers die hierover schrijven (ik ben een specifieke naam even kwijt, als ik haar vind zal ik 't hier posten). Helaas () zit ik nu in het algoritme van deze beweging, en uit toch wel een bepaalde fascinatie ben ik me verder gaan verdiepen. Wat opvalt is dat het echt gaat om het volledig "thuiszijn" van de vrouw, waarin zij volledig onderdanig en dienstbaar is aan haar man. De essentie van haar bestaan is het baren van (veel) kinderen en moeder zijn, geen/weinig contact te hebben met andere mannen en haar leven volledig te wijden aan het huishouden en gezinsleven. Deze vrouwen geloven NIET dat zij ooit zullen scheiden, immers: ze zijn getrouwd om God te dienen, niet voor hun eigen geluk (ja, letterlijke quote!) en zullen daarom nooit gaan scheiden, ook niet als het een ongelukkig/onveilig huwelijk wordt. Je kinderen laten opgroeien in een gebroken gezin is namelijk het ergste wat je je kunt aandoen, dus scheiden doe je niet. Daarmee vervalt het argument "maar wat als jullie ooit uit elkaar gaan?"
Mocht hun man overlijden, dan heeft God dat zo gewild, en dan zullen daar wel weer oplossingen voor komen.
Wat ik hierin ook heel schadelijk vind, is dat deze moeders (en vaders) hun kinderen ook bewust klaarstomen voor deze rollen, dus: meisjes hoeven niet te gaan werken, zijn dienstbaar aan mannen, mannen moeten sterk zijn en voor het gezin zorgen etc. Daarbij komt voor mijn gevoel bijna een soort indoctrinatie kijken en dat vind ik echt zeer kwalijk voor de toekomst van kinderen die in dit soort situaties opgroeien.
LoveBodin schreef:Silenna schreef:Wat anderen ook al aanhaken: het hebben van een traditionele rolverdeling (maar wel een gelijkwaardig huwelijk hebben) en de zogeheten beweging van "trad wifes" zijn echt wel twee verschillende dingen - of in ieder geval, het ene gaat véél verder dan het andere.
De essentie is in mijn ogen (met feministische blik) dat het gaat om keuzevrijheid. Daarin is het volkomen te begrijpen dat één van de twee ouders meer, of zelfs volledig, thuis wilt zijn voor de kinderen, en dat die partner dan bijvoorbeeld meer huishoudelijke taken doet. Als je dat financieel rond kunt breien en met je partner een fijne verdeling vind, helemaal goed toch? Denk niet dat iemand daar iets op aan te merken (kan) hebben
Leef en laat leven!
De (inderdaad vanuit de USA/uit de rechtse hoek overgewaaide) beweging omtrent "traditional wives" gaat hierin echter nog een aantal stappen verder en heeft volgens mij bijna altijd zijn oorsprong in het geloof. Je hebt ook Nederlandse influencers/Instagrammers die hierover schrijven (ik ben een specifieke naam even kwijt, als ik haar vind zal ik 't hier posten). Helaas () zit ik nu in het algoritme van deze beweging, en uit toch wel een bepaalde fascinatie ben ik me verder gaan verdiepen. Wat opvalt is dat het echt gaat om het volledig "thuiszijn" van de vrouw, waarin zij volledig onderdanig en dienstbaar is aan haar man. De essentie van haar bestaan is het baren van (veel) kinderen en moeder zijn, geen/weinig contact te hebben met andere mannen en haar leven volledig te wijden aan het huishouden en gezinsleven. Deze vrouwen geloven NIET dat zij ooit zullen scheiden, immers: ze zijn getrouwd om God te dienen, niet voor hun eigen geluk (ja, letterlijke quote!) en zullen daarom nooit gaan scheiden, ook niet als het een ongelukkig/onveilig huwelijk wordt. Je kinderen laten opgroeien in een gebroken gezin is namelijk het ergste wat je je kunt aandoen, dus scheiden doe je niet. Daarmee vervalt het argument "maar wat als jullie ooit uit elkaar gaan?"
Mocht hun man overlijden, dan heeft God dat zo gewild, en dan zullen daar wel weer oplossingen voor komen.
Wat ik hierin ook heel schadelijk vind, is dat deze moeders (en vaders) hun kinderen ook bewust klaarstomen voor deze rollen, dus: meisjes hoeven niet te gaan werken, zijn dienstbaar aan mannen, mannen moeten sterk zijn en voor het gezin zorgen etc. Daarbij komt voor mijn gevoel bijna een soort indoctrinatie kijken en dat vind ik echt zeer kwalijk voor de toekomst van kinderen die in dit soort situaties opgroeien.
Jij hebt hetzelfde instagram filmpje gezien als ik!
Deze quote schrok ik ook van.. Echt bizar.
Kiezen om thuis te werken en eten te koken en schoon te maken vind ik niet zoveel van, maar jezelf compleet afhankelijk maken van je man en nooit willen scheiden heb ik toch een sterkere mening over. Maar ik denk dan vooral aan de mogelijke schade aan kinderen. Want nooit scheiden betekent ook niet scheiden als je man jou (en je kinderen) slaat neem ik dan aan.
Saar4 schreef:Vraag voor de thuisblijfdames: hoe hebben jullie het (op hoofdlijnen) geregeld dat je financieel vooruit kan als je man om wat voor reden dan ook wegvalt? Of hebben jullie daar niks over op papier staan en zie je het t.z.t. wel?
LoveBodin schreef:Silenna schreef:Wat anderen ook al aanhaken: het hebben van een traditionele rolverdeling (maar wel een gelijkwaardig huwelijk hebben) en de zogeheten beweging van "trad wifes" zijn echt wel twee verschillende dingen - of in ieder geval, het ene gaat véél verder dan het andere.
Leef en laat leven!
Jij hebt hetzelfde instagram filmpje gezien als ik!
Deze quote schrok ik ook van.. Echt bizar.
Kiezen om thuis te werken en eten te koken en schoon te maken vind ik niet zoveel van, maar jezelf compleet afhankelijk maken van je man en nooit willen scheiden heb ik toch een sterkere mening over. Maar ik denk dan vooral aan de mogelijke schade aan kinderen. Want nooit scheiden betekent ook niet scheiden als je man jou (en je kinderen) slaat neem ik dan aan.
Schuur_ schreef:@Wintu, sorry hoor maar je pikt er 1 ding uit. Hiervoor was het dat ik thuisblijven voor het huishouden of de kinderen noemde ook al beledigend voor jou.
Daarop reageer ik inderdaad met dat het voor mijn part permanent vakantie vieren is. I don't care wat de reden is dat iemand er voor kiest om thuis te blijven. Er zijn wel 100 redenen waarom iemand dat wilt, moet ik ze allemaal opnoemen dan?
troi schreef:Het trad wife gebeuren is echt een andere wereld hoor. Laatst een stuk gelezen over domestic discipline. Een vrouw mag dus in dergelijke kringen van haar man slaag krijgen. Daar wordt ze uiteraard 'beter' van.
Ik gok dat de thuisblijf mensen in NL echt weinig in de trad-hoek zitten