Zorgverzekering 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:56

Elin_ schreef:
Ghostattack schreef:
Hier vorig jaar overgestapt naar Just; met hoogste eigen risico, jaarlijks betalen en geen aanvullende dingen kwam ik op 1269,49 (107,95 pm). In 2024 zou ik naar 1452,36 (123,50 pm) gaan... Vind dat best een heftige stijging.

Ik schrik eerder dat jij nog zo goedkoop kan zitten :o hoe doe je dat???

Eigen risico zo hoog mogelijk zetten en alleen basis.

mavantos

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:17

Ik zit nu bij CZ met een collectief vanuit werk. Ik heb aanvullend een jongeren pakket. Ik betaalde in 2022 €138, in 2023 ging dat naar €148 en in 2024 naar €161...

Ik denk dat CZ voor mij het voordeligste blijft vanwege het collectief, maar ik ga zeker het aanvullende pakket eraf halen en mogelijk ook het eigen risico omhoog.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:21

mavantos schreef:
Ik zit nu bij CZ met een collectief vanuit werk. Ik heb aanvullend een jongeren pakket. Ik betaalde in 2022 €138, in 2023 ging dat naar €148 en in 2024 naar €161...

Ik denk dat CZ voor mij het voordeligste blijft vanwege het collectief, maar ik ga zeker het aanvullende pakket eraf halen en mogelijk ook het eigen risico omhoog.

Als je geen aanvullende verzekering meer hebt, dan heb je ook geen financieel voordeel meer van je collectief. Op de basisverzekering mag namelijk sinds 1 januari 2023 geen collectiviteitskorting meer gegeven worden. Dus ik zou wel even goed gaan vergelijken alsnog en niet uitgaan van de voordelen van je collectiviteit!

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:23

Afgelopen jaar bij Zekur verzekerd met max. eigen risico, alleen basis verzekering, voor €102 per maand (niet eens jaarlijks vooruit betalen). Goedkoopste optie nu met max. eigen risico is €123. Toch wel behoorlijke verhoging, ruim €20!!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:29

Vorig jaar overgestapt van IZZ collectief van de gezondheidszorg naar FBTO.
IZZ werd mij te duur. Ook nu is FBTO het goedkoopste , maar ik betaal zelf wel de tandarts en fysio als ik die nodig heb. De vergoedingen als ik verzekerd ben daarvoor zijn zo laag en de premie zo hoog dat ik het beter zo kan doen.
Van de week kreeg ik bericht van de kliniek waar ik in december aan mijn ogen geopereerd wordt dat verscheidene verzekeringen en dat waren de zogenaamde prijsvechters als bv Hema, te weinig zorg ingekocht hebben en de operaties voor mensen die daarbij verzekerd zijn opgeschoven worden naar 2024.
Daar moet je dus ook nog opletten. :j

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:30

Ik heb zelf ook even zitten kijken.

Heb er ook vaak voor gekozen om mijn eigen risico op maximaal te zetten.
In de regel kreeg je dan 20 euro per maand korting op je premie.

Wat mij op viel is dat dit veel minder is geworden.
Dus tip -> let daar even op!!!

Mijn rekensom was altijd: 385 euro heb je sowieso. Blijft er 500 euro over.
Krijg ik 20 euro in de maand terug, is het 'echte' risico 'maar' 260 euro.
Met mogelijk een 'winst' van 240 euro op jaarbasis.

Ik zag in mijn vergelijking een verzekering die 5 euro korting in de maand geeft (60 euro per jaar) als je je eigen risico op maximaal zet. En dat is mij een te groot risico (440 bijplussen als er iets buiten de verzekering valt)

Dit lijkt een van de oorzaken te zijn van de harde stijging van premie bij mensen met een maximaal eigen risico. Minder korting dan voorheen.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:31

Ik schrok ook van de verhoging. Ik ga rond de 170 euro zitten bij Zilveren Kruis. Ik moet fysio hebben en alternatieve geneeswijze. Eigen risico altijd zo laag mogelijk, die gaat elk jaar op.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:48

Wij zitten bij DSW en mijn man heeft de hoogste AV ivm tandartsbehandeling waar hij mee bezig is en betaalt 195 dat is ook inclusief 27 fysio behandelingen.
Ik heb de standaard AV en betaal 175,25 inclusief 12 fysio behandelingen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:22

Ik kreeg al mail van de fysiopraktijk dat ze met een aantal zorgverzekeraars geen contract voor 2024 gaan afsluiten. En dit is best een grote praktijk met meerdere vestigingen.
O.a. ASR die hier veel genoemd wordt…

Ik zit zelf al jaren bij DSW en blijf daar ook.
Heb wel zitten twijfelen over de aanvullende verzekering (av TOP) omdat die kosten ook echt wel flink zijn, was 516 euro en wordt 552 euro.
Maar wat ze daaruit vergoeden is jaarlijks meer dus ik laat de av toch maar doorlopen.
Wat voor mij ook een reden is om bij DSW te blijven, is dat ze echt enorm veel vergoeden.
Ik gebruik veel zorg maar ook veel materiaal (stoma) en waar andere verzekeringen vaak veel kleine dingen aan sprays en speciale producten niet vergoeden, heb ik daar met DSW nooit problemen mee.
Als ik kijk naar wat er dit jaar niet vergoed is, staat dat op 0,86 euro. Terwijl ik van anderen weet dat juist al die kleine dingen op jaarbasis dan toch ineens 300/400 euro in totaal kunnen zijn…

Mijn overzichtje voor 2024:
DSW basisverzekering: 1788,00
AV-TOP: 552,00
Eigen risico: 375,00 (ipv 385)
Korting ivm in 1 keer betalen: -35,16

Totaal voor 2024: 2304,84.
%)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:24

Wow wat weinig verschil qua maandelijkse kosten dan zeg Chanicha.

Maar dus allerlei veranderingen weer komend jaar.
Ik vind het wel een waardeloos systeem eigenlijk om mensen elk jaar weer in de positie te brengen dat ze eeuwen moeten gaan uitzoeken welke verzekering wat allemaal vergoed. Want de Independers enzo nemen lang niet alle details mee.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:20

Ik blijf bij nationale nederlanden, blijft voor mij het goedkoopste met tand tot 500 verzekerd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:28

pmarena schreef:
Wow wat weinig verschil qua maandelijkse kosten dan zeg Chanicha.

Maar dus allerlei veranderingen weer komend jaar.
Ik vind het wel een waardeloos systeem eigenlijk om mensen elk jaar weer in de positie te brengen dat ze eeuwen moeten gaan uitzoeken welke verzekering wat allemaal vergoed. Want de Independers enzo nemen lang niet alle details mee.

Nou dat vind ik dus ook maar als we gaan veranderen ben 8k bang dat mijn man een jaar moet wachten met de behandeling.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:30

Zat even in mijn CZ te kijken over wat ik zoal betaal. Nooit geweten dat er op jaarbasis zoveel naar de huisarts gaat terwijl ik er nooit kom. Zijn je inschrijfkosten etc. Nooit geweten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:32

Ja dat is echt belachelijk veel Winged!

Edit, voor dat we de apps hadden zag je dat ook niet.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:34

Hier ook CZ... van € 153 naar € 167...

Nu rond aan het kijken, heb ook al jaren jongeren (want dat is nog altijd goedkoper dan een tandartsverzekering :'))

Huisarts verdient er goed aan ja... Had dat ook al gezien, maar dat vergoeden ze dan ook.. Dus minder spannend :p

Het stomme is ook dat ik niet durf iets te "wijzigen" want dan zul je net zien, dat ik het dan nodig heb :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:36

chanicha schreef:
Ja dat is echt belachelijk veel Winged!

Edit, voor dat we de apps hadden zag je dat ook niet.

:)) Wat niet weet....

Maar was op zoek naar wat ik dit jaar aan tandartskosten had. vandaar dat ik het tegenkwam. Ontdekte ook dat ik dit jaar over mijn 250 euro lijk te gaan. -O-

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:37

linoleum schreef:
mavantos schreef:

Als je geen aanvullende verzekering meer hebt, dan heb je ook geen financieel voordeel meer van je collectief. Op de basisverzekering mag namelijk sinds 1 januari 2023 geen collectiviteitskorting meer gegeven worden. Dus ik zou wel even goed gaan vergelijken alsnog en niet uitgaan van de voordelen van je collectiviteit!

Dat wist ik dus niet! Had al zitten kijken via de vergelijker en andere verzekeringen zijn inderdaad goedkoper. Ik zag dat Vinkvink van Menzis goedkoop was.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:30

Hutcherson schreef:
Voor iedereen die het belangrijk vind dat zijn/haar zorgverleners netjes behandeld worden door zorgverzekeraars : DSW is echt de meest geliefde verzekeraar onder eerstelijns zorgverleners.
Ze zorgen ECHT vooor minder administratie en vertrouwen de zorgverlener op diens deskundigheid en expertise. Scheelt de klant ook weer verwijzingen aanvragen bij de huisarts.
En bovendien hebben ze tot nu toe elk jaar de beste tarieven. Nog wel ondermaats maar DSW is de beste en ze geven altijd 10€ korting op het eigen risico.

Ik ben er afgelopen jaar verzekerd geweest en ga er weg ivm vervelend gedoe. Ze vertrouwden mijn tandarts en angstkliniek juist helemaal niet op hun expertise... ik vind dit dus wat kort door de bocht. Ook waren ze niet het goedkoopst voor de dekking, omdat ze tandarts en AV niet uit elkaar halen. Ik moest dus heel veel premie betalen voor de AV omdat ik tandartsdekking nodig heb.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:44

Ik zit al een aantal jaar verplicht vrijwillig bij ASR en blijf daar dus ook. En mag 228 euro per maand af gaan tikken. 25 Meer dan dit jaar. Wel heb tuk de restitutiepolis.
Was ik niet aan ASR gebonden dan gin ik terug naar DSW.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:45

Ik zit bij De Friesland en mijn premie gaat van €141,70 naar €148,90. Ik heb de goedkoopste polis voor de basispremie (€136,95) en de duurste aanvullende (€11,95) die ik kan krijgen bij deze basispremie en geen tandartsverzekering, want dat is het niet waard. Ik ga denk ik niet overstappen, want voor mij is dit wel prima. Het ziekenhuis hier in de regio is gecontracteerd, evenals het Amsterdam UMC en fysio en apotheek waar ik altijd naartoe ga, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:01

Ik heb net via de zorgkiezer gekeken wat het meest interessant is. Echter is er nog geen ziekenhuis in mijn stad gecontracteerd voor 2024. Iemand enig idee wanneer dat gaat gebeuren? Want vind het toch wel prettig om gewoon in mijn eigen stad daarheen te kunnenm mocht het nodig zijn. :=

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:03

Kaitlyn schreef:
Ik heb net via de zorgkiezer gekeken wat het meest interessant is. Echter is er nog geen ziekenhuis in mijn stad gecontracteerd voor 2024. Iemand enig idee wanneer dat gaat gebeuren? Want vind het toch wel prettig om gewoon in mijn eigen stad daarheen te kunnenm mocht het nodig zijn. :=

Misschien kun je bij de verzekeraar zelf kijken voor 2024, mijn verzekeraar (DSW) heeft bij veel ziekenhuizen "onderhandeling met contractgarantie" staan. Dan komt er dus wel een contract maar is het nog niet rond.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:25

Kaitlyn schreef:

https://nos.nl/artikel/2497764-consumen ... -niet-rond

Komt hierdoor :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:12

Ik ga ook rondkijken. Ik zit nu bij VGZ Bewuzt en ik ga van 107,- naar 122,-. In vergelijking met de rest is het voordelig, maar ik vind de stijging best flink. Maximaal eigen risico en verder niet extra verzekerd.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:29

Winged schreef:
Kaitlyn schreef:

https://nos.nl/artikel/2497764-consumen ... -niet-rond

Komt hierdoor :)

Dan wacht ik nog even af voordat ik afsluit…