Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Wat mag je verwachten van een hulp in de huishouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:20

Eigenlijk is het ook tegen mijn principe om een schoonmaakster zwart meer te betalen dan ik zelf verdien.
Maar met twee kleine kinderen kom ik gewoon niet aan de badkamer toe / goed dweilen en dat soort dingen.

Maar de schoonmaaksters weten ineens wel bedragen te vragen dus je moet er maar in mee

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:32

pateeke schreef:
Een hulp met dienstencheques verdient zo rond de 1100€ - 1200 per maand. Iemand die werkt in de thuiszorg zal zoiets van een €1300-1400 verdienen.rijk wordt je van geen v beide…

Ja en nee.

Een fulltime huishoudhulp met dienstencheques zit boven de 1700 netto, al hangt het dan nog wel af hoeveel uren een fulltime is. In ons bedrijf is dat 38u. Doordat het een laag loon is, gaat er gelukkig minder belasting van af. Van mij zouden ze meer mogen krijgen.

Er zijn echter weinig fulltimers door de zwaarte van de job. En weinig dames (of heren) halen hun pensioen al werkend. We moeten helaas van heel wat trouwe krachten afscheid nemen omwille van een medische overmachtsituatie.

De eisen die hier gesteld worden zijn vaak buiten proportie, voor die 9 euro per uur. Mijn advies is om de huishoudhulp de tijd te geven om te wennen aan de nieuwe woning en te kijken met haar wat haalbaar is. Ik vind het belangrijker dat ze grondig werken, dan snel. Heel af en toe is er een klant die liever alles een beetje heeft, dan minder maar grondig, maar die klanten zijn zeldzaam.
Er zijn ook veel klanten die het werk in hun woning onderschatten of niet beschikken over het juiste poetsmateriaal (een aftandse stofzuiger etc.). Anderzijds zijn er huishoudhulpen wiens tempo extreem laag ligt, of die niet in staat zijn om zelf prioriteiten te stellen. Ik raad klanten met jouw vraag altijd aan om een lijstje te maken, prioriteiten aan te duiden en taken op te geven moest er nog tijd over zijn. Maar stel je huishoudhulp gerust dat het voor jou ook nieuw is en samen met hem/haar wilt bekijken hoe het loopt.

Durf echter ook wel feedback uit te spreken.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:36

Nickeltje schreef:
Wij verdienen ook meer dan dat, daarom kan ik meer dan 15 euro per uur aan een ander betalen die in mijn huis werk doet waar wij zelf niet aan toe komen of gewoon in de spaarzame vrije tijd die we hebben, echt geen zin in hebben.

Voor degenen die een oproep op MP zetten: dat lijkt me een beetje eng... Wat voor griezels komen er op af? Je geeft iemand wel toegang tot je huis en al je kamers enzo... Of stel ik me aan als ik dat denk?

Wij hebben de luxe dat er altijd iemand thuiswerkt dus er is altijd iemand in huis als ze er is, dat voelt toch prettiger dan de sleutel afgeven. Al komt ze nu inmiddels bijna 2 jaar dus zou sleutel geven ook een optie zijn maar dat is nog niet nodig geweest

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:38

Eij hebben die van ons via het advertentiebord bij AH. Ze heeft wel referenties.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:40

Die van ons ben ik 6 jaar geleden via via aangekomen, dat vond ik toch wel prettiger dan via marktplaats oid.
In het begin moest ik haar wel eens vertellen of uitleggen hoe ik iets graag wilde, maar ze is hier inmiddels al zo lang dat ze het werk zelf ook prima ziet liggen.
Ze komt ook heel graag bij ons, dat vind ik persoonlijk ook wel fijn om te horen. Nou zijn we ook niet moeilijk als ze vraagt of ze een keer een uurtje later kan starten (dan werkt ze ook gewoon een uur langer door) of heel soms een dag wil wisselen. In overleg is altijd alles mogelijk

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:48

Ik betaal 12.50 per uur en ze komt 1x in de 2 weken 2 uur. Als ze elke week komt zegt ze dat er eigenlijk niets te doen is. Ik weet het niet :') ik heb robotstofzuiger die elke nacht even het huis door gaat, dus wat dat betreft heeft ze er weinig werk van. Maar dat ik haar nou zo grondig vind.. en ze vertikt het om eens iets op te ruimen. Ik ruim altijd op hoor, maar als mijn dochter bijvoorbeeld ergens een knuffel laat liggen word daar vakkundig omheen gewerkt en dat irriteert me.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:52

2u is wel bijzonder weinig. Met dienstencheques hier in België mag dat zelfs niet en is het minimum 3u (tenzij woonzorgcentrumkamers of service flats).

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:08

Tieneke schreef:
pateeke schreef:
Een hulp met dienstencheques verdient zo rond de 1100€ - 1200 per maand. Iemand die werkt in de thuiszorg zal zoiets van een €1300-1400 verdienen.rijk wordt je van geen v beide…

De eisen die hier gesteld worden zijn vaak buiten proportie, voor die 9 euro per uur. Mijn advies is om de huishoudhulp de tijd te geven om te wennen aan de nieuwe woning en te kijken met haar wat haalbaar is. Ik vind het belangrijker dat ze grondig werken, dan snel. Heel af en toe is er een klant die liever alles een beetje heeft, dan minder maar grondig, maar die klanten zijn zeldzaam.
Er zijn ook veel klanten die het werk in hun woning onderschatten of niet beschikken over het juiste poetsmateriaal (een aftandse stofzuiger etc.). Anderzijds zijn er huishoudhulpen wiens tempo extreem laag ligt, of die niet in staat zijn om zelf prioriteiten te stellen. Ik raad klanten met jouw vraag altijd aan om een lijstje te maken, prioriteiten aan te duiden en taken op te geven moest er nog tijd over zijn. Maar stel je huishoudhulp gerust dat het voor jou ook nieuw is en samen met hem/haar wilt bekijken hoe het loopt.

Durf echter ook wel feedback uit te spreken.

Is dit ook een reactie op mij?
Ik vind persoonlijk niet dat ik zo veeleisend ben... Ja, ik verwacht dat zowel beneden- als bovenverdieping gepoetst worden, maar bovenverdieping is weinig werk en kan ook zeker eens overgeslagen worden. Als mijn poetshulp iets nodig heeft, mag ze het altijd vragen en als het niet in huis is probeer ik te zorgen dat het er de volgende week wel is.
Het aantal uur is eigenlijk altijd in overleg bepaald. Het is ook afhankelijk van het werktempo van de poetshulp dus moeilijk te bepalen als klant, vind ik. Mijn poetshulp doet op 4u het hele huis en dan is het echt wel netjes gedaan. Als ik het zelf doe zit ik al snel aan 4u voor keuken, woonkamer en gang alleen (omdat mijn werktempo best laag ligt). Er is regelmatig nog tijd over en mijn huidige poetshulp doet dan wel eens iets extra's, maar dat stelt ze dan zelf voor.
Ik heb voor een klein en lokaal dienstenchequebedrijf gekozen waar aandacht is voor het welzijn van de medewerkers. Dat vind ik belangrijk. En ik ben echt wel blij met die keuze. Hoewel mijn poetshulp en ik geen gezamenlijke taal hebben om in te communiceren, loopt de communicatie beter dan met mijn vorige (Vlaamse) poetshulp. We communiceren via een app die vertaalt of via het dienstenchequebedrijf.
Bij mijn vorige poetshulp (via thuiszorg) liep de communicatie nog wel oké met de poetshulp zelf, maar niet met de verantwoordelijke (en dat was niet enkel mijn ervaring, maar ook die van mijn poetshulp). Behalve de prijs was dat voor mij één van de redenen om over te schakelen naar dienstencheques.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:15

In Nederland zit de CAO voor schoonmaak 10% boven minimumloon, excl. vakantiegeld en vakantiedagen, wat bij elkaar zo'n 15% verhoging geeft. Ook hebben ze recht op enige opleiding (in ieder geval bij de cao waar mijn bedrijf mee werkte) en vanwege het fysiek vrij zware beroep is er relatief veel ziekte. 140% van het minimumloon is dus alleszins redelijk.

Bruto - netto ligt vaak dicht tegen elkaar omdat (in ieder geval bij ons) de meeste mensen niet meer dan 20-25 uur werken door hoe het werk verdeeld is (wij hadden ook veel vakantiehuizen-schoonmaak. Dan heb je dus zowel seizoenspieken als weekpieken. Maandag/vrijdag kneiterdruk, woensdag nauwelijks werk) en ook vaak schoolgaande kinderen zonder opvang.

Dat betekent dat zwart - wit ook dicht tegen elkaar ligt en dus 170% zwart ook het redelijk is. Is het een zzp'er en wit, ga dan uit van tegen de 200% minimumloon.

Met het huidige minimumloon van 11,51-12,79€/uur (36-40 urige werkweek), zit je met rond de 17 euro heel redelijk voor zwart en wit is richting de 22-25 euro per uur. De lonen zijn de afgelopen paar jaar nu eenmaal heel hard gestegen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:17

Pateeke, nee, vandaar dat ik een nieuwe alinea begonnen was. Ik wou vooral jouw post aanvullen mbt het loon ;-)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 21:06

pillow schreef:
Fitzroy schreef:
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Dan heb ik een beetje een indruk.

Ik begrijp hieruit dat je het zelf nooit doet? Anders weet je toch hoelang je er over doet.

Wat een rare conclusie. Ik ben geen prof en heb er een hekel aan, dat klopt. Maar daarom werk ik veel langzamer dan een hulp zou doen. En verspreid ik het inderdaad. Dan het één en dan weer het ander. Daarbij kijk ik niet op de klok.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:29

Fitzroy schreef:
Wat een rare conclusie. Ik ben geen prof en heb er een hekel aan, dat klopt. Maar daarom werk ik veel langzamer dan een hulp zou doen. En verspreid ik het inderdaad. Dan het één en dan weer het ander. Daarbij kijk ik niet op de klok.

Ik zou het aantal uur bespreken met de poetshulp. Zij weten vaak zelf wel goed hoeveel tijd ze nodig hebben voor de gevraagde taken.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:24

Hier betaalden we 15 eur per uur, twee uur per week voor de grote klussen (standaard 1 gezinswoning). Meerdere mensen gehad, een maakte alles stuk, een heeft de huissleutel kwijt gemaakt en de laatste voerde niets uit maar schreef wel briefjes met pfffft en dan alles dat ze zou hebben gedaan 8)7
Sinds een paar jaar doe ik het weer zelf, ik werk 4,5 dag/week en twee jonge pubers. Maar het is uiteraard te doen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:57

Benzz schreef:
Ik heb mijn hulp vorige week verteld dat ze niet meer hoeft te komen. Ik woon op 60m2 ( oke iets groter, maar de slaapkamer hoeft ze niet te doen). Met 4 uur per week bleef ze alleen de simpele dingen doen, badkamer, woonkamer en keuken stofzuigen en dweilen. Nooit een keer de oven, de ramen enz. Ik verzocht haar om wc eend te gebruiken voor het toilet, maar ze bleef maar bleek gebruiken. Waardoor ik door spetters ( wasmachine staat ernaast) meerdere best dure kledingstukken kon weggooien.
Betaalde haar 18 euro per uur. Maar ga het zelf wel weer doen.

Dan zorg je er toch voor dat er geen bleek in huis is?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:52

Dat werkt niet perse.
Ik had ook een alternatief voor bleek naast het toillet gezet en in de schoonmaak spullen kast. Maar mijn hulp nam dan de week er na gewoon zelf bleek mee.
Net als het spul om de vloer mee te dweilen. Mijn oude estrikken houden helemaal niet van allesreiniger, dus ik wil graag dat er maximaal eens per maand gedweild wordt met groene zeep. Maar er werd toch stug elke week gedweild met allesreiniger.
Ook nadat we een paar keer met een kop koffie zijn gaan zitten om uit te leggen waarom wij het graag op die manier willen...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:58

Nickeltje schreef:
Dat werkt niet perse.
Ik had ook een alternatief voor bleek naast het toillet gezet en in de schoonmaak spullen kast. Maar mijn hulp nam dan de week er na gewoon zelf bleek mee.
Net als het spul om de vloer mee te dweilen. Mijn oude estrikken houden helemaal niet van allesreiniger, dus ik wil graag dat er maximaal eens per maand gedweild wordt met groene zeep. Maar er werd toch stug elke week gedweild met allesreiniger.
Ook nadat we een paar keer met een kop koffie zijn gaan zitten om uit te leggen waarom wij het graag op die manier willen...

Zooooo herkenbaar, helaas!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:28

Ik schrik ervan wat sommige van jullie hulpen doen ( of eigenlijk niet doen). Ik werk als huishoudelijke ondersteuner bij mensen die het zelf niet kunnen. Ik heb nu voornamelijk oudere mensen ( 75+), maar ik kan ook bij mensen aan het werk zijn die het lichamelijk niet aankunnen. Ik krijg standaard 2 uur voor een schoon en leefbaar huis zoals dat heet. Dat betekent afstoffen stofzuigen, dweilen, zo nu en dan bed verschonen, wc en badkamer en de buitenkant van de keukenkastjes. Wat mensen zelf kunnen doen, doen ze ook, maar ik doe dus voornamelijk de zware klussen. Extra dingen zoals ramen lappen/keukenkastjes uitsoppen/koelkast/ vitrages wassen plan ik gewoon ergens en dan doe ik bijv de badkamer minder uitgebreid. Ik hoef ook niet elke week de badkamer van onder tot boven te soppen. Het hangt er een beetje af wat de cliënt wil en zelf nog doet.
Als ik voor een cliënt de was moet doen, krijg je daar extra tijd voor (wasmodule).
Maar als ik dan lees dat er iemand een appartement heeft, de hulp 2 uur komt en dan nog maar de helft doet......
En ik hou ook nog koffie pauze tussendoor, want mensen stellen het zeer op prijs als je tijd neemt voor een kopje koffie en even bijkletsen.

En nee, sorry, ik neem geen particuliere cliënten aan. :D Ik heb werk zat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:47

Ik heb al vaak klanten stopgezet omdat het huis extreem vuil is. Dat gaat dan van een vloer vol stro en kippen in de badkamer tot klanten die urineren in de keuken in de afwasbak. Vaak speelt er dan een bepaalde problematiek, maar er zijn heel erg veel klanten die zelf ook gewoon niets doen.

En we moeten een kat een kat noemen: veel huishoudhulpen doen hun werk supergoed en hebben heel veel fierheid over hun werk, maar er is ook een deel dat het doet omdat het de enige mogelijkheid is (flexibele uren, geen scholing, migratieverhaal, taal...). En ook in die laatste groep zijn er dan doe het alsnog wel goed doen, maar er zijn er ook waar werk aan is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:07

Ik betaal €16,- per uur (wit) en ze komt 3 uur per week. In die drie uur doet ze alles stofzuigen, dweilen, stof afnemen, badkamers, keuken. Om de week bedden en af en toe iets extra's (bijv. ramen of keukenkastjes), dat gaat dan wel ten koste van iets anders (bijv. boven dweilen).
Wij zorgen dat alles goed opgeruimd is.

Ze werkt met onze spullen, maar heeft van tevoren wel aangegeven wat ze nodig heeft. Ze is super betrouwbaar, werkt hard en komt afspraken goed na, dat is voor mij het alle belangrijkste. Ik vind haar niet heel grondig, maar doordat alles goed bijgehouden wordt, is ons huis nooit echt vies.
Buiten de standaard zoekt ze geen extra klusjes, dus als ik dat wil moet ik dat vragen, maar ze maakt haar tijd wel altijd vol.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:17

Misty12, wat jij zegt is heel herkenbaar hoor. Ik heb als tiener een aantal zomers vanuit de thuiszorg bij mensen gepoetst en ik kreeg veel te vaak te horen dat het zo schoon was als ik was geweest, dat ik me echt afvroeg wat hun standaard hulp deed in die 3 (!) uur die stond voor het schoonmaken van kleine appartementjes. Met 1,5 uur ben je dan echt wel klaar met het standaard rondje stoffen/zuigen/badkamer/keuken. De meeste mensen wilden een half uurtje gezellig kletsen en koffiedrinken maar dan heb je dus nog steeds een uur over om alle ramen te zemen of de keuken ondersteboven te halen of elke centimeter van de badkamer blinkend te krijgen. En tuurlijk, mijn energielevel en motivatie als 17-20 jarige met een bijbaantje is misschien wat hoger maar daarentegen had ik nauwelijks ervaring en dan kost alles juist wat meer tijd.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:29

Ik heb al jaren dezelfde huishoudelijke hulp. Ik betaal haar 17,50 per uur, ze komt elke week 4 uur. We hebben een ruim huis (~180m2), en ze doet eigenlijk alles; hele huis stofzuigen, beneden dweilen (boven is maar heel afentoe nodig omdat we nooit met schoenen in huis lopen), keuken, badkamer van top tot teen, bedden verschonen en het beddengoed wat er af komt wassen en in de droger. Strijken wat er ligt (ik zorg dat dit maximaal 1 was is, vaak zijn het maar een paar kledingstukken). En elke week pakt ze wel iets extra's op eigen initiatief, bijv de ramen binnen, de koelkast of een of of meerdere keukenkastjes. Ik hoef haar eigenlijk niets te zeggen, ze bedenkt het allemaal zelf. We drinken altijd even samen koffie.

Ik denk dat goede communicatie belangrijk is; wat verwacht je van je hulp? En omgekeerd, ook zorgen dat zij zo goed mogelijk haar werk kan doen door voor de juiste schoonmaakmiddelen en tools te zorgen. Mijn hulp werkt graag met zo'n electrische zeem dinges, die heb ik voor haar gekocht. Bepaalde doekjes vindt ze fijn, dus ik zorg dat die in huis zijn. Ik zie haar als professional, dus dan moet ik ook serieus nemen wat zij nodig heeft om haar werk te doen. Ik heb nagenoeg nooit wat aan te merken, maar als dat eens wel zo is, dan bespreken we dat gewoon (en niet via whatsapp, maar gewoon face to face). En als ik iets specifieks graag gedaan wil hebben, dan vraag ik het, maar dat is bijna nooit nodig, omdat ze zelf meer dan genoeg initiatief neemt :-)

We hebben haar gevonden via een vriendin, en die had haar weer gevonden via Nextdoor. Inmiddels is ze zelf een vriendin van me geworden, we zijn erg blij met haar!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:15

Nickeltje schreef:
Dat werkt niet perse.

Herkenbaar inderdaad. Mijn vorige poetshulp bleef, ondanks dat ik het anders gevraagd had, mijn gang dweilen met allesreiniger oid terwijl dat er enkel voor zorgt dat het vuil vastgehouden wordt in die vloer. Ik vroeg mezelf soms echt af of ze het zelf niet zag dat de vloer er niet properder op werd, want zelfs ik zag het (terwijl ik slechtziend ben).

Tieneke schreef:
Ik heb al vaak klanten stopgezet omdat het huis extreem vuil is. Dat gaat dan van een vloer vol stro en kippen in de badkamer tot klanten die urineren in de keuken in de afwasbak. Vaak speelt er dan een bepaalde problematiek, maar er zijn heel erg veel klanten die zelf ook gewoon niets doen.

En we moeten een kat een kat noemen: veel huishoudhulpen doen hun werk supergoed en hebben heel veel fierheid over hun werk, maar er is ook een deel dat het doet omdat het de enige mogelijkheid is (flexibele uren, geen scholing, migratieverhaal, taal...). En ook in die laatste groep zijn er dan doe het alsnog wel goed doen, maar er zijn er ook waar werk aan is.

Ik heb zelf ook al wel vuile huizen gezien, waar je bv letterlijk aan de vloer blijft plakken (en dan niet op 1 kleine plek maar gewoon de ganse vloer), rommelig etc. Maar de voorbeelden die je noemt zijn nog wel vele malen erger. Ik vraag me altijd af hoe mensen in zo'n situatie kunnen/willen leven...

Vroeger hadden wij ook regelmatig huishoudhulpen die een andere taal spraken en/of een migratieachtergrond hadden. Hoewel je niet in hokjes zou mogen denken, mensen niet zou mogen beoordelen op nationaliteit is mijn ervaring wel dat poetshulpen van bepaalde nationaliteiten wel grondig én snel poetsen. Ik denk dat (oorspronkelijke) nationaliteit soms wel een rol kan spelen. Ik heb ooit een groepsreis meegedaan naar Marokko, waar we bij een Marokkaans gezin logeerden. Uiteraard hielpen we bij de afwas na het eten. Zij vonden dat wij niet konden afwassen en wij stonden met open mond te kijken naar hoe zij dit deden (en dachten daar liever niet aan als we gingen eten :+ ). Waarmee ik niet neer wil neerkijken op mensen van Marokkaanse origine, maar ik geloof wel dat er tussen verschillende culturen verschillende normen en gewoontes kunnen zijn.

En natuurlijk zijn er ook huishoudelijke hulpen 'waar werk aan is', maar die heb je denk ik wel in ieder beroep, ongeacht origine, taal, opleiding etc.
Veel hangt dan ook af van de organisatie waarvoor men werkt, is mijn ervaring. Ik heb vroeger zelf gewerkt in een organisatie waar enorm neergekeken werd op mensen met een lager diploma (bv. enkel diploma SO). Sommige leidinggevenden daar maakten in dat verband ook best ongepaste opmerkingen (in mijn ogen). En natuurlijk heeft de houding van leidinggevenden ook wel behoorlijk wat impact op het personeel en hun werk.
In het geval van poetshulpen vind ik het zelf wel bijzonder wanneer mensen enerzijds persé een poetshulp willen, maar anderzijds wel enorm neerkijken op poetshulpen en/of mensen met een lagere scholingsgraad).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:34

En ze dan hoog van de toren blazen wanneer hun poetshulp voor 9 euro per uur niet het hele huis heeft gedaan...
Je moet ook eerlijke verwachtingen hebben, denk ik dan.

Wat je zegt over bepaalde afkomsten, klopt naar mijn ervaring ook wel. Een Poolse dame durf ik bijna blindelings aannemen, ze krijgen het zorg dragen voor het huis met de paplepel ingegoten, dat is er elke keer boenk op. Maar in veel andere landen met een totaal andere cultuur wordt er totaal anders gepoetst. Dat is daarom niet altijd slechter of zo, maar je moet dan je eigen manier van werken opzij kunnen zetten. En je ogen kunnen sluiten wanneer ze met een aftrekker en keukenhanddoek aan de ramen beginnen <<) (Bij zulke verhalen gaan we wel bijschaven.)

Wat je zegt dat veel afhangt van de organisatie klopt imo ook. Ik kom van één van de grootste spelers op de markt en dat was qua opleiding voor hen (en mezelf trouwens ook) echt schrijnend. Iedereen aanwerven, maar bijna niet investeren. En als ze dan opleiding konden krijgen, bracht ik hen er zelf naartoe, want ze konden zomaar 60 kilometer verderop verwacht worden en velen hebben enkel het openbaar vervoer dat ze kunnen gebruiken. Heel veel huishoudhulpen kunnen bijvoorbeeld niet fietsen, iets waar we niet bij stilstaan.

Mijn huidig bedrijf is een vzw en dat merk je in alles. Ik heb tonnen respect voor mijn mensen, maar mijn leidinggevenden ook. Ze krijgen opleiding voor ze aan de slag gaan en tijdens. Loopt alles goed? Neen, maar ik was toch blij laatst om te constateren dat 3/4 van mijn team meer dan 8 jaar anciënniteit had.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:39

Bij mij komt de schoonmaakster om de week 3 uur. Ik heb een appartement van 75m2 en een kat. In die tijd doet ze: stoffen, stofzuigen, dweilen, badkamer, wc en keuken. Daarnaast doet ze dan nog iets extra's, maar meestal laat ik haar zelf bepalen wat. Daar is ze beter in dan ik ;) Soms vraag ik haar ook het oud papier weg te brengen. Ik betaal haar 15 euro per uur.

Schoonmaak spullen heb ik staan en als ze iets speciaals nodig heeft of ergens een voorkeur voor heeft dan koop ik dat gewoon. Ze komt trouwens als ik aan het werk ben en heeft een eigen sleutel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:52

Majabeestje schreef:
Sky_As schreef:
Vraagje voor de mensen die 15+ euro betalen aan hun huishoudster.... Verdienen jullie dan meer dan dat bedrag per uur op jullie werk?
(algemene vraag, ik hoef niet te weten hoeveel je verdient hoor, een simpele ja of nee volstaat)

Want mijn dilemma was altijd dat als ik iemand meer moet betalen dan dat ik zelf verdien om mijn huis schoon te maken , ik beter minder uur kan gaan werken....
(ik heb ook niet per se een hekel aan schoonmaken)

Ja, ik verdien ruim meer. Maar, ik werk liever dan dat ik het huishouden moet doen dus ook voor hetzelfde uurloon zou ik liever zelf 2 uurtjes aan het werk gaan en dat ik het huishouden uitbesteed :+

Doordat de huishoudster er is hoef ik 'alleen' de kleine klussen te doen. Stofzuigen, wc schoon, keuken netjes etc. Ik zeg 'ik' maar ik bedoel natuurlijk 'wij'.

Precies dit! Het geeft ook rust in m'n hoofd trouwens.