Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 843
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:12

Hoe ben je met de buren? Ik zou langslopen en gewoon overleggen. Misschien dat ze zeggen van joh tot uur of 23u is prima en dan de muziek uit/zacht. Wij kunnen het hier erg waarderen als de buurjongen even een briefje door de bus doet of langsloopt. Helaas doet hij dat niet altijd en duren z'n feestjes weleens tot 5:00.... :')

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:19

DuoPenotti schreef:
Zo streng vind ik het niet.
Ik lees dat de meeste vinden de muziek zachtjes na 24:00 uur. Niet het complete feestje afkappen.
Wat is daar streng aan?
Is tot 3 uur muziek standje hard dan normaal tegenwoordig?


Blijkbaar wel in een vrijstaand huis. :')

Tja, in een rijtjeshuis kan dat nu eenmaal niet zonder een bepaalde mate van overlast te geven. Moest een kennis van me ook zo aan wennen, was een boerderij midden in de polder gewend, kwam in een rijtjeshuis (sociale woningbouw) terecht...

Viel haar inderdaad tegen, ze moest echt rekening leren houden met de buren.

Als het feestje na 11/12 uur doorgaat zou ik toch echt naar een andere locatie kijken: huur een zaaltje of ga lekker in een bar zitten of zo... De ene buur kan akkoord gaan, maar je kunt de herrie vaak 3 huizen verderop nog horen. En we hebben niet allemaal vrij in het weekend...

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:22

De makkelijkste oplossing is natuurlijk de directe buren gewoon uitnodigen

Emj_23
Berichten: 1236
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:33

Vergeet met een briefje de achterburen niet. Vooral als je zoals meestal in Nl de rijtjes zo hebt dat de achtertuin grenzen. Lekkere klankkast, de naaste buren horen niets omdat al het geluid naar de achterburen gaat.

PSvanLot

Berichten: 10226
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:39

Ik begrijp dat het om een eenmalig feestje gaat?

Bij de buurt een briefje in de bus dat je je verjaardag wat groter wilt vieren en dat er tot 00:00 wat hardere muziek gaat zijn. Daarna de muziek op lager niveau.

Zou ik als buren totaal geen probleem mee hebben als het op tijd aangegeven zou worden.

Desnoods begin je eerder met je feestje, is het ook eerder afgelopen.

luuntje

Berichten: 14046
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:39

Ts wat ga je doen nu?

Mijn buren hadden gisteren een feestje.
Ze stopten rond 2200 uur. Vond ik erg fijn.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:57

Vind een feestje prima, tot 1.00 harde muziek ook goed. Maar dat feestjes door moeten gaan tot 3 a 4 uur in de nacht en dat de buren daar dan maar van moeten mee genieten, vind ik aso.

Ik moest laatst rond 7.00 in de auto op zaterdagochtend, kon het niet waarderen dat de muziek stond te pompen tot half drie in de nacht en dat ze tot kwart voor vier riepen te schreeuwen en lallen op de parkeerplaats.

Of dat de boerderij in de straat af en toe plek is voor een houseparty, dan hoor je die bas tot 5.00 en heb je lallende jeugd in je tuin, en die dronken lui vernielen dan ook nog wel eens wat, gooien flesjes in de wei.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 01-10-23 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KSHancox
Berichten: 1272
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:58

Padoertje schreef:
nevica schreef:
Ik verbaas me toch wel over de reacties hier eigenlijk. :') Ik woon ook in een rijtjeshuis, in een dichtbevolkte buurt. Als mijn buren een feestje willen houden tot 4 uur dan melden ze mij dat en dan is het prima. Het is niet elke week en je hebt harde muziek en harde muziek. Ieder normaal mens snapt wel dat de muziek na een bepaald tijdstip een tandje zachter moet.

Zag nog mensen reageren met waar houd het dan op want dan is die jarig en dan die en die. Ik heb geen last van buren verder dan direct naast mij hoor. Ja in de zomer als ze het buiten houden hoor ik het misschien, so be it. Leven en laten leven.

Dus TS ik zou het even melden aan je buren, met de kanttekening dat je het geluid zachter maakt na x uur en als er iets is dat ze je kunnen bellen / appen.


Nou dit inderdaad. Nu heb ik maar 1 directe buur, maar tjonge ik ben blij dat ik sommige bokkers hier niet naast me heb wonen. Die paar keer per jaar dat er iemand jarig is….

Als hier 1x in het half jaar pokeravond is van de mannen, dan ga ik toch echt de buren niet waarschuwen. Geen harde muziek, maar wel een stel overenthousiaste 50 plussers. Die produceren net zoveel herrie. Aan de andere kant doen wij ook niet moeilijk als de buren tot laat met visite in de tuin zitten etc. Leven en laten leven hoor! Mensen kunnen tegenwoordig nog maar zo weinig van elkaar hebben… Ga dan niet wonen in een dichtbevolkt gebied.


Ik vind dat zo makkelijk gezegd hè. Niet iedereen heeft een leefstijl waarbij af en toe tot 3 uur wakker liggen van de herrie te doen is. Daarnaast onderschatten sommige mensen echt hoe snel je een klankkast creëert en niet iedereen kan (vooral nu) een vrijstaand huis kopen. Regels met betrekking tot geluidsoverlast zijn er niet voor niets. Als je buren akkoord zijn met herrie dan helemaal prima natuurlijk, maar als ze niet akkoord zijn met je herrie na een bepaalde tijd dan heb je dat zelf maar op te lossen.

Hier bel ik ook echt wel de politie voor m'n bezopen buren die regelmatig wat poedersuiker in hun neus stoppen. Ik ga echt niet midden in de nacht m'n nest uit, mezelf aankleden en daar aankloppen om te vragen of ze alsjebliehieft alweer die poedersuiker zachter willen zetten.

Je zal maar als je tegen een burn out aan zit of over een paar uur je nest uit moet om de hele dag op de vrachtwagen te zitten ofzo te horen krijgen dat je 'dan maar niet in een dichtbevolkt gebied moet wonen.'

Echt heel aso.

nardxash

Berichten: 4038
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:00

Ten eerste ligt het heel erg aan je relatie met de buren.

Maar tot 2-3 uur feesten huur dan wat af.
Tot 22.00 uur muziek prima en daarna zacht de muziek aan is ook nog prima.

Zelfs op vrijdag en zaterdag er zijn namelijk gewoon nog mensen in bepaalde sectoren die dan ook vroeg hun bed uit moeten

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:02

Padoertje schreef:
Ga dan niet wonen in een dichtbevolkt gebied.


Wat een briljant idee! Dat ik dáár niet direct aan hebt gedacht! **\O/**

Wat een .... opmerking zeg. Als dat mogelijk was geweest had ik daar vast en zeker al gezeten. B-) :)*

pinto_1

Berichten: 2585
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:14

verootjoo schreef:
Jeetje wat zijn jullie streng :=

Ik zou gewoon even de buren inlichten dat je een feestje hebt en lekker feesten en na 24.00 de muziek een standje terug doen.

Zolang dit niet elke week is, is er mi echt geen probleem. Een avondje overlast overleeft iedereen wel en als je ze inlicht kunnen ze er ook voor kiezen zelf een avondje uit te gaan.


Ik zou hier ook voor kiezen. En als je de buren vooraf informeert heb je ook meer inleving en dus minder kans op klachten.

xAurea

Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 20:31

Wat veel reacties jeetje!
Natuurlijk was ik niet van plan om tot 2/3u snachts harde muziek te draaien, ik ben niet helemaal gek hahaha.

Ik ga gewoon bij alle buren n briefje in de bus doen en vanaf 00:00 gaat de muziek natuurlijk zachter!

pinto_1

Berichten: 2585
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:37

Ik ken je buren uiteraard niet, maar op het moment dat er een briefje in de brievenbus zit, zou hier niemand een probleem ervan maken.
Zelfs als de muziek na 12 uur nog te hard staat. ;)

Roosch

Berichten: 36786
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:38

Als je lucratief wil zijn kun je er een paar oordopjes en slaaplekkerthee bij doen. :))
Zag er iets over voorbij komen op internet, beter goed gejat dan slecht verzonnen.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:44

Ik ben wel verbaasd dat mensen blijkbaar niet standaard oordoppen in huis hebben. En dan gaan klagen over zelfs de politie bellen als anderen een leuk eenmalig feestje hebben.

Ik lig nooit wakker van feestjes van buren omdat ik voor alle soorten overlast oordopjes heb. Heb een hekel aan harde herrie maar er zijn dus gewoon goede oordoppen die herrie filteren en bastonen dempen en je wel gewoon tv kan kijken.

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:52

Hier hadden we pas ook een briefje van de buurjongen, met ook de uitnodiging om ook een biertje mee te drinken en het ook gewoon te komen zeggen als het te erg werd. Juist daardoor maak ik me er niet druk op, oordoppen in en ik heb echt geen idee tot hoe laat ze door zijn gegaan.

mavantos

Berichten: 3682
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:55

xAurea schreef:
Wat veel reacties jeetje!
Natuurlijk was ik niet van plan om tot 2/3u snachts harde muziek te draaien, ik ben niet helemaal gek hahaha.

Ik ga gewoon bij alle buren n briefje in de bus doen en vanaf 00:00 gaat de muziek natuurlijk zachter!


Ik zou bij het briefje gewoon twee setjes oordoppen geven. Die kan je vast bij een Action oid voor weinig op de kop tikken. Je zou ook op het briefje kunnen zetten dat als ze niet kunnen slapen ze uiteraard een drankje mee mogen doen en zet je telefoonnummer erbij dat ze je kunnen bereiken als het ze echt overlast hebben.

Kan me niet voorstellen dat mensen dan een feestje tot een uur of 02.00u met na 00.00 de muziek zachter in het weekend vreselijk vinden. Tuurlijk niet ideaal, maar eens in het jaar moet toch kunnen.

En voor de mensen met kleine kinderen kunnen ze alvast wennen voor als de kinderen ouder zijn ;)

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:01

Het verbaast mij dat zoveel mensen met oordoppen wel kunnen slapen. Ik heb ze vaak gebruikt, maar keer op keer komt het geluid er wel doorheen, en lig ik alsnog klaarwakker.

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:26

Ik woon zelf vrijstaand maar werd vannacht nog wakker van een kotsend en jankend overbuurkind. Had mijn raam open en hoorde alles. Vond het erg zielig maar verbaasde mij wel hoe gehorig alles was

Feestjes prima maar ook in het weekend werk ik en moet om 6 uur eruit. Ik zou niet blij zijn met harde muziek na 22.00 en met oordoppen kan ik niet slapen.

DuoPenotti

Berichten: 30607
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:27

sterregoud schreef:
Het verbaast mij dat zoveel mensen met oordoppen wel kunnen slapen. Ik heb ze vaak gebruikt, maar keer op keer komt het geluid er wel doorheen, en lig ik alsnog klaarwakker.

Ik heb vele geprobeerd maar ze blijven niet zitten. Of geluid komt er doorheen. En zo niet dan van dat rare gevoel in de oren.
Maar ik heb de juiste ook nog nooit gevonden.

Gelukkig woon ik nu erg rustig.
Maar als ik soms lees (niet perse dit topic) wat voor aso dingen men voortaan moet pikken wat als normaal beschouwd word :wow:

Supervixen

Berichten: 13039
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:30

Heel eerlijk? Ik vind het strontvervelend als er na 22u nog herrie is als ik probeer te slapen.

Ik woon dus in zo'n buurt waar het een klankkast is omdat tuinen aan elkaar grenzen. Een paar jaar geleden was het met mooi weer elk weekend raak met muziek tot in de nacht bij verschillende huizen. Nooit een briefje of iets in de bus gehad van iemand.
Ik slaap altijd met oordoppen in, doe dan de ramen allemaal dicht bij een feestje en ik ben ook wel eens op een luchtbed aan de andere kant van het huis gaan slapen.
Maar als de muziek dan nog dwars door alles heen komt, vind ik dat niet normaal. Ik snap niet dat er bij een feestje de muziek op standje 10 nodig is.
Mij zou je dan ook echt niet blij maken met muziek tot twaalf uur 's nachts. Na tien uur gewoon de muziek zacht zetten.

xSagan
Berichten: 686
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:57

Interessant topic.

Ik heb twee situaties meegemaakt waarbij een onaangekondigd feestje in slecht geïsoleerde sociale huurwoningen werd gegeven naast mij en na mijn gesprek met hem de dag daarop, want er was drank en drugs in het spel en dan ga ik het gesprek niet aan, afgesproken dat doormidden van aangeven te doen en dat heeft de buur in zijn oren geknoopt en dat ging wel goed tussen ons.

Ik vind het vreemd dat andere nachtrust mogen verstoren omdat het idd 1x is, maar als je inderdaad in een hele drukke straat woont, is dat echt niet haalbaar en het is aangetoond dat meestal de bastonen doorkomen en dat het daar juist om draait dat ik als één van de geluidsgevoelige net zo brak zijn als diegene die een slok of meer teveel op heeft. Zo voelt het in mijn geval althans.

Met die reden in je achterhoofd ben ik het met mvdende eens dat je ook een paar huizen als dat het geval is aan de overkant en zijkant mee pakt. Zo laat jij zien dat je open staat en blijf je net als mijn buurman en ik beter in contact. Niet zomaar dingen gaan uittesten, zijn geen leuke ervaringen kan ik vertellen.

Ik heb overings niet de politie gebeld, ik kon slapen bij iemand anders, maar het liefst slaap je toch in je eigen bed. Feestje is dus prima, maar wel melden en geef ook de ander de nachtrust. We weten immers niet wat voor werk of privé hij/zij heeft.:)

Ps. Iemand grapte hier om naar het platteland als voorbeeld te verhuizen of hutje op de hei, ik heb daar vakantie gevierd en geluid draagt goed ver kan ik uit ervaring delen. Overal kan er herrie zijn.XD

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:03

verootjoo schreef:
Ik ben wel verbaasd dat mensen blijkbaar niet standaard oordoppen in huis hebben. En dan gaan klagen over zelfs de politie bellen als anderen een leuk eenmalig feestje hebben.

Ik lig nooit wakker van feestjes van buren omdat ik voor alle soorten overlast oordopjes heb. Heb een hekel aan harde herrie maar er zijn dus gewoon goede oordoppen die herrie filteren en bastonen dempen en je wel gewoon tv kan kijken.




Knap oordopje die het trillen van je ramen en bed tegenhoudt!

Telpeva

Berichten: 14927
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:04

Lief dat je rekening wilt houden met je buren ts!
Heb je al eens overwogen om gewoon eens aan te bellen en te vragen naar hun ervaringen met feestjes en hoe zij dat in het verleden of van anderen buren bijvoorbeeld hebben ervaren? Niet elke wijk is hetzelfde, niet alle huizen zijn hetzelfde. Als jullie in een goed geisoleerde woning zitten en buren eigenlijk geen of maar heel weinig van elkaar horen dan is er misschien zelfs niks aan de hand. De wijk waar ik woon (ook rijtjeshuizen) zijn 'gezegend' met een enkelsteens muurtje en bar slechte isolatie, wanneer mijn buren visite hebben dan kan ik in mijn woonkamer letterlijk horen wat ze zeggen wanneer ze hard praten (uiteraard ga ik daar niet moeilijk over doen, een mens moet kunnen leven, ik ga dan slapen met een NC koptelefoon op mijn hoofd). Hiervoor heb ik in een ander rijtjeshuis gewoond in een andere wijk, daar was de geluidsisolatie veel beter.

cariena1
Berichten: 977
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:20

Mijn buren zeggen niks over een feestje als ze die houden is 2 a 3 x per jaar ik zeg er niks van, ik denk maar zou val vanzelf in slaap