Hoe verkoeling krijgen op een te warme dag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:21

Marjo schreef:
Er zijn volgens mij gewoon stallen voor de paarden :j

Ja zeker, ben je er wel eens in geweest met deze temperaturen? Dat is niet te doen. Dit heeft niets met dierenwelzijn te maken.
Liever een teleurgesteld kind dat wel weet hoe dierenwelzijn werkt dan gewoon gaan en het slechte voorbeeld geven.

Ik heb nog altijd de hoop dat ze de boel afgelasten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:26

Tazzey schreef:
Marjo schreef:
Er zijn volgens mij gewoon stallen voor de paarden :j

Ja zeker, ben je er wel eens in geweest met deze temperaturen? Dat is niet te doen. Dit heeft niets met dierenwelzijn te maken.
Liever een teleurgesteld kind dat wel weet hoe dierenwelzijn werkt dan gewoon gaan en het slechte voorbeeld geven.

Ik heb nog altijd de hoop dat ze de boel afgelasten.

Ik ben regelmatig op HE geweest. Ik vind niet dat het evenement afgelast moet worden, zeker in de ochtenduren zijn de temperaturen nog niet zo hoog dat de paarden dat niet aan kunnen. Daarnaast hebben de eigenaren zelf een verantwoordelijkheid richting hun dier :)

Daarbij, dit soort temperaturen gaan we steeds vaker krijgen. Dus beter wennen we eraan en kijken we welke maatregelen werken en waar je mee rond kan komen dan dat je alles maar gelijk afgelast als het 25 graden of warmer wordt.

Het EK Endurance is vandaag ook gewoon van start gegaan, en daar hoor je niemand over :=
Evenals de vele wedstrijden die gewoon doorgaan...

Tazzey

Re: Hoe verkoeling krijgen op een te warme dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:46

Dat endurance evenement had ook geen doorgang moeten vinden.
Het feit dat het in de ochtend nog niet zo warm is kan kloppen maar die paarden moeten wel vervoerd worden en velen blijven er een aantal dagen. Die stallen zijn bloed verzengend heet. Leuk dat de shows vroeg afgelopen zijn dan kunnen ze eerder die sauna in.

Ik begrijp niet goed wat het feit dat je er al jaren komt hiermee te maken heeft. Er zijn zat jaren dat het prima te doen was maar dit jaar is daar niet een van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 22:47

Tazzey schreef:
Dat endurance evenement had ook geen doorgang moeten vinden.
Het feit dat het in de ochtend nog niet zo warm is kan kloppen maar die paarden moeten wel vervoerd worden en velen blijven er een aantal dagen. Die stallen zijn bloed verzengend heet. Leuk dat de shows vroeg afgelopen zijn dan kunnen ze eerder die sauna in.

Ik begrijp niet goed wat het feit dat je er al jaren komt hiermee te maken heeft. Er zijn zat jaren dat het prima te doen was maar dit jaar is daar niet een van.

Je vraagt zelf aan mij of ik er wel eens ben geweest, daar reageer ik op :')

Bij de stallen hebben ze dus ook maatregelen genomen zoals bv ventilatoren.

Daarnaast blijf ik erbij dat de eigenaren zélf een verantwoordelijkheid hebben richting hun paarden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:00

Ik vroeg of je wel eens in de stallen bent geweest met die hitte. Die ventilatoren geven iets verlichting maar met deze temperaturen is dat echt onvoldoende.
Helaas nemen veel eigenaren die verantwoordelijkheid niet en dan moet je als organisatie ingrijpen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 23:20

Tazzey schreef:
Ik vroeg of je wel eens in de stallen bent geweest met die hitte. Die ventilatoren geven iets verlichting maar met deze temperaturen is dat echt onvoldoende.
Helaas nemen veel eigenaren die verantwoordelijkheid niet en dan moet je als organisatie ingrijpen.

Ben je er zelf wel eens geweest?

Ze nemen echt wel hun maatregelen.
Of de paarden nou thuis op stal staan zonder ventilatoren of daar met. Of thuis in de volle zon op de wei. Het is namelijk overal warm :j

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 00:42

Zodra er geld in het spel is gewoon recht banketstaaf wat krom is. En dan gaan klagen dat men kritisch is op de paardensport.

Ja mijn paard heeft het morgen ook warm maar heeft keuzes (24/7 buiten). En hij hoeft niks. Niet mee, niet te werken, niks.

Ik kan hier weinig begrip voor opbrengen. Of eigenlijk geen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 01:01

Koelvest aanschaffen. Iedere paar uur even onderdompelen in water en je kan fluitend de dag door. Hoedje op en goed blijven eten en drinken.

Dierenwelzijn is ook je paard goed kennen en daarop anticiperen. Het ene paard kan net als de ene mens beter tegen de warmte dan de andere...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:16

BeFunny schreef:
Tazzey schreef:

Ben je er zelf wel eens geweest?

Ze nemen echt wel hun maatregelen.
Of de paarden nou thuis op stal staan zonder ventilatoren of daar met. Of thuis in de volle zon op de wei. Het is namelijk overal warm :j

Ja zeker, en in het verleden op veel meerdaagse wedstrijden in binnen- en buitenland geweest. Als jij die ervaring ook had dan zou je weten dat die stallen tenten echt bijzonder onaangenaam zijn met deze temperaturen. Er is nogal een verschil tussen opgesloten staan met meerdere paarden in stallen tent die snel onplezierig warm wordt of thuis op het land of in een stal die niet is opgebouwd uit donkere stof met amper openingen voor frisse lucht.

Maar goed, ik heb mijn zegje gedaan als je dit goed wilt praten moet je dat vooral doen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 09:40

Waaauuw wat een reacties, allemaal bedankt voor de goede tips. We gaan in de ochtend er een paar uur heen, zorgen dat we voor de ergste hitte weer weg zijn. Mijn kind weet hoe we met warmte en onze dieren omgaan, mijn paarden hebben geen schaduw op de wei dus gaan na 10 uur naar binnen en hebben op stal grote industriele ventilatoren staan. De konijnen krijgen ijsflessen en ventilatoren. Dus voor onze eigen dieren hebben wij onze verantwoording zeker. Hoop dat de eigenaren voor vandaag en morgen op het event hun verantwoording nemen. Mijn arabieren hebben er geen last van, mijn erg donkerbruine welsh cob vindt het helemaal niets, wil graag douchen en naar stal...dus is ook echt per dier verschillend. Laten we hopen dat alle beesten er gewoon niet onder lijden en iedereen gewoon een leuk weekend mag hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:52

Ir111 schreef:
ajesca123 schreef:
Ik heb ook tickets voor mijn dochter en haar vriendinnetje.
Maar hier neigen we nu toch naar omzetten naar volgende week.
Voornaamste reden toch wel het dierenwelzijn.
Jammer dan dat ze zich er al maanden op verheugen.
Die dieren kiezen er niet zelf voor om in die hitte aan de bak te moeten. Zelfde mening heb ik over wedstrijden met deze temperaturen.

Zo zou ik er ook inzitten. Gelijk mooi een voorbeeld voor je kinderen.

Helemaal top! +:)+