Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Via ABN-Amro kost een overboeking naar Cuba al 20-50 euro. Misschien heeft deze man ook geen bankrekening. Dan moet het via Money-transfer of zo.Is die man getrouwd? Soms proberen dergelijke mannen via een huwelijk met een westerse vrouw te ontsnappen aan hun eigen land. Onze prinses Christina was trouwens ook met een Cubaan getrouwd. Daar heeft prins Bernhard nog persoonlijk moeite voor moeten doen om die uit Cuba hiernaartoe te krijgen.Zo'n streng communistisch land is niet gemakkelijk in veel dingen.
BigOne schreef:Las net dat de uitzondering voor Amerika ook niet meer geldt. Enigste land waar Cubanen naar toe kunnen reizen zonder veel gedoe is Rusland , daar wil je ook niet zijn. Ook asielaanvragen hier in Nederland worden voor 99% afgewezen.
herr_balou schreef:Deze jongeman ken je persoonlijk maar als je het nou breder trekt. Hoe kijk je aan tegen economische vluchtelingen in Europa? Heb je daar ook eenzelfde soort compassie voor? Of wel voor oorlogsvluchtelingen maar niet voor economische vluchtelingen? Of voor beide groepen niet? Of al die andere jonge mannen en vrouwen die in hun eigen land in armoede leven en proberen hun hoofd boven water te houden?
Het is heel simpel. (Nouja, eigenlijk niet.) Welvaart is oneerlijk verdeeld en de ontwikkelde landen doen hun uiterste best omdat zo te houden. Als je echt iets wilt doen zou je op een partij moeten stemmen die de welvaart eerlijker wil verdelen maar dat zal betekenen dat je ook iets moet inleveren. En dat is geen links-rechts verhaal want bijvoorbeeld de SP is links maar alleen voor welvaartverdeling in eigen land, dus simpel links-rechts is het niet...
Helaas is een van de oplossingen een herziening van onze landbouw want onder andere onze landbouw zorgt voor armoede in een groot deel van de wereld.
Dorine92 schreef:tamary schreef:Portugal had in elk geval een werk X (7?) jaar in onze agrarische sector en krijg een paspoort optie. Dus hij zou daar kunnen informeren. Moet hij dan wel via de ambassade doen, want er zitten haken en ogen aan de voorwaardes en arbeidsbescherming.
Dus een belletje naar wat ambassades is sowieso een goed idee?
Ik snap jouw verhaal trouwens niet helemaal. Bedoel je dat je in Portugal als buitenlander 7 jaar kunt werken? En geldt dat dan niet alleen voor Europeanen?
tamary schreef:Dorine92 schreef:Dus een belletje naar wat ambassades is sowieso een goed idee?
Ik snap jouw verhaal trouwens niet helemaal. Bedoel je dat je in Portugal als buitenlander 7 jaar kunt werken? En geldt dat dan niet alleen voor Europeanen?
Ja, er zijn landen die werkvisa uitgeven waar een mogelijkheid voor staatsburgerschap aka paspoort aan vast zit. Ook wel andere tijdelijke werkvisa (Frankrijk bv). Heeft ook te maken met het opvangen van vergrijzing en tekort aan arbeidskrachten. Het is dus zeker goed om een rondje ambassades te doen en te vragen naar welke mogelijkheden ze hebben voor werk.
Wel echt enkel via de juiste kanalen uitzoeken, er zitten altijd handige jongens tussen als je via via probeert en dan wordt je opgelicht aan alle kanten.
tamary schreef:Ja, ik kwam er toevallig achter omdat mijn yt er een filmpje over had en er stond iets over een franse variant op de website van de NOS volgens mij. Zijn beste optie is dus inderdaad rondje ambassades doen en vragen wat de opties zijn. Ik weet niet hoe lang en welke landen nog, maar aangezien Portugal ook paspoort er bij deed, zijn ook mensen van buiten de EU welkom, want anders heb je dat niet nodig.
Nyaleti schreef:Jullie hebben regelmatig contact als ik het zo begrijp? Gewoon over koetjes en kalfjes en een hoe is het? Of is hij continue heel zielig en aan het vertellen hoe slecht hij het wel niet heeft?
Als je hem persoonlijk (goed) kent en jij er een goed gevoel bij hebt, waarom maak je niet een keer een x bedrag over en kijk je hoe het dan loopt?
Zeg gewoon, hey ik heb een financiële meevaller, alsjeblieft. Voor deze ene keer!
Veranderd de vriendschap en gaat hij bv zielig doen dat het alweer bijna op is, of is hij juist ineens van de aardbodem verdwenen voor een paar dagen, weet je genoeg. Blijft de vriendschap hetzelfde en voel jij je er goed bij, kun je altijd nog bepalen om vaker geld te geven.
Ik heb vaker geld gegeven, dat was wel face to face cash. Van de één zag ik daarna foto's op Instagram met flessen drank (prima, feestje moet ook een keer kunnen maar was niet het plan) en de andere had nieuwe kleding voor z'n dochtertje gekocht. De eerste kom het zelf lekker uitzoeken, de laatste heb ik vaker uit de brand geholpen
balance schreef:Heb je een foto van hem? Dan zou ik toch eerst even internet checken wie hij echt is. Wil je wat geven? Zeg dan dat het geld gesponsord is en dat verder de relatie zuiver wilt houden en dat het dus bij deze ene keer zal blijven maar dat je wel info voor hem hebt over de stichting.
‘Give a man a fish’ enzo.
Maar ik snap je wel hoor, iemand helpen geeft voldoening.
Je hebt dan aan jouw behoefte om te helpen toegegeven zonder dat iemand van jullie gezichtsverlies lijdt.
anjali schreef:Hoe is het daar met de lokale landbouwproductie? Heb je daar marktjes waar boeren hun eigen producten verkopen? Of is echt alles door de staat geregeld? An sich zijn in communistische landen vaak veel voorzieningen gratis zoals medische zorg en onderwijs en huisvesting wordt ook vaak geregeld en werkvoorziening ook.De staat trekt alles naar zich toe en is dan ook verantwoordelijk voor de mensen. Ik heb op de tv wel eens een programma over Cuba gezien en dat leek dan zo. Maar dat was voor de coronacrisis.
Nyaleti schreef:Ik weet niks over de situatie in Cuba maar wat ik hier lees van TS.. whatthe..![]()
Eigen munteenheid niks waard maar zelfs euros wel? De overheid heeft ze goed strak daar. Compleet uitzichtloos.
Ik vraag me wel af TS, waarom ben je daarheen gegaan op vakantie?
Wist je dit van te voren al en wilde je juist het toerisme boosten met je komst of kwam je hier later achter toen je alles al geboekt had en just go with the flow?
Nyaleti schreef:Ik weet niks over de situatie in Cuba maar wat ik hier lees van TS.. whatthe..![]()
Eigen munteenheid niks waard maar zelfs euros wel? De overheid heeft ze goed strak daar. Compleet uitzichtloos.
Wist je dit van te voren al en wilde je juist het toerisme boosten met je komst of kwam je hier later achter toen je alles al geboekt had en just go with the flow?
anjali schreef:Nyaleti schreef:Ik weet niks over de situatie in Cuba maar wat ik hier lees van TS.. whatthe..![]()
Ts schrijft dat ze helemaal hetzelfde heeft geleefd als de mensen daar wat inhield dat ze soms ook bijna niets te eten had. Dan heeft ze in elk geval niet gelogeerd in een all-inclusive strandresort. "Vroeger" (voor de coronacrisis) had je die daar namelijk wel ,die kon je gewoon bij Tui of zo boeken en dan zou je zelf niets te kort komen. In hoeverre de plaatselijke bevolking van die inkomsten daaruit zou kunnen meeprofiteren dat weet ik niet. Maar de vriend van ts is voor zover ik het begrijp een zog. beachboy, die heb je overal aan de stranden van tropische toeristische bestemmingen. Zij proberen wat geld te verdienen aan de toeristen daar. Als er dan door wat voor oorzaak ook geen toeristen komen dan valt hun bron van inkomsten weg.
Ladyson schreef:Lees dit artikel eens TS https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2023/03/08/wat-is-de-achtergrond-van-de-grote-emigratiegolf-in-cuba/
Het is best lang, maar er wordt wel beschreven hoe andere Cubanen het doen. Lang verhaal kort: 1. (Illegaal) emigreren 2. Onderhouden worden door familie al is geemigreerd
Het vooruitzicht is helaas inderdaad allesbehalve rooskleurig zeg