Brainless schreef:Cambionn schreef:Mijn ervaring is meestal 2x de huur als inkomen de eis is, dat was de standard bij beide plekken waar ik particulier (heb ge)huur(t). Als je 3x de huur zou moeten verdienen van waar ik nu woon (en mijn huur is gewoon gemiddeld voor de locatie), zou je net zo goed een huis kunnen kopen want dan krijg je ook de hypotheek wel rond. En dit is het westen.
Er wordt in het westen zelfs geboden in huur in de vrije sector![]()
Ymere moet je bruto 4x de huur verdienen per maand.
Bij een andere aanbieder:Citaat:Om in aanmerking te komen voor één van onze huurwoningen, dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen. Als algemene richtlijn hanteren wij een inkomensnorm waarbij uw bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld) minimaal gelijk dient te zijn aan 4 – 4,5 maal de huurprijs. U dient zelf in de woning te gaan wonen, in de huurcontracten staat dat u zichzelf moet inschrijven bij de gemeente op het adres van uw gehuurde woning.
Voor tweeverdieners geldt ten aanzien van het tweede salaris een andere inkomensnorm. Het tweede inkomen wordt dan in de meeste gevallen voor de helft meegenomen in de inkomensberekening. Deze inkomens worden per individueel geval beoordeeld.
Mijn zoon moest in Zwolle (woningbouw!) ook 3x netto de huur verdienen per maand en ineens betalen voor bv een jaar was niet mogelijk.
Andere aanbieder:Citaat:Een huurovereenkomst wordt aangegaan voor de minimale duur van 12 maanden. Voor de woning geldt een inkomensnorm van 4 keer de kale huur. Alvorens wij een bezichtiging inplannen wordt getoetst of u aan de inkomensnorm voldoet.
edit: en kopen met een inkomen van 4000 per maand? Daar ga je niet veel voor krijgen, helemaal niet in het westen.
Ik studeerde in Zwolle, en heb als student dus gewoon particulier onder de huurtoeslaggrens gehuurt tot vorig jaar. Wel hoge borg, maar echt geen 4x inkomenseis! Zelfs geen 3x dacht ik, weet ook niet of ik dat wel zou hebben gehaald. Meerdere woningen in Zwolle en Kampen bekeken paar jaar terug die een allemaal optie waren en geen 4x eis hadden, uiteindelijk 1 in Kampen gekozen. Maar financieel was het probleem niet tussen de steden, vond Kampen domweg leuker en kreeg daar sneller acceptatie. Die huizen waren wel in een week weg ofc. Daarom ook elke dag de website van verhuurmakelaars in de gaten houden en meteen reageren. Die huizen kwamen niet eens tot een Funda en andere verzamelwebsites noch op social media, of de bezichtiging enzo waren al geweest en er stonden al tich mensen voor je in de rij.
Woon nu in het westen, midden in een stad in een ukkiehuisje met net zo ukkie patio. Voor 4000 netto koop je idd niet zomaar een huis hier in het westen. Maar waar ik nu woon heb je ook geen huurwoning of normaal appartement voor 1/4 van 4000

Bruto zouden we wel over die grenzen kunnen komen. Maar netto 4x mijn huidige huur? Wou dat ik dat had!
Volgend jaar willen we kijken voor wat groters want ruimte voor kinder of een grotere hond is hier niet. We zitten al vast te kijken en de huurprijzen lijken iets te dalen (lijkt erop dat we mogelijk voor een klein beetje meer een gezinswoning zouden kunnen vinden). Ook geen biedingen voor de huur gezien in dit gebied. Weet dat dat wel in bijv. centrum van Amsterdam gebeurd, maar dat is ook wel een locatie waarvan je weet dat het extra drama is en niet bepaald het hele "westen". Gewoon "in of op fietsafstand rondom de stad, werk, station, manege, station" is hier prima te doen (en dat is ook mijn eis momenteel want heb geen auto noch rijbewijs. En aan electrisch fietsen doe ik ook niet zolang ik nog jong en gezond ben).
We hopen over paar jaar op 2 inkomens te kunnen kopen.