Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Re: Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 00:47

Ik zou er zeker wat van zeggen, ben nu eenmaal een flapuit
Ben wel nieuwsgierig, voor degenen die het niet durven.
Als er iemand in elkaar word geslagen, zeg je er dan wel wat van?
Of kijk je dan ook de andere kant uit?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 01:23

Sababber schreef:
Even vanuit het andere Perspectief, ik had afgelopen week bij de Ikea bijna een klein kastje gestolen voorop mijn bureau. Niet expres, had het onderop de kar liggen en bij het zelfscannen ben ik hem vergeten. }:0

bij de auto kwam ik er achter dat dit ding nog op de kar lag. Ik ben terug gelopen naar de kassa’s en heb gevraagd of ik hem nog even af mocht rekenen. Het gekke vond ik dat er iemand bij de zelfscan kassa stond toen ik af stond te rekenen, maar er werd niks van gezegd dat ik niet alles gescand had. Dat is toch het hele punt van daar staan als personeel zijnde.. :+

Toen ik kwam zeggen dat ik niet betaald had werd ik met grote ogen aangekeken. De twee dames vonden het heel bijzonder dat ik terug kwam om het alsnog te betalen. :wow:

Persoonlijk zou ik snachts niet kunnen slapen met de wetenschap dat ik gestolen zou hebben, ook al heeft de omzet van Ikea vast niet te lijden aan die €25,- :=

Zou je het wel zeggen als je denkt dat iemand per ongeluk niet heeft betaald?

Toen ik nog bij de Ikea kassas werkte, moesten wij +-6 kassas in de gaten houden. Bijna niet te doen. En ikea heeft diefstallen al bij de omzet inberekend hoorde ik ooit :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 02:10

Bij de grote winkels veranderen de prijzen niet van diefstal. Dat er gestolen wordt of dingen kapot vallen, verpakkingen open gaan etc, houden ze al rekening mee.

Ik ben zelf wel heel erg tegen stelen en heb ook zelf nooit iets gepikt. Ik zat in t Gooi op school en ondanks dat de meesten genoeg geld kregen van de ouders om spullen te kopen, vonden een aantal het toch spannend om een lippenstift en dat soort dingen te pikken. Daar deed ik echt niet aan mee.

Mijn ouders hebben ooit per ongeluk iets gepikt. Ze waren in de Makro en hadden voor mijn broer een blouse en trui over elkaar heen gedaan om te kijken hoe dat stond. Daarna pakten ze nog het een en ander om te vergelijken, maar kozen voor die ene set.
Daarna nog een wagen volgegooid met andere spullen voor de zaak.
Bij de kassa is er toen maar 1 kledingstuk afgerekend. Daar was altijd controle na de kassa en ook daar viel het niet op.
Mijn ouders kwamen er zelf ook pas veel later achter toen ze de bon gingen verwerken voor de adm.

Toen mijn zoon klein was liepen we in de kruidvat en hij zag grote meiden uit de snoepbakken snoepen. Hij pakte daarop ook snoep uit zo ene bak. Dan ben ik vast een miep, maar daar begint het en ik wilde het gewoon niet hebben.
Dus hij kreeg van mij een kwartje en moest zijn excuses aanbieden en het snoepje betalen..........
Ze waren stomverbaasd en accepteerde de excuses, maar daarna kreeg hij dus een zakje snoep van ze..........Tja.

1x heb ik een tijdje gestolen. Ik kocht met m'n zoon wat zakken voer en had een paar isolatoren nodig. Die stak hij even in zijn jaszak om zijn handen vrij te hebben. We zette alle zakken bij elkaar om af te rekenen en laden de auto in en rijden weg.
Een stuk verder zegt hij; ow, ik heb deze nog.............
Dus de keer daarop wel even gezegd dat ik nog de isolatoren moest betalen.

Ik snap dat mensen bang zijn om iemand aan te spreken. Wij, of iig mijn moeder zijn ook vaker dan 1x overvallen en beroofd, dus het is gewoon echt rot. Maar met regelmaat kwam de politie door de straat en gaf altijd het advies om alles af te geven en nooit de strijd aan te gaan.
Mijn moeder heeft ooit een keer haar tas vastgehouden toen ze die wilde pakken en is toen flink in elkaar geslagen. Maar tasje niet afgegeven. Geheel tegen het advies dus en haar hele gezicht was echt kapot.

Valt me wel op dat op internet mensen vaak wel een grote mond hebben, maar meesten dus toch niks zouden doen irl. Is ook wel in de lijn van verwachtingen, maar toch........Interessant om te zien/lezen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 05:25

Ik zou altijd melden bij medewerker zodat ze beelden terug kunnen kijken. Zelf wat zeggen zou ik niet snel doen idd vanwege mogelijke agressie.
Sommige mensen doen echt niet veel moeite om ongezien te stelen. Ik had onlangs gewoon in dorps super een oudere vrouw die eruit gepikt werd. Ze had bij zelf scan kassa voor bijna 50 euro aan boodschappen maar kar lag bomvol. Ze bleek na controle het 3 vouduge te hebben haha. Stond gek te kijken dat zoiets in een dorps super waar ons kent ons geldt in zulke mate gebeurd

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 06:46

OleJon schreef:

Bijzondere vraag, want in elkaar geslagen worden is net waar een aantal mensen hier bang voor is. Wat verwacht je van deze vraag?

90% ofzo van Bokt is vrouw en volgens mij wordt het meeste in elkaar slaan door mannen gedaan. Daar zit fysiek vaak wel een verschil in kracht. Moeten die nu gaan zeggen 'oh, ja als iemand overduidelijk agressie toont in het openbaar door iemand in elkaar te timmeren dan durf ik er opeens wel wat van te zeggen hoor'?

Ik zie mezelf als pocket format mensje met m'n baby al gaan hoor... 'meneer kunt u alstublieft stoppen met die persoon in elkaar slaan?'

En dan? Zelf nog een paar beuken krijgen? Een mes tussen je ribben? Ik bel de politie wel. Daar zijn ze voor. De held spelen is vaak alleen aantrekkelijk in films. Je kan mensen niet kwalijk nemen dat ze geen doodswens hebben.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 06:56

Als ingrijpen voor eigen veiligheid niet lukt, doe dan op z'n minst: Politie bellen en een goed signalement van de dader hebben (evt een foto als dat lukt voor je eigen veiligheid) en bij het slachtoffer blijven én beschikbaar zijn als getuige.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 06:56

Nee ik zeg niets, in elk geval niet tegen degene die aan het stelen is. Ik wil nog wel het personeel inlichten, maar verder doe ik niets.

Ik loop slecht en 1 goede duw en ik lig al om. Agressie ga ik mij zeker weten niet in mengen. Ik wil wel 112 bellen indien het uit de hand loopt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:17

Ik doe mijn mond open voor ik nadenk, dus ik denk het wel. Mits ik het zie.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:28

OleJon schreef:

Ik durf wel eerlijk toe te geven dat ik er dan ook niks van zou zeggen als het om een wildvreemde gaat en ik niet inschat dat ik relatief veilig me er mee kan bemoeien. Voor een bekende zou ik dat zeker wel doen. Ook zou ik in zo’n situatie eigenlijk altijd op een andere manier aan de bel trekken, bijv bij de beveiliging of 112 bellen, afhankelijk van hoe/wat/waar.

Oh en als ik achteraf erachter kom dat ik per ongeluk iets gratis mee heb genomen of iets in mijn voordeel is aangeslagen dan ga ik ook echt niet meer terug :') wederom, alleen bij grote concerns en supermarkten, niet bij de kleinere lokale ondernemer.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:56

Als ik tijd heb, zeg ik er wat over tegen een medewerker.
Ik heb in de retail gewerkt en dit hielp ons het meeste op weg. Dan konden we preventief iets doen of mensen inschakelen om een heterdaadje ervan te maken.

Ik zie veel reacties hier over agressie, misschien is dat de laatste jaren toegenomen hoor. Maar ik herinner me vooral bange winkeldieven als we een arrestatie uitvoerden.
Ik heb in een filiaal gewerkt waar hard getrokken werd aan diefstal, we konden snel schakelen met beveiliging en politie. En als de winkel goed liep, dan bracht het ook een beetje leven in de brouwerij :o

Ons filiaal was een franchise, onder veel supermarktketens is dat nog steeds een redelijk gangbaar systeem: ondernemers kopen dan een winkeluiterlijk + regelsystemen, maar er is beperkte afhankelijkheid van bijvoorbeeld het hoofdkantoor van de Plus.
Er zijn grotere franchises, zoals de AH to Go, maar ook eenmanszaken waarvan je de eigenaar het best kan beschouwen als een zelfstandig ondernemer. Bij de Plus franchises zie je de eigenaar ook terug in de naam van het filiaal.
Je kan ervan uitgaan dat je bij hen veelal de ondernemer raakt met diefstal, en niet de eigenaren van de winkelformule.

Overigens is diefstal van personeel vaak een groter, en tijdrovender probleem dan diefstal van klanten. Ook caissières maken scanfouten, de gemiddelde zelfscangebruiker is niet minder secuur dan een caissière :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:14

Voedsel is een eerste levensbehoefte, dus ik als ik iemand voedsel zie stelen, zeg ik daar niks van.
Zeker niet in deze tijd waar zelfs veel middeninkomens het al zwaar hebben om rond te komen elke maand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:21

OleJon schreef:

Nee, maar dan bel ik wel de politie. Heb dat zelf meegemaakt en inderdaad, enkel een dakloze man zei er wat van. De rest liep door.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:28

AnnedB schreef:
Voedsel is een eerste levensbehoefte, dus ik als ik iemand voedsel zie stelen, zeg ik daar niks van.
Zeker niet in deze tijd waar zelfs veel middeninkomens het al zwaar hebben om rond te komen elke maand.

Gewoon nieuwsgierig hoor. Maar wanneer maakt het je dat je wel wat zegt bij voedsel?
Stel iemand jat dure luxe biefstuk, of een fles champagne?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:43

daantjuhhh schreef:
AnnedB schreef:

Gewoon nieuwsgierig hoor. Maar wanneer maakt het je dat je wel wat zegt bij voedsel?
Stel iemand jat dure luxe biefstuk, of een fles champagne?
Niet, ik vind dat niet mijn verantwoordelijkheid zolang je in een openbare ruimte bent waar je geen eigenaar of medewerker van bent.
Als ik iemand iets bij de buren zie stelen of bij een wildvreemde zie inbreken, zou ik de politie bellen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:14

Maar dat is dus een andere reden dan eerste levensbehoefte!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:16

Als kind zag ik bij de speelgoedwinkel een man met een Furby in verpakking in zn hand, en die stond met een mes te proberen die furby los te maken uit de verpakking. Hij zag me gelukkig niet, ik ben naar de kassa gelopen en heb daar verteld wat ik zag. Ze waren heel blij dat ik het meldde. Kreeg een knuffelfurby mee als dankjewel ;-) Later eigenlijk nooit meer zoiets meegemaakt, maar zou het wel melden als ik iemand zou zien stelen en ik kan het anoniem melden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:40

Ik vraag me soms af hoe het werkt in het hoofd bij mensen die bewust en zonder financiele problemen stelen. Ik voelde me deze week al een soort van semi-ongemakkelijk toen ik wat zaadjes van een speciale distel van de uitgebloeide plant haalde die in de straatberm van een bioboer staat terwijl dat natuurlijk totaal niet illegaal is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:49

Sizzle schreef:
Ik vraag me soms af hoe het werkt in het hoofd bij mensen die bewust en zonder financiele problemen stelen. Ik voelde me deze week al een soort van semi-ongemakkelijk toen ik wat zaadjes van een speciale distel van de uitgebloeide plant haalde die in de straatberm van een bioboer staat terwijl dat natuurlijk totaal niet illegaal is.

Haha, dat heb ik als wilgentakjes wil meenemen. Ik heb een rijke tante die steelt. Super raar, totaal onnodig maar het is iets wat ze blijkbaar niet kan beheersen. Gaat ze met d’r dikke Porsche naar de Aldi en steelt daar een sinaasappel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:54

Jessix schreef:
OleJon schreef:

Nee, maar dan bel ik wel de politie. Heb dat zelf meegemaakt en inderdaad, enkel een dakloze man zei er wat van. De rest liep door.

Grappig dat je dat zegt. Ik werkte vroeger in Amsterdam en liep savonds onder andere over de wallen. Ik voelde me daar nooit onveilig. De (oude garde) druggebruikers en daklozen springen altijd voor je in de bres.

Ik denk dat ik in geval van agressie de politie bel, en indien mogelijk anderszins iemand waarschuw, en probeer signalement vast te leggen.
Ik kan niet zeggen of ik daadwerkelijk iets durf te zeggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:59

Nikass schreef:
Jessix schreef:

Grappig dat je dat zegt. Ik werkte vroeger in Amsterdam en liep savonds onder andere over de wallen. Ik voelde me daar nooit onveilig. De (oude garde) druggebruikers en daklozen springen altijd voor je in de bres.

Ik denk dat ik in geval van agressie de politie bel, en indien mogelijk anderszins iemand waarschuw, en probeer signalement vast te leggen.
Ik kan niet zeggen of ik daadwerkelijk iets durf te zeggen.

Het is zelfs nog grappiger want dit gebeurde op vrijdagmiddag in Amsterdam bij de Westerkerk. Het had inderdaad beter op de wallen kunnen gebeuren. Nu liepen mensen snel voorbij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:16

Jessix schreef:
Sizzle schreef:

Haha, dat heb ik als wilgentakjes wil meenemen. Ik heb een rijke tante die steelt. Super raar, totaal onnodig maar het is iets wat ze blijkbaar niet kan beheersen. Gaat ze met d’r dikke Porsche naar de Aldi en steelt daar een sinaasappel.

Bewust weet ik niet maar kleptomanie is een psychische afwijking. Ons dorp had er ook eentje, zelf vrouw van middenstander, geld zat. Die had een totaalverbod voor alle winkels. Toen ging ze naar de grote stad. Is zelfs opgenomen geweest maar hielp niets.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:19

Ja ik weet het. Bij haar is het waarschijnlijk nooit ontdekt. Zover ik weet is ze er nooit door in de problemen gekomen. Ik weet dat ze steelt van andere familieleden die er bij aanwezig zijn geweest. Ze is inmiddels in de 70 dus heeft blijkbaar veel geluk gehad.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:13

Ja, daar zeg ik iets van. Dan iets als, joh vergeet je niet wat af te rekenen of je vergeet dat ding onder in je kar. Bij de lokale Aldi gebeurde het wel eens dat men niet alles op de band legde. Nooit gezeik mee gehad, want het was standaard: ooooohhh... vergeten. Uhuh.

Daarnaast, soms zeg ik gewoon iets, zonder er echt over nagedacht te hebben. Maar toen ik laatst met een stel hooligans in de trein zat, heb ik het noodnummer van de NS geappt. Ik bedoel 6 volwassen mannen die gedronken hadden en zich misdroegen? Dat is mij een maatje te groot.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:17

Sizzle schreef:

Dat heb ik met bijv eieren kopen langs de weg. Je pakt een doosje eieren en moet het geld vaak in een bakje doen. Ik doe dat zo overdreven zodat als iemand toevallig kijkt wel gezien wordt dat ik echt betaal. Maar ik kom uit een andere omgeving en met gesprekken wel gemerkt dat het echt een groot verschil maakt.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:20

Ik heb het ooit gemeld bij een winkelmedewerker toen ik iemand wat zag stelen, waarna ik in de chaos per ongeluk zelf met een item naar buiten liep zonder te betalen. Voel mij er nog schuldig over. Ik kwam er ook weken later pas achter toen ik de bon niet kon vinden. Gelukkig was het een klein iets, maar ik kan er niet tegen als mensen bewust iets wegstoppen en weglopen.
Ik vind het wel jammer dat hier in het dorp mensen spullen stelen van kleine winkels. Ga het dan bij de AH halen, daar merken ze er weinig van, maar zo'n hardwerkende middenstander moet al zo opboksen tegen die grote ketens.