Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37348
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 10:49

Ik denk dat zelfs een kookboek met herfstrecepten zou kunnen natuurlijk. Ik vraag me alleen wel af, als je zelf geen leesboeken leest, of je dan een goed boek uit kan zoeken voor iemand die dat wel graag doet. Het is namelijk wel de bedoeling dat je ook je best doet om een goed boek uit te zoeken voor iemand anders.

Dus alles mag, als het maar een boek is. Maar bedenk voor jezelf of je wel een boek voor iemand anders uit kan zoeken als die andere interesses heeft dan jij :)

germie

Berichten: 26130
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:52

Marjo schreef:
Ik denk dat zelfs een kookboek met herfstrecepten zou kunnen natuurlijk. Ik vraag me alleen wel af, als je zelf geen leesboeken leest, of je dan een goed boek uit kan zoeken voor iemand die dat wel graag doet. Het is namelijk wel de bedoeling dat je ook je best doet om een goed boek uit te zoeken voor iemand anders.

Dus alles mag, als het maar een boek is. Maar bedenk voor jezelf of je wel een boek voor iemand anders uit kan zoeken als die andere interesses heeft dan jij :)

Nou, in mijn geval is het dan dat ik zelf enorm veel boeken gelezen heb in de afgelopen jaren. En dan nu graag wat anders in de kast heb staan, omdat sinds corona het lezen er behoorlijk bij in schiet. Dus voor een ander uitzoeken moet geen probleem zijn. Maar daarom stel ik ook de vraag.

Apple

Berichten: 76243
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:53

Ik heb mij daarnet opgegeven :-)

Ik heb ook gelijk een vraag: 'een nieuw boek' is geen probleem, maar stel nu dat ik voor mijn lootje ook nog een passend tweedehandsje weet? En dus een goedkoop extra boek toe voeg? Mag dat? Of bijvoorbeeld behalve een nieuw boek dat volgens mij goed bij mijn lootje past ook nog een tweedehandsje waar ik zelf veel plezier aan heb gehad, maar wat niet helemaal zou passen in mijn lootje haar normale leespatroon? Of bijvoorbeeld als geintje een boek met herfstrecepten als bonusje erbij?

Wat vinden jullie?

Apple

Berichten: 76243
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:09

Nou, dan komt nu mijn voorstelpost :-)

Hallo :wave:
Ik ben inmiddels 50 jaar oud (merk je niets van, ik doe al jaren alsof ik 27 ben, dat gaat heel goed). Ik hou veel van lezen, maar heb daar helaas niet zo heel veel tijd voor. Ik lees gemiddeld 12 boeken per jaar (en dat gaat alle kanten op qua genre) hoewel ik in de coronajaren 15 boeken per jaar haalde. Ik heb mijzelf als 'regel' gesteld dat er niet meer boeken per jaar bij komen als dat ik gelezen heb (niet dat ik mij aan die regel hou, maar ik kan het altijd proberen).

Dat is ook gelijk de reden dat ik nog nooit eerder aan SS boeken edities heb meegedaan. Het idee dat er dan plots veel boeken verschijnen (die ik dan ook nog 'moet' lezen) is psychisch een te grote drempel :)) . Krijg ik gelijk keuzestress van :') . Met een seizoenseditie (en dus 1 boek dat er verschijnt) is dat allemaal een stuk overzichtelijker (volgens mij heb ik daarnet in een post al iets geroepen dat mijn lootje twee boeken krijgt, maar goed, je eigen regels zijn er om zelf te overtreden denk ik dan :') ) .

Genres die ik lees. Nou ja, alles dus :+ . Niet helemaal waar, YA (ondanks mijn 27 jaar oud) trekt mij niet zo. Fictional crime (Karen Slaughter, M.J. Arlidge, Tess Gerritsen), Seven Sisters (nooit gedacht dat ik dat leuk zou vinden), thrillers en horrors (ik heb recentelijk Stephen King weer herondekt hoewel ik van mening ben dat zijn nieuwere werk toch wat achter blijft bij zijn oudere werk), classics, non-fictie (zo ongemerkt heb ik een hele collectie opgebouwd met poolexpedities (Scott, Franklin), Everest, Schepen (Titanic, Bounty, Erebus, Essex) ) en nog meer non-fictie (bij voorkeur wat non-fictie met flink wat drama er in :)) een mislukte expeditie is over het algemeen interessanter dan eentje die gestroomlijnd verliep) .

Alles wat ik lees hou ik bij in mijn Goodreads account dus ik zal voor mijn lootje behalve mijn adres ook mijn goodreadsaccount achter laten.

Ik lees overigens vooral in het Engels tenzij een boek van oorsprong al in het Nederlands is geschreven.

Marjo

Berichten: 37348
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 11:11

Belangrijke mededeling

Zouden jullie direct je e-mailadres willen toesturen bij de aanmelding? :D
Ik krijg een aantal pb's zonder e-mailadres maar die heb ik echt nodig om je toe te voegen bij lootjes trekken :)

Ik ga trouwens een nieuwe trekking maken, dus de huidige trekking mogen jullie negeren. Ik krijg het niet aangepast namelijk.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14527
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:26

Mijn mailadres heb je inmiddels wel ontvangen toch?

Mijn Santa mag zeker een een (in nette staat) tweedehands boek regelen, ik heb daar geen problemen mee. Snuffel regelmatig zelf bij de kringloop en heb er al veel gehaald wat zowat nog nieuwstaat had. Maar als de afspraak 1 boek is bij deze editie is het misschien niet helemaal eerlijk, verschil in prijs is dan natuurlijk wel een issue. Maar als het niet perse 1 boekt hoeft te zijn maar de Santa's daar zelf een invulling aan mogen geven, dan kunnen meerdere tweedehands boeken of bvb boeken van boekenkraam.nl volgens prima. Maar ik ga daar niet over. :D
Bij het laatste pakket had ik ook bvb 2 nette staat tweedehands gedaan, een van boekenkraam en nog eentje die ik zelf heb gelezen en bij mijn lootje vond aansluiten. :j

Marjo

Berichten: 37348
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 11:29

Yes!

Enerzijds vind ik het geen probleem om een 2e boek toe te staan, anderzijds heb ik ook gelezen dat er mensen zijn die het vervelend vinden dat zij maar 1 boek kunnen kopen/ verzenden en dat anderen dan een heel uitgebreid pakket maken. Dat wil ik wel voorkomen, juist door het budget lager te houden en de eisen op 1 boek en een hint is het wat toegankelijker voor iedereen denk ik.

Joy_Mennings

Berichten: 2320
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:38

@Marjo ik heb mijn e-mail net gestuurd. Zal vanavond proberen een voorstelpost te schrijven.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:03

Marjo schreef:
Yes!

Enerzijds vind ik het geen probleem om een 2e boek toe te staan, anderzijds heb ik ook gelezen dat er mensen zijn die het vervelend vinden dat zij maar 1 boek kunnen kopen/ verzenden en dat anderen dan een heel uitgebreid pakket maken. Dat wil ik wel voorkomen, juist door het budget lager te houden en de eisen op 1 boek en een hint is het wat toegankelijker voor iedereen denk ik.


Ik ben het hier mee eens. :j

Zertab

Berichten: 12454
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:04

Marjo schreef:
Yes!

Enerzijds vind ik het geen probleem om een 2e boek toe te staan, anderzijds heb ik ook gelezen dat er mensen zijn die het vervelend vinden dat zij maar 1 boek kunnen kopen/ verzenden en dat anderen dan een heel uitgebreid pakket maken. Dat wil ik wel voorkomen, juist door het budget lager te houden en de eisen op 1 boek en een hint is het wat toegankelijker voor iedereen denk ik.


Lijkt me idd ook prima :) dan kan iedereen mee doen

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14527
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:09

Goed plan dan toch :j

LWDaisy

Berichten: 4819
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:18

Ik was mijn email vergeten toevoegen gisteren in mijn aanmelding, maar heb die wel nog nagestuurd, sorry :D

Eelmo

Berichten: 2966
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:26

Marjo schreef:
Yes!

Enerzijds vind ik het geen probleem om een 2e boek toe te staan, anderzijds heb ik ook gelezen dat er mensen zijn die het vervelend vinden dat zij maar 1 boek kunnen kopen/ verzenden en dat anderen dan een heel uitgebreid pakket maken. Dat wil ik wel voorkomen, juist door het budget lager te houden en de eisen op 1 boek en een hint is het wat toegankelijker voor iedereen denk ik.


Helemaal mee eens! Al zou je nog kunnen overwegen om een max budget van €20 af te spreken ipv 1 boek? Waarbij de focus wel echt ligt op 'boek' en niet zozeer de tierelantijntjes er omheen? Dat geeft ruimte voor ofwel 1 nieuw boek, ofwel meerdere 2ehandsjes. Is mij verder om het even, en gewoon 1 boek + hint is ook helemaal prima :j

Not gonna lie, ik heb het liefst gewoon een nieuw boek. Maar zolang een boek in goede staat is heb ik ook echt niets tegen 2ehands of Boekenkraam oid. Boekenkraam en Voordeelboeken koop ik zelf ook regelmatig wat.

Ik geloof dat ik het vergeten ben in mijn voorstelpost maar ik lees zowel NL als ENG, zowel originele taal als vertalingen (Arlidge etc heb ik bijvoorbeeld allemaal in het NL staan, maar fantasy heb ik allemaal in het ENG).

Ik zag trouwens in jullie vorige topic dat er elke week oid een algemene vraag over ieders leesvoorkeuren werd gesteld. Is het een idee om vanaf 1 aug ofzo dat hier ook te doen? :) Valt voor de oude garde misschien een beetje in de herhaling dan, maar ik vind het wel een leuke manier om een lootje wat beter te leren kennen :j

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10508
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:39

Ik heb me ook aangemeld.

Ik maak later nog even een uitgebreidere post.

Apple

Berichten: 76243
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:59

Gewoon 1 nieuw boek is dan het meest praktische denk ik :-)

Kaatastrof

Berichten: 6281
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:04

Apple schreef:
Gewoon 1 nieuw boek is dan het meest praktische denk ik :-)

Klopt. En extra's zoals theetjes, koekjes of whatever is dan je eigen invulling. Ik heb bij de vorige SS ook maar één boek gegeven, maar wel een nieuwe en tegenwoordig betaal je voor een beter boek al snel 20 euro. Ik vond het dan ook wat jammer dat mijn lootje maar één boek had maar langs de andere kant geef ik liever een goed boek waarvan ik denk dat het goed bij mijn lootje past dan meerdere random boeken. Kwaliteit boven kwantiteit :j Daar niet tegenstaande dat er hier toppers zijn die er toch in slagen meerdere goede matches qua boeken te vinden binnen budget :D

Eef_Bam

Berichten: 4135
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:07

Hoooi ik ben Eef :D !

Ik hou van lezen, vroeger heel veel gedaan, maar kan er nu moeilijker de tijd voor vinden, maar vind het heerlijk om weg te duiken in een verhaal. Heb een voorkeur voor dikke boeken of boeken uit een reeks, want ik word altijd een beetje verdrietig als mijn boek uit is en ik niet verder kan lezen :P .
Ik hou van historische fictie en psycholosche fictie, thrillers/horror zijn niet mijn ding. Qua boeken die in het thema passen zou ik wel gelukkig worden van iets met een donkere/herfstige sfeer, eventueel een detective a la The secret history. Tweedehands geen bezwaar, voorkeur voor engelstalig, tenzij het origineel ook Nederlands is.

Ik denk dat 1 boek wel fair is. Ik vind meer uitgeven geen probleem, maar wel jammer als het dan scheef loopt met wat een ander weer krijgt. Dus dan is 1 boek wel gewoon fijn.

Eelmo

Berichten: 2966
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:22

Eens met kwaliteit over kwantiteit idd :j

DWitzel

Berichten: 383
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:26

Ja, ik doe ook weer mee!! Zal me morgen even uitgebreid voorstellen!

Momo94
Berichten: 1129
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Geheime-Seizoens-Boeken-Santa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:17

Voor mij zou een 2de handsboek in redelijke staat ook prima zijn. Ik ben iemand die best wel veel 2dehands ook koopt.

Volgens mij kan je met lootjes trekken ook een soort verlanglijstje erbij plaatsen. Misschien dat je dan dit soort informatie erbij kan doen of je wel of geen 2de handsboek in redelijke staat wil of niet.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:37

Ik denk dat we gewoon aan het maximale budget moeten houden. Is het budget 15 en heb je voor 10 euro een boek gekocht, dan kan je dat opvullen met thee, koekjes, chocolade, boekenleggers noem maar op. Maar is het boek al 15 euro dan moet je het daar bij laten.

Marjo

Berichten: 37348
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 15:56

Neverland schreef:
Ik denk dat we gewoon aan het maximale budget moeten houden. Is het budget 15 en heb je voor 10 euro een boek gekocht, dan kan je dat opvullen met thee, koekjes, chocolade, boekenleggers noem maar op. Maar is het boek al 15 euro dan moet je het daar bij laten.


Er is dus geen specifiek budget. De afspraak is één boek.

Ik begrijp het enthousiasme om meer te pakken, echt waar. Maar daar hebbe we andere uitwisselingen voor. Het enige wat er evt extra bij zou kunnen is een boekenlegger bijvoorbeeld, maar ik wil het juist toegankelijk maken zodat ook degene met een klein budget mee kunnen doen :)

[edit] Ik kan me ook voorstellen dat het niet tof is als jij een boek krijgt en iemand anders krijgt een heel pretpakket. Ook voor de verzender niet, je wilt je lootje niet teleurstellen natuurlijk :j

Marjo

Berichten: 37348
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 16:39

Citaat:
  • Marjo
  • Cynn
  • Lolacabana
  • M_D_H
  • MarloesHJ
  • Momo94
  • Sirius_
  • Urbanus
  • Eef_Bam
  • Eelmo
  • Joy_Mennings
  • Kaatastrof
  • LWDaisy
  • Moonlight91
  • Neverland
  • Ynskek
  • Zertab
  • Apple

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 17:06

Ah oke, ik dacht dat er een specifiek bedrag was. Ook om te vermijden dat iemand een goedkope paperback krijgt van 7 euro en de andere een duurdere hardback van 20 (ik noem maar iets). Maar dan hou ik voor mezelf een bedrag in mijn hoofd en dan zie ik wel wat voor leuk boek ik daar voor kan scoren. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 17:14

Neverland schreef:
Ah oke, ik dacht dat er een specifiek bedrag was. Ook om te vermijden dat iemand een goedkope paperback krijgt van 7 euro en de andere een duurdere hardback van 20 (ik noem maar iets). Maar dan hou ik voor mezelf een bedrag in mijn hoofd en dan zie ik wel wat voor leuk boek ik daar voor kan scoren. :D
Maar dat is dan de keuze die iemand maakt. Bij steeds groter wordende pakketten voel je toch een bepaalde druk om er ook steeds meer bij te doen, terwijl niet iedereen daar de tijd/zin/financiën voor heeft.

Wat ik in het andere topic ook al zei: voor mij is het juist de eenvoud en de laagdrempeligheid van de boeken-SS waardoor ik meedoe, hoofdzakelijk in verband met tijd. Ik zou het daarom jammer vinden als van lieverlee de pakketten steeds uitgebreider worden en degenen die om wat voor reden dan ook gewoon één boek willen geven of maar één boek krijgen, zich daar niet comfortabel bij voelen of zich achtergesteld voelen. Wat Marjo ook al zegt: voor uitgebreide pakketten is er een andere Secret Santa. :)

En die hardback kan iemand ook ergens in de ramsj of op een beurs voor een prikkie gekocht hebben, dat kun je niet zo aan het boek af zien. :))

Ik kijk nog even of ik deze ronde meedoe, maar ik volg het topic wel en wil ook wel meekletsen als dat oké is. :)