Christendom topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Christendom topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:31

Urbanus bedoelt neem ik aan dat er wereldwijd enorm veel leden van de LHBTIQIA+ groep worden vervolgd, verbannen, gestraft etc. voor wie zij zijn. Dus niet alleen het Christendom/religies hebben er last van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:34

True, maar daar ging het op zich toch niet om?
Nou ja ik heb er verder niet zoveel mee, ik hou me er verder buiten :)

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:40

Ik durf m'n handen ervoor in het vuur te steken dat Christenen niet de meest bedreigde en vervolgde mensen op aarde zijn en dat de uitspraak van anjali dus feitelijk onjuist is.

Maargoed, het HK topic is al geplaatst. Daar zal je niet snel een discussie zien over het Christendom denk ik. Dat zal meer blij ei en happy happy joy joy zijn. :)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:43

Urbanus schreef:
anjali schreef:
Volgens Kerk in Nood zijn Christenen de meest bedreigde en vervolgde groep op aarde. Er zijn landen waar zelfs het bezit van een Bijbel al leidt tot ernstige straffen.

Homo's zwaaien naar je.

* christelijke lesbo zwaait terug *

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:44

Zou niet weten waarom je daar geen topic over zou kunnen openen. Hopelijk vind of start je een levendig topic, TO!

Wil er wel nog even aan toevoegen dat anjali niet op weerstand stuit vanwege het feit dat ze christelijk is, maar vanwege haar soms denigrerende, mensonterende en stuitende meningen die geen plek meer zouden mogen hebben in de 21e eeuw.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:48

Ik vind dat er erg hard gereageerd wordt op een open vraag. Als je geloof (welk geloof dan ook, of je geaardheid, of je autisme, of het feit dat je gaat trouwen, of wat dan ook) belangrijk is voor je, en daarover met anderen in gesprek wilt, is daar toch niks mis mee? Bokt is juist zo aansprekend door de diversiteit aan onderwerpen, naast paarden, vind ik.

Ik hoop dat je toch wat gelijkgestemden vind TS :)
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 13-07-23 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:48

Roodvos schreef:
En daaraan toegevoegd: geloven is een keuze, LHBTI+zijn niet.

Dat kun je ook niet zo stellig zeggen. Genoeg transgenders die spijt hebben van hun keuze voor een transitie.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:49

Babootje schreef:
Roodvos schreef:

Dat kun je ook niet zo stellig zeggen. Genoeg transgenders die spijt hebben van hun keuze voor een transitie.

Ongeveer 1% :)
En dat doet volgens mij niet ter zake in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 13-07-23 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:50

BaileyMix schreef:
maar vanwege haar soms denigrerende, mensonterende en stuitende meningen die geen plek meer zouden mogen hebben in de 21e eeuw.

En dat bepaal jij?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:52

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet net aan de regels van Bokt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:56

BaileyMix schreef:
Babootje schreef:
En dat bepaal jij?

Ja, dat bepaal ik, helemaal alleen. Verder nog vragen?

Wat ik tegen jouw antwoord heb is dat jij net zo intolerant bent als waar jij Anjali van beschuldigt.
Nee erger, want Anjali geeft alleen haar mening en jij vind het nodig om haar persoonlijk onderuit te halen en in een hoek te zetten. Dat gedrag vind ik echt vreselijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:58

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:59

Ze zal geen OW gekregen hebben alleen omdat haar post een religieus smaakje hadden ofzo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:06

BaileyMix schreef:
Babootje schreef:
Wat ik tegen jouw antwoord heb is dat jij net zo intolerant bent als waar jij Anjali van beschuldigt.
Nee erger, want Anjali geeft alleen haar mening en jij vind het nodig om haar persoonlijk onderuit te halen en in een hoek te zetten. Dat gedrag vind ik echt vreselijk.

Echt een mensenmens, jij. Je kan zó slecht tegen onrecht.

De groeten, blijkbaar heb je geen idee wat voor meningen anjali hier allemaal gezegd heeft óf ben je het ermee eens 'dat het maar een mening is'. Tegen dat soort mensen heb ik niks te zeggen.

Ik weet niet wat ze "allemaal" gezegd heeft, maar ik ben haar in genoeg van dit soort topics tegen gekomen.
Ik vind haar soms onhandig reageren, niet altijd even tactvol. Dat geldt voor meer mensen. Ik vind wel dat ook zij recht heeft op haar mening en haar reacties en het is niet nodig om haar bij de eerste reacties die ze hier geeft bij de enkels af te zagen. En dat zie hier ik dus wel gebeuren. Dat is echt niet oke.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:29

thequeensmum schreef:
anjali schreef:
Volgens Kerk in Nood zijn Christenen de meest bedreigde en vervolgde groep op aarde. Er zijn landen waar zelfs het bezit van een Bijbel al leidt tot ernstige straffen.

Of dit zo is laat ik maar even in het midden, maar vraag me wel af hoe dit komt?

Dit is voornamelijk in landen met een Communistisch regime of in landen waar de strenge Islam de staatsgodsdienst is. Omdat men daar geen andere overtuigingen duldt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:51

Ik vraag mij vooral altijd af of bokkers een whatsapp groep hebben en elkaar snel appen, kom hier kunnen we weer even met z'n allen vervelen.

Opvallend hoe steeds dezelfde namen kort na elkaar topics binnen vallen om elkaar te supporten met vervelende sfeer creeren en zo hard mogelijk bashen.
Misschien zouden mods daar eens tegenop moeten treden.

@Anjali: er is echt wel ruimte voor jouw mening, maar de manier waarop je deze brengt is imo vaak niet heel genuanceerd en soms zelfs best schokkend voor mensen denk.
Ik denk dat als je wat langer nadenkt voor je iets schrijft het al heel anders over komt. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:01

Sunnda schreef:
Ik vraag mij vooral altijd af of bokkers een whatsapp groep hebben en elkaar snel appen, kom hier kunnen we weer even met z'n allen vervelen.

Opvallend hoe steeds dezelfde namen kort na elkaar topics binnen vallen om elkaar te supporten met vervelende sfeer creeren en zo hard mogelijk bashen.
Misschien zouden mods daar eens tegenop moeten treden.

@Anjali: er is echt wel ruimte voor jouw mening, maar de manier waarop je deze brengt is imo vaak niet heel genuanceerd en soms zelfs best schokkend voor mensen denk.
Ik denk dat als je wat langer nadenkt voor je iets schrijft het al heel anders over komt. :)

Je moet op internet in een paar zinnetjes iets duidelijk maken. Sommige dingen zijn gewoon zwart of wit, iets is ja of nee voor mij. Voor lange wollige verhalen is internet niet zo geschikt, ik ben meteen duidelijk in wat ik ergens van vind. Ik weet zelf ook graag wat ik aan een ander heb, of niet heb. Religieuze opvattingen heb ik ook al heel lang niet meer op Bokt gezet , ik heb daar andere fora voor gevonden. Maar nu werd ik getriggerd door de vraag van ts.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:05

Ik lees vooral mee op Bokt, en ik vermoed dat de onderbouwing van Anjali vaak de reden is dat er zo op haar wordt gereageerd. Want iedereen weet wel dat er een groep mensen is die (zacht gezegd) minder heeft met de vrijheid van abortus of bijvoorbeeld euthanasie. De meeste mensen uit die groep zijn alleen niet zo actief op openbare fora.

Als een random Bokker waarvan niemand weet dat die christelijk is in een (anti) abortustopic reageert met: "ik ben om verschillende redenen geen voorstander van abortus" zullen er hooguit een paar vragen waarom niet.
Als je in datzelfde topic zegt "ik ben tegen/geen voorstander van abortus want in de Bijbel..." of 'ik ben tegen/geen voorstander van abortus want mijn geloof zegt..." zul je véél meer reacties krijgen. Terwijl beide Bokkers dezelfde beweegredenen hebben. Bokker 2 kiest alleen voor meer onderbouwing dan Bokker 1.

Geloof is een onderwerp waar heel veel mensen een mening over hebben, en één van onderwerpen waarbij het soms lijkt alsof aanhangers van dat geloof maar moeten slikken dat daar vervelende dingen over worden gezegd.
Wanneer een (random) cabaretier een show vol schunnige grappen over het geloof maakt, zal dat niet direct in het nieuws komen. Wanneer al die grappen worden vervangen door racistische grappen: grote kans van wel.
Terwijl die gelovigen zich net zo gekwetst kunnen voelen, of voelen, als die mensen met een kleurtje.

Het korte antwoord op de vraag van de TS had kunnen zijn: die is er wel, maar is al een tijdje niet actief. Al dan niet voorzien van linkje als diegene nog een stapje behulpzamer wil zijn. Of hoe actief of niet actief die topics dan ook zijn.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf =:)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:14

Babootje schreef:
Roodvos schreef:

Cherry picking.
LHBTI+ omvat veel meer dan alleen transgenders.

Plus wat Lijsken zegt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:33

Butterfly schreef:
Ik lees vooral mee op Bokt, en ik vermoed dat de onderbouwing van Anjali vaak de reden is dat er zo op haar wordt gereageerd. Want iedereen weet wel dat er een groep mensen is die (zacht gezegd) minder heeft met de vrijheid van abortus of bijvoorbeeld euthanasie. De meeste mensen uit die groep zijn alleen niet zo actief op openbare fora.

Als een random Bokker waarvan niemand weet dat die christelijk is in een (anti) abortustopic reageert met: "ik ben om verschillende redenen geen voorstander van abortus" zullen er hooguit een paar vragen waarom niet.
Als je in datzelfde topic zegt "ik ben tegen/geen voorstander van abortus want in de Bijbel..." of 'ik ben tegen/geen voorstander van abortus want mijn geloof zegt..." zul je véél meer reacties krijgen. Terwijl beide Bokkers dezelfde beweegredenen hebben. Bokker 2 kiest alleen voor meer onderbouwing dan Bokker 1.

Geloof is een onderwerp waar heel veel mensen een mening over hebben, en één van onderwerpen waarbij het soms lijkt alsof aanhangers van dat geloof maar moeten slikken dat daar vervelende dingen over worden gezegd.
Wanneer een (random) cabaretier een show vol schunnige grappen over het geloof maakt, zal dat niet direct in het nieuws komen. Wanneer al die grappen worden vervangen door racistische grappen: grote kans van wel.
Terwijl die gelovigen zich net zo gekwetst kunnen voelen, of voelen, als die mensen met een kleurtje.

Het korte antwoord op de vraag van de TS had kunnen zijn: die is er wel, maar is al een tijdje niet actief. Al dan niet voorzien van linkje als diegene nog een stapje behulpzamer wil zijn. Of hoe actief of niet actief die topics dan ook zijn.

Ja dit is het precies! Ik geloof inderdaad in God en daarom heb ik bepaalde principes. En ik kom ook voor mijn geloof uit, ook om Bijbelse redenen. Het staat ook in de Bijbel dat we daarom vervolgd zullen worden zoals Jezus zelf ook vervolgd is. Heel wat beledigingen krijg ik vanwege mijn geloof over me heen. Maar ze zijn niet zo dapper om de Islam en zijn volgelingen te gaan beledigen, want dan krijg je meteen een fatwa aan je broek. Christenen doen vanuit hun geloof niets terug.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:36

Interessant topic en on interessante reacties. Het valt mij ook op dat er vaak veel harde kritiek komt op christenen op bokt, vaak met het verwijt dat ze anderen vooral niet moeten overtuigen. Maar vervolgens gaan niet gelovigen hard in de aanval om de andere ervan te overtuigen dat hun geloof echt niet waar is. :+

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in christenvervolging: kijk eens op de website van Open Doors. Daar staat veel info op over verschrikkelijke dingen die christenen wereldwijd meemaken. Daarbij wil ik ook zeggen dat als iemand wijst op iemands lijden of onderdrukking, dat dat niet betekent dat hij/zij zegt dat een andere groep niet lijdt of minder belangrijk is. Het mag mijn inziens naast elkaar bestaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:48

Ik heb nog nooit harde kritiek op christenen gelezen op Bokt Mar3. Wel op het blijven hangen op "principes" en meningen als feiten neerzetten. En dat overigens niets alleen in christelijke topics.
Als iemand iets perse niet, of juist wel wil vanwege zijn of haar geloof (en dat is voor mijn part dat van het Vliegende Spagetti Monster) dan vind ik dat helemaal best. Onwaarheden verkondigen vind ik helemaal niet best en mij proberen te overtuigen van iets waar ik tegen ben is ronduit een no-go.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:00

anjali schreef:
Butterfly schreef:

Ja dit is het precies! Ik geloof inderdaad in God en daarom heb ik bepaalde principes. En ik kom ook voor mijn geloof uit, ook om Bijbelse redenen. Het staat ook in de Bijbel dat we daarom vervolgd zullen worden zoals Jezus zelf ook vervolgd is. Heel wat beledigingen krijg ik vanwege mijn geloof over me heen. Maar ze zijn niet zo dapper om de Islam en zijn volgelingen te gaan beledigen, want dan krijg je meteen een fatwa aan je broek. Christenen doen vanuit hun geloof niets terug.

Maar anjali, en dit is echt een oprechte vraag die niet is bedoeld als een sneer: wat vind je dan van Christenen die wel veroordelen, wel iets terug doen, wel uit naam van de kerk of God anderen bedreigen, buitensluiten of misdaden begaan? Zijn dat voor jou dan gewoon geen Christenen of hoe zit dat dan? Want ik vind het nogal een claim om te zeggen dat geen enkele Christen iets terug doet, als ze bedreigd of beledigd worden of gewoon überhaupt. Dat is gewoon waar ik bij jouw argumentatie vaak tegenaan loop, het mist nuance. Dat heeft nogmaals niks te maken met het soort religie dat je aanhangt, zoals hierboven gezegd word al was het Pastafarianisme. Maar ik ga gewoon niet zo goed op die eenzijdigheid en dat maakt het moeilijk om je te begrijpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:16

@PabloBokt: Ik zei dat Christenen vanuit hun geloof niets terugdoen. Dat hoort niet bij het geloof. Zeker zijn er mensen die het etiket Christen dragen en die wel heel gewelddadig zijn. Maar vanuit hun geloof mag dat niet, ze doen dat op persoonlijke titel. Christenen zijn bepaald niet allemaal heiligen, het zijn gewoon mensen, allemaal verschillend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:19

Overigens vind ik ondanks dat ik voor geweldloosheid ben dat zelfverdediging en verdediging van je have en goed wel mag.