Woning in de verkoop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mama3

Re: Woning in de verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:09

Laat je niet opjagen. Hier in de omgeving gaan de huizen van 6 ton nog steeds binnen 2 weken met 50.000 boven de vraagprijs weg.

Ik zou alle bezichtigingen afwachten. Vooral omdat hij niet weg hoeft binnen een week. Jullie hebben nog niks anders, laat je niet gek maken.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:20

LadyDaily schreef:
Nog een vraagje. Nu heeft de makelaar tegen de mensen gezegd dat ze moeten uitgaan van taxatie waarde en dat ze alleen dat bedrag kunnen lenen. Klopt dit?
De makelaar zit ons huis alleen maar af te kraken maar wil ondertussen ons er wel uit hebben.
Zij zegt dat zodra je t niet verkoopt we ook niks kunnen. Terwijl er best wat ruimte is.

Huh gaat de makelaar de mensen nou ontmoedigen om hoger te bieden. Serieus. Taxaties zijn jaar en dag te manipuleren dus een kunstmatig hoge taxatie is aan de orde van de dag. Officieel mag dat niet, maar als je de taxateur aangeeft wat de koopprijs is en dat je het anders niet rond krijgt is meer dan genoeg info voor een taxateur.

Ik heb het getest uitkomst 15% hogere taxatie waarde door instructies te geven of dat niet te doen. En dit op een hele gemiddelde woning.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 23:46

Geen idee, zij zegt dat ze hem al best hoog heeft getaxeerd.
Gelukkig hebben we contact met die mensen en ze zeggen dat ze wel geld hebben buiten een hypotheek om.

Makelaar heeft het eventueel over inschrijving om de woning te verkopen?

Maar hoe neem je het over van de makelaar? Zelf bezichtigingen gaan doen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:51

Ik wil niet vervelend zijn maar jullie hebben zelf klaarblijkelijk geen kaas gegeten van het kopen/ verkopen van een huis. Is er iemand in je omgeving die dat wel heeft?
Je kunt het niet letterlijk overnemen gezien je makelaar uiteindelijk het koopcontract etc zal moeten opstellen maar je kunt wél je makelaar vertellen wat je wil dat er nu gaat gebeuren. Je neemt de regie zeg maar over. De bezichtigingen etc lekker bij de makelaar houden maar, jij huurt hem/ haar in he... jij bepaald dus wat er gebeurt. Is qua strategie wat ik een paar berichten geleden schreef geen optie om te doen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:55

Tja. Als je tevreden bent met het bod?

Natuurlijk moet je niet zomaar verkopen omdat de makelaar dat zegt.
Je moet kijken naar wat je zelf wilt.

Zijn er huizen in jullie straat recentelijk verkocht?
Hoever gingen ze daar boven de vraagprijs?
Hier is 15.000 op 3 ton netjes.

In een andere plaats kan dat heel anders zijn.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:30

Als je de relatie goed wilt houden zeker niet overnemen. Maar jij bent de betalende klant dus bepaal je ook het eindresultaat.

Of het hoog is kunnen we niet beoordelen maar je hebt denk ik wel vergelijkbare woningen in de buurt. Omdat je denk ik geen grote tuin hebt kun je ook makkelijk de m2 prijs vergelijken. Je kunt ook de transactie waarde opzoeken via een sms naar het kadaster (8118 is van de officiële website de instructies en kosten kun je opzoeken het kost 1,50 per huis). Let op dit kun je pas 3 maanden na de verkoop doen anders staat het er nog niet in.

Dan weet je wel of je ongeveer goed zit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:02

LadyDaily schreef:
Gelukkig hebben we contact met die mensen en ze zeggen dat ze wel geld hebben buiten een hypotheek om.

Volgens mij doet je makelaar prima werk. Bokt kan wel heel hard roepen af te wachten, maar (toen ik werkzaam was op een makelaarskantoor) heb ook regelmatig gezien toen de markt nog veel beter was dat het eerste bod ook écht de beste was. Verkopers sloegen het bod dan ook af, omdat ze nog meer wilden van iemand anders (want er waren immers nog 10+ bezichtigingen). Het gebeurde echt wel dat ze dan uiteindelijk voor minder dan het eerste bod de woning verkochten.

Ik zeg niet dat dit bij jou gebeurt, maar niemand kent de markt in jouw omgeving beter dan je makelaar. Jouw makelaar begint nu over een inschrijving, omdat jullie waarschijnlijk twijfelen en de makelaar dit voelt. Je geeft dan iedereen de kans een bod te doen voor een bepaalde dag/tijd, maar hebt ook een kans dat de huidige geïnteresseerden weglopen en er geen vergelijkbaar of beter bod komt

Dat een makelaar tegen verkoper begint over de financiering is logisch, want het is fijn om te weten als ze dit voor elkaar hebben. Je hebt er niks aan als ze uiteindelijk ontbinden obv de ontbindende voorwaarden terwijl het van te voren al bekend was dat het moeilijk tot onmogelijk zou zijn om een financiering te krijgen. Dan heb je als nog niks en moet je weer helemaal opnieuw beginnen met de kans dat alle mensen die nu komen kijken iets anders hebben. Dan kan je beter nu door gaan met bezichtigen en opzoek naar een andere koper die wel kan afnemen. Oftewel, juist fijn dat de makelaar hierover begint tegen eventuele kopers.

Een makelaar is een adviseur en je kan zijn/haar advies altijd in de wind slaan. Het zelf overnemen is echt niet nodig, want de makelaar zal uiteindelijk doen wat jullie willen. Vergeet niet dat jullie emotie hebben bij het huis. Dat maakt zelf verkopen niet makkelijker.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:45

LadyDaily schreef:

het gaat er niet om wat jouw makelaar getaxeerd heeft.
Het gaat er om voor welk bedrag de kopers jouw huis kopen, zij schakelen een taxateur in en die gaat bepalen of de waarde wel een beetje klopt met de de aankoopprijs die ze doen. Meestal gaan ze rond/net iets boven de koopprijs zitten dus is er niet veel aan de hand.
Tenzij je een huis van 1ton voor 4ton gaat kopen, dan gaat het waarschijnlijk niet lukken.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 07:51

mavantos schreef:
LadyDaily schreef:

Volgens mij doet je makelaar prima werk. Bokt kan wel heel hard roepen af te wachten, maar (toen ik werkzaam was op een makelaarskantoor) heb ook regelmatig gezien toen de markt nog veel beter was dat het eerste bod ook écht de beste was. Verkopers sloegen het bod dan ook af, omdat ze nog meer wilden van iemand anders (want er waren immers nog 10+ bezichtigingen). Het gebeurde echt wel dat ze dan uiteindelijk voor minder dan het eerste bod de woning verkochten.

Ik zeg niet dat dit bij jou gebeurt, maar niemand kent de markt in jouw omgeving beter dan je makelaar. Jouw makelaar begint nu over een inschrijving, omdat jullie waarschijnlijk twijfelen en de makelaar dit voelt. Je geeft dan iedereen de kans een bod te doen voor een bepaalde dag/tijd, maar hebt ook een kans dat de huidige geïnteresseerden weglopen en er geen vergelijkbaar of beter bod komt

Dat een makelaar tegen verkoper begint over de financiering is logisch, want het is fijn om te weten als ze dit voor elkaar hebben. Je hebt er niks aan als ze uiteindelijk ontbinden obv de ontbindende voorwaarden terwijl het van te voren al bekend was dat het moeilijk tot onmogelijk zou zijn om een financiering te krijgen. Dan heb je als nog niks en moet je weer helemaal opnieuw beginnen met de kans dat alle mensen die nu komen kijken iets anders hebben. Dan kan je beter nu door gaan met bezichtigen en opzoek naar een andere koper die wel kan afnemen. Oftewel, juist fijn dat de makelaar hierover begint tegen eventuele kopers.

Een makelaar is een adviseur en je kan zijn/haar advies altijd in de wind slaan. Het zelf overnemen is echt niet nodig, want de makelaar zal uiteindelijk doen wat jullie willen. Vergeet niet dat jullie emotie hebben bij het huis. Dat maakt zelf verkopen niet makkelijker.

Bedankt voor je uitleg! Ik denk dat ze het inderdaad ook wel goed doet. We hebben er indd niks aan als we over poosje weer opnieuw kunnen beginnen.
Ik denk dat we woensdag wel een beslissing hebben gedaan.

We hebben al wel gezegd tegem de makelaar dat hij onder xxx bedrag niet weggaat