Fooi voor de kapper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:44

Fitzroy schreef:
Fortitude schreef:
Maar even echt uit oprechte interesse; hoe beslissen jullie dan wie/welk beroep je wel fooi geeft en wie niet? Waar trek je de lijn? En vergeet dan even de kwaliteit, laten we zeggen dat die dan gewoon goed is. Krijgt dan iedereen die iets voor je doet fooi? Waarom het ene beroep dan wel en het andere niet?

.

Dit vind ik dus ook een lastige. Wie wel en wie niet ?
Taxichauffeur wel? Hoefsmid ? Pakketbezorger?

Dus vaak zelfstandigen? Of ook mensen in loondienst. Ik vind het lastig waar je de grens moet leggen.

Ik zat bv verleden jaar in een all inclusive hotel. Geef je de obers dan nog fooi?

Niet afhankelijk van beroep, wel van service. Je kunt de stratenveger zijn, als jij een fijn mens bent krijg je van mij rond de feestdagen een fooi of een klein presentje.

In de zomer zorg ik ook voor een ijsje of flesje water oid voor de bezorgers.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:56

Ik geef wel altijd fooitje bij de kapper. 5 euro..
Kom er eens in de 6 weken dus heb daar nket zo een moeite mee

Ik heb vroegah zelf in een kapsalon gewerkt op de zaterdag en eind vd dag hadden we na het verdelen best een dik bedrag per man. Dat was altijd heel fijn.
Hoefsmid krijgt hier ook 5 euro fooi

Art_Ificious

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:59

Oei nooit over nagedacht.

Misschien is het omdat ik altijd bij een zelfstandige ga en zij dus niet onder een baas werkt.

Ik denk dat bij een kappersgroep waar de kappers een maandloon krijgen het wel anders is? Dat je dan sneller geneigd bent om fooi te geven?

Het is idd een goede vraag welke beroepen je fooi zou kunnen geven. En of dit dan ook zelfstandigen zijn of enkel personeel van een "firma" of "groep".

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:01

Mkango schreef:
Ik vind het altijd vrij apart dat er van fooien uitjes of "wat lekkers" betaald wordt voor het personeel. In banen waar fooi geven niet gebruikelijk is, betaalt het bedrijf dat gewoon. Nu is het een soort van "blijk van waardering" vanuit het bedrijf dat betaald wordt van het extraatje dat klanten geven als blijk van waardering. :+ Verdeel het dan gewoon onder het personeel, dan kunnen ze zelf bepalen wat ze ermee doen, in plaats van dat de baas het zich toe-eigent en iedereen maar dankbaar moet zijn dat ze zo'n gulle werkgever hebben. :=

Tja bij ons is het dus niet gebruikelijk maar komt het wel voor. Als ik dat moet verdelen dan gaat het echt om euro’s hoor.
Ik heb nu na 10 jaar of zo een bedragje dat ik denk. Nou dat doe ik dan bij het uitje “erbij” want het bedrijf betaald alsnog de rest.

Ben het wel met je eens hoor dat het “extra” moet zijn zeg maar. Niet dat je dan alleen maar van de fooienpot uit gaat dat is wel heel raar inderdaad.

Toe-eigenen zou niet moeten mogen op die manier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:13

karuna schreef:
Petpa schreef:
Het is nog nooit in mij opgekomen om mijn kapper een fooi te geven.
Ik ben wel benieuwd of mensen dat überhaupt doen!

Ik sluit me hierbij aan.

Hoewel ik fooi geven in een horeca gelegenheid of bij een gids geen probleem vind. Heb ik er nog nooit aan gedacht om een kapper fooi te geven. Die doen gewoon hun werk voor mij, net als een kassiere, winkelmedewerker of een leraar of monteur.

Maar waarom vind je het vanzelfsprekend dat de horeca wel fooi krijgt en andere beroepen niet? Een horeca medewerker doet immers ook hun werk voor jou.
Nooit aan gedacht om de kapper fooi te geven.
Ik geef bijvoorbeeld wel de bezorger fooi van thuisbezorgd. Maar dat was omdat hij sneller met het eten er was

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:21

Ik kom 1x per jaar bij de kapper, simpelweg omdat ik meer eigenlijk niet perse nodig heb en het ook gewoon vergeet.

Ik heb ontzettend dik haar, tot aan mn billen waar ik dan altijd balayage in wil met extra behandelingen.
Ik ben dan ook altijd meer dan 300 kwijt.

Ik zit daar standaard minstens 6 uur al dan niet langer. Super goede service en aangezien ik altijd speciaal voor de kapper een potje heb en altijd op een hoger bedrag ben voorbereid, ben ik ook niet zuinig met een fooi voor de kapper.

Al zie je wel vaak aan hun reacties dat het niet altijd gebruikelijk is, maar ze hebben zoveel werk aan mn haar dat ik wel vind dat ze het verdienen :o

En dat gezegd, vind ik trouwens dat als je om de 6 a 8 weken bij de kapper komt, je echt niet perse fooi hoeft te geven..
Het is voor mij een jaarlijks uitje :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:28

Ik geef alleen fooi als ik vind dat de betreffende werknemer het werk met serieuze bezieling doet. Of het dan een een kapster of kelner is doet er voor mij niet toe.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:02

Ik geef bijna altijd fooii

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:12

In de tijd dat ik kapster was werd er heel veel fooi gegeven.
De kapper waar ik nu heen ga, meestal 2x per jaar, geef ik ook wat extra.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:54

Als ik blij word van iemand die een dienst levert geef ik fooi :) .

In een restaurant, kapper, pedicure, behandelaars van mijn pony's.

Als hoefsmid zijn er een aantal klanten die altijd fooi geven, ook een aantal die een kleinigheidje met kerst oid geven.

Fooi is wel veel minder geworden sinds bijna niemand meer contant geld op zak heeft is mijn ervaring.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:37

Ik doe dat echt nooit bij de kapper, zou ook niet weten waarom, maar dit geeft me wel inspiratie voor mijn beroep als leerkracht.
Ik denk dat ik ook een fooienpot op mijn bureau zet. Kunnen ouders dan mooi wat in doen als ik extra moeite heb gedaan voor hun kind of als ze tevreden zijn met de toetsresultaten, voor de extra tijd als ze hun kind te laat ophalen, voor een extra gesprek dat ik met ze inplan, voor als ik een ruzie goed opgelost heb, scheldwoorden van hun kind geïncasseerd heb enz, enz :+

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:42

Je zou ook al die eindejaarskado's die jullie krijgen kunnen verpatsen :))

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:42

Ik gaf haar nooit een fooi, maar sinds de coronacrisis wel.
Ik heb een vaste kapper. Ze heeft in haar eentje een eigen kapperszaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:44

Melzazu schreef:
Mkango schreef:
Ik vind het altijd vrij apart dat er van fooien uitjes of "wat lekkers" betaald wordt voor het personeel. In banen waar fooi geven niet gebruikelijk is, betaalt het bedrijf dat gewoon. Nu is het een soort van "blijk van waardering" vanuit het bedrijf dat betaald wordt van het extraatje dat klanten geven als blijk van waardering. :+ Verdeel het dan gewoon onder het personeel, dan kunnen ze zelf bepalen wat ze ermee doen, in plaats van dat de baas het zich toe-eigent en iedereen maar dankbaar moet zijn dat ze zo'n gulle werkgever hebben. :=

Tja bij ons is het dus niet gebruikelijk maar komt het wel voor. Als ik dat moet verdelen dan gaat het echt om euro’s hoor.
Ik heb nu na 10 jaar of zo een bedragje dat ik denk. Nou dat doe ik dan bij het uitje “erbij” want het bedrijf betaald alsnog de rest.

Ben het wel met je eens hoor dat het “extra” moet zijn zeg maar. Niet dat je dan alleen maar van de fooienpot uit gaat dat is wel heel raar inderdaad.

Toe-eigenen zou niet moeten mogen op die manier.
In jouw geval snap ik dat inderdaad hoor. :)) "Hier is je drie euro fooi voor het hele jaar" is weer het andere uiterste, dan kun je dat idd beter steken in iets gezamenlijks.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:45

Oscar schreef:
Misschien is het ook wel regiogebonden?

Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal want ik ga altijd naar dezelfde kapster, maar ik heb hier nog nooit gezien dat er geen fooi gegeven werd. Soms een paar euro, soms een tientje ofzo. Of afronden en dan het wisselgeld in het potje. Hier is het heel gewoon. Maar dat geldt bijv. ook voor de kroeghouder, de friettenthouder of de postbezorger. Da's hier heel gewoon. Alleen toeristen of mensen van buitenaf doen het soms niet en dat valt dan wel op.

Ik voel me nu super stads :')

Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord op deze manier...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:51

Ik moet soms wel naar de kapper maar voor mij is het een beetje als naar de tandarts gaan, hoewel de tandarts wel raar op zou kijken als ik gooi geef maar ik vind het niet fijn om in de tandartsstoel te zitten en niet fijn om in de kappersstoel te zitten :+

Ik heb er misschien daardoor nooit aan gedacht om fooi te geven :o

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:54

Man geeft bij zijn kapper wel fooi, rondt het af naar boven. Ik krijg van mijn kapster een betaalverzoek (als ik al lang en breed thuis ben) dat ik niet kan aanpassen, dus zij moet het met mijn blije hoofd doen als ze de boel onthult aan het eind.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:56

Toevallig de podcast van Marc-Marie en Isa vinden iets geluisterd??? _O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:57

Het salaris van een tandarts, leraar of kapper kun je niet vergelijken.
Dienstverlening waarbij ik weet dat ze geen vetpot verdienen, krijgen van ons vaak een fooi.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 23:07

Ianrowan2009 schreef:
Toevallig de podcast van Marc-Marie en Isa vinden iets geluisterd??? _O-

Wat en wie?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:14

De kapper vind ik geldverspilling, daar ga ik sowieso al nooit naar toe.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:37

Kapper en nagelsalon krijgen altijd iets in de fooipot. Vroeger zelf in een salon gestaan en wij deden er onze teamuitjes van.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 00:03

Ik geef altijd fooi bij de kapper. Zowel bij mijn kapper als de kapper waar mijn zoon heen gaat (barbier). Altijd ongeveer 2 euro.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 00:15

Art_Ificious schreef:
Oei nooit over nagedacht.

Misschien is het omdat ik altijd bij een zelfstandige ga en zij dus niet onder een baas werkt.

Ik denk dat bij een kappersgroep waar de kappers een maandloon krijgen het wel anders is? Dat je dan sneller geneigd bent om fooi te geven?

Het is idd een goede vraag welke beroepen je fooi zou kunnen geven. En of dit dan ook zelfstandigen zijn of enkel personeel van een "firma" of "groep".

Ik krijg nu ik zelfstandig ben juist vaker ‘fooi’ dan toen ik in loondienst werkte. Toch wel een deel dezelfde klanten. Geen kapster hier overigens, wel een soort van ander beroep die al genoemd werd. Meestal ronden ze bij mij af, hoeven geen wisselgeld ofzo.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:50

Arethe schreef:
Ik rond het bedrag regelmatig af naar boven, geef rondom de kerst periode altijd een kleinigheidje of een iets grotere fooi (Max €10,-). Moet erbij zeggen dat mijn kapper wel een speciaal plekje in m’n hart heeft, in een periode dat het financieel slechter met mij ging heeft zij bijv alleen de kostprijs van de verf gerekend ipv het hele bedrag.

Precies! Ik doe het ook op deze manier. En ik koop ook altijd mijn producten bij de kapper.