Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:26

Mijn dochter is inmiddels 18, maar ik weet nog dat ik mee ben geweest tijdens die onderzoeken op de lagere school. Dat was toen nog wel blijkbaar.

Mijn dochter is lang en werd altijd te licht bevonden. Haar beide ouders zijn 'lichtgewichten', haar vader is lang, ik ben klein en tenger. Ze at prima, bewoog veel, gezond meisje, dus ik vond dat zo'n gezeur. Al die gemiddelden, ik kijk liever naar het individu en naar verschillende factoren. Lijkt mij gezonder en realistischer.

Ik moest haar tussendoor maar veel tosti's geven en overal slagroom op doen. Ik heb meteen gezegd dat ik dat niet ging doen, want dat voegt weinig toe aan gezonde voeding en dan zou ze haar avondeten niet meer opeten. Ik vind groenten belangrijker, dan lege calorieën. Dat mens vond mij erg irritant (we zijn ook nog vega(n)), maar het is mijn kind.
Ze zou ook 1, 66 worden, wat ik al niet geloofde, gezien haar lange benen. Ze is inmiddels 1, 76 cm en ziet er prachtig uit, is kerngezond en blaakt van de energie!!

Oh ja, ze had veel blauwe plekken op haar benen, door het buiten spelen. Heeft ze nog steeds trouwens. Was ook zo'n leuke steeds, pffff....

Écht..... Wat een blamage. Ik nam het consultatiebureau al niet meer serieus, veel huisartsen trouwens ook niet en schooldokters/GGD ook niet.
De zogenaamde wetenschap heeft nog veel te leren....
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-06-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:28

Ja het randje van je onderbroek werd opgetild... Sooo trauma.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:31

secricible schreef:
Ik leer mijn kinderen dat als er mensen aan hun privé gedeeltes moeten zitten dat altijd is met iemand die bij hun hoort.
Dat gebeurt dus wat mij betreft niet anders bij een schoolonderzoek.

Dan maar een snowflake. Lekker brullen vanaf de zijlijn.

Brullen vanaf de zijlijn? Huh? Volgens mij is iedereen die hier reageert moeder, dus die zijlijn zie ik niet helemaal.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:32

DuoPenotti schreef:

Joh, wat interesseert het jou hoe anderen het moederschap invullen? Het is niet alsof het bij jou vroeger beter was, dus waar maak je je druk om?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:33

@rien ik niet. En was een reactie op mij.
Maar dat geeft niet.
Ik vind inderdaad dat men tegenwoordig vaak overdrijft. En die mening mag ook ik gewoon hebben.

Edit :dat dus rien. Zie post urbanus

Maar zegt meer over de ander. Zoals moeders die ook in een kind vrij topic zitten maar mij hier willen weren :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:36

DuoPenotti schreef:
Maar dat geeft niet.
Ik vind inderdaad dat men tegenwoordig vaak overdrijft. En die mening mag ook ik gewoon hebben.

Rdut:dat dus rien

Ja, maar waarom moet je het delen? Wat heeft het voor nut? Duopenotti vindt mij een helikoptermoedertje, oh nee! Ik ga het meteen helemaal anders doen. En nee, ik wil je niet weren, maar ik vind het gewoon niet logisch.

:')

Twiggy, echt zo. Het CB vond mijn dochter ondervoed en ondermaats, maar volgden haar ongecorrigeerde lijn terwijl ze ernstig prematuur was. Toen heb ik haar ingepakt en ben weggegaan := Heb alle inentingen en onderzoeken op de kinderafdeling van het ziekenhuis gedaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:37

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:

Joh, wat interesseert het jou hoe anderen het moederschap invullen? Het is niet alsof het bij jou vroeger beter was, dus waar maak je je druk om?

Urbanus, jij hebt vaak een zeer uitgesproken mening. Anderen mogen dat ook hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:38

Ja, zie voorgaande bericht. Waarom moet je in zoveel berichten delen wat je er van vindt? Doe het dan zelf lekker anders maar ga er niet spastisch over doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:39

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dat geeft niet.

Rdut:dat dus rien

Ja, maar waarom moet je het delen? Wat heeft het voor nut? Duopenotti vindt mij een helikoptermoedertje, oh nee! Ik ga het meteen helemaal anders doen. En nee, ik wil je niet weren, maar ik vind het gewoon niet logisch.

:')

Twiggy, echt zo. Het CB vond mijn dochter ondervoed en ondermaats, maar volgden haar ongecorrigeerde lijn terwijl ze ernstig prematuur was. Toen heb ik haar ingepakt en ben weggegaan := Heb alle inentingen en onderzoeken op de kinderafdeling van het ziekenhuis gedaan.

Ik zeg niet dat jij het anders moet doen.
Dat vul je zelf in.

Ik zeg wel dat er imo drama word gemaakt om iets wat geen trauma geeft.
Voor iets wat je ook af kan melden. Dus gewoon een keuze is.

Ja dan vind ik dat er drama word gemaakt om niets.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:39

Helemaal prima, doe het dan zelf anders. Klaar.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:40

Ik zou er zelf wel bij willen zijn. Vroegah ging ik niet naar de schoolarts. Ik vermoed nu vanwege de mogelijkheid dat ze zouden ontdekken dat mijn ouders helemaal geen goede ouders zijn. :+ Bij mij is ook heel laat ontdekt dat ik stekeblind was. Achteraf denk ik weleens na over wat er gebeurd zou zijn als bij ons ontdekt werd dat we verwaarloosd werden. Ik weet het niet.

Ik vind het overigens ook geen verkeerde les voor je kind dat de onderbroek niet uit hoeft als je alleen met een dokter (of andere persoon) in een hokje bent en dat dat alleen onder supervisie van ouders gebeurt. Je hoort genoeg verhalen over mensen die kinderen onder hun vleugels hebben qua dagelijkse verzorging of sport die helemaal niet de beste bedoelingen hebben. Het zou mij dan ook niet om een eventueel trauma gaan, maar bescherming van mijn kind tegen viespeuken.

DuoPenotti

Urbanus schreef:
Ja, zie voorgaande bericht. Waarom moet je in zoveel berichten delen wat je er van vindt? Doe het dan zelf lekker anders maar ga er niet spastisch over doen.

Wie doet er nu spastisch?

En over veel delen gesproken....

Keek je net in de spiegel?

Ik heb je overigens al vaker aangeraden mij op foei te zetten als ik je zo trigger...

rien10

Ik ben het wel met DP eens. Als je zo'n onderzoek niet wilt, dan meld je je kind af. Klaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:41

DuoPenotti schreef:
Urbanus schreef:

Wie doet er nu spastisch?

En over veel delen gesproken....

Keek je net in de spiegel?

Ik heb je overigens al vaker aangeraden mij op foei te zetten als ik je zo trigger...

Je triggert me niet, ik ben ook niet boos ofzo, maar ik begrijp je gewoon niet in deze. Maar goed, agree to disagree.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:42

rien10 schreef:
Ik ben het wel met DP eens. Als je zo'n onderzoek niet wilt, dan meld je je kind af. Klaar.

Precies dat. Meer niet.

Je wilt het niet. Dan afmelden.
Hoe moeilijk kan het zijn.

Zelf zie ik het probleem niet om vooraf aan het kind te melden wat er gaat gebeuren. Dat jij dit weet en daarom oké is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:44

DuoPenotti schreef:

Top voor jou +:)+

Zowel mijn man als ik hebben dit als kind als zeer onaangenaam ervaren. Vooral bij de jongens is het niet tof als er ongevraagd iemand aan je piemel zit.
ik werd gewoon even een complex aangepraat over mijn gewicht.

Wij zijn er gewoon bij. Tandarts idem. Je mag bij ons gratis naar de schooltandarts zonder ouders of je moet een bewijs leveren dat je zelf geweest bent. Wij hebben het laatste gedaan.
Heb jij daar specifiek last van?

TS stelt gewoon een vraag die legitiem is lijkt mij?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-06-23 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:44

DP en rien, fijn dat het bij jullie geen trauma heeft veroorzaakt. Bij mij heeft de kinderarts tot op de dag van vandaag (ik word volgend jaar 30) nog invloed. Niet alleen de kinderarts trouwens, maar zij hielpen net zo mee in vertellen dat ik te dik ben, als kind al. Dat ben ik ook, maar vanaf kinds af aan al horen dat dat iets slechts is, heeft invloed op je.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:46

Mijn kind heeft geen trauma opgelopen, hoor. Ik heb haar het voorbeeld gegeven van gewoon lekker je eigen weg gaan en je geen problemen laten aanpraten. Want daar zijn ze goed in bij CB's en GGD's. Met hun standaard gemiddelden en hun grafiekjes. Een mens is een individu, iedereen is anders.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:50

Het is niet standaard hoor dat het zonder ouders is, zal misschien per GGD verschillen? Hier ben ik toevallig vorige week op school geweest voor de 5-jarigen-check van mijn dochter. In de brief stond duidelijk dat ze kind + ouder verwachten, wel een vragenlijst maar vond het verder ook niet hele vreemde vragen. Haar onderbroek is overigens ook zeker niet omlaag getrokken. Het was idd wegen + meten, wat oefeningetjes qua motoriek, ogen en oren testen. Verder wat vragen over eten, gezondheid, of ze wel eens met vriendjes/vriendinnetjes spelen buiten school en of ze al sporten, vond het echt niet gek verder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:53

Hhilde schreef:
DP en rien, fijn dat het bij jullie geen trauma heeft veroorzaakt. Bij mij heeft de kinderarts tot op de dag van vandaag (ik word volgend jaar 30) nog invloed. Niet alleen de kinderarts trouwens, maar zij hielpen net zo mee in vertellen dat ik te dik ben, als kind al. Dat ben ik ook, maar vanaf kinds af aan al horen dat dat iets slechts is, heeft invloed op je.

Als je mijn berichten terugleest staat er door mij niets geschreven over trauma. Dus die opmerking mag je adresseren aan DP, niet aan mij.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:53

Ik lees en hoor altijd dat er heel erg word gehamerd op het gemiddelde ergens van.. nou mijn dochter heeft nog nooit tussen de gemiddelde lijnen gepast. Ze heeft haar eigen lijn die mooi continue omhoog gaat. Alle artsen en ook bij het cb hebben er nog geen negatieve uitlating over gemaakt. Dus ik verbaas me altijd als ik deze verhalen hoor. Ik was als kind altijd te dik ook daar heeft schoolarts wel wat van gezegd, maargoed dat wist ik zelf ook al dus ook dat is voor mij niet traumatisch geweest.

Maargoed ieder zijn ervaring, dus vooral doen waar je je goed bij voelt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:54

Sizzle schreef:
DuoPenotti schreef:

Zowel mijn man als ik hebben dit als kind als zeer onaangenaam ervaren. Vooral bij de jongens is het niet tof als er ongevraagd iemand aan je piemel zit.

Wij zijn er gewoon bij. Tandarts idem. Je mag bij ons gratis naar de schooltandarts zonder ouders of je moet een bewijs leveren dat je zelf geweest bent. Wij hebben het laatste gedaan.

De vraag is zeker legitiem. En als je dat niet wilt, zo'n onderzoek, dan meld je je kind daarvoor af.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:56

Mijn kinderen gaan niet en worden dus afgemeld. Ik ben strikt in de 'onderbroekregel'. Die gaat alleen uit als papa of mama erbij is (en bij logeren bijv bij mijn zusje ook mijn zusje ofzo) en dus zeker niet door een onbekende jeugdarts in een hokje zonder toezicht op school. We hebben verdorie op de kdv's etc vierogenbeleid en dit zou zomaar 1 op 1 moeten. Denk het niet... Bovendien vind ik de focus op gewicht en lengte suf. Mijn dochter is relatief kort, maar mijn man en ik zijn allebei ook rond de 1.70 en we verwachten geen bomen van kinderen. Dat gezeur daar altijd over. Net als 'eten ze elke dag groente en fruit?'. Ik knik braaf ja en er staat hier elke dag fruit en groente op het menu, maar als ze weigeren te eten, ga ik het er niet met dwang in proppen... dus eet mijn kleuter ook regelmatig geen groente of alleen de ene hap die ze moet proeven.

Als ik ergens twijfels over heb, bel ik overigens wel gewoon de huisarts of het cb of de ggd voor een afspraak waar ik of mijn man bij is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:57

Hhilde schreef:

ooh duidelijk
het antwoord mag alleen maar zijn, het geeft trauma, de rest die dat niet heeft moet zijn mond maar houden...tegengeluid niet gewenst.

Wat is dat voor discussietopic dan nog?

Sizzle schreef:
DuoPenotti schreef:

dan meldt je toch gewoon af?

Ik zie echt het probleem niet....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:00

Dat is precies wat TS vraagt, wie zich wel/niet afmeldt.
Mensen geven dan de reden erbij waarom ze de beslissing zo genomen hebben omdat TS dat namelijk vraagt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-06-23 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt