Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:07

Suzanne F. schreef:
Yv_ schreef:
Dat "5 minuten appen kan ook op de wc" vin ik zo'n dooddoener. Ik hou het niet eens 5 minuten vol op de wc, zelfs niet als ik de voegen zou tellen. En ik kan me serieus geen keer herinneren dat ik dat ding méé nam naar de wc :') ? Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar he :).

Het is figuurlijk bedoeld. Ik neem hem ook niet mee naar de wc. Maar wat voor moeite is een appje sturen nou? Kost je letterlijk een paar seconden. Geen 5 minuten, maar 5 seconden. Als je die seconden niet wil maken voor je vriendin dan is het ook je vriendin niet.

Nouja, als je hoofd vol zit met andere dingen, je een gemiddelde werkdag van 10 uur hebt en dan nog in je up een huishouden en huisdieren te doen hebt, kan het er nog weleens bij inschieten. Ik vind het van weinig respect en vriendschap tonen als daar geen begrip voor opgelegd kan worden :). En dan vraag ik me af wat dát voor vriendschap is :=. Geen respect of begrip kunnen opbrengen voor andermans situatie is doeiii

Er zijn meerdere wegen naar Rome he :).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:10

@menino ben je mijn verloren zusje? Ik herken veel in je berichten.
Ik ben dus ook een ontzettende slechte whatsapper. Inderdaad om het overdenken.
Ik was vroeger ook al een ramp in msn. Terwijl dat natuurlijk het communicatie middel was in de brugklas.

Maar ik probeer dan wel weer eens in de zoveel tijd af te spreken en ik stuur ook altijd kaartjes etc. Op belangrijke momenten. Mijn vriendinnen weten inderdaad dat ik niet zo’n held ben met communiceren via de app. En ook dat ik het druk heb met zorgtaken, werk en eigen gezondheid. Ik kan ook niet dagelijks al die ballen hoog houden.

Ik zou het wel bespreken. Ook ik heb wel eens vriendschappen laten doodbloeden. Nu ik iets ouder ben denk ik wel dat ik dat anders had moeten aanpakken. Ik had prima kunnen bespreken dat ik zo gestrest werd van al het gezeur als we afspraken. Dat durfde ik alleen toen niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 20:11

Urbanus schreef:
Ik doe dat ook wel, actief beëindigen. Ik heb een vriendin die jatte uit de winkel waar ze werkte, daar hoef ik geen vriendinnen mee te zijn.

Ik heb een vriendengroep die is ontstaan toen ik een jaar of 18 was, met sommigen zat ik op de basisschool en anderen zijn blijven hangen of kwamen in ons vriendenhuis wonen. Is nu een solide groep waarvan ik sommigen maandelijks spreek en anderen dagelijks, want met een deel van die groep hebben we huizen gekocht in dezelfde buurt, nu zitten onze kinderen bij elkaar in de klas en spelen met elkaar.

Ik heb ook losse vriendinnen, moeders die ik heb leren kennen op het schoolplein of vanuit m'n studie of opleiding. Je legt contact met iemand omdat diegene bijvoorbeeld dezelfde humor heeft, je spreekt een keer af en dan nog een keer... En dan moet het van 2 kanten komen, anders hoeft het van mij niet.

Met sommige meiden klets ik wekelijks of app ik verhalen, met anderen wissel ik op sommige dagen alleen memes uit, dat is ook oké. Ik ben druk, de meesten zijn druk met hun gezin, maar we zorgen wel dat we regelmatig feestjes pakken of een wijnbar ofzo.

Ik investeer wel in vriendschappen. Kaartjes sturen, langsgaan als het kan en nodig is omdat vrienden bijvoorbeeld ziek zijn oid. Ik probeer verjaardagen en sterfdagen te onthouden.

Ik investeer ook, misschien ook iets teveel? Toen het niet zo goed ging met haar moeder heb ik haar dikwijls gevraagd hoe het gaat, geappt. Maar zo ben ik ook op het werk. Ik ben heel betrokken met collega's. Met een ander vriendinnetje die met een traject bezig was heb ik vaak gevraagd hoe het ging en werd ik op de hoogte gehouden. Toen ik geopereerd was kon er niet eens van haar kant een appje vanaf hoe het was. Nee ze was te druk zei ze.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:14

Suzanne F. schreef:
Het is figuurlijk bedoeld. Ik neem hem ook niet mee naar de wc. Maar wat voor moeite is een appje sturen nou? Kost je letterlijk een paar seconden. Geen 5 minuten, maar 5 seconden. Als je die seconden niet wil maken voor je vriendin dan is het ook je vriendin niet.

Een berichtje sturen hoeft niet lang te duren, dat is waar. Maar het is zeker niet altijd zo dat als de ander niet (onmiddellijk) een bericht stuurt dat die geen tijd voor je wil maken. Daar kunnen zoveel verschillende redenen voor zijn.

Ik ben ook niet iemand die gemakkelijk uit zichzelf wat laat horen, ik ben gewoon niet zo goed in vriendschappen onderhouden. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen tijd wil maken voor vrienden of niet aan hen denk. Ik stuur uit mezelf gewoon niet zo gemakkelijk berichten naar anderen.
Ja, er zijn vriendschappen die erdoor verwateren, maar ik heb ook vrienden die ik al het grootste deel van mijn leven ken en die ik zelden hoor, zie of app. Maar als we elkaar zien / horen het net weer is zoals vroeger, we pikken de draad weer op waar we gebleven waren. En we weten ook wat we aan elkaar hebben / van elkaar kunnen verwachten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:20

purny schreef:
Ik investeer ook, misschien ook iets teveel? Toen het niet zo goed ging met haar moeder heb ik haar dikwijls gevraagd hoe het gaat, geappt. Maar zo ben ik ook op het werk. Ik ben heel betrokken met collega's. Met een ander vriendinnetje die met een traject bezig was heb ik vaak gevraagd hoe het ging en werd ik op de hoogte gehouden. Toen ik geopereerd was kon er niet eens van haar kant een appje vanaf hoe het was. Nee ze was te druk zei ze.

Dat is erg vervelend en ik begrijp dat je dan je muur optrekt. Ik heb het ook gehad met bepaalde vriendinnen (toen mijn moeder ernstig ziek was moest ik erover zwijgen, maar ze waren wel boos dat ik niet empathisch genoeg was toen hun moeders griep hadden...). Het zijn nog wel vriendinnen, maar ik hoor / zie hen erg weinig en het is niet zo dat we doorgaans een diepgaande band hebben of zo.
We zitten anders in elkaar en dat is oké.

Het is natuurlijk niet zo dat iedereen is zoals die vriendin. Er kunnen heel wat redenen zijn waarom mensen niets of maar weinig van zich laten horen.

poetser

Re: Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:39

Ik ben zelf een slechte vriendin... Ik vind het heel moeilijk om zelf contact te maken. Ik heb dan ook maar 1 "vriendin". Het moet ook allemaal van mij afkomen. Toen ik verhuisde naar mijn huidige appartement zou ze eens langskomen, dat was 2,5 jaar geleden, ze moet nog komen. Ondertussen wilt ze wel dat ik naar haar kom. Als ik geen contact zoek, spreken we elkaar een jaar niet (al getest, maar uiteindelijk nam ze wel zelf contact op), als ik niet naar haar ga, dan zien we elkaar niet...
Daar heb ik dus geen zin in. Met als gevolg dat we elkaar al bijna 3 jaar niet gezien hebben en net deze week weer eens geappt hebben sinds een aantal maanden.
Anderzijds moet ik wel toegeven dat als ik een probleem heb, dan is zij de eerste om te helpen. Het maakt niet uit wat voor probleem en op welke tijd het zich voordoet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:44

Lastig hoor ts. Het klinkt een beetje als: “ she is not that into you” .

Ik zou me niet teveel vastpinnen op die reis, want als ze nu al de boot af houdt..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:50

Als ze niet de moeite kan nemen om een berichtje te sturen als ze geopereerd wordt, denk ik niet dat ze de moeite gaat doen om die reis te fixen. TS, je bent meer waard dan iemand waar jij enkel de investeringen in doet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:51

Wat wil je zelf? Wil je nog met haar gaan? Hoe lang zouden jullie gaan? Denk je dat je die tijd samen goed overweg kan?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:54

Evamarie schreef:
Vriendschap 'werkt' niet.

Het is er of het is er niet. En dat voel je. Er gaat geen sec in je op wie wel of niet contact maakt want het is er.

Dat gaat vanzelf over en weer. Voel je dat niet zo, dan is het eerder een kennis.

Precies dit.. Mijn beste vriendin spreek ik vooral via de app en dan sturen we elkaar meestal ook nog de grootste onzin.. :')
Maar wanneer ik haar nodig heb, of andersom.. Dan zijn we er voor elkaar..

Ik ben 200 km verhuisd en nog steeds wanneer we elkaar kunnen zien, dan nemen we die kans.. :)

(gaat trouwens over Dioxide hier op bokt.. :D )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 21:04

Tieneke schreef:
Als ze niet de moeite kan nemen om een berichtje te sturen als ze geopereerd wordt, denk ik niet dat ze de moeite gaat doen om die reis te fixen. TS, je bent meer waard dan iemand waar jij enkel de investeringen in doet.

Nee dit is weer een andere. Met de babyvriendin ontvang ik eigenlijk alleen maar een appje wanneer het kind jarig is en of ik op de verjaardag wil komen, maar dan via een groepsapp.

Het huidige persoon waar mijn topic op gebaseerd is, daar zou ik mee naar ny gaan. Maar dat begint me steeds meer tegen te staan. Ze heeft het schijnbaar druk met werk want ze werkt vrij veel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:05

Oh sorry, ik was niet aandachtig.

Ik zou het zelf afblazen als je nu al dit gevoel hebt. Maar dan ga je het wel moeten zeggen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:06

Ik zou het open gooien, misschien heeft ze het niet door of speelt er iets anders?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:07

Denkt dat dat voor iedereen anders is en werkt.
Ik denk bij vriendschap aan leuke dingen met elkaar doen maar ook leuke dingen delen/vertellen. Klaar staat voor de ander zonder er wat terug voor te verwachten. Waarderen hoe de persoon is zonder deze te willen veranderen, dat gaat beide kanten op. Ook verdrietige dingen kunnen delen met iemand. Een eerlijk advies/raad krijgen als je daar om vraagt, dus niet een antwoord waarvan ze denken dat je dat wilt horen. Geen verplichte dingen doen zoals de laatste keer was ik bij jou dus dan kom jij nu naar mij, ook niet het wekelijks vast contact moment, soms ben je gewoon druk en komt dat even niet uit en dat moet dan geen verschil maken in de band die er is. Er is tenslotte niet ruzie of wat dan ook waardoor het even niet uit komt. Je pakt daarna de draad weer op en gaat verder waar je was gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:10

Een reis kun je of beter alleen doen of met iemand waarmee je echt goed klikt. Er is niets zo vervelend om met iemand ergens te zitten waarmee het contact niet loopt. Zonde v je reis, zonde v.h geld.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:15

Of ze heeft een andere manier van plannen? Ik begrijp dat jullie plan is om in 2024 te gaan?
Dan zou ik ook nog niet helemaal concreet maken nu. En denken: "dan plannen we komende herfst of daarna wel eens wanneer we in '24 exact gaan" :o

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:21

Ik heb dit ook met een vriendin gehad. Zij was mijn beste vriendin op de middelbare school, we spraken elkaar iedere dag, zaten naast elkaar, gingen na school naar de stad en leuke dingen doen. Na de examens zeg je elkaar te blijven zien, want deze vriendschap ging niet meer over. In de vakantie nog leuke dingen gedaan, en toen begon het studentenleven.
Ik heb weinig contact met medestudenten, ik heb mijn leven thuis en heb geen behoefte aan een studentenleven. Mijn 'vriendin' had wel veel nieuwe vrienden. Na corona probeerden we steeds af te spreken, maar ze zei telkens op het laatste moment af of had het te druk voor een nieuwe afspraak. Het kwam steeds van mijn kant, ik bleef maar vragen wanneer we gingen afspreken en zij zei steeds af.

Op een gegeven moment had ik kaartjes besteld voor Kensington, voor haar verjaardag (5e klas middelbare school). Dit ging door corona niet door en werd verplaatst. Wij hadden die datum echter wel vrij gehouden, zodat we konden afspreken. Toen ik die week vroeg hoelaat we zouden afspreken, zei ze dat ze moest werken en daardoor 30 uur achter elkaar wakker zou zijn (zorg). Terwijl we de dag vrij zouden houden. Dit viel mij bij al slecht, maar we bleven toch een beetje appen. Afspreken kwam er toch niet meer van.
Toen Kensington met een nieuwe (laatste) concertreeks kwam, toch weer contact gelegd. Kaartjes gekocht, beide tevreden. Daartussen geen contact, ongeveer een jaar niet. Vonden we beide wel een beetje raar om dan alsof er niks gebeurt is naar een concert te gaan, dus afgesproken om in de week daarvoor wat af te spreken. Dat ging wonder boven wonder door, het was best gezellig. Maar in mijn achterhoofd had ik al iemand anders gevraagd voor het concert als zij toch niet mee wilde.
Ze belde de avond van tevoren af dat ze ziek was. Ben met een andere vriendin naar het concert geweest en heb op het delen van de filmpjes na niks meer van haar gehoord.

Vriendschap moet wat mij betreft van 2 kanten komen, en als je merkt dat dat niet zo is kan je ook best het contact laten gaan. Krijg je niks terug, weet je ook hoe het zit. Krijg je wel wat terug, fijn, dan kan je er toch mee door gaan!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:49

Yv_ schreef:
Nouja, als je hoofd vol zit met andere dingen, je een gemiddelde werkdag van 10 uur hebt en dan nog in je up een huishouden en huisdieren te doen hebt, kan het er nog weleens bij inschieten. Ik vind het van weinig respect en vriendschap tonen als daar geen begrip voor opgelegd kan worden :). En dan vraag ik me af wat dát voor vriendschap is :=. Geen respect of begrip kunnen opbrengen voor andermans situatie is doeiii

Er zijn meerdere wegen naar Rome he :).

Snap ik. Maar het draait niet allemaal om jou. Anderen zijn ook druk, gestressed, burn-out, depressief en hebben een gezin en dieren en weet ik wat. Maar niet alles draait om jou. Denken aan een ander, oprecht interesse tonen in een ander, tijd (5 seconden whooo toe maar) maken voor een ander. Dat maakt dat je een vriendin kan zijn voor een ander. Vragen naar iemand en vragen hoe het echt gaat. Dat maakt iemand waardevol als vriendin.

En nee dat hoeft niet elke week maar als het structureel van 1 kant blijft komen dan ben ik er snel klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 23:01

Klopt.

Ik ben ook iemand die met liefde in de nacht nog een lange mail kan tikken omdat het er eerder niet van kwam.

Vriendschap is voor mij echt een prioriteit en waardevol in het leven.

Om die reden ben ik ook zeker niet met iedereen bevriend. Daarin moet je ook een beetje op 1 lijn mee liggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 23:14

Suzanne F. schreef:
Snap ik. Maar het draait niet allemaal om jou. Anderen zijn ook druk, gestressed, burn-out, depressief en hebben een gezin en dieren en weet ik wat. Maar niet alles draait om jou. Denken aan een ander, oprecht interesse tonen in een ander, tijd (5 seconden whooo toe maar) maken voor een ander. Dat maakt dat je een vriendin kan zijn voor een ander. Vragen naar iemand en vragen hoe het echt gaat. Dat maakt iemand waardevol als vriendin.

En nee dat hoeft niet elke week maar als het structureel van 1 kant blijft komen dan ben ik er snel klaar mee.

Nou precies dit… Hoe druk je het ook hebt, af en toe een appje of even bellen is toch een kleine moeite en groot plezier in een vriendschap?
Dagelijks wordt ( even als voorbeeld ) bokt volgegooid met vanalles en nog wat. Besteed 10% van die tijd aan een appje naar een vriend / vriendin, dan ben je er ook.

De 1 spreek ik wat vaker dan een ander, dat geeft niet als de intentie naar elkaar maar goed is en je van elkaar weet wat je aan elkaar hebt is het goed :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 23:19

Iedereen heeft andere verwachtingen en behoeften in een vriendschap. Op basis van wat je schrijft in de openingspost is het moeilijk te oordelen of de vriendschap 'de moeite waard is'.

Ik ben ook iemand die niet vaak stuurt. Op dit moment heb ik bijvoorbeeld een vriendin in Duitsland die mij bijna twee weken geleden een bericht gestuurd heeft waar ik nog op moet antwoorden. Nu zijn onze berichten vaak ook redelijk lang, en ik neem er graag mijn tijd voor. Laten we zeggen dat ik momenteel gewoon niet bijzonder veel zin heb om te antwoorden, ik met andere dingen bezig ben,... Dat wil niet zeggen dat ik daarom minder om haar geef. Onze band is ondertussen wel zo hecht dat het die afstand ook aan kan.
Andere close vrienden stuur ik ook zeker niet dagelijks, vaak niet eens wekelijks en soms kunnen we elkaar maanden niet horen.
In het begin van een vriendschap vind ik het dan weer wel logisch om vaker te sturen/af te spreken, je moet de band dan ook nog opbouwen. Wel vind ik het belangrijk in een relatie dat er ook afstand kan en mag zijn, kwestie van vertrouwen en wat ruimte laten voor andere zaken in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 23:30

Weet je wat het lastigste is? Iedereen is hier ook weer anders in en iedereen heeft andere behoeftes.
Ik denk dat je het beste jezelf kan afvragen wat wil ik graag, wat werkt voor mij? Ipv hoe werkt vriendschap want dat is voor heel veel mensen verschillend.
Zelf ben ik heel erg van het uitspreken, ik hou het dan altijd wel bij mezelf en ga niet met de vinger wijzen en verwijten lopen gooien, open een gesprek ingaan en de ander de kans geven daarop te reageren.
Het kan zijn dat je een reactie krijgt die je liever niet wil, bijvoorbeeld dat iemand toch niet zo op contact/vriendschap zit te wachten als jij, of geen klik voelt, en dat is misschien even pijnlijk maar dan weet je wel waar je aan toe bent en kan je beter je tijd en energie aan andere dingen/mensen besteden dan aan iemand die toch niet zo op je zit te wachten.

Met deze situatie zou ik er persoonlijk al een beetje klaar mee zijn. Persoonlijk vind ik het allerbelangrijkste in contact/vriendschap dat het van beide kanten komt. Als jou "vriendin" dan elke keer wanneer jij appt zegt dat ze wel aan je moet denken maar zo druk is dan gaan bij mij al een beetje alarmbellen af, maar dat ben ik. Ze moet wel aan je denken maar kan niet even s avonds ofzo een minuutje nemen om je te appen? Wat een onzin :x

En ook het ja we zouden naar NY gaan maar het is niet duidelijk en moet allemaal van jou kant komen zou voor mij snel klaar zijn. Maar ik snap wel dat jij duidelijkheid wil op een gegeven moment of het nou wel of niet doorgaat, en daarom zou ik het toch echt wel bespreekbaar maken. Maar hou het bij jezelf, en laat het niet te veel open, geef gewoon duidelijk aan dat je graag duidelijkheid wil en geef ook aan dat je het lastig vind dat het contact meer van jou kant moet komen en dat je het fijner zou vinden als zij ook eens appt. Als je echt vriendinnen bent moet je dat gewoon tegen elkaar kunnen zeggen vind ik..

Helaas hier een soortgelijke situatie met iemand waar in ieder geval het dingen samen doen altijd van mij moet komen en waar eigenlijk nooit een gelijk enthousiaste reactie op komt. Mede doordat zij met haar gezondheid zit en dus overal net wat meer over na moet denken en daar kan zij dus niks aan doen maar het gaat dus ook vaak zo dat iets haar wel leuk lijkt maar dan wil ze er even over nadenken of het niet te duur is, of ze moet overleggen met haar vriend of whatever alleen het probleem is dat ze er dan nooit meer op terug komt. In het begin van ons contact ging ik dan nog wel moeite doen om te vragen goh weet je het al ofzo? Maar 9 van de 10 keer moest ik er dan alsnog 5 keer zelf achteraan. En ik snap dat er nu mensen bij dit verhaal ook denken goh misschien wil ze gewoon niet zo graag dingen samen met jou doen, maar dit is dus al vaker besproken en de wil is er wel maar in haar hoofd gaat het dan mis en word het te moeilijk want ze wil rekening houden met iedereen en moet vooral nadenken met oog op haar gezondheid. En ergens heb ik daar natuurlijk véél begrip voor. Maar na tientallen keren is het ook voor mij wel een beetje klaar. Dus ons contact is wel wat minder nadat ik het afgelopen half jaar tussen verhuizen en veel lichamelijke klachten door steeds heb geprobeerd nog dingen te opperen om te gaan doen maar net als bij jou ts, er word niks daadwerkelijk gepland of ze vind het niet leuk (wat prima is, maar ze komt dan zelf ook nooit met een ander voorstel..) of er zijn weer andere problemen, met oog op vervoer bijvoorbeeld waardoor het dan allemaal zo'n bak aan problemen word waar zij onmogelijk langs kan kijken (ik denk dan in oplossingen zij blijft in de problemen hangen) dat ik er eigenlijk al bijna geen zin meer in heb..

Dus zeker heel herkenbaar. En een lang verhaal kort makend, ik zou het echt bespreekbaar gaan maken en doe je dat niet dan zou ik het idee van jullie trip los laten en er niet meer vanuit gaan dat dat nog gaat gebeuren als je wil dat zij ook initiatief gaat nemen daarin.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 23:34

Één zin is me altijd bijgebleven over vriendschappen: Don’t cross oceans for people who won’t even jump a puddle for you.

Oftewel als mensen je belangrijk genoeg vinden dan máken ze tijd voor je. Tuurlijk moet je zelf ook investeren, maar het draait allemaal om balans, of het nu vriendschap of een relatie betreft.

Wees niet bang om het boek dicht te gooien, zij is gewoon niet ‘jouw’ mens. :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 00:13

Ik kan mij voorstellen dat je dit bespreken erg spannend vindt. Juist omdat je al niet zo gemakkelijk vrienden maakt, wil je haar niet zomaar kwijt. Maar zo doormodderen vreet ook aan je. Soms moet je dingen aandurven om nieuwe kansen te creëren. Succes!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 07:32

Iedereen bedankt voor de reacties.